Hoe navigeren? Ouderwetse kaart of...?

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: hoe navigeren? Ouderwetse kaart of...?

Bericht door babarage »

En als je in Google Maps online een kaart hebt bekeken onthoudt hij het ook volgens mij zodat je er offline ook wat aan hebt. Niet om te zoeken maar wel om even snel te kijken hoe het ook weer zat. Als fervent en (al zeg ik het zelf) goede kaartlezer kijk ik vaak de avond te voren op Google maps naar bv een preciezere route naar een hotel. Dan kan ik er over het algemeen zo naar toe rijden (ook in stedelijk gebied ja. Afwijkinkje van mijn kant ik ben zon type dat door LA rijdt zonder navigatie en zonder kaart want ik zit dan ook achter het stuur :) gaat dus op geheugen en richtingsgevoel) Maar mocht het nodig zijn kan ik Google maps opengooien en daar in grote lijnen nog op zien wat er moet gebeuren.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gast

Re: hoe navigeren? Ouderwetse kaart of...?

Bericht door Gast »

Maar dan moet je laptop mee, of kun je die kaarten ook bewaren op een smartphone?
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: hoe navigeren? Ouderwetse kaart of...?

Bericht door Vito »

Ik zet per dag de route in mijn smartphone en dan heb je offline de route bij je. Vind dat perfect.
Heb ook andere geprobeerd maar die vond ik toch minde fijn werken dan gewoon google maps.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: hoe navigeren? Ouderwetse kaart of...?

Bericht door Coyote »

Almere vak V schreef:Meest eenvoudige?? Google Maps
Daar zijn de meningen over verdeeld... :wink:

Meest eenvoudige voor mij: Mijn TomTom die ook de Amerikaanse kaart bevat. In Amerika kaart van Amerika selecteren en klaar is Kees! :D

Overigens zorg ik altijd dat ik een Rand McNally bij me heb (zag ze vorig jaar niet meer bij de Wal Mart, worden ze nog wel verkocht?). Voor de rest gebruik ik de TomTom. Werkt perfect. Vorig jaar overigens weinig gebruikt, er zat al navigatie in de auto. :P

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: hoe navigeren? Ouderwetse kaart of...?

Bericht door Coyote »

esther78 schreef:Maar nu nog de navigatie. Hoe is dat handig te doen. Ik ben handig met kaarten en vind het leuk om daar mee bezig te zijn, maar is een navigatiesysteem handiger, meer aan te raden? Wat zijn jullie ideeen of tips?
Als jij navigeren met kaart leuk vindt om daar mee bezig te zijn zou ik dat ook gewoon blijven doen. Zeker als je daar ook handig mee bent. Koop een goede wegenkaart (de Hallweg-kaarten zijn in Nederland verkrijgbaar) en probeer een Rand McNally op de kop te tikken.

Persoonlijk vind ik het wel prettig via een navigatiesysteem te navigeren. Geeft altijd een mooie indicatie hoe laat ik ergens arriveer en als je alleen rijdt wel zo handig. :P

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: hoe navigeren? Ouderwetse kaart of...?

Bericht door Almere vak V »

Coyote schreef:
Almere vak V schreef:Meest eenvoudige?? Google Maps
Daar zijn de meningen over verdeeld... :wink:

Roland
Is wat mij betreft ook echt niet zaligmakend. Maar de vraag was, wat is het meest eenvoudig. Dan verkies ik iets wat ik toch altijd bij heb boven iets wat ik mee moet slepen en vervolgens mezelf moet afvragen of het allemaal wel nog up to date is.

Het wegennet zit redelijk makkelijk in elkaar. Straten die opeenvolgend genummerd zijn. Even nummers west/oost. Oneven nummers noord/zuid. En om pak m beet van Seattle naar San Francisco te rijden heb je nou niet bepaald een navigatiesysteem nodig in welke vorm dan ook...

Het is vooral handig om te weten hoe laat je waar ongeveer aankomt.
esther78
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 jan 2013, 20:36
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: hoe navigeren? Ouderwetse kaart of...?

Bericht door esther78 »

Dank nog voor alle reacties! Inderdaad hebben die prestige auto's misschien sowieso navigatie, is ook zo.

Dank ook voor degene met de tip dat er al eerder naar gezocht was: is het zo vervelend dat iemand gewoon een vraag stelt en een nieuw topic opent? Of zou je in ieder topic het excuus moeten plaatse 'ik heb al gezocht, hoor, maaaarrr....'

Thx allen, echt leuk om hier te lezen en inspiratie op te doen!
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: hoe navigeren? Ouderwetse kaart of...?

Bericht door sanook »

graag gedaan
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: hoe navigeren? Ouderwetse kaart of...?

Bericht door Coyote »

Almere vak V schreef:Is wat mij betreft ook echt niet zaligmakend. Maar de vraag was, wat is het meest eenvoudig. Dan verkies ik iets wat ik toch altijd bij heb boven iets wat ik mee moet slepen en vervolgens mezelf moet afvragen of het allemaal wel nog up to date is.
Tja, telefoonscherm is ook niet zaligmakend. Vind ik mijn TomTom toch echt beter. Kan ik alle stopplaatsen als favoriet opgeven, routes erop zetten en ik houd mijn telefoon vrij. Bovendien vind ik het belangrijk om GPS-coördinaten in te kunnen voeren (weet niet of dat met Google Maps op de telefoon kan, wel op de PC overigens).

Verder valt het 'met het up-to-date zijn' wel wat mee. Zoveel veranderen de wegen niet dat ik niet meer met een 2 jaar oude kaart kan werken (wil TomTom je overigens wel doen geloven :P ). Bovendien wil ik niet continue een data-verbinding open hebben staan tijdens het navigeren (bij Google Maps om file info verwerkt te krijgen).

Het 'meeslepen' kan ook nooit een probleem zijn. Waar hebben we het over? Een TomTom hoesje en kabeltje... :wink:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: hoe navigeren? Ouderwetse kaart of...?

Bericht door sanook »

Ik was vroeger ook in de veronderstelling dat gratis offline navigatie op je telefoon of tablet wel prima was. En dat was het ook wel, maar toch heb ik voor onze laatste trip een TomTom (G0620) aangeschaft en zou nu niet meer zonder op reis willen. Lifetime wereld mappen dus nooit gezeur over oude of ontbrekende kaarten. En het is echt wel een gemak vergeleken met je telefoon/tablet. TomTom in de (magnetische) houder klikken en gáán. En je telefoon gewoon beschikbaar houden voor de dagelijkse klusjes/dingetjes.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: hoe navigeren? Ouderwetse kaart of...?

Bericht door Almere vak V »

Als ik aan het rijden ben wil ik de dagelijkse klusjes/dingetjes op mn telefoon zoveel mogelijk maar achterwege laten... :wink:

Maar zoals ik al zei. Iedereen zijn ding. Ik heb het liefste niks bij. Geen tas, ook geen rugzak. Alles wat niet in mn broekzak past valt in principe af. Dus kabeltjes, Tomtom, hoesjes en magneethouder klinkt mij als te veel bende die ik mee moet slepen. Had vroeger ook een bloedhekel aan dat gesleep met een videocamera of fototoestel. En nou zullen er best voorbeelden zijn dat die betere beelden leveren of foto's maken dan mn iPhone. Vind ik prima!
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: hoe navigeren? Ouderwetse kaart of...?

Bericht door sanook »

Tja, als er gsm's zouden zijn met optische zoom zou dat een optie zijn. Maar zolang die er niet zijn en je toch fraaie foto's wilt maken van objecten die verder dan een paar meter van je vandaan zijn blijft optische zoom toch noodzakelijk, ook al heb je nog zo'n goede camera in je gsm.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: hoe navigeren? Ouderwetse kaart of...?

Bericht door roelb »

Coyote schreef:Bovendien wil ik niet continue een data-verbinding open hebben staan tijdens het navigeren (bij Google Maps om file info verwerkt te krijgen).
Je kunt de traffic info ook uitzetten. Maar ik zie dat niet echt als een issue. Als je een dataverbinding beschikbaar hebt dan zal dat over het algemeen een US sim kaart zijn met een databundel die ruim genoeg is om die paar mb aan traffic info over te verstouwen.

Ik heb de laatste paar maanden alweer twee auto's meegehad die geen eigen navigatie hadden, maar wel Android auto ondersteunden. En ik moet zeggen: dat werkt wel echt prima in combinatie met Google maps, mits je een dataverbinding hebt. Ook spotify ondersteunt Android auto, dus je kunt ook direct via het touchscreen de muziek volwaardig bedienen (niet alleen track-forward en back) en je ziet ook nieuwe whatsapp berichten binnenkomen. Grote nadeel van Android auto is dat je telefoonscherm niet meer bruikbaar is, jammer dat het niet meer zoals onder Windows mobile geimplementeerd is, dat het tweede scherm en telefoonscherm onafhankelijk van elkaar werken. Want de bijrijder zou de telefoon nog gewoon moeten kunnen gebruiken als die aan Android auto hangt.

Zonder dataverbinding ligt mijn voorkeur nog steeds bij Here maps. Ik merk bij Google maps wel dat de "offline" mode er achteraf bijgemaakt is. Je mist echt functionaliteit zonder internet verbinding. Bij Here is dat niet het geval, dat is zonder dataverbinding gewoon een volwaardig navigatiesysteem, 100% kostenloos.

Maar goed, ik ben misschien verwend, met al jaren telefoons met grote (5.5") displays plus een goede magnetische steun die altijd mee gaat waar de telefoon zelfs op de allerergste onverharde wegen met potholes op blijft zitten. Ik kan me voorstellen dat je met een telefoon met zo'n priegelscherm wat sneller geneigd bent om te zeggen dat het onhandig is. Zeker ook als je geen (goed) steuntje hebt voor in de auto.

Verder zie ik ook graag een kaart en wil weten waar ik ben, dat snap ik. Maar het eerste wat ik bij navigatie dan ook doe is het in 2D north-up mode zetten. Nooit gesnapt dat het meedraaien van de kaart zo enorm in de mode is geraakt, je hebt dan toch geen idee meer waar je bent?
Chi Sin X
Amerika-expert
Berichten: 1541
Lid geworden op: 06 jun 2006, 14:16
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Antwerpen

Re: hoe navigeren? Ouderwetse kaart of...?

Bericht door Chi Sin X »

Ik ken eigenlijk de meeste routes wel van buiten tegen dat ik vertrek omdat ik tijdens de voorbereiding de kaart zo veel bestudeerd heb (om wat extra dingen te vinden waar ik toch in de buurt kom en ineens mee kan bezoeken). Dus meestal kijk ik bij vertrek ff op de kaart en dan vertrekken we. Als ik iets moet zoeken, gebruik ik daarvoor mijn mobieltje (die ik kan ophangen aan een magnetische houder, supergemakkelijk), bv het hotel of zo. Maar meestal liggen die aan de doorgaande weg.

Op mijn mobieltje heb ik Sygic geïnstalleerd, met licentie voor wereldwijd. Helaas verbruikt het nogal veel batterij. Op mijn Samsung S8 verstookt het ongeveer 10-15% per uur rijden. Dus op normale dagen heb ik meer dan genoeg, en evt kan ik onderweg nog bijladen, maar dat is altijd nogal een gedoe. (Die Samsung kan wel draadloos opladen, maar omdat ik een magnetisch hoesje heb, werkt dat niet meer...)
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: hoe navigeren? Ouderwetse kaart of...?

Bericht door roelb »

Tip: pitaka carbon shell voor de S8, wireless charging werkt inclusief magnetic mount. Kost wat, maar het ding is wel echt goed.

Ik heb ook nog steeds het plan om een keer een qi-spoeltje in/op mijn reis-autohoudertje te klussen. Scheelt weer elke keer een stekkertje in de telefoon steken. Maar in de auto hangt 'ie sowieso standaard aan de kabel, en als je van Android auto gebruik wilt maken moet dat ook.
lempkesboer
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 jun 2015, 13:30
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Zuid Limburg

Re: hoe navigeren? Ouderwetse kaart of...?

Bericht door lempkesboer »

In principe rij ik in Amerika bijna altijd op 'gevoel' (heb nu eenmaal een goed richtingsgevoel). Vooraf even de route bekijken en in de auto vooral logisch nadenken en op de borden letten. Wel altijd offline kaart via Google Maps beschikbaar op de telefoon voor het geval dat mijn richtingsgevoel me een keertje in de steek laat.
2011: rondreis Zuidwesten
2013: rondreis Zuidwesten en Noordwesten
2015: Las Vegas
2018: Las Vegas (2x)
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: hoe navigeren? Ouderwetse kaart of...?

Bericht door Coyote »

roelb schreef:Je kunt de traffic info ook uitzetten. Maar ik zie dat niet echt als een issue. Als je een dataverbinding beschikbaar hebt dan zal dat over het algemeen een US sim kaart zijn met een databundel die ruim genoeg is om die paar mb aan traffic info over te verstouwen.

Ik heb de laatste paar maanden alweer twee auto's meegehad die geen eigen navigatie hadden, maar wel Android auto ondersteunden. En ik moet zeggen: dat werkt wel echt prima in combinatie met Google maps, mits je een dataverbinding hebt. Ook spotify ondersteunt Android auto, dus je kunt ook direct via het touchscreen de muziek volwaardig bedienen (niet alleen track-forward en back) en je ziet ook nieuwe whatsapp berichten binnenkomen. Grote nadeel van Android auto is dat je telefoonscherm niet meer bruikbaar is, jammer dat het niet meer zoals onder Windows mobile geimplementeerd is, dat het tweede scherm en telefoonscherm onafhankelijk van elkaar werken. Want de bijrijder zou de telefoon nog gewoon moeten kunnen gebruiken als die aan Android auto hangt.
Dat eerste is ook weer zo. En aangezien ik dit jaar weer met de MiFi ga werken kan ik het dataverkeer via de MiFi laten lopen.

Vorig jaar mei hadden mijn vader en ik ook een auto met ingebouwde navigatie mee en dat werkte prima. Konden alleen geen coördinaten ingeven en dat is voor mijn hobby (Geocaching) nou juist weer zo handig.

Het systeem kon echter wel contact maken met mijn iPhone (Apple Carplay) en dat zag er leuk uit. Verschillende apps kun je dan via de display in de auto bedienen. Heb het niet uitgebreid getest want ik was de chauffeur en mijn vader is niet zo van die nieuwigheden. :wink: Mocht ik dit jaar weer zo'n systeem in de auto hebben dan zal ik er eens uitgebreid mee stoeien. :mrgreen: Reuze handig want met de (Amerikaanse) muziekapps op mijn iPhone kan ik dan overal (met 3G verbinding) luisteren naar bijna elk Amerikaans radiostation. :D

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
bloodymarie
Amerikafan
Berichten: 146
Lid geworden op: 03 mar 2011, 10:13
Partner van: JohnDeere
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Heerhugowaard

Re: hoe navigeren? Ouderwetse kaart of...?

Bericht door bloodymarie »

Overigens zorg ik altijd dat ik een Rand McNally bij me heb (zag ze vorig jaar niet meer bij de Wal Mart, worden ze nog wel verkocht?)
Dit had ik vorig jaar ook, ik kon ook geen exemplaar meer vinden bij de Walmart (ik wilde eens een nieuwe, gezien mijn vorige uit 2011 is). Voor dit jaar heb ik 'm gewoon besteld via bol.com en vanuit Nederland meegenomen.
Afbeelding
heidem
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2011, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: hoe navigeren? Ouderwetse kaart of...?

Bericht door heidem »

Ik heb de Rand McNally Road Atlas als app op de iPad (recent bijgewerkt tot editie 2018). De app doet het ook zonder internetverbinding en kan een aardig alternatief zijn voor de papieren versie.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: hoe navigeren? Ouderwetse kaart of...?

Bericht door Coyote »

Dat is een mooie tip! :thumbup:

Zal ik ook op de iPad zetten. :)

Roland

Edit: € 10,99...dat is duurder dan de papieren versie bij de Wal Mart. :?
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer