Vliegtickets boeken en overstap

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
firsttimeamerika
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Vliegtickets boeken en overstap

Bericht door firsttimeamerika » 26 mei 2018, 13:52

We willen in september 2019 naar de VS. Los Angeles en Las Vegas. In principe maakt de richting niet echt uit, maar ik denk dat starten in LA het leukste is.

We kunnen dus pas 12 maanden van te voren boeken, dus dat betekent eind september.

Zouden jullie dan direct boeken of wachten tot bijvoorbeeld aanbiedingen?
KLM heeft volgens mij in november werelddeal weken.

En als we kiezen voor een vlucht met overstap (wat sowieso moet vanuit Las Vegas) wat is dan een fijne overstap?

We reizen met een peuter van dan 2.5 jaar.

Welk luchthaven is fijn en welke tijd?
2015: Mexico
2016: Zuid Afrika
2018: La Palma
2019: Costa Rica en West Amerika

roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vliegtickets boeken en overstap

Bericht door roelb » 26 mei 2018, 14:48

Het maakt niet uit waar je een connectie hebt. Zorg er in ieder geval voor dat je connectietijd ergens tussen de 1,5 en max 2,5 uur ligt, niet veel langer. Dat is een prima tijd om even de benen te strekken, de grensformaliteiten af te handelen, rustig naar de nieuwe gate te wandelen en niet nog uren te moeten wachten. Het voordeel van een connectie in de USA is dat je het land al binnen bent, en op je eindbestemming dus direct buiten staat zodra je bagage op de band ligt.

Als je met KLM, AF of Delta vliegt (waarbij ik je zou adviseren om op delta.com te boeken, dat scheelt je een hoop toeslagen en de zoekfunctie werkt vele malen beter) dan zul je vanaf AMS naar LAS kunnen kiezen voor routes via ATL, DTW, MSP, SLC, SEA, LAX of JFK. Ik zou de keuze vooral laten afhangen van de prijs en wat je het beste schikt qua vertrek- en aankomsttijd en reisduur. De route via ATL is altijd een stukje om (je vliegt immers met een "knik" naar LAS), terwijl de andere routes ongeveer vergelijkbaar zijn qua lengte. Maar goed, als je een uur extra vliegtijd moet uitruilen tegen een uur extra wachten op een vliegveld is er natuurlijk niet zoveel verschil.

De "werelddeal" weken zijn vaak niet zo bijzonder. Pin je daar niet op vast. Hou gewoon de prijzen in de gaten, stel voor jezelf een threshold en boek wanneer het tarief daaronder ligt. Maar september 2019 is nog heeeeel ver weg. Je kunt het beste wachten tot 330 dagen vooraf. Pas dan zijn alle vluchten binnen Skyteam te boeken. KLM is inderdaad zelf iets eerder, maar dan kun je dus nog niet de routes die op DL materiaal gevlogen worden boeken. Ik zou vanaf november rustig de prijzen in de gaten houden en je pas zorgen gaan maken als het in mei of juni nog niet onder het gewenste tarief is gekomen.

Vito
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Vito » 26 mei 2018, 15:16

Als je start in LA hoef je geen overstap te hebben. Wij vinden persoonlijk rechtstreeks vliegen het fijnst. Je zit dan niet met je overstap missen in geval van vertraging. Rechtstreeks vliegen is meestal wel duurder.
Ik heb al meerdere malen tijdens de Werelddealweken geboekt. Deze zijn in januari en september uit mijn hoofd gezegd. Maar vaak heeft KLM tussentijds ook nog bestemmingen in de aanbieding.
Wij vliegen altijd Economy comfort (extra beenruimte én voor in het vliegtuig) en dan is het wel van belang vroeg te boeken. Deze stoelen gaan harder en hoe eerder je ze boekt hoe goedkoper ze zijn.

PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally » 26 mei 2018, 16:06

Ik ben wel eens via Houston gevlogen (united), direct naar LA en via Frankfurt en eerlijk gezegd vond ik de laatste 2 vluchten beter, maar is het ook wel lekker om op je plek van bestemming direct door te kunnen als je koffers er zijn. Zeker bij een late aankomst wil je eigenlijk niet nog een uur of langer voor immigrations staan en daarna (mits je een soort van ‘skip the counter hebt’ ook nog een uur bij een autoverhuurbedrijf

Met overstap ben je over het algemeen een uur of 2/3 meer kwijt dan directe vluchten. Ik vind dan persoonlijk 11u vliegen lekkerder dan die vluchten opsplitsen en (in sommige gevallen) een 2u chaos te hebben.... of zoals wij 1,5u in Houston met een net geopend vliegveld vanwege noodweer en heeeeel veel vliegtuigen die rond de zelfde tijd aankwamen.

Als je een overstap in de USA hebt zorg dan dat je voor de landing alle toiletstoppen hebt gemaakt en je direct doorkunt naar immigrations. Ik heb er altijd een goed tempo in. Nu heb ik ook altijd (afkloppen) geluk dat er net een hekje opengaat, of een extra cabine wordt geopend, maargoed je wilt daar niet achteraan staan. Koffer halen en afgooien en douane is een korte formaliteit daarna. Maar de security rij voor de volgende vlucht is dan weer vaak een doolhofdrama (althans mijn ervaringen in Newark en Houston van 8 en 6 jaar geleden met overstappen in Amerika

Frasi
Amerikakenner
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door Frasi » 26 mei 2018, 16:08

Rechtstreekse (KLM) bestemming zijn bijna altijd duurder dan een bestemming met overstap. En dan kan het prijsverschil x3 toch relevant worden.
Probeer maar eens wat simulaties voor komende zomer.

Zelf heb ik een voorkeur voor een korte binnenlandse vlucht. Na de intercontinentale vlucht ben ik al redelijk gaar en dan zie ik op om dan nog uren in een kleiner volgepakt vliegtuig zonder entertainment en service (m.u.v. drankje en nootjes) te moeten zitten. Zelf ga ik in oktober naar Las Vegas met een overstap in Salt-Lake-City. Geen super luchthaven, maar relatief klein, overzichtelijk en van daaruit nog maar een uurtje vliegen naar LAS.

Zelf heb ik ook een voorkeur voor Delta in een Boeing 767 of Airbus 330 met rijtjes van 2 stoelen; voelt veel ruimer als een rij van 3 (zoals in een 747, 777 en 787). Maar als je met 3 reist is een rij van 3 juist weer wel handig/fijn. Dus kijk ook even naar het type vliegtuig en de stoelconfiguratie (seatguru.com).
Zoals roelb al zegt is een overstaptijd van 1,5 tot zo'n 2,5u ideaal. Korter geeft stress (zeker een eerste keer en met kind), langer geeft verveling. Luchthavens in de VS zijn stukken minder entertainend dan Schiphol (winkels, horeca, etc.).
Vroeg boeken geeft niet persé de beste prijs. En de WDW van KLM ook niet. Prijzen gaan door verschillende redenen omhoog en omlaag; sale van een andere airline of alliantie geeft vaak reactie met aanbiedingen van een ander. Handig is om een referentie op te bouwen met bijv. prijzen van komende zomer. Zodra je deze dan tegenkomt voor jullie reisperiode: toeslaan en niet meer omkijken.
Afbeelding

Zuid-Westen (2007, 2010); California (2012); Florida (2008, 2013, 2015); GC/LV (2012); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills/LV (2014); LA/LV (2015); NY/Wash.(2016); LA (2016); LV/LA/SD (2018), Orlando/Deep South (2017). New York (2018, okt 2019)

sanook
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door sanook » 26 mei 2018, 18:23

Als je naar Vegas wilt en Keulen is niet te ver voor jullie dan zou je ook naar de Eurowings vluchten kunnen kijken, die vliegen vanuit Keulen rechtstreeks (tenminste dit jaar, alhoewel het is maar 1 keer per week in september. Nou ja het kan maar gezegd zijn :) )

firsttimeamerika
Amerika-ontdekker

Bericht door firsttimeamerika » 26 mei 2018, 23:41

Hé bedankt, ja ik zal zeker eens wat prijzen gaan opschrijven.
Via een topic hier vond ik al prijzen van vluchten en overstappen en via wat geboekt.

Dus daar al wat websites gevonden met inspiratie.

Het duurt nog even, maar ik wil wel dit jaar eigenlijk de tickets boeken.
Want met speling in datum (en wij zijn heel flexibel) kun je wel besparen.

Alleen de camper moet wel vastgelegd worden en dat kan dit jaar nog met vroegboek korting.
Maar hoe langer we wachten met de camper, hoe duurder die weer worden..

sanook
Amerika-expert

Bericht door sanook » 27 mei 2018, 08:06

Om een indicatie te krijgen van de prijzen kun je kijken op bv skyscanner.nl of momondo.nl (of .be) of google.nl/flights. Op de laatste kun je het meeste 'spelen' zeg maar met vertrekdata om de goedkoopste te zoeken.
Nog 1 advies: Op skyscanner en momondo komen vaak/meestal diverse brokers als goedkoopste naar voren. Maar in principe heeft het rechtstreeks boeken bij de airline de voorkeur. Vanwege de betere dienstverlening/bereikbaarheid in geval van wijzigingen maar ook voor het boeken van het juiste ticket met bagage. Tegenwoordig bieden steeds meer airlines tickets aan zonder bagage en de brokers (zoals tix.nl, vliegtarieven.nl, schipholtickets.nl en ga zo maar door) bieden vaak alleen de goedkoopste variant zónder bagage aan, Als je dan later de bagage bij wilt boeken ben je alsnog duurder uit dan wanneer je dit rechtstreeks bij de airline had gedaan bij het boeken.

mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl » 27 mei 2018, 10:17

Skyscanner en Momondo zien ook wel eens goede prijzen over het hoofd, dus ook op boekingsites en sites van airlines kijken.

firsttimeamerika
Amerika-ontdekker

Bericht door firsttimeamerika » 27 mei 2018, 12:30

Ja zal ik zeker doen! Heb me er eigenlijk nooit zo mee bezig gehouden wat we boeken onze reizen altijd last minute.
De rondreis in Zuid Afrika ook kort van te voren geboekt en alles ook gewoon los.
Dus dit is wel even wennen!

Maar nu wil ik er gelijk een sport van maken om het zo goedkoop mogelijk te doen :D

Tinus1955
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Tinus1955 » 28 mei 2018, 09:21

Ik heb voorkeur voor een overstap in Amerika zelf, als ik vlieg naar het Zuidwesten. Na een vlucht van 10 uur vind ik het fijn om even de benen te strekken en alvast in aanraking te komen met de Amerikaanse (eet- :wink: )cultuur. De tijd gaat meestal snel. Ik ondervind er geen stress van (snap dat haasten ook niet zo bij een langere overstap, je bent ook op vakantie hé ;) ) en het is ook echt geen doolhof op de diverse vliegvelden. Ik vind alles altijd goed aangegeven op de Amerikaanse vliegvelden in het algemeen. Het is maar zelf hoe je erin in staat m.i. Bovendien ervaar ik dat binnenlandse vluchten in Amerika de laatste tijd dezelfde faciliteiten hebben als de int. vlucht als een gratis eigen tv scherm, gratis drankje met snack en gratis ruimbagage (United/AA). Eens een keer "rechtstreeks" gevlogen naar Vegas vanaf Manchester. Wat een zit was dat.
Zelf vaak de goedkoopste prijzen gevonden via https://vliegen.idealo.nl (en in bijna alle gevallen niet rechtstreeks bij de Airline).

roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb » 28 mei 2018, 10:20

Ik ben het helemaal met je eens vwb de connectie. Natuurlijk is het fijn om rechtstreeks te vliegen als je een weekend naar NYC gaat. Dat is ook maar een vluchtje van 8 uur heen en 6 uur terug. Ook is het tijdsverschil maar 6 uur, dat scheelt toch best veel met de 9 uur van de westkust.

Maar vlieg je richting het zuidwesten dan worden het langere vluchten en zijn de directere opties schaars - en daarmee dus meestal duurder. Terwijl het tijdsvoordeel marginaal is, zeker als je het tijdsverschil nog meeneemt en het feit dat je tijdens je connectie al de grensformaliteiten afhandelt. En zeker in economy herken ik het argument om even de benen te kunnen strekken. Erg fijn.

Wat voor mij nog meetelt: even kunnen relaxen in een lounge vind ik altijd erg prettig tijdens zo'n connectie. In een fijne bank of fauteuil hangen, de laatste emails afwikkelen (al wordt dat met internet toegang tijdens de vlucht wel steeds minder relevant) en misschien een klein hapje eten of drinken. Of even douchen zodat je fris op je eindbestemming aankomt. Ik besef me wel dat je zonder toegang tot een lounge zo'n connectie wellicht anders ervaart. Wachten bij een gate is immers niet leuk en eten en drinken op een vliegveld is niet goedkoop. Maar goed, zolang je de tijd voor de connectie dus beperkt houdt kun je een rondje lopen langs de winkels en dan moet je alweer boarden.

Voor wat betreft de tarieven: meestal zul je bij de airline niet meer kwijt zijn. Het ligt wel aan de airline/alliantie.

Bij Star Alliance zijn er hier al wel een paar forse verschillen voorbij gekomen tussen de airline en een online travel agent. In dat geval boekte de OTA blijkbaar in een andere (lagere) boekingsklasse dan wat er regulier nog beschikbaar was. Daar was het dan ook altijd precies een OTA die dat tarief bood. Ook heb ik wat constructies gezien bij Oneworld via Finnair die je direct bij een airline niet zomaar kon boeken. Maar binnen Skyteam (KLM/Delta/AF) moet ik het eerste voorbeeld nog zien (waar het verschil meer dan een paar euro is) en het niet om een pakketreis ging.

En heel belangrijk: wat @sanook aangeeft, let op met Basic economy / light fares, zonder bagage. Waar je bij het boeken bij de airline de keuze hebt tussen het type tarief dat je boekt heb je dat via een tussenpersoon niet. Inmiddels worden er niet alleen binnen Skyteam intercontinentale Basic Economy tickets verkocht, maar is ook Oneworld (BA/AA) daar vorige maand mee begonnen. Later los bagage bijkopen is echt altijd duurder, dus koop een basic economy/light ticket alleen als je echt zonder bagage reist en er geen enkel belang aan hecht om met je gezelschap bij elkaar te zitten.

firsttimeamerika
Amerika-ontdekker

Bericht door firsttimeamerika » 28 mei 2018, 19:14

Jeetje, WiFi in het vliegtuig? Ik heb wat gemist!
Ik heb ivm heftige zwangerschap + eerste jaar met baby niet gevlogen, dus mijn laatste vlucht was april 2016 met KLM. Toen werd er nog met geen woord gerept over WiFi volgens mij.

Dat wordt iets om in de gaten te houden, dan worden de vluchten wel een stuk relaxter..

Mijn langste vlucht was naar Mexico met circa 1,5 uur overstap in Cuba. Dat vond ik inderdaad al een hele zit. Of Zuid Afrika, nou ja het ontliep elkaar niet zoveel qua reisduur.

Over de light fares had ik ook nog niet vernomen, dankjewel voor de tip!

roelb
Amerika-expert

Bericht door roelb » 28 mei 2018, 19:35

KLM biedt in (volgens mij) alle 787's nu internet. Delta in alle toestellen, alweer enige tijd.

Bij Delta is Whatsapp/Messenger/imessage 100% gratis, wil je volledige internet toegang dan betaal je iets van $20 voor de vlucht (is elke keer anders) of $28 voor een dagpas die 24 uur geldig is. De KLM tarieven ken ik zo niet.

Boven de oceaan is het overigens wel een stuk langzamer dan boven de US, maar voor mail ophalen, een keer wat opzoeken e.d. is het werkbaar. Iets interactiefs kun je eigenlijk vergeten. SSH, Remote desktop of VNC sessies zijn hartstikke onstabiel door hoge latency en redelijk wat packet loss. I've tried, en het is zo frustrerend dat je het vanzelf opgeeft :-)

firsttimeamerika
Amerika-ontdekker

Bericht door firsttimeamerika » 28 mei 2018, 21:13

Whatsappen met het thuisfront zal al zo ontzettend fijn zijn! Tjonge, wat een luxe!

sanook
Amerika-expert

Bericht door sanook » 29 mei 2018, 13:38

Joehoe, we vliegen nu boven Buford (WY)...

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer