Bergaf met een automaat

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
peterretep
Amerikafan
Berichten: 295
Lid geworden op: 16 nov 2017, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Bergaf met een automaat

Bericht door peterretep »

Ik had me voorbereid op een automatische versnellingsbak in de configuratie PRNDL waarbij ik aannam dat de L de stand is voor berg afwaarts de boel onder controle houden.

Op youtube zag ik bij de Ford Expedition (die ik waarschijnlijk ga rijden) de configuratie PRNDM waarbij de M staat voor Manual. Onder de draaiknop zit een + en - knop. Als ik nu bergafwaarts ga, in welke stand zet ik de automaat dan?
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5721
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Bergaf met een automaat

Bericht door bedeve »

Het heet een " Automaat " te zijn.
Dat geldt ook voor een dalende weg .
Bij een weg met korte haarspeldbochten , mijn favoriet is highway 152 tussen Gilroy en Watsonville, is de "manual " gebruiken lekker voor de kick.
Maar nodig ??
Automaat rijden is zo gek nog niet .
Veel plezier en voorzichtig onderweg
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
lsl
Amerikakenner
Berichten: 1209
Lid geworden op: 03 aug 2008, 10:24
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: België

Re: Bergaf met een automaat

Bericht door lsl »

Om te remmen op de motor zet je hem in M en kunt dan met de + en de - de versnelling kiezen zoals bij een manuele bak.
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Bergaf met een automaat

Bericht door Harry »

Als het een beetje moderne “intelligente” automaat is heb je dat niet meer nodig, die schakelen in de bergen zelf terug.
peterretep
Amerikafan
Berichten: 295
Lid geworden op: 16 nov 2017, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Re: Bergaf met een automaat

Bericht door peterretep »

Allen bedankt. Toch prettig dat ik het systeem nu even door heb.
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4238
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Bergaf met een automaat

Bericht door ingrid14 »

Wij hadden een Jeep Compass en die had de + en - knop bij de D. Het was PRND. Bij afdalen wel eens lager gezet om niet de hele tijd op de rem te moeten staan.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Bergaf met een automaat

Bericht door Dutchess »

Ik vind het soms bij klimmen ook wel fijn - soms gaat de motor dan de hele tijd heen & weer tussen 2 versnellingen en dan gebruik ik de manual om hem in de lagere versnelling te zetten.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 515
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Bergaf met een automaat

Bericht door Mr. Patrick »

Wij hadden in de GMC Yukon een stand (vraag me niet meer hoe die heette) waarin ik een maximale versnelling aangaf. Bergaf kon ik dan remmen op de motor en toch profiteren van de automaat.
Bovendien hebben de meeste automaten nog een tow/haul functie die er voor zorgt dat de auto minder snel opschakelt.

Pak gewoon even het instructieboekje uit het dashboardkastje, daar staat alles in!
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
Gebruikersavatar
lyan
Amerikakenner
Berichten: 1238
Lid geworden op: 16 sep 2010, 20:51
Partner van: laguna62
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: groningen
Contacteer:

Re: Bergaf met een automaat

Bericht door lyan »

Gebruik in ieder geval niet teveel je remmen, laat de motor het werk doen. Wij hadden ook eens een Ford Expedition en moesten van een erg hoge pas behoorlijk lang dalen (scenic route Co 149 van Creede naar Lake City, de Slumgullion pass)). Voor ons reed in Jeep die erg veel remde waardoor wij ook veel moesten bijremmen. We waren nog niet beneden maar de remmen rookten en waren rood! We zijn dus maar even gestopt en hebben gewacht totdat de Jeep uit het zicht was. Een bevriende garagehouder in Lake City heeft de remmen maar even gecontroleerd en hij vertelde dat de remblokken die onder de huurauto's zitten niet gemaakt zijn (lees: veel te licht) om zulke zware auto's van passen af te rijden met veel remgebruik.
jwensammy
Amerikafan
Berichten: 355
Lid geworden op: 15 aug 2011, 09:21
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: The Netherlands

Re: Bergaf met een automaat

Bericht door jwensammy »

Indien auto op cruisecontrol staat zal de automaat bij ca 10 mijl boven gewenste snelheid terug gaan schakelen om zo snelheid niet te hoog laten oplopen. Anders automaat in manual of handmatig met bv flippers/pook terug schakelen.

Steeds remmen/langdurig remmen is echt levensgevaarlijk bij steile afdalingen.
Zeker zware SUV’s krijgen snel last van faden, remmen zijn dan zo heet dat er bijna niets meer gebeurd als je er vol op ga staan.
Als je al bij moet remmen doe dit kort en krachtig, dan kunnen remmen tussendoor weer wat afkoelen.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Bergaf met een automaat

Bericht door Big Al »

Indien auto op cruisecontrol staat zal de automaat bij ca 10 mijl boven gewenste snelheid terug gaan schakelen om zo snelheid niet te hoog laten oplopen.
Hangt van de auto af. Mijn huidige auto doet dit inderdaad (2014 Toyota Corolla met CVT (een Dafje!)), maar onze 2015 Toyota Sienna doet dit eigenlijk niet.

Kort en krachtig remmen of inderdaad in een lagere versnelling zetten.
Gebruikersavatar
Q-BiC
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 11 feb 2009, 11:17
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bergaf met een automaat

Bericht door Q-BiC »

De L knop is trouwens niet direct om er bergaf mee te kunnen gaan. Vaak beperkt de L enkel de automaat tot de eerste 2-3 versnellingen ofzo. Da's niet altijd wat je wil. Sommige auto's hebben ook een "downhill assist" knop die de automaat langer in lage versnellingen zal houden om zo te helpen remmen.

In ieder geval, in zo'n situaties en bij heel bochtige wegen, gebruik ik ook veel liever gewoon de semi-automatische methode (flippers of pook); hem "vast zetten" in 3 ofzo rijdt dan veel comfortabeler.

(Toen we van Pikes Peak naar beneden reden, reed voor ons een jeep met _constant_ de remlichten aan. De stank die dat veroorzaakte was enorm... Halverwege Pikes Peak is er een brake-check punt waar ze de temperatuur van de remmen meten; vreemd genoeg mocht ze nog gewoon door :/)
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
marrich77
Amerikafan
Berichten: 118
Lid geworden op: 30 jul 2017, 18:06
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Bergaf met een automaat

Bericht door marrich77 »

jwensammy schreef: Als je al bij moet remmen doe dit kort en krachtig, dan kunnen remmen tussendoor weer wat afkoelen.
Deed een of andere malloot ook bij ons, toen achter hem zaten. Was blij dat de baan naast me geen auto's had. Anders hadden we er toch mooi bovenop gezeten.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Bergaf met een automaat

Bericht door roelb »

Tja.. Gewoon lekker zelf schakelen, rij je een stuk soepeler naar beneden op een bochtige bergweg. Niet alleen fijner voor je brandstofverbruik en je remblokken, maar ook veeeeeel prettiger voor de mensen die achter je rijden.

Maar goed, het overgrote deel van de automobilisten is nu eenmaal een (irritante) "remmer" en heeft vermoedelijk nog nooit de manual shift van de bak gebruikt. Een groot probleem is het ook niet, totdat je echt een strakke helling van 20% af gaat rijden, maar dat kom je op de normale weg nooit tegen.
Carolien123
Amerikafan
Berichten: 164
Lid geworden op: 05 sep 2016, 13:17
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Bergaf met een automaat

Bericht door Carolien123 »

Naar beneden is nooit een probleem geweest. Maar afgelopen vakantie stonden we stonden in Seattle op een onmogelijke berg, met stoplichten. En het was echt een kunst om met de automaat weg te rijden, terwijl er auto's achter ons stonden.

Mijn man reed, maar ik heb bij iedere berg waar we stil kwamen te staan spontaan zweet in mijn handen gehad :)
2016 Florida
2017 South West
2017 Deep South
2018 Seattle
jwensammy
Amerikafan
Berichten: 355
Lid geworden op: 15 aug 2011, 09:21
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: The Netherlands

Re: Bergaf met een automaat

Bericht door jwensammy »

moderne auto's en zeker automaten hebben hiervoor hill hold.
rem wordt even vastgehouden tot je gas geeft, zodat je niet meer achteruit rolt of zelf moet "hannesen" met rem en gas tegelijk.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7900
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bergaf met een automaat

Bericht door Pete.Z »

Linkervoet op de rem, rechter op het gas, niks moeilijks aan.
jwensammy
Amerikafan
Berichten: 355
Lid geworden op: 15 aug 2011, 09:21
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: The Netherlands

Re: Bergaf met een automaat

Bericht door jwensammy »

Klopt Pete,
kan me echter voorstellen dat iemand die in ons vlakke landje een schakelauto rijd van Europese grootte ff zal slikken in een meestal grotere huurauto die veel zwaarder is, automaat en dikwijls een “handrem” die je met de voet bedient.
In NL is ons geleerd deze handrem juist te gebruiken bij hellingen en het rechtervoetje voor de rem en het gas.
De hill hold functie is niet voor niets ontwikkeld en wordt als zeer prettig ervaren.

Om het informatief te houden:
de werking (ook wel Hill assist genoemd) verschilt iets per merk, ene merk houd rem vast tot je gas geeft andere ca 2sec.
Ook zijn er merken die een knopje hebben of de rem even harder moet indrukken.
Probeer het even uit of lees instructie boekje of google ff op merk en model.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Bergaf met een automaat

Bericht door roelb »

Mijn 9 jaar oude Citroen heeft ook gewoon hill start assist, en inderdaad zit het eigenlijk in elke moderne huurauto waar ik de laatste jaren in heb gereden.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer