Autohuur voor Amerika vragentopic deel 8 (info in 1e bericht)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
BorL
Amerikafan
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 feb 2015, 10:30
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Autohuur voor Amerika vragentopic deel 8 (info in 1e bericht)

Bericht door BorL »

@Roelb, in dit geval om te zorgen dat de kosten op mijn cc wat gespreid zijn. Voorgaande keren hier geen problemen mee gehad, nu dus helaas wel een bump..
Take Nothing but Pictures, Leave Nothing but Footprints, Kill Nothing but Time.

2024 Alaska & Yukon, 2023 NorthEast & Canada, 2022 NorthWest, 2021 NYCitytrip, 2018 Coast to Coast, 2016 California, Arizona, Utah, Nevada, 2015 Florida
TeeTeeTee
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 apr 2018, 12:03
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Autohuur voor Amerika vragentopic deel 8 (info in 1e bericht)

Bericht door TeeTeeTee »

jarjarbinks schreef: TeeTeeTee, dank voor je antwoord. Begrijp je dus goed dat ook al huur je de auto van Alamo in Chicago dan kan je gewoon rijden bv. in Los Angeles over toll wegen. Deze worden dan automatisch via je kenteken doorgegeven en ik krijg dan alleen de kosten voor de toll.
Voor Alamo maakt dat dus niet uit in welke staat je rijdt en wordt automatisch verrekend.
sanook schreef:Wel volledig zijn Roel, de service charge voor de transponder bij Alamo is inderdaad 3,95 per dag dat je er gebruik van maakt, maar met een max van 19,75 per rental period.
Zover ik weet werkt het tolsysteem in heel de USA, dus het maakt dan niet uit of je de auto in Chicago huurt, en vervolgens een stukje tolweg in LA pakt.

Maar als je focus echt op de Route 66 ligt, dan zul je weinig tot geen tolwegen tegenkomen.

@Sanook: bedankt voor de aanvulling+uitleg over de service charge, dat was mij niet bekend.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Autohuur voor Amerika vragentopic deel 8 (info in 1e bericht)

Bericht door roelb »

Chicago is echt afwijkend:

https://www.alamo.com/en_US/car-rental- ... ogram.html
Does Alamo offer the ability to use toll express lanes?
Yes! The Toll Pass Waiver Program offered in the Chicago Metropolitan area consists of the rental of a transponder device which allows the customer to drive through designated toll express lanes.

You can add the toll pass device at time of rental. You will then be provided with a toll transponder. Be sure to read and follow the instructions on how to use the transponder when traveling through the eligible areas. Tolls are recorded by the transponder device and the waiver covers any unpaid tolls.

Is there an additional fee to use the program?

Yes. To enjoy the convenience of the TollPass Waiver Program, customers will pay a daily fee of $9.99 per rental day at airport locations, and $7.99 per rental day at non-airport locations. This fee covers the use of the transponder device and all tolls incurred during the rental period.

What are my options when renting?

You may purchase the TollPass Waiver.

If the TollPass Waiver product is not purchased or the transponder device is not properly deployed, then the tolls must be paid for at the toll plaza.

Any unpaid tolls, generated by renters who did not opt for the TollPass Waiver, are handled by our Customer Service Center for Citations.
Our center will send you a letter, advising you of these charges which will include:

A one-time $14.00 administrative fee will be charged to the credit/debit card on file with your rental agreement approximately 15 days after the letter is sent. In addition, you will be subject to violation fees and penalties from the associated toll authority. Your renter information may be provided to the toll authority or others for collection of unpaid tolls, penalties and administrative fees.
Oftewel: denk dus niet dat je zomaar de express lanes kunt nemen en dat dat dan valt onder het toll-by-plate systeem. Niet dus, je krijgt een boete en Alamo rekent een $14 admin fee.
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6814
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Autohuur voor Amerika vragentopic deel 8 (info in 1e bericht)

Bericht door Stan.Gobien »

jarjarbinks schreef:We starten dus de huur bij Alamo op O'Hara en leveren weer in bij LAX.
Nu weet ik zeker dat we verschillende toll wegen in verschillende staten tegenkom.
Hoh, dat valt best wel mee denk ik. Vooral aan de oostkant veel toll, niet zonder in midwest of zuidwesten.
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Autohuur voor Amerika vragentopic deel 8 (info in 1e bericht)

Bericht door MattRob »

Ik heb nu een Intermediate geboekt bij Hertz, voor onze aankomst op Tampa. Ik begrijp dat ik daar dan uit de rij mag kiezen. Ik ben bij Hertz 'Five Star'. Ik begrijp dat daar nog een level boven zit 'President's Circle'. Maakt dat nog uit voor het mogen kiezen van de auto ? Staan er als President's Circle andere auto's dan bij Five Star status ? Dit kost me $ 911 voor 3,5 week in de zomer. Bij National heb ik ook eenzelfde reservering gemaakt, daar kost het $ 840. Daar ben ik Executive Elite, dan mag ik uit de Executive rij iets kiezen, begrijp ik.

Ik wil wel een Fullsize SUV, ik begrijp dat de kans niet zo heel groot is dat ik die bij National of Hertz uit de rij kan krijgen. Die heb ik anders bij Alamo voor $ 1.350 gehuurd. Dus ben benieuwd of ik een leuk bedrag kan besparen zo 8) ! Moet ik wel even rondje voor lopen langs Hertz en National, maar dat heb ik er wel voor over ! Klopt dit allemaal zo, heb ik het goed begrepen ?
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Autohuur voor Amerika vragentopic deel 8 (info in 1e bericht)

Bericht door roelb »

Als je Executive Elite bent bij National zou ik in ieder geval je status laten matchen bij Hertz. Je krijgt dan presidents circle.

Bij Hertz zijn er drie "uitzoek"-aisles.

De eerste is de reguliere Gold-aisle. Voor iedereen die de moeite heeft genomen om een gold account aan te maken. Staat meestal niet heel veel in, al heb ik wel eens standard SUV's en minivans gezien.

Daarnaast zijn er de 5-star aisle en de Presidents circle aisle. Daar zullen in de regel grotere en luxere auto's staan dan in de reguliere gold aisle, waarbij dat voor de PC aisle ook weer geldt tov de 5-star aisle. In de PC aisle vind je meestal wel FRAR's, maar de kans dat er een FFAR (T) of T6 staat is niet heel groot denk ik.

Bij National mag je inderdaad uit de executive aisle kiezen. Mocht er niets van je gading staan: met Executive elite status kun je altijd proberen om even te vragen of er iets beters is..
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Autohuur voor Amerika vragentopic deel 8 (info in 1e bericht)

Bericht door MattRob »

Dank, match aangevraagd bij Hertz. Eerst maar eens bij National gaan kijken en eventueel vragen of ze iets leuks kunnen regelen voor mij :thumbup: ! Anders naar Hertz, tenslotte naar Alamo. Ik denk dat mijn vrouw even ergens blijft wachten totdat ik laat weten waar ze heen moet komen :mrgreen: !
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Autohuur voor Amerika vragentopic deel 8 (info in 1e bericht)

Bericht door roelb »

Dat laatste is wel slim inderdaad, anders sjouw je de hele tijd rond met je koffers. Andere optie:

Ik heb wel eens koffers in een initieel uitgekozen auto bij de goedkoopste verhuurder (Hertz) gelegd, sleutels mee, auto afgesloten en toen gaan kijken bij National of daar iets beters stond (was op MIA, dus zelfde garage). Bij National stond niets beters dus ik heb de goedkopere Hertz auto meegenomen. Maar dan ben je in ieder geval wel je koffers kwijt.
Eline C
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 apr 2018, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Autohuur voor Amerika vragentopic deel 8 (info in 1e bericht)

Bericht door Eline C »

Hi!

Omdat ik er vanuit ging dat een internationaal rijbewijs voldoende was heb ik mijn origineel Belgisch rijbewijs thuisgelaten. Stom van mij!

Bij het ophalen van de auto in L.A bij Alamo werd ik dus verboden met de auto te rijden in de staat California.

Tijdens onze 9 weken durende reis zullen we nog in andere staten rijden dan California.

Weet er iemand als ik in die staten wel zou mogen rijden met enkel mijn internationaal rijbewijs?

Bedankt voor de info!

Groetjes,
Eline
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Autohuur voor Amerika vragentopic deel 8 (info in 1e bericht)

Bericht door roelb »

Je mag nergens ter wereld rijden zonder je rijbewijs bij je te hebben.

Een IDP heeft geen enkele juridische status. Het is een papieren vodje dat je sowieso helemaal nergens voor nodig hebt. Het is ooit in de jaren 40, bij het maken van het eerste verdrag over internationaal wegverkeer, verzonnen als uniforme vertaling voor rijbewijzen die niet volgens het toen verzonnen standaard model zijn gemaakt.

Al vele decennia zijn alle Europese rijbewijzen geheel conform dat model opgesteld en dus geldig in elk ander land dat het verdrag, in welke iteratie dan ook, ooit heeft ondertekend. Dus: vergeet alsjeblieft die "internationale rijbewijzen". Nergens voor nodig, punt. Als je chinees bent met een in het chinees opgesteld rijbewijs is het een ander verhaal.
Gast

Re: Autohuur voor Amerika vragentopic deel 8 (info in 1e bericht)

Bericht door Gast »

@eline c: Kan niemand je een foto appen van je rijbewijs, of heb je zelf geen foto in je cloud opslag gezet?

Ik heb altijd foto’s van al mijn reisdocumenten en pasjes in een foto cloud staan, en zelfs op vakantie bij me op een encrypted USB stick. Oo’ handig in het geval dat je je pasjes moet laten blokkeren bij fraude, verlies of diefstal.

Dan heb je iig een kopie, en kun je altijd zeggen dat je rijbewijs “kwijtgeraakt” is als je aangehouden wordt en je alleen nog een foto hebt. Je kunt dan wel iets aantonen, alhoewel je natuurlijk altijd een risico loopt.
Stel dat er wat gebeurt kun je altijd aantonen dat je een geldig rijbewijs hebt.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4371
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Autohuur voor Amerika vragentopic deel 8 (info in 1e bericht)

Bericht door Ruud2004 »

Aarjan schreef:Voor onze skitrip naar Calgary in maart 2019 heb ik gelijk maar even een auto vastgelegd.

Nu viel het mij op dat er een eigen risico is van CAD 500.
Bij eerdere autohuur in Canada heb ik dit niet eerder gezien

Weet iemand of dit recent is veranderd?

Nou betaal ik met een creditcard die eigen risico dekt, dus hoef m.i. geen aanvullende verzekering, maar misschien wel verstandig voor andere Canada-gangers om hier even goed naar te kijken.
Een wat verlate reactie, maar dat eigen risico in Canada is standaard, tenzij je dat bedrag (risico) het afdekt/afkoopt/verzekert bij de verhuurder of je broker. De hoogte van het eigen risico is afhankelijk van welke klasse je huurt. Ook een vraag, welke creditcard gebruik jij om dat eigen risico af te dekken?
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Autohuur voor Amerika vragentopic deel 8 (info in 1e bericht)

Bericht door babarage »

@elinec als he je weken daar bent is het misschien wel de moeite waard om het rijbewijs op te laten sturen. Bv met FedEx moet dat met een volgende dag service kunnen volgens mij. Kost wel 100 euro maar goed, hele vakantie zonder is ook zo wat.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Autohuur voor Amerika vragentopic deel 8 (info in 1e bericht)

Bericht door Almere vak V »

Eline C schreef:
Weet er iemand als ik in die staten wel zou mogen rijden met enkel mijn internationaal rijbewijs?
Nergens!!

Typisch weer zo’n Nederlands verzinsel dat je zo’n ding nodig hebt. Bij de ANWB lachen ze zichzelf kapot als er iemand voor zo’n ding komt. Net als dat ze je in Amerika uitlachen als je met zo’n ding aan komt zetten.
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Autohuur voor Amerika vragentopic deel 8 (info in 1e bericht)

Bericht door Harry »

Hoezo Nederlands verzinsel????, Eline C komt uit België. :wink:
Trails
Amerikakenner
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 apr 2011, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Autohuur voor Amerika vragentopic deel 8 (info in 1e bericht)

Bericht door Trails »

Een IRB is slechts een vertaling.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Autohuur voor Amerika vragentopic deel 8 (info in 1e bericht)

Bericht door roelb »

Het is inderdaad geen Nederlands verzinsel, maar een internationaal verzinsel uit de jaren 40 toen het eerste internationale verdrag over wegverkeer is opgesteld.

In datzelfde verdrag is ook de herkenning van elkaars rijbewijzen geregeld. Maar omdat die toen allemaal anders waren is er een standaard document afgesproken, als _aanvulling_ op het nationale rijbewijs, het IDP (International driving permit).

Maar tegelijkertijd is in het verdrag ook een standaard model rijbewijs afgesproken. Met de bekende categorieen A t/m D, de nummertjes voor de verschillende personalia, de verplichting om boven het rijbewijs in Frans of Engels de term rijbewijs te zetten, de roze kleur, etc. Rijbewijzen die daaraan voldoen zijn gewoon geldig in staten die het verdrag ondertekend hebben, zonder dat daarbij enige aanvulling nodig is. Alleen als je een rijbewijs hebt dat niet aan dat model voldoet hoeft een ander land het niet als zodanig te erkennen en mag het een IDP als aanvulling eisen.

Europa heeft echter het model uit het verdrag al heel lang geleden geadopteerd. Onze rijbewijzen zijn dus het modelrijbewijs uit het verdrag en daarmee zonder verdere documentatie geldig in elk land dat het verdrag heeft ondertekend. In principe is er dus geen enkele noodzaak voor een IDP als je een Europees rijbewijs hebt. En de meeste landen op onze planeet zijn ondertekenaar van dit verdrag, al dan niet van een oudere versie dan de meest recente, maar goed.

Het is anders als je bijvoorbeeld Amerikaan bent. Dat rijbewijs voldoet /niet/ aan het model in het verdrag en hoeft dus ook niet zonder IDP herkend te worden in het buitenland. Dat geldt ook voor rijbewijzen die zijn opgesteld in een ander alfabet dan het latijnse. Maar met je europees rijbewijs is het echt een vodje zonder betekenis.
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Autohuur voor Amerika vragentopic deel 8 (info in 1e bericht)

Bericht door Division »

Radar besteedde er in maart nog aandacht aan: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... iet-nodig/
Afbeelding
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Autohuur voor Amerika vragentopic deel 8 (info in 1e bericht)

Bericht door roelb »

Toxh jammer dat ze bij de redactie van Radar niet even de moeite hebben genomen om te lezen wat er nu precies in de diverse versies van het verdrag staat....
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Autohuur voor Amerika vragentopic deel 8 (info in 1e bericht)

Bericht door Almere vak V »

Harry schreef:Hoezo Nederlands verzinsel????, Eline C komt uit België. :wink:
Een Internationaal verzinsel waar we in Nederland en wellicht ook België nog steeds intrappen??

Heb 1 van mn vrienden, al weer jaren geleden, vol trots zn internationale rijbewijs zien showen. Ik kreeg spontaan de slappe lach. Mn jongste dochter heeft ooit zo'n soort ding gemaakt voor vaderdag op de kleuterschool. Dat zag er zelfs nog officiëler uit. Ze had tenminste nog geprobeerd de foto onder een stukkie folie te krijgen ipv een nietje. En daar had ie ook nog iets van ik meen tegen de 20 euro voor betaald.
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer