Pagina 1 van 1

Bergaf met een automaat

Geplaatst: 02 aug 2018, 17:33
door peterretep
Ik had me voorbereid op een automatische versnellingsbak in de configuratie PRNDL waarbij ik aannam dat de L de stand is voor berg afwaarts de boel onder controle houden.

Op youtube zag ik bij de Ford Expedition (die ik waarschijnlijk ga rijden) de configuratie PRNDM waarbij de M staat voor Manual. Onder de draaiknop zit een + en - knop. Als ik nu bergafwaarts ga, in welke stand zet ik de automaat dan?

Re: Bergaf met een automaat

Geplaatst: 02 aug 2018, 17:41
door bedeve
Het heet een " Automaat " te zijn.
Dat geldt ook voor een dalende weg .
Bij een weg met korte haarspeldbochten , mijn favoriet is highway 152 tussen Gilroy en Watsonville, is de "manual " gebruiken lekker voor de kick.
Maar nodig ??
Automaat rijden is zo gek nog niet .
Veel plezier en voorzichtig onderweg

Re: Bergaf met een automaat

Geplaatst: 02 aug 2018, 17:47
door lsl
Om te remmen op de motor zet je hem in M en kunt dan met de + en de - de versnelling kiezen zoals bij een manuele bak.

Re: Bergaf met een automaat

Geplaatst: 02 aug 2018, 18:04
door Harry
Als het een beetje moderne “intelligente” automaat is heb je dat niet meer nodig, die schakelen in de bergen zelf terug.

Re: Bergaf met een automaat

Geplaatst: 02 aug 2018, 18:13
door peterretep
Allen bedankt. Toch prettig dat ik het systeem nu even door heb.

Re: Bergaf met een automaat

Geplaatst: 03 aug 2018, 21:47
door ingrid14
Wij hadden een Jeep Compass en die had de + en - knop bij de D. Het was PRND. Bij afdalen wel eens lager gezet om niet de hele tijd op de rem te moeten staan.

Groetjes,

Ingrid

Re: Bergaf met een automaat

Geplaatst: 03 aug 2018, 22:18
door Dutchess
Ik vind het soms bij klimmen ook wel fijn - soms gaat de motor dan de hele tijd heen & weer tussen 2 versnellingen en dan gebruik ik de manual om hem in de lagere versnelling te zetten.

Re: Bergaf met een automaat

Geplaatst: 04 aug 2018, 17:00
door Mr. Patrick
Wij hadden in de GMC Yukon een stand (vraag me niet meer hoe die heette) waarin ik een maximale versnelling aangaf. Bergaf kon ik dan remmen op de motor en toch profiteren van de automaat.
Bovendien hebben de meeste automaten nog een tow/haul functie die er voor zorgt dat de auto minder snel opschakelt.

Pak gewoon even het instructieboekje uit het dashboardkastje, daar staat alles in!

Re: Bergaf met een automaat

Geplaatst: 04 aug 2018, 17:08
door lyan
Gebruik in ieder geval niet teveel je remmen, laat de motor het werk doen. Wij hadden ook eens een Ford Expedition en moesten van een erg hoge pas behoorlijk lang dalen (scenic route Co 149 van Creede naar Lake City, de Slumgullion pass)). Voor ons reed in Jeep die erg veel remde waardoor wij ook veel moesten bijremmen. We waren nog niet beneden maar de remmen rookten en waren rood! We zijn dus maar even gestopt en hebben gewacht totdat de Jeep uit het zicht was. Een bevriende garagehouder in Lake City heeft de remmen maar even gecontroleerd en hij vertelde dat de remblokken die onder de huurauto's zitten niet gemaakt zijn (lees: veel te licht) om zulke zware auto's van passen af te rijden met veel remgebruik.

Re: Bergaf met een automaat

Geplaatst: 04 aug 2018, 17:40
door jwensammy
Indien auto op cruisecontrol staat zal de automaat bij ca 10 mijl boven gewenste snelheid terug gaan schakelen om zo snelheid niet te hoog laten oplopen. Anders automaat in manual of handmatig met bv flippers/pook terug schakelen.

Steeds remmen/langdurig remmen is echt levensgevaarlijk bij steile afdalingen.
Zeker zware SUV’s krijgen snel last van faden, remmen zijn dan zo heet dat er bijna niets meer gebeurd als je er vol op ga staan.
Als je al bij moet remmen doe dit kort en krachtig, dan kunnen remmen tussendoor weer wat afkoelen.

Re: Bergaf met een automaat

Geplaatst: 04 aug 2018, 17:49
door Big Al
Indien auto op cruisecontrol staat zal de automaat bij ca 10 mijl boven gewenste snelheid terug gaan schakelen om zo snelheid niet te hoog laten oplopen.
Hangt van de auto af. Mijn huidige auto doet dit inderdaad (2014 Toyota Corolla met CVT (een Dafje!)), maar onze 2015 Toyota Sienna doet dit eigenlijk niet.

Kort en krachtig remmen of inderdaad in een lagere versnelling zetten.

Re: Bergaf met een automaat

Geplaatst: 05 aug 2018, 20:11
door Q-BiC
De L knop is trouwens niet direct om er bergaf mee te kunnen gaan. Vaak beperkt de L enkel de automaat tot de eerste 2-3 versnellingen ofzo. Da's niet altijd wat je wil. Sommige auto's hebben ook een "downhill assist" knop die de automaat langer in lage versnellingen zal houden om zo te helpen remmen.

In ieder geval, in zo'n situaties en bij heel bochtige wegen, gebruik ik ook veel liever gewoon de semi-automatische methode (flippers of pook); hem "vast zetten" in 3 ofzo rijdt dan veel comfortabeler.

(Toen we van Pikes Peak naar beneden reden, reed voor ons een jeep met _constant_ de remlichten aan. De stank die dat veroorzaakte was enorm... Halverwege Pikes Peak is er een brake-check punt waar ze de temperatuur van de remmen meten; vreemd genoeg mocht ze nog gewoon door :/)

Re: Bergaf met een automaat

Geplaatst: 07 aug 2018, 09:12
door marrich77
jwensammy schreef: Als je al bij moet remmen doe dit kort en krachtig, dan kunnen remmen tussendoor weer wat afkoelen.
Deed een of andere malloot ook bij ons, toen achter hem zaten. Was blij dat de baan naast me geen auto's had. Anders hadden we er toch mooi bovenop gezeten.

Re: Bergaf met een automaat

Geplaatst: 07 aug 2018, 10:01
door roelb
Tja.. Gewoon lekker zelf schakelen, rij je een stuk soepeler naar beneden op een bochtige bergweg. Niet alleen fijner voor je brandstofverbruik en je remblokken, maar ook veeeeeel prettiger voor de mensen die achter je rijden.

Maar goed, het overgrote deel van de automobilisten is nu eenmaal een (irritante) "remmer" en heeft vermoedelijk nog nooit de manual shift van de bak gebruikt. Een groot probleem is het ook niet, totdat je echt een strakke helling van 20% af gaat rijden, maar dat kom je op de normale weg nooit tegen.

Re: Bergaf met een automaat

Geplaatst: 07 aug 2018, 10:12
door Carolien123
Naar beneden is nooit een probleem geweest. Maar afgelopen vakantie stonden we stonden in Seattle op een onmogelijke berg, met stoplichten. En het was echt een kunst om met de automaat weg te rijden, terwijl er auto's achter ons stonden.

Mijn man reed, maar ik heb bij iedere berg waar we stil kwamen te staan spontaan zweet in mijn handen gehad :)

Re: Bergaf met een automaat

Geplaatst: 07 aug 2018, 14:11
door jwensammy
moderne auto's en zeker automaten hebben hiervoor hill hold.
rem wordt even vastgehouden tot je gas geeft, zodat je niet meer achteruit rolt of zelf moet "hannesen" met rem en gas tegelijk.

Re: Bergaf met een automaat

Geplaatst: 07 aug 2018, 14:22
door Pete.Z
Linkervoet op de rem, rechter op het gas, niks moeilijks aan.

Re: Bergaf met een automaat

Geplaatst: 07 aug 2018, 19:57
door jwensammy
Klopt Pete,
kan me echter voorstellen dat iemand die in ons vlakke landje een schakelauto rijd van Europese grootte ff zal slikken in een meestal grotere huurauto die veel zwaarder is, automaat en dikwijls een “handrem” die je met de voet bedient.
In NL is ons geleerd deze handrem juist te gebruiken bij hellingen en het rechtervoetje voor de rem en het gas.
De hill hold functie is niet voor niets ontwikkeld en wordt als zeer prettig ervaren.

Om het informatief te houden:
de werking (ook wel Hill assist genoemd) verschilt iets per merk, ene merk houd rem vast tot je gas geeft andere ca 2sec.
Ook zijn er merken die een knopje hebben of de rem even harder moet indrukken.
Probeer het even uit of lees instructie boekje of google ff op merk en model.

Re: Bergaf met een automaat

Geplaatst: 07 aug 2018, 23:58
door roelb
Mijn 9 jaar oude Citroen heeft ook gewoon hill start assist, en inderdaad zit het eigenlijk in elke moderne huurauto waar ik de laatste jaren in heb gereden.