Onterechte tolafschrijving

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
CAM1984
Amerikafan
Berichten: 132
Lid geworden op: 25 okt 2017, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Utrecht

Onterechte tolafschrijving

Bericht door CAM1984 »

Na enig zoekwerk op het forum kom ik niks over dit onderwerp tegen. Eind maart heb ik een auto gehuurd via Avis in San Francisco. Tot nu toe tevreden over de service geweest maar afgelopen week ontvang ik een mail waarin staat dat we nog tol moeten verrekenen. Nu dacht ik onderweg geen tolweg tegen gekomen te zijn maar wellicht tijdens het rijden gemist (hoewel, hoe mis je een tolhokje), dus open ik de rekening. Hierop staan twee wegen vermeld in de buurt van Anaheim waarvoor we tol+transponder kosten moeten betalen. Wij zijn echter niet in Anaheim geweest, sterker nog, op het moment dat we op de tolweg gereden zouden moeten hebben waren wij onderweg van Palm Springs naar Ontario Mills. De genoemde tolwegen liggen totaal niet op de route of in de buurt ervan en ook qua tijd is het onmogelijk dat wij daar gereden hebben. Ook zouden we de transponderbox geactiveerd hebben om de tolpoortjes door te kunnen gaan, deze hebben we echter met geen vinger aangeraakt.

Contact met Avis levert niet zoveel op, zij verwijzen naar de huurovereenkomst waarin aangegeven staat dat je overeenkomst met afschrijvingen voor tol en gebruik transponderbox wanneer je deze gebruikt hebt. Natuurlijk ging ik daarmee akkoord als ik ze gebruikt had, maar in dit geval is dit niet zo. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en weet wie ik hiervoor het beste kan benaderen?
2007/2008: Noordoosten en Zuidwesten
2013: Noordoosten
2015: Noord- en Zuidoosten
2018: Zuid- en Noordwesten
2020: Florida en Zuidoosten
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7588
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Onterechte tolafschrijving

Bericht door Marcopstal »

Dit is een hele moeilijke. Mocht je in een totaal andere streek zijn geweest dan was dat misschien nog aantoonbaar, maar nu ben je wel dicht in de regio waar je op de tolweg zou gereden hebben.

Je kan altijd protesteren, maar er is weinig tastbaar om ook echt iets te gaan aantonen. Het enige wat je misschien zou kunnen hebben zijn betalingsbewijzen met je CC op het tijdstip dat je zogezegd door de toll reed.

Als het om een klein bedrag gaat zou ik me er bij neerleggen denk ik.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
CAM1984
Amerikafan
Berichten: 132
Lid geworden op: 25 okt 2017, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Utrecht

Re: Onterechte tolafschrijving

Bericht door CAM1984 »

Daar was ik al bang voor. Ik zou kunnen kijken of de camping in Palm Springs een uitchecktijd heeft genoteerd heeft, want op het moment van 'het passeren van de tolweg' waren we onderweg. Alleen niet op de genoemde tolwegen. De tol zelf bedraagt 7 dollar, wel komen er voor de hele huurperiode van 3 weken nog 19,95 transponderkosten bij. Niet bijzonder veel geld, wel heel zuur. In ieder geval bedankt voor je reactie!
2007/2008: Noordoosten en Zuidwesten
2013: Noordoosten
2015: Noord- en Zuidoosten
2018: Zuid- en Noordwesten
2020: Florida en Zuidoosten
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Onterechte tolafschrijving

Bericht door Division »

Als je in een rechte lijn rijdt van Palm Springs over de I-10 naar Ontario Mills, dan kom je niet langs de bekende tolwegen in Orange County. Op de I-10 heb je wel ExpressLanes, maar die beginnen pas veel verder, bij de kruising met de 605.

Welke wegen noemt Avis dan?
Afbeelding
Gast

Re: Onterechte tolafschrijving

Bericht door Gast »

Lijkt mij dat dit een route is die een andere huurder heeft gereden, maar die abusievelijk op jullie rekening terecht is gekomen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Onterechte tolafschrijving

Bericht door roelb »

Dat zou ook mijn eerste suggestie zijn. Maar het is wel allemaal verdacht dichtbij, en dat maakt het wel erg toevallig.
Gast

Re: Onterechte tolafschrijving

Bericht door Gast »

Als jij in de periode dat de toll is geregistreerd voor de verhuurder onomstotelijk de bestuurder van de auto bent (middels huurcontract op deze auto) denk ik dat je weinig kans hebt om dit te betwisten, tenzij je zelf kunt aantonen dat je daar niet gereden hebt. Dit zal lastig blijken lijkt me.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Onterechte tolafschrijving

Bericht door sanook »

Het zou nog kunnen dat de transponders verwisseld zijn. Toen wij vorig jaar bij Avis huurden lag de transponder los op het dashboard, dus zou in principe verwisseld kunnen worden met een andere auto.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5029
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 60
Locatie: West-Brabant NL

Re: Onterechte tolafschrijving

Bericht door harryh »

De paar keer dat ik een losse transponder meekreeg heb ik een foto van het serienummer gemaakt, zodat ik in het geval van dit soort afschrijvingen had kunnen vragen welke transponder aan mijn rental was gekoppeld. Misschien een tip voor de volgende keer.
CAM1984
Amerikafan
Berichten: 132
Lid geworden op: 25 okt 2017, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Utrecht

Re: Onterechte tolafschrijving

Bericht door CAM1984 »

Dank voor de tips mbt transponder. Het is inderdaad lastig te bewijzen dat we daar niet gereden hebben. Het gaat om de 133 en de 241. We zijn inderdaad over de 10 gekomen, hadden ook geen file's of wat dan ook waarvoor we mogelijk een andere route hadden moeten nemen. Wel heel frustrerend, ik ben daar echt niet geweest, maar probeer het maar eens aan te tonen. Avis geeft ook geen thuis, die zegt alleen 'je hebt ervoor getekend', maar er wordt op het verhaal niet ingegaan.
2007/2008: Noordoosten en Zuidwesten
2013: Noordoosten
2015: Noord- en Zuidoosten
2018: Zuid- en Noordwesten
2020: Florida en Zuidoosten
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Onterechte tolafschrijving

Bericht door roelb »

En je bent niet de dag erna naar Laguna Beach gereden?
CAM1984
Amerikafan
Berichten: 132
Lid geworden op: 25 okt 2017, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Utrecht

Re: Onterechte tolafschrijving

Bericht door CAM1984 »

Nee zeker niet, zelfs niet in de buurt geweest. Na Ontario doorgereden naar Hollywood voor verblijf.
2007/2008: Noordoosten en Zuidwesten
2013: Noordoosten
2015: Noord- en Zuidoosten
2018: Zuid- en Noordwesten
2020: Florida en Zuidoosten
Gast

Re: Onterechte tolafschrijving

Bericht door Gast »

Misschien kun je de camera van het tolhuisje inzien en zo vewijzen dat je daar echt niet was op dat tijdstip.
Gebruikersavatar
Joke
Amerikakenner
Berichten: 1209
Lid geworden op: 12 jul 2004, 19:56

Re: Onterechte tolafschrijving

Bericht door Joke »

Heb je geen fotos waar de plaats waar je bent opstaat op de dag en rond de tijd van de tol?
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
Hard Rock Cafe.
Amerikafan
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 jul 2017, 10:33
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Onterechte tolafschrijving

Bericht door Hard Rock Cafe. »

Als je een navigatie systeem gebruikt hebt zou daar toch de geschiedenis in moeten staan?
CAM1984
Amerikafan
Berichten: 132
Lid geworden op: 25 okt 2017, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Utrecht

Re: Onterechte tolafschrijving

Bericht door CAM1984 »

Hard Rock Cafe: dank je wel! You saved the day! Dankzij Google locatiedeling heb ik nu van minuut tot minuut inzichtelijk wanneer ik me waar bevond :lol: Ik weet niet of ik daar nu zo blij mee moet zijn, maar in dit geval wel. Nooit aan gedacht dat het nog van nut kon zijn, behalve dan om m'n moeder gerust te stellen. Dank voor de tip (ook voor de andere mensen die meedachten!), hopelijk wordt dit door Avis geaccepteerd.
2007/2008: Noordoosten en Zuidwesten
2013: Noordoosten
2015: Noord- en Zuidoosten
2018: Zuid- en Noordwesten
2020: Florida en Zuidoosten
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Onterechte tolafschrijving

Bericht door Njit »

Werkt helaas alleen als je een dataverbinding hebt volgens mij. Maar vind dat zelf best handig, als is het soms best creepy om te realiseren dat Google van minuut tot minuut weet waar ik ben..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Hard Rock Cafe.
Amerikafan
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 jul 2017, 10:33
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Onterechte tolafschrijving

Bericht door Hard Rock Cafe. »

@ Njit. Ik heb eigenlijk de indruk dat verhuurmaatschappijen altijd weten waar hun auto's zijn / rijden. Tegenwoordig zit bij Hertz een camera op de navigatie die in de auto kan kijken. Ook de route van de vorige huurder is makkelijk te vinden.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Onterechte tolafschrijving

Bericht door roelb »

@CAM1984: Why would they?

Avis krijgt een toll invoice. Volgens hun systeem had jij die transponder in je auto. Dus belasten ze hem aan jou door.

Roepen dat je er niet was, al dan niet onderbouwd met - voor Avis niet te verifieren - data zal niet zoveel indruk maken.

Je hebt blijkbaar al om data gevraagd, aangezien je eerder aangaf dat je tijd van de toltransactie weet. Was het een transponder of "pay by plate" transactie? Als het gaat om een transponder, staat het nummer er bij? Staat dat transponder nummer ook ergens in je huurovereenkomst? En zoja, wellicht werkt het om aan Avis te vragen of ze het nummer van de transponder in de auto te verifieren zodra deze weer in hun bezit is.

Wil men dat niet dan kun je op basis van deze gegevens een dispuut voor de transactie doen bij je kaartuitgever. Zij zullen dan om bewijs gaan vragen aan Avis. Wellicht is Avis dan wel geneigd om het transpondernummer te verifieren.

Als het een "pay by plate" transactie was dan zou het om iemand met valse kentekenplaten moeten gaan of om een verkeerd gelezen kentekenplaat. Dan zou je eventueel moeten kijken of je met de aan jou verstrekte gegevens de foto kunt opvragen, al dan niet via Avis of rechtstreeks.

Maar wel een hoop gedoe voor $26.

@Hard rock cafe: Die camera van Hertz wordt niet gebruikt en zat toevallig in de hardware van Neverlost, het losse navigatiesysteem dat je los bij kunt huren. Was een paar jaar geleden kort een relletje, maar Hertz heeft duidelijk aangegeven dat dat allemaal /niet/ gebruikt wordt. Ik heb overigens nog nooit een auto gehad met zo'n Neverlost er in, waarom zou je ook?
Hard Rock Cafe.
Amerikafan
Berichten: 262
Lid geworden op: 26 jul 2017, 10:33
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Onterechte tolafschrijving

Bericht door Hard Rock Cafe. »

@Roelb. Waarom niet? Gemak dient den mensch. :lol:
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer