Terugvlucht gewijzigd, is korte overstap in Atlanta haalbaar?

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Ricarda
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 nov 2017, 11:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Terugvlucht gewijzigd, is korte overstap in Atlanta haalbaar?

Bericht door Ricarda »

Hallo Allemaal,

Wij gaan voor de derde keer naar Amerika, altijd overstap gehad in Europa.
Ik probeer zoveel mogelijk te lezen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Als iemand mij van informatie wil verschaffen, heel graag of misschien een linkje naar een topic met een gelijksoortige vraag als de mijne.

Ik heb een vluchtwijziging ontvangen. Op 31 december MIA naar AMS via Atlanta is het geworden i.p.v. via Parijs (wat ik liever wilde). Vertrektijd is wel goed, maar het gaat over de overstaptijd in Atlanta, daar staat 49 minuten voor. Is 49 minuten overstaptijd haalbaar voor 2 volwassenen en 1 kind? In andere topics lees ik dat Delta vaker met vluchtwijzigingen komt. Dus vraag ik me ook af of het zin heeft om nu te bellen voor een langere overstaptijd.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Terugvlucht gewijzigd, is korte overstap in Atlanta haalbaar?

Bericht door Marcopstal »

Het is krap, maar in principe moet dat lukken.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Terugvlucht gewijzigd, is korte overstap in Atlanta haalbaar?

Bericht door babarage »

op de terugweg hoef je alleen met je handbagage door naar de volgende vlucht. met een beetje goede wil blijf je bij dezelfde gates (E gates bv) en dan is het een makkie. Ga ik er even vanuit dat je geen vertragende dingen hebt zoals een wandelwagentje dat je bij de gate afgeeft dat je ook weer bij het vliegtuig terugkrijgt. En uiteraard dat je eerste vlucht geen vertraging heeft. maar goed, december hoef je geen sneeuwstorm in miami en atlanta te verwachten. eerder in parijs ;). als je je er niet prettig bij voelt kun je altijd een berichtje sturen om te kijken of ze je op een vlucht eerder uit Miami kunnen zetten (15.36 vertrekt die). Niet geschoten altijd mis he.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
vinceG
Amerikakenner
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 apr 2013, 10:53
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: amsterdam

Re: Terugvlucht gewijzigd, is korte overstap in Atlanta haalbaar?

Bericht door vinceG »

Via wie heb je geboekt?
Als je via delta/klm/air france hebt geboekt dan zou ik gewoon bellen met klm om te vragen of er geen andere mogelijkheden zijn. De aansluiting is erg krap en zeker met vluchtwijzigingen zijn ze bij Delta aardig coulant om je dan om te boeken naar een vlucht waar jij meer tevreden mee bent.
Persoonlijk vind ik 49 min erg krap en zou ik zelf zeker niet verkiezen.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Terugvlucht gewijzigd, is korte overstap in Atlanta haalbaar?

Bericht door Almere vak V »

Het is te doen in 49 minuten. Maar echt heel rustig word je er niet van. Dat is één ding wat zeker is.

Mocht je rechtstreeks geboekt hebben bij Delta zou ik even bellen zoals hierboven al aangegeven.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1914
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Terugvlucht gewijzigd, is korte overstap in Atlanta haalbaar?

Bericht door Frasi »

Het is niet ruim, maar het zou moeten kunnen in 49 minuten. Er zijn geen controles of andere oponthouden: je kan direct van gate naar gate.
Kijk anders even of er later die dag nog vluchten vanaf ATL naar AMS gaan. Dan weet je of er een alternatief is mocht je eerste vlucht toch vertraagd zijn.
Zelf vind ik een overstap op ATL vele malen fijner dan op CdG (Parijs; drama luchthaven). Daarnaast zal je nu de oversteek maken met Delta of KLM in plaats van met Air France. Is m.i. ook een voordeel: Delta heeft fijnere stoelen, video en vriendelijker personeel (de Fransen kunnen wat hautian overkomen). Eten is bij beide geen aanbeveling.
Mocht je het toch niet zien zitten: kijk dan online wat je alternatieven zijn (hoeft niet via Atlanta of Parijs; alles met Delta/KLM/AF is mogelijk) en benader hiermee je broker. Je moet het regelen met de partij waar je je tickets hebt gekocht. Tenslotte: de meeste (Amerikaanse) maatschappijen grossieren in schemawijzigingen. Maar dat zou flink minder moeten worden in de laatste weken voor de vlucht. Maar niet uitgesloten dat er nog een komt...
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Terugvlucht gewijzigd, is korte overstap in Atlanta haalbaar?

Bericht door harryh »

De officiële Minimum Connection Time van Delta op ATL is 40 minuten. Aangezien je daarboven zit heb je geen recht op een andere vlucht.
Maar ik zou het gewoon proberen, 40min is niet ruim.
Wij hadden afgelopen zomer 2 vluchten op de terugweg van HNL via LAX en IAD, beide exact de MCT, gewoon gehaald maar geen garanties ;)
Neil mcauly
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 15 aug 2012, 10:37
Aantal x V.S. bezocht: 18

Re: Terugvlucht gewijzigd, is korte overstap in Atlanta haalbaar?

Bericht door Neil mcauly »

Wij hebben geboekt voor Florida in de paasvakantie. Normaal een overstap in Atlanta van 1uur15min. Zonder verwittigd te zijn kijk ik onze reservering eens na en zag dat we na de vluchtwijziging slechts 13 minuten hadden.

Heb Delta gecontacteerd en daarin stond dat er in Atlanta een minimum overstap gerekend wordt van 40minuten. Zie mail van Delta.
Dear Mr Van Walleghem,

Thank you for your email.

I kindly inform you that the minimum connecting time for the flight you have booked is 40 minutes.
In 13 minutes you will not be able to make the connection. I want to ask you to contact us by phone
so we can search together with you for a good alternative.

For more information, please contact the Delta Air Lines Reservations Office at +31 (0)20 721 9128
(Mon.-Fri. 8:00 a.m.-8:00 p.m., Sat.-Sun. 9:00 a.m.-5:30 p.m.) or check our website: www.delta.com.

Kind regards,

Monique
Delta Air Lines

Na contact te hebben gehad zijn we op een andere vlucht geboekt met een overstap minder. :thumbup: Wel enig minpunt is dat we normaal vertrokken uit Orlando om 20uur en nu moeten we al vertrekken om 14. Is in onze ogen toch een halve dag verlies.
A challenge in which a positive outcome is assured isn't a challenge at all.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Terugvlucht gewijzigd, is korte overstap in Atlanta haalbaar?

Bericht door harryh »

Dat zei ik dus al de MCT is daar 40min ;)
Ricarda
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 nov 2017, 11:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Terugvlucht gewijzigd, is korte overstap in Atlanta haalbaar?

Bericht door Ricarda »

Hartelijk dank allen voor jullie informatie. Duidelijk verhaal.
Geboekt bij vlieg tickets.nl . De tarieven voor de vluchten waren niet bij KLM te verkrijgen, anders had ik het wel rechtstreeks gedaan.
Kan wellicht hen een berichtje sturen n.a.v. jullie reacties. Wij hebben stoelen vrij achterin het toestel. Dat kost ook tijd om uit het toestel te komen.
Fijn ook de ervaringen te lezen over beter in Atlanta overstappen dan in Parijs. Wist niet dat dat makkelijker was.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Terugvlucht gewijzigd, is korte overstap in Atlanta haalbaar?

Bericht door roelb »

Een connectie van 49 minuten in ATL is echt _makkelijk_ te doen. De gate-naar-gate tijd is een minuutje of 10, max 15. De verste gates zitten in elke terminal 300 meter van de connector train. Dus worse case scenario is dat je 2 x 300 meter moet lopen + een paar minuten in de trein moet staan. Je moet 15 minuten voor vertrek bij je nieuwe gate zijn. Dat betekent dus dat je ongeveer 20 minuten hebt om het vliegtuig uit te komen waarmee je aankomt.

Maak je dus echt geen zorgen. Het enige dat je hoeft te doen is naar je nieuwe gate wandelen.
Ricarda
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 nov 2017, 11:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Terugvlucht gewijzigd, is korte overstap in Atlanta haalbaar?

Bericht door Ricarda »

Dat klinkt goed te doen.
Wordt in het toestel al bekend gemaakt naar welke Gate je toe moet gaan?
Vin.cent

Re: Terugvlucht gewijzigd, is korte overstap in Atlanta haalbaar?

Bericht door Vin.cent »

Proberen stoelen te reserveren die voorin het vliegtuig zijn en aangeven in het vliegtuig dat je een connected flight moet halen binnen die tijd helpt meestal ook wel.
Ik heb ook wel eens contact gezocht met het vliegveld en/of airline en die zorgde er toen voor dat er zo'n karretje stond om ons asap naar de juiste gate te brengen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Terugvlucht gewijzigd, is korte overstap in Atlanta haalbaar?

Bericht door roelb »

Met een connectie van 25 minuten zijn dat soort maatregelen wel handig, maar het is 49 minuten! Dat is een ruime, heel normale connectietijd waarvoor echt geen extra maatregelen nodig zijn. Ook als je helemaal achterin zit en kruipend naar je nieuw gate gaat haal je dit nog. De enige reden dat de MCT 40 minuten is heeft te maken met bagageafhandeling - dat geldt overigens op veel vliegvelden. Zonder bagage zou het korter kunnen zijn, maarja, zo werkt het systeem niet. Ik zou me op ATL al prettig voelen bij 30 minuten, maar goed, ik ken de weg daar en heb lange benen :-).

@Ricarda: vermoedelijk is de gate al wel toegewezen als je in MIA incheckt. Je krijgt daar sowieso al je boarding pass voor ATL-AMS. Mocht er echter nog geen gate nummer opstaan dan kun je dat gewoon in de lucht nog even opzoeken via delta.com. In elk Delta toestel heb je gewoon Wifi zolang je boven de USA vliegt en de delta.com website is daarmee altijd gratis beschikbaar.

Als dit een KLM ticket is (074xxxx) dan heb je ook KLM booking reference, niet een DL booking reference. Dat maakt het wat lastiger om op delta.com je reservering op te zoeken. Je kunt er echter makkelijk achterkomen door op ticketnummer te zoeken ipv confirmation number/PNR.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Terugvlucht gewijzigd, is korte overstap in Atlanta haalbaar?

Bericht door mtl »

En anders vraag je het in het vliegtuig aan een van de bemanningsleden.
Ricarda
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 nov 2017, 11:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Terugvlucht gewijzigd, is korte overstap in Atlanta haalbaar?

Bericht door Ricarda »

Ik heb de DL reserveringsnummer kunnen achterhalen, daarom al stoelen kunnen reserveren. Helaas was er voorin het toestel geen plaats meer.

Maar als jullie ervaringen lees gaat het lukken. Inderdaad zonder wandel wagen o.i.d.
Hartelijk dank allemaal
Gast

Re: Terugvlucht gewijzigd, is korte overstap in Atlanta haalbaar?

Bericht door Gast »

Vraag toch ook even bij het inchecken of ze je stoelen nog kunnen aanpassen.
Ricarda
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 nov 2017, 11:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Terugvlucht gewijzigd, is korte overstap in Atlanta haalbaar?

Bericht door Ricarda »

eoms schreef:Vraag toch ook even bij het inchecken of ze je stoelen nog kunnen aanpassen.
ga ik zeker doen, goeie tip
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Terugvlucht gewijzigd, is korte overstap in Atlanta haalbaar?

Bericht door Almere vak V »

Vraag bij vertrek ook of ze al kunnen zien naar welke gate je moet in Atlanta. Hoef je ook niet meer op de borden te kijken. Vaak staat het er aan het eind van elke terminal voor de treintjes een groot scherm met iemand van het vliegveld erbij die je heel snel kan vertellen welke terminal je nodig hebt.

Eén tip. Niet rennen op het vliegveld. Daar zijn ze niet van gecharmeerd in Atlanta...
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Terugvlucht gewijzigd, is korte overstap in Atlanta haalbaar?

Bericht door roelb »

Die gate staat vermoedelijk gewoon al op je boarding pass die je in MIA krijgt. Zo niet, dan is het ook niet bekend en heeft vragen geen zin. Gates worden soms pas vrij laat toegewezen. Maar nogmaals, dat kun je onderweg zien - je hebt in je Delta vlucht gewoon wifi met gratis toegang tot delta.com en tegenwoordig trouwens ook gratis gebruik van Whatsapp, Messenger en iMessage.

49 minuten voor een connectie is een zee van tijd. Dat geeft je 34 minuten om van gate naar gate te lopen, op ATL in het allerslechtste scenario een maximale afstand van 600 meter plus een treinritje van een paar minuten (verste T gate naar verste E of F gate).

Alleen wanneer je inkomende vlucht 25+ minuten vertraging heeft kan dit een issue worden. Gelukkig gebeurt dat bijna nooit (de DL80 was in september en oktober 100% on time). Maar als het toch mis gaat kun je niet beter zitten dan op ATL, met over de dag verdeeld 4 directe DL of KL vluchten naar AMS plus nog vele tientallen alternatieven met 1 stop via BRU, DUS, CDG, JFK, BOS, DTW of MSP. Zolang je terugvlucht niet de KL622 is (de late avondvlucht van 22.30) is er diezelfde dag altijd nog wel een andere optie. Maar de enige connectie van 49 minuten op deze route is de DL80 naar de DL72 om 17.49. Daarna vertrekt dus nog de DL74 en de KL622. Maak je dus echt niet ongerust - in het zeer onwaarschijnlijke geval dat je deze connectie mist door bijvoorbeeld vertraging zijn er dus nog twee alternatieven later op de dag. Bij een vertraging boekt DL je overigens automatisch om naar de volgende vlucht, je hoeft alleen even langs een kiosk te lopen om je nieuwe boarding pass te printen (of gewoon de app gebruiken).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer