Security bij DUS-AMS-SLC

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2503
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Security bij DUS-AMS-SLC

Bericht door Dutchess »

Mijn vader vliegt in april DUS-AMS-SLC (hele goede aanbieding met DL business class - vluchten uitgevoerd door KLM). Moet hij dan op Schiphol nog door de security, of hoeft dat alleen op Düsseldorf? Ik probeer hem te adviseren of hij een overstap van anderhalf uur gaat halen, of dat hij beter voor alle zekerheid 3 1/2 uur kan doen (wat me wel heel lang lijkt). Hij is al 80 en loopt niet meer zo snel, en kan nogal zenuwachtig zijn als hij niet precies weet wat hem te wachten staat.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1922
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Security bij DUS-AMS-SLC

Bericht door Frasi »

Als hij business class vliegt, mag hij gebruik maken van de KLM Lounge op Schiphol. Dan is wat langer wachten minder erg.
Maar een overstap van 1,5u is meer dan voldoende. Ervan uitgaande dat de eerste vlucht DUS-AMS geen vertraging heeft.
De -recente- punctualiteit kan je evt. hier nakijken: https://nl.flightaware.com/live/findfli ... nation=AMS

Ik ben al een paar keer vanuit DUS via AMS naar de VS gevlogen. Ik vind het best comfortabel: DUS is erg rustig en overzichtelijk. Je hebt daar de security-check en je kan op AMS dus direct naar de gate. Bagage zie je pas terug in SLC.
Je zegt zelf al dat je vader wat minder snel loopt. Loopt hij nog wel goed incl traplopen? Ik heb nog met de Fokker70 gevlogen vanaf DUS: die komt niet aan de aviobrug maar je moet met de trap uitstappen en dan met de bus naar de terminal. Nu met de Embraer zou dat zomaar nog hetzelfde kunnen zijn: met de bus van en naar het vliegtuig en met de trap in/uitstappen. Je kan overwegen assistentie aan te vragen.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Security bij DUS-AMS-SLC

Bericht door Almere vak V »

Dit is niet correct!!

Je hebt GEEN security check in Dusseldorf. Alleen de gebruikelijke vloeistoffen en handbagagecheck. Je kan dus NIET direct door naar de gate in Amsterdam. Op Schiphol zal je vader langs de (achterlijke) security check moeten zoals ze die alleen in Amsterdam doen. Alle domme vragen over wat je gaat doen in Amerika en of hij zelf zn koffer heeft ingepakt en meer van dat soort onzin. En dan krijg je je stickertje. Van daaruit kan hij pas naar de gate.

Maar dan nog. De 1,5 uur is meer dan voldoende.

Inderdaad is Dusseldorf het meest relaxte en overzichtelijke vliegveld wat ik ken. Eventueel zou het een optie kunnen zijn om van Dusseldorf naar Atlanta te vliegen. En vanaf daar naar SLC. Alleen vind ik immigration in Atlanta vaak erg druk in tegenstelling tot op SLC.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2503
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Security bij DUS-AMS-SLC

Bericht door Dutchess »

Op Schiphol ben ik gewend aan zowel de check van handbagage + bodyscanner (en dat beschouw ik samen dan als de security check) als het maffe "Amerikaanse interview". Als ik het bovenstaande goed begrijp, zal de handbagage/bodyscanner check dus al op DUS plaatsvinden, en alleen het interview op AMS? Dat is iig 1 rij minder op Schiphol.

M'n vader loopt op zich nog goed (haalt dagelijks in het dorp te voet en met een rugzak nog z'n boodschappen), alleen niet snel. Trappen moet ook wel lukken, al zal hij dus wel z'n handbagage omhoog/omlaag moeten zeulen. Ik ga hem weer aanraden om assistentie te vragen (heb ik al vaker gedaan maar tot nu toe nog niet overtuigd).

Op de heenweg wil hij beslist direct van AMS naar SLC zodat hij pas in SLC door de douane hoeft en geen koffer van de ene band naar de andere hoeft te sleuren. Op de terugweg gaat hij wel door ATL maar dan maakt het minder uit omdat hij zich om z'n ruimbagage dan geen zorgen hoeft te maken.

Bedankt voor de informatie, daar kan ik wat mee.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Security bij DUS-AMS-SLC

Bericht door PSVwally »

Je hebt GEEN security check in Dusseldorf. Alleen de gebruikelijke vloeistoffen en handbagagecheck
Wordt hier niet hetzelfde mee bedoeld?? Als je je koffer op de band legt voor de vloeistof/handbagage controle moet je zelf toch altijd door zo'n poortje? Dat is toch de security check? Hij gaat in Dusseldorf niet door de douane.

Dat 'interview' heb ik de laatste jaren ook al niet meer gehad overigens.
lempkesboer
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 jun 2015, 13:30
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Zuid Limburg

Re: Security bij DUS-AMS-SLC

Bericht door lempkesboer »

Ik recentelijk ook geen ‘interview’ bij de vlucht AMS-LHR-LAS. Bij directe vluchten vanaf AMS en BRU wel altijd.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14319
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Security bij DUS-AMS-SLC

Bericht door Coyote »

Dutchess schreef:Ik ga hem weer aanraden om assistentie te vragen (heb ik al vaker gedaan maar tot nu toe nog niet overtuigd).
Zeker doen!

Vorig jaar voor mijn vader (toen ook 80) assistentie geregeld op Schiphol, zij het op de terugweg. Ondanks dat mijn vader er eerst niets van wilde weten was hij achteraf toch wel blij dat wij dat gewoon aangevraagd hadden. Scheelde hem veel lopen. Zeker op Schiphol vind ik dat de loopafstanden soms behoorlijk lang zijn.

Bij aankomst op Schiphol stond er keurig iemand op ons te wachten met een wagentje en konden wij zo instappen. We waren als één van de laatsten uit het vliegtuig maar haalden vervolgens iedereen in die allemaal naar de douane en bagagehal liepen. :P

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5023
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Security bij DUS-AMS-SLC

Bericht door harryh »

PSVwally schreef:Dat 'interview' heb ik de laatste jaren ook al niet meer gehad overigens.
Als het een codeshare met Delta betreft (gaat hier om KLM vlucht lees ik dus zou goed kunnen) is er altijd een interview. Dit kan al voor de security checks, of bij gate D1, maar die laatste probeer ik te vermijden.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Security bij DUS-AMS-SLC

Bericht door roelb »

Er staat in de post van de OP: "Vluchten uitgevoerd door KLM".

Oftewel, dit betreft de KL609 AMS-SLC. Geen Delta vlucht, geen interview (al is dat ook maar 1 minuut werk).

Ja, hij kan direct naar de gate. Vanaf DUS is er geen security meer, alleen even het paspoort te voorschijn halen - je gaat immers Schengen gebied uit. Daar kom je op Schiphol vanzelf doorheen, gewoon de bordjes naar de E gates volgen.

Wel zou ik niet direct naar de gate lopen, maar eerst even de trap opgaan en langs de lounge lopen. Net voor de E-pier kan hij de bordjes "Lounge 52" volgen. Links de lift in, boven lift uit en rechtsaf de gang in (negeer de verbouwingswerkzaamheden). Aan het einde van die gang rechts is de lounge. Boarding pas afgeven of zelf onder de scanners op de balie leggen.

Dan ca 30 minuten voor vertrek richting de gate lopen. Het is ongeveer 5 minuten wandelen, dus dan heb je 10 minuten speling (gaat gaat 15 minuten voor vertrek dicht).

Ik had die fares trouwens ook gezien. Prima deals. Eergisteren stond ik op het punt om DL te bellen om een bestaand ticket retour SFO te wijzigen en gebruik te maken van die fares, maar kwam er overdag niet aan toe. Toen ik 's nachts keek waren ze weg. Ik had de fare rules even moeten lezen: "TICKETS MUST BE ISSUED ON/BEFORE 12FEB 18". Grr..
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1922
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Security bij DUS-AMS-SLC

Bericht door Frasi »

Almere vak V schreef:Dit is niet correct!!

Je hebt GEEN security check in Dusseldorf. Alleen de gebruikelijke vloeistoffen en handbagagecheck. Je kan dus NIET direct door naar de gate in Amsterdam.
Poehpoeh! Je bent nogal stellig en blijkbaar de enige die het praatje als "securitycheck" benoemd.
Even Googlen leert je dat dit de controle is van handbagage en persoon op gevaarlijke en verboden materialen (incl vloeistoffen >100ml).
https://www.google.nl/search?newwindow= ... uROXrbxlRE

Je kan op Schiphol direct naar de gate: onderweg kom je dan langs de marechaussee omdat je dan het Schengengebied verlaat. En mocht je met een Amerikaanse maatschappij (zoals Delta) vliegen zal je boardingpass aangeven dat D1 je vertrek gate is. Daar sluit je dan aan voor het praatje: focus is hier immigratie, geen veiligheid.
Maar de vraagsteller vliegt met KLM en die doen niet aan dit praatje. Dus toch direct door naar de vertrek gate (of langs je KLM lounge als je nog wat tijd over hebt. Zo'n 45 minuten voor vertrek richting de gate is dan ruim op tijd. Met assistentie helemaal).

Enne; via ATL is wat mij betreft om meerdere redenen geen aanbeveling: dan zijn alle vluchten met Delta. Vast ook goede business class maar KLM BC service is toch wat fijner én met Nederlandse audio/video. Daarnaast is een overstap hebben in de VS altijd wat meer stressvol vanwege de tijd die immigratie kan nemen. En een langere vlucht (ATL-SLC) in een kleiner, minder comfortabel toestel met minder eet/drink service. En mocht je niet helemaal vloeiend Engels spreken is een overstap op Schiphol en Nederlandstalig KLM personeel ook meer relaxt.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Security bij DUS-AMS-SLC

Bericht door roelb »

45 minuten voor vertrek naar de gate is echt niet nodig. Om vanaf de KLM lounge naar een gate in E (of misschien F) te komen heeft iemand die normaal kan lopen hooguit 5 minuten nodig. Hou het hier dus even op het dubbele. Dan is 30 minuten voor vertrek gaan lopen dus echt prima. Anders zit je ook maar aan boord te wachten, al is dat voorin natuurlijk niet zo'n heel grote ramp.

De OP geeft duidelijk aan dat het hier over de KL vlucht AMS-SLC gaat. Ik snap niet waar het verhaal over ATL en DL nu opeens vandaan komt, en ik deel je mening overigens ook niet. KL voorin is goed (en als je huisjes verzamelt is alleen dat al de reden om een KL vlucht te kiezen), maar DL doet het echt net zo goed met Delta One, op punten beter. Betere amenity kits bijvoorbeeld. Altijd aisle access in tegenstelling tot de 2-2-2 configuratie in de 777's van KLM. Prima als je als stelletje reist, maar voor mensen die alleen reizen is dat echt een nadeel. Delta heeft in de nieuwe A350 die mini-suites die helemaal dicht kunnen, nog niet mee gevlogen maar staat op het lijstje. Ik kom regelmatig door ATL en heb nog nooit langer dan hooguit 10 minuten oid nodig gehad voor immigrations, meestal minder.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Security bij DUS-AMS-SLC

Bericht door Almere vak V »

Frasi schreef: Poehpoeh! Je bent nogal stellig en blijkbaar de enige die het praatje als "securitycheck" benoemd.
Ik ga er vanuit dat je weet dat als je in een vliegtuig stapt tegenwoordig dat je door de controle gaat. Al is die controle ook zeer verschillend per vliegveld. Schoenen wel/niet uit. Riem wel/niet af. Jas/trui wel/niet uit. Laptop/iPad wel/niet uit de tas en ga zo maar door.
Er is zelfs een tijd geweest als je via Brussel of Dusseldorf op Schip hol kwam dat je gewoon weer door de scan ging voordat je het vliegtuig in ging naar Amerika. Die dingen stonden gewoon bij de gate. Staan er trouwens nog. Hoe je dit dan vervolgens noemt maakt me niet zo heel veel uit.

Als je niet gewend bent om naar Amerika te vliegen en je krijgt vervolgens het "praatje" bij D1 kan ik me voorstellen dat je dit best als intimiderend ervaart. Ik heb mijn (schoon)ouders hier tenminste uitgebreid voor gewaarschuwd voor dat ze naar Amerika vlogen. En nog vonden ze het maar een rare gewaarwording.

Ik vlieg voor mn werk en prive tussen de 20 en de 30/40 keer per jaar naar Amerika. En doe dat op een hele enkele uitzondering na eigenlijk altijd met Delta. Vandaar dat ik wellicht over het KLM gedeelte heb heen gelezen.

Vroeger was dat wat afwisselender. Maar service en Nederland in 1 zin blijf ik toch altijd wat ongemakkelijk vinden. Dat hebben Amerikanen een (flink) stuk beter begrepen.
Uiteindelijk maakt het me niet zo heel veel uit. Ik heb mezelf aangeleerd om zo'n beetje in elke vliegtuigstoel in no time in slaap te vallen. Dan maakt het niet uit met welke maatschappij. Mijn werkgever heeft uiteindelijk na wat akkefietjes gekozen voor Delta. En voor de miles is dat ook wel handig zullen we maar zeggen...
Ben vaak maar kort op de plaats van bestemming. Probeer zo vaak mogelijk rechtstreeks te vliegen. Of er zo dicht mogelijk in de buurt. Dan wil ik vervolgens "uitgeslapen" uit het vliegtuig komen zodat ik mn tijd maximaal kan benutten. Inmiddels maakt me dat niks meer uit of dat voor of achterin het vliegtuig is. Al zal ik niet ontkennen dat voorin een stuk comfortabeler is. Eten en drinken doe ik nooit in een vliegtuig. Ik neem een flesje water mee en mocht ik honger krijgen voordat ik uitstap heb ik crackers. En voor de terugweg geldt hetzelfde. Dan kom ik redelijk fris uit het vliegtuig en kan ik in mn ritme blijven. Al is dat aan het eind van het seizoen ver te zoeken.

Ben het wat betreft ATL met roelb eens. Het is groot, het is vaak druk, het is vaak chaotisch. Maar ben er meestal razendsnel doorheen. Echter ook hier weer. Als je dit niet gewend bent kan ik me voorstellen dat dat het behoorlijk confronterend kan overkomen.

Mocht het te stellig over zijn gekomen. Excuus!! Macht der gewoonte...
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1922
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Security bij DUS-AMS-SLC

Bericht door Frasi »

Al goed. :wink:

En was het overigens niet die over vliegen via Atlanta begon. Ik reageerde op de suggestie hiertoe van Almere vak V.
Service is in deze waarschijnlijk ook een Nederlandstalige crew: zonder de vader van topicstarter te kennen, kan ik me voorstellen dat dit voor een 80-jarige man wel fijn is dat hij gewoon Nederlands kan praten tijdens de overstap en in (beide) vliegtuigen.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Security bij DUS-AMS-SLC

Bericht door roelb »

Net waarschijnlijk, het is gewoon een KLM vlucht. 100% Nederlands dus, inclusief huisje :-)

Wat me wel opvalt in de post van OP is dat er gevraagd wordt: "Ik probeer hem te adviseren of hij een overstap van anderhalf uur gaat halen, of dat hij beter voor alle zekerheid 3 1/2 uur kan doen (wat me wel heel lang lijkt)."

Dat klinkt alsof er op 13/2 nog geen reservering was. Het tarief waar het over gaat had namelijk een (forse) change penalty, dus als er al geboekt is lijkt dit me al niet meer relevant. Als het nog niet geboekt was: het tarief vereiste dat er uiterlijk op 12/2 geticket was en is niet meer beschikbaar. Prijzen zijn weer terug op het EUR3500-4000 niveau voor retour vanaf DUS.

Oftewel: ik denk dat de hele discussie helemaal niet meer relevant is.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2503
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Security bij DUS-AMS-SLC

Bericht door Dutchess »

Tja, hij zat op 12 feb al op het reisburo, maar de reisagente heeft toen een "optie" op het ticket genomen, ipv van gewoon direct geboekt - geen idee waarom. Kennelijk heeft ze de fare rules dus niet gelezen en daarmee hem een paar duizend euro door de neus geboord. Dure les. Volgende keer zal ik harder aandringen om gewoon direct online te boeken. Hij gaat nog steeds vanaf DUS omdat het toch goedkoper is dan vertrekken vanuit AMS (en ook iets dichterbij zijn woonplaats), dus de discussie blijft relevant, maar zo'n mooie aanbieding is het helaas niet meer geworden.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer