Bagage Icelandair

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
Daggie74
Amerika-ontdekker
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 dec 2015, 21:40
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bagage Icelandair

Bericht door Daggie74 »

Over 2 weken vliegen we met Icelandair naar de USA. We hebben nooit eerder met ze gevlogen en nu vraag ik me af hoe streng ze zijn op de bagage.
De handbagage mag niet groter zijn dan 55x40x20, die van ons zijn 55x38x22, te dik dus...
De grote koffers zijn in omtrek (l+b+d) ca 170 cm, dat mag max 157 cm zijn. Ik zou het een beetje vervelend vinden als we nieuwe koffers moeten kopen :shock:
Iemand ervaring hiermee?
Gebruikersavatar
headhunterke
Amerikakenner
Berichten: 1104
Lid geworden op: 16 jun 2009, 12:34
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Aalst, Belgium

Re: Bagage Icelandair

Bericht door headhunterke »

Die grote koffer gaat geen problemen geven, tenzij het een immens reusachtig stuk bagage is dat niet via de gewone bagagebanden naar beneden kan, heeft er in mijn team nog nooit iemand een bagage effectief gemeten.
Die handbagages? Tjah, als je zelf even helder denkt dan denk ik dat je best wel weet wat het antwoord is.

Nogmaals, de "strengheid" van een airline hangt enkel en alleen af van de agent die je incheckt/board.
Heeft die goed geslapen, dan kom je weg met mss 1 of 2 kilo te veel of die handbag die nét iets te groot is. Heeft hij/zij niet zo'n goede dag, verwacht je dan maar aan de eventuele gevolgen.

Nu, als je handbagage een soft case is, kan je die heus wel 2 centimer in elkaar duwen zodat die toch in de sizewise past.
Hard cases zijn in dit geval onverbiddelijk en die krijg je op geen enkele manier gemanipuleerd en "te groot is te groot" is hier dan van toepassing.
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
Daggie74
Amerika-ontdekker
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 dec 2015, 21:40
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Bagage Icelandair

Bericht door Daggie74 »

Dank voor je reactie! Die koffers zijn normale Samsonites, die al vele vluchten (mn KLM) gemaakt hebben, nooit opmerkingen over gehad. Ik zie dat KLM ook een dergelijk getal (158cm) hanteert, dus dat zal dan wel meevallen.
Die handbagage, daar ga ik over nadenken. Het zijn 3 hardshell koffertjes van de KLM, die precies aan hun voorwaarden voldoen. Lekker handig dat die regels niet uniform zijn, voor deze maatschappij dit koffertje en voor die dat koffertje...
Weet jij of iedere maatschappij zijn eigen sizewise (grappige naam) heeft? Dan ga ik gewoon binnenkort even naar SPL om te meten... (woon niet zo ver)
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: Bagage Icelandair

Bericht door jetusa »

De enige maatschappij waar ik ooit een strenge controle heb gezien is bij easyjet.
Zou fijn zijn als er meerdere maatschappij enige controle zouden uitvoeren, dat zou een hoop gedoe (en zelfs vertraging) door handbagage schelen. Wat mensen allemaal niet meeslepen aan boord......al dan niet ingegeven door het feit dat je voor ruimbagage moet bijbetalen.
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: Bagage Icelandair

Bericht door jetusa »

Maw: ik zou me over die 2 cm geen zorgen maken.
Daggie74
Amerika-ontdekker
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 dec 2015, 21:40
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Bagage Icelandair

Bericht door Daggie74 »

Ik denk er nog even over na, ik heb weinig zin om voor verrassingen te komen staan en dat we 90 euro per koffertje enkele reis mogen aftikken, omdat we iemand treffen die meent slecht geslapen te hebben.
Dank voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7930
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bagage Icelandair

Bericht door Pete.Z »

Het is in mijn ervaring wel zo dat de prijsvechters en low cost airlines feller zijn op te grote en te zware bagage, want daar is uiteindelijk hun verdienmodel het meest bij gebaat.
Gebruikersavatar
headhunterke
Amerikakenner
Berichten: 1104
Lid geworden op: 16 jun 2009, 12:34
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Aalst, Belgium

Re: Bagage Icelandair

Bericht door headhunterke »

Klopt, zeker en vast voor handbagage.
Maar ik heb nog nooit iemand een koffer weten meten aan de check-in.
Enkel duidelijk oversized dozen/kisten worden soms gemeten.
Geloof me, die 2 cm qua ruimbagage maakt absoluut niks uit, zélfs niet bij een lowcost airline.

Je handbagage daarentegen kan maar beter wel in orde zijn wil je verrassingen vermijden.
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."
desperate housewive
Amerikafan
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 mei 2011, 13:57
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: westhoek

Re: Bagage Icelandair

Bericht door desperate housewive »

zaterdag vliegen we vanuit zaventem naar Halifax (nova scotia) en dit voor de 1° keer met icelandair en dus met overstap in Reykavik. Wordt de ruimbagage automatisch doorgestuurd of moeten we zoals in de USA eerst onze koffers gaan halen en vervolgens weer afgeven ?

En nog een ander vraagje : als men in zaventem al iets koopt in de tax free (in dit geval parfum) kunnen we dat meenemen of wordt dat afgepakt als we terug moeten boarden in reykavik ?
Gast

Re: Bagage Icelandair

Bericht door Gast »

Koffers worden gewoon doorgelabeld naar Halifax.

Geen idee wat betreft de parfum, ik zou wel het bonnetje bewaren.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Bagage Icelandair

Bericht door sanook »

Drank kun je laten sealen zodat je het voor aansluitende vluchten ook mee mag nemen, mogelijk werkt dat voor parfum ook. Even vragen als je het koopt op Zaventem. Maar tot 100ml mag je toch altijd al meenemen ? >100ml parfum in 1 verpakking is beetje ongebruikelijk volgens mij :wink:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer