Overstaptijd Atlanta

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Overstaptijd Atlanta

Bericht door roelb »

winterpark schreef:Paar dingetjes:
- Ik zie iemand zeggen 'terugweg geen probleem': nee, dan heb je aan een halfuur al ruim voldoende. Soms zelfs 5 minuten ;-)
5 is wat overdreven :-). De nieuwe gate sluit meestal 15 minuten voor vertrek.. Dus met 5 minuten wandeltijd zou 20 minuten de minimale connectietijd zijn. Maar ik denk niet dat er ergens een luchthaven in de US is met zo'n korte MCT voor domestic->international. 35 minuten komt wel vaak voor. Dat is op MSP bijvoorbeeld het geval voor DL->DL/KL/AF. En dat is echt ruim voldoende, zelfs als je met je bejaarde oma reist :-)
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Overstaptijd Atlanta

Bericht door winterpark »

Haha Roel! Nee, ik zou niemand aanraden om een connectie van 5 minuten te boeken!
Maar afgelopen november bleek onze aansluiting op de terugweg precies vier gates verderop. Dat was een aangename verrassing (een nog betere verrassing was de stand tegenover de gate die Chicago style popcorn verkocht, maar dat is weer een ander verhaal ;)).
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Overstaptijd Atlanta

Bericht door Ing »

:offtopic:
HAHA Winterpark, wat een droomoverstap was dat voor jou he ;-)
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Timb
Amerikakenner
Berichten: 417
Lid geworden op: 06 okt 2015, 10:17
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Overstaptijd Atlanta

Bericht door Timb »

Kan ik niet ergens al zien waar ik heen moet. (plattegrond). Dan kan ik me misschien iets beter voorbereiden waar we heen moeten. Ik heb geen bejaarde oma bij me, maar wel 2 kids van 4 en 7. :wink:
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Overstaptijd Atlanta

Bericht door roelb »

Alle internationale vluchten komen aan op concourse E of F. Welke van de twee dat wordt ligt aan de airline die je vliegt. Vlieg je DL, dan kom je meestal binnen op E. Voor de meeste andere airlines is F de normale plek. Maar het is geen garantie. Soms komen er wel eens DL vluchten binnen op F (wellicht was er dan geen E-gate meer vrij) en de KL vlucht AMS-ATL komt ook wel eens op een E-gate binnen.

Beide concourses/terminals hebben hun eigen immigration hal. Die in E is specifiek bedoeld voor mensen die aankomen op E en een connectie hebben. Die is over het algemeen minder druk. Immigrations in F verwerkt zowel alle passagiers met eindbestemming Atlanta (of ze nu op E of op F binnenkomen), al ook alle passagiers die binnenkomen in F en een connectie hebben.

Dus:

Aankomst op F-gate: je gaat door immigrations in F
Aankomst op E-gate en eindbestemming Atlanta: je gaat door immigrations in F
Aankomst op E-gate en connectie: je gaat door immigrations in E

Immigrations hoeft echt niet lang te duren. Zorg dat je niet achteraan loopt. Zodra je het toestel uit bent: direct doorlopen. Geen toiletstops oid. En bij immigrations volg je de route voor "ESTA/B1-B2". Je komt dan bij de zogenaamde "APC kiosks" uit. Dat zijn automaten waar je je paspoort scant, daarna wat vragen beantwoordt. De automaat leest vervolgens je vingerafdrukken en maakt een foto. Daarna print die een bonnetje. Met dan bonnetje loop je vervolgens langs een immigrations officer die je soms nog wat vragen stelt, soms ook niet. Je kunt met de hele familie een kiosk gebruiken, en ook samen naar de immigrations officer toe.

Nadat je door immigrations volg je (in F) de bordjes voor "connections". In E volg je gewoon de enige mogelijke route, iedereen die daar door immigrations gaat heeft immers een connectie. Je pakt je ingecheckte bagage van de band, loopt langs de douane (en zolang je niets aan te geven hebt kun je gewoon doorlopen) en dropt daarna die bagage direct weer af op de speciale band voor connecties. Dat kost verder geen tijd. Daarna moet je nog een keer door security. Meestal staat daar geen rij die langer is dan een minuut of 5.

Dat hele proces kost, normaal gesproken, maximaal zo'n 20 tot 30 minuten. Maar natuurlijk zijn er soms extremen en kan het langer duren, waarbij die kans in terminal F een stuk groter is dan in E. Soms gaat het veel sneller (heb regelmatig direct door kunnen lopen in ATL), maar goed, dan sta je alsnog na immigrations te wachten tot je bagage op de band komt.

Maar goed, als je uiteindelijk door security bent dan ben je vrij om de hele luchthaven door te bewegen. ATL is erg eenvoudig qua layout. Het zijn 7 "concourses" die achter elkaar liggen. De eerste is T, dan A, B, C, D, E en uiteindelijk F. Zowel aan de T-kant als aan de E-kant is een ingang en uitgang (aan de T-zijde is het de domestic terminal, aan de F-zijde de international terminal), maar daar heb je als passagier met een connectie niets mee te maken.

Onder de grond loopt een treintje die in een rechte lijn rijdt tussen T en F en stopt op alle terminals. Dat is een automatisch treintje. Het kost in totaal ongeveer 10 minuten om helemaal van F naar T te rijden of andersom. Dat zit hem niet zozeer in de afstand (het is telkens 300 meter oid tussen de terminals), maar het treintje staat op alle terminals een minuutje oid stil. Je kunt ook lopen. In de tunnel is tussen de twee tracks van de treintjes in gewoon een wandelroute. Bij stevig doorstappen kost het je ongeveer 20 minuten om helemaal van F naar T te lopen.

In elke concourse gaat een roltrap omhoog. Je staat dan in het midden van de concourse, met winkeltjes en restaurants. Zowel naar links als naar rechts loopt de gang met gates.

Om een idee te krijgen, zie google maps: https://www.google.com/maps/place/Harts ... 84.4277001

Stel dat je aankomt op E en je vertrekkende vlucht vertrekt vanaf gate A15. In dat geval:

1. volg je na aankomst op E de bordjes "connections".
2. Je komt in de immigrations hal. Daar wordt je naar de APC kiosks toegeleid. Je scant je paspoort, beantwoord de diverse vragen en laat het apparaat je vingerafdrukken en foto nemen. Met het bonnetje (waar hopelijk een foto en code "PG" op staat) ga je in de rij staan. Je geeft je bonnetje aan de immigrations officer en je bent het land binnen. Heb je onverhoopt een kruisje, dan zul je in een andere rij moeten en krijg je wat meer vragen. De oorzaken daarvoor kunnen divers zijn: mismatch op informatie, steekproef, etc.
3. Je gaat de roltrap af, kijkt op het bord op welke band de bagage voor jouw vlucht ligt en loopt naar die band
4. Je pakt je koffer, loopt langs de douane, en in de volgende hal zie je rechts twee plekken waar je je bagage weer kunt inleveren. Dat doe je.
5. Daarna ga je in de rij voor security. Dat zal misschien 5 minuutjes duren.
6. Na security volg je de bordjes voor "Gates T-A-B-C-D-F". Je gaat dan de roltrap af en staat direct op het perron voor het treintje.
7. Je stapt in aan de goede kant (dus de trein die naar T-A-B-C-D gaat, niet de andere kant die naar F gaat). De wachttijd tussen twee treintjes is ca 2 minuten.
8. Je stapt uit bij concourse A
9. Je loopt de roltrap op. Bovenaan volg je de bordjes voor gate A15. Dat is vanaf de roltrap zo'n 75 meter lopen.

Als je eenmaal door security bent is het echt maximaal 15 minuten om bij je volgende gate te komen, worse case scenario. 10 minuten met het treintje als je helemaal van F naar T moet en 5 minuten lopen als je bij de buitenste gate moet zijn. De verste gates zijn telkens 300 meter uit het midden van de concourse.
Timb
Amerikakenner
Berichten: 417
Lid geworden op: 06 okt 2015, 10:17
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Overstaptijd Atlanta

Bericht door Timb »

Nou uitgebreider had ik het niet kunnen vragen :thumbup: . thanx. Dat zou niet meer mis moeten gaan op deze manier.
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1175
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Overstaptijd Atlanta

Bericht door chippie777 »

@roelb. Mooie uitleg! Mijn ervaringen op Atlanta zijn van 2011 en 2012. In 2011 was er nog geen international terminal. In 2012 wel. Wat ik in 2012 “vervelend” vond wasvdat als ATL je eindbestemming is je met een bus naar de domestic terminal moet om daar dan de trein naar car rental te nemen of een van de hotel shuttles.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Overstaptijd Atlanta

Bericht door roelb »

Inmiddels rijdt er, voorzover ik het begrijp, een directe bus vanaf de nieuwe international terminal naar het rental car center. Ik kom regelmatig in ATL, maar nooit als eindbestemming. In januari heb ik een stopover van anderhalve dag in ATL ingepland en moet dan ook van en naar het RCC vanaf de international terminal. Ben benieuwd.

Als je MARTA moet hebben dan zul je inderdaad die shuttle naar de domestic terminal moeten nemen. Jammer dat ze niet iets ondergronds hebben gemaakt daarvoor, maar dat zal wel buiten het budget hebben gelegen.
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Overstaptijd Atlanta

Bericht door winterpark »

Ing schreef::offtopic:
HAHA Winterpark, wat een droomoverstap was dat voor jou he ;-)
:offtopic: popcorn is leven :thumbup: :offtopic:
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Overstaptijd Atlanta

Bericht door Almere vak V »

Kettle corn is the best... :offtopic:

Mijn vrouw zou er 6 uur voor om willen vliegen om bij Garrets caramelcorn te halen. Of nog beter. Ze zou er mij voor om willen laten vliegen...
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Overstaptijd Atlanta

Bericht door winterpark »

Hahahaha, terecht natuurlijk. Nou ja, next best thing dan, ik vind deze echt goed: https://www.target.com/p/g-h-cretors-th ... A-17078621

Zo en nu weer ontopic (en anders moeten we maar een keer een popcorn topic openen).
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1175
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Overstaptijd Atlanta

Bericht door chippie777 »

Inmiddels nieuwe ervaring. Atlanta was onze eindbestemming. De paspoortcontrole ging super snel via de apc kiosk. Wij waren returning esta’s en mochten niet in de rij voor citizens maar ik denk dat dat gewoon kan, je komt uiteindelijk bij dezelfde apc kiosken. Daarna door naar de bagage, dat duurde vrij lang. Eenmaal met bagage op naar de bus die je naar de domestic terminal brengt. Zeker 20 minuten staan wachten op een bus. Dan brengt de bus je in 15 minuten naar domestic terminal. Daar weer ruim 15 minuten moeten wachten op de juiste hotel shuttle. We waren rond 20:10 geland en 22:40 op de hotelkamer van ons airporthotel. Meeste tijd verloren met wachten in vliegtuig ivm afhandelingsverbod door onweer en het vervoer met bussen.
Waren een hoop overstappers, dat ging redelijk goed tot de bagageband die er ff tussenuit lag. Blijft lastig dat je bij een overstap (als je van buiten de usa komt) in de usa naar een ander vliegveld in de usa je koffer zelf moet oppakken en afgeven.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
wendy1
Amerika-ontdekker
Berichten: 90
Lid geworden op: 21 dec 2007, 13:35

Re: Overstaptijd Atlanta

Bericht door wendy1 »

chippie777 schreef:Inmiddels nieuwe ervaring. Atlanta was onze eindbestemming. De paspoortcontrole ging super snel via de apc kiosk. Wij waren returning esta’s en mochten niet in de rij voor citizens maar ik denk dat dat gewoon kan, je komt uiteindelijk bij dezelfde apc kiosken. .
Wij hebben ook Atlanta als eindbestemming. Kom je automatisch bij de APC kiosken uit of moet je daar een speciale rij voor nemen?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Overstaptijd Atlanta

Bericht door roelb »

chippie777 schreef: Waren een hoop overstappers, dat ging redelijk goed tot de bagageband die er ff tussenuit lag. Blijft lastig dat je bij een overstap (als je van buiten de usa komt) in de usa naar een ander vliegveld in de usa je koffer zelf moet oppakken en afgeven.
Waarom? Op de meeste vliegvelden loop je er niet meer dan 50 meter mee, vlak, zonder obstakels, roltrappen of liften, en dan is er alweer een band waar je ze direct weer kunt droppen. Ik zie dat eigenlijk nooit echt als een bezwaar. En meestal hoef je hem nog niet eens zelf op te tillen, maar staat er iemand die de koffers van je aanneemt en ze voor je op de band legt.

Het grote voordeel is dat je vanuit elke domestic terminal in de USA direct buiten staat. Zonder zo'n systeem zou elk vliegveld en elke terminal in de USA een douanepost moeten hebben tussen de bagagebanden en de uitgang en moet daar weer onderscheid gemaakt worden tussen domestic passengers en reizigers die origineel vanuit het buitenland kwamen - het europese systeem dus. Veel duurder en veel onhandiger. Als we in Europa zo'n zelfde systeem zouden hebben dan zouden er best wel wat luchthavens zonder douane (en zonder immigratie) kunnen. Met name de kleinere luchthavens waar vooral budget carriers op vliegen, waar alleen andere vluchten van en naar Schengen gebied op landen en daardoor slechts een heel klein percentage passagiers daadwerkelijk vanuit buiten Schengen aankomt. Scheelt weer een hoop overheidsgeld.

Maar goed, als er een bagageband stuk is dan zul je inderdaad moeten wachten. Een keertje pech kan altijd voorkomen.
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1175
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Overstaptijd Atlanta

Bericht door chippie777 »

@Wendy1, ja dat wijst zich vanzelf.
@Roelb, is inderdaad hoe het werkt, en zou handig kunnen zijn, maar het voelt gewoon ouderwets aan. Wat ik wel altijd vreemd vind in Amerika is dat je koffer vaak gewoon uitkomt op plekken waar bijna iedereen bij kan, dus ook afhalers.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Overstaptijd Atlanta

Bericht door Almere vak V »

Dat laatste heb ik wel is gehad in Chicago. Lange overstap en afgesproken met klanten/vrienden wat in de stad te gaan eten. Toen ik vroeg waar we elkaar zouden ontmoeten werd gezegd loop maar gewoon naar buiten. Maar ik kwam ze al tegen bij de koffers voor binnenlandse vluchten. Daar kon gewoon iedereen naar binnen en weer naar buiten lopen. Tikkie raar...
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Overstaptijd Atlanta

Bericht door roelb »

Mwa, het is maar hoe je er tegenaan kijkt en wat je gewend bent. Het is toch ook fijn dat mensen die je komen ophalen mee kunnen helpen met het dragen van je bagage? Dit is de situatie op heel veel plaatsen in de wereld in domestic terminals. Vliegvelden zijn voor een dief nou niet de meest aantrekkelijke plek om bagage te stelen door alle security, plus dat de kans groot is dat je een koffer vol met ongewassen kleding steelt.

Overigens, op sommige vliegvelden loop je ook zo naar de bagagehal van een internationale terminal toe. Een systeem met een hermetische sluis en deuren is er echt niet overal. In CPT loop je bijvoorbeeld ook zo terug als je wilt.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Overstaptijd Atlanta

Bericht door Almere vak V »

Heb er eigenlijk nooit opgelet. Altijd te druk met andere dingen denk ik.

Viel me op dat het van de bagageband naar buiten letterlijk 15 meter was. Het stomme is dat ik daar al zo vaak naar buiten gelopen ben maar altijd met mn handbagage en dan in de auto stappen en wegwezen. Nu liep ik de eerste keer naar buiten zonder bagage, op weg naar huis, en nu viel het me wel op.

CPT als in Cape Town bedoel je?? Ooit zo'n gevalletje meegemaakt met mijn buurman in Egypte. Gevalletje rookverslaafd. Staan we te wachten bij de slurf totdat we in mochten stappen. Duurde m net te lang. Liep gewoon weer terug naar buiten om een peuk op te steken. En liep zo weer terug. Zonder paspoort of boarding pass. Iedereen zwaaide vrolijk naar m. :shock: :shock: :shock:
DennisS
Amerikafan
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 jun 2014, 16:18
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Re: Overstaptijd Atlanta

Bericht door DennisS »

Zoals er al meedere hebben aangegeven, geen enkel probleem. Afgelopen jaar (september 2017) ook een tussenstop op Atlanta gehad van 1 uur en 15 minuten. Nog nooit zo snel door immigration gegaan. Ruim op tijd bij de gate aanwezig waar we zelf nog even moesten wachten om te boarden. Fantastisch geregeld op dat vliegveld. Moet ook wel aangezien het het drukste vliegveld ter wereld is.
NY | 2014 (+ Canada) – 2017 – 2019
West Amerika | 2015 – 2016 – 2017 – 2018 – 2022
Florida | 2019 - 2024
Parks: Sequoia, Yosemite, Joshua Tree, Yellowstone, Grand Teton, Zion, Bryce, Death Valley, Everglades, Kings Canyon
emmabizzi
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 sep 2022, 15:09
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Overstaptijd Atlanta

Bericht door emmabizzi »

Hallo

Binnenkort reis ik naar vanuit Belgie naar Peru. Ik heb echter een tussenstop in Atlanta van 2 uur. Ik ben hier nog nooit geweest en heb vernomen dat het daar best druk kan zijn. Denken jullie dat het mogelijk is om in 2 uur over te stappen? Ik zou langs de douane moeten, bagage zoeken en opnieuw inchecken....

Alvast bedankt!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer