Global entry / RTP-Nl

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Fellow2012

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door Fellow2012 »

Even een update voor Nederlanders die aan deze zijde van de plas wonen en Global Entry overwegen. Ook onze kinderen hebben nu global entry. Het heeft iets langer geduurd omdat de website volledig is verbouwd. Het ziet er nu veel netter en overzichtelijker uit en ook betere security… je moet nu met zowel een wachtwoord als via SMS-je verzonden code aanloggen. Voorheen moest je binnen 30 dagen na goedkeuring van je aanvraag een interview plannen, dat is nu 360 dagen geworden!

Ook kinderen moeten opdraven voor een interview, alhoewel geen sprake is van een interview. Ze hebben hun foto nodig op het pasje… dat pasje dat je verder nooit nodig hebt. Ook geen vingerafdrukken natuurlijk. En omdat ze geen vingerafdrukken hebben afgenomen krijgen ze standaard een kruisje van de APC. Je kunt dan de hele rij passeren en aan de zijkant naar de officer lopen… hij stopt de gewone rij om jou door te laten. Heerlijk als je na een lange vlucht niet in de rij hoeft te staan.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door Almere vak V »

Tijdens het seizoen soms twee keer per week...
Fellow2012

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door Fellow2012 »

Heb je inmiddels diamond status bij Delta?
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door Almere vak V »

adam747 schreef:Heb je inmiddels diamond status bij Delta?
Jup!

Net even langs de marechaussee gelopen op Schiphol om te vragen naar de vorderingen mbt tot Global Entry. Daar mochten ze tot nader order geen uitspraken over doen. Op mijn vraag of het dit kwartaal nog goed kwam moesten ze natuurlijk lachen. Volgende kwartaal reageerden ze niet op. En toen ik vroeg of het uberhaupt dit jaar nog zou zijn zeiden ze. We hopen het van harte. Dus daar ben ik lekker veel wijzer geworden...
heidem
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2011, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door heidem »

Schiphol lijkt ook geen inschatting meer te willen/kunnen geven:

Tweet van 3 maart:
RTP-NL is momenteel nog altijd in ontwikkeling in samenwerking met de Nederlandse overheid en @Marechaussee. We kunnen op dit moment helaas nog geen schatting geven van de aanvangsdatum van RTP-NL.
Tweet van 27 maart:
No, the RTP-NL programme isn't live yet. Unfortunately, we still do not have an ETA.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door roelb »

Tijd voor een WOB verzoek? Dan weten we wellicht waarom dit allemaal zo lang moet duren..
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door MattRob »

Wel goed dat je dat even gedaan hebt !! En we zijn ietsje opgeschoten ermee; voor de zomer lijkt me onwaarschijnlijk .... In ieder geval; dank je !

Weet iemand hoe dat werkt in Duitsland of België ? Ik woon in Zuid-Limburg, dus vlieg bijna altijd vanaf Dusseldorf of Brussel. Wellicht kan ik daar iets regelen. Alhoewel, dan zal je wel Duitser of Belg voor moeten zijn waarschijnlijk ... ?
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door Queste »

Dat dacht ik korte tijd ook toen ik naar Düsseldorf verhuisde. Duurde niet lang voordat ik me realiseerde dat het niet om inwoner ging maar staatsburger.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door Almere vak V »

Tot op heden alleen maar voor mensen met de Duitse, Engelse of Zwitserse nationaliteit.

Op mijn vraag aan de overigens twee zeer vriendelijke heren van de marechaussee waarom het zo lang moest duren. Kreeg ik het antwoord, ze zullen in Nederland wel weer eens wat anders willen of moeten. Zoals met alles...
heidem
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2011, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door heidem »

Ik heb een vermoeden wat er met RTP-NL aan de hand is. Er is namelijk sinds 30 november 2017 de Verordening (EU) 2017/2226 tot instelling van een inreis-uitreissysteem (EES) en de Verordening (EU) 2017/2225 tot wijziging van Verordening (EU) 2016/399 in verband met het gebruik van het inreis-uitreissysteem (EES). Met de invoering van het EES wordt ook een Europese regeling van de nationale faciliteringsprogramma’s zoals RTP-NL ingevoerd. Ter illustratie hieronder de regeling die dan gaat gelden. Bovendien geldt in de toekomst dat de autoriteiten voor de behandeling van aanvragen tot deelname aan nationale faciliteringsprogramma’s en het nemen van beslissingen inzake die aanvragen, het EES moeten raadplegen. Ik vermoed dat de implementatie van deze verordeningen de oorzaak van de vertraging is. Als de Nederlandse Global Entry-overeenkomst gebaseerd is op wederkerigheid (zoals ook in de Duitse Global Entry-overeenkomst het geval is), heeft vertraging van de invoering van RTP-NL voor Amerikanen ook vertraging tot gevolg voor de mogelijkheid van Nederlanders om aan Global Entry deel te nemen.
Artikel 8 quinquies Nationale faciliteringsprogramma’s

1. Iedere lidstaat kan een vrijwillig programma („het nationale faciliteringsprogramma”) opzetten om onderdanen van derde landen of onderdanen van een specifiek derde land die niet onder het Unierecht inzake vrij verkeer vallen, de mogelijkheid te bieden bij het overschrijden van de buitengrens van een lidstaat gebruik te maken van de faciliteringen overeenkomstig lid 2.
2. In afwijking van artikel 8, lid 3, onder a), hoeven bij de grondige controle bij inreis van de in lid 1 van dit artikel bedoelde onderdanen van derde landen die de buitengrens van een lidstaat overschrijden en toegang hebben gekregen tot het nationale faciliteringsprogramma, de aspecten als bedoeld in artikel 8, lid 3, onder a), iv) en v), niet te worden onderzocht.
3. De lidstaat voert een voorafgaand veiligheidsonderzoek uit van onderdanen van derde landen die een verzoek om toegang tot het nationale faciliteringsprogramma indienen, met name om te controleren of is voldaan aan de voorwaarden van lid 3.
Het voorafgaande veiligheidsonderzoek van deze onderdanen van derde landen wordt uitgevoerd door grenswachters, door visumautoriteiten als gedefinieerd in artikel 4, lid 3, van Verordening (EG) nr. 767/2008 of door immigratieautoriteiten als gedefinieerd in artikel 3, lid 1, punt 4, van de Verordening (EU) 2017/2226.
4. De in lid 3 bedoelde autoriteiten verlenen een persoon enkel toegang tot het nationale faciliteringsprogramma indien aan alle volgende voorwaarden is voldaan:
a) de verzoeker voldoet aan de toegangsvoorwaarden zoals beschreven in artikel 6, lid 1;
b) het overgelegde reisdocument en, in voorkomend geval, visum, visum voor verblijf van langere duur of de verblijfskaart is/zijn geldig en niet vals, nagemaakt of vervalst;
c) de verzoeker toont de noodzaak van veelvuldig of regelmatig reizen aan, of motiveert zijn voornemen hiertoe;
d) de verzoeker legt bewijs voor van zijn integriteit en betrouwbaarheid, en, indien van toepassing, van het rechtmatige gebruik van eerder afgegeven visa of visa met beperkte territoriale geldigheid, zijn bevredigende economische situatie in het land van herkomst en zijn werkelijke voornemen om het grondgebied van de lidstaten vóór het einde van de toegestane verblijfsduur te verlaten. Overeenkomstig artikel 25 van Verordening (EU) 2017/2226 hebben de in lid 3 van dit artikel bedoelde autoriteiten toegang tot het EES om te verifiëren of de verzoeker niet eerder de maximale duur van het toegestane verblijf op het grondgebied van de lidstaten heeft overschreden;
e) de verzoeker toont het doel en de omstandigheden van de voorgenomen verblijven aan;
f) de verzoeker beschikt over voldoende middelen van bestaan, zowel voor de duur van de voorgenomen verblijven als voor de terugreis naar het land van herkomst of verblijf, of is in staat deze middelen rechtmatig te verwerven;
g) het SIS wordt geraadpleegd.
5. De eerste toegang tot het nationale faciliteringsprogramma wordt verleend voor ten hoogste één jaar en kan worden verlengd met ten hoogste vijf jaar of totdat de geldigheidsperiode van het reisdocument, van een afgegeven meervoudig visum, visum voor verblijf van langere duur of verblijfsvergunning, naargelang welke het kortst is, is verstreken.
In geval van verlenging beoordeelt de lidstaat ieder jaar opnieuw de situatie van iedere onderdaan van een derde land die toegang heeft gekregen tot het nationale faciliteringsprogramma, om op basis van geactualiseerde informatie na te gaan of de betrokken onderdaan van een derde land nog steeds voldoet aan de in lid 4 vastgestelde voorwaarden. Deze nieuwe beoordeling kan worden uitgevoerd n het kader van de grenscontroles.
6. Bij de grondige controles bij inreis overeenkomstig artikel 8, lid 3, punten a) en b), en de grondige controles bij uitreis overeenkomstig artikel 8, lid 3, onder g) moet ook worden geverifieerd of de onderdaan van het derde land over geldige toegang tot het nationale faciliteringsprogramma beschikt.
De grenswachters kunnen voor de onderdaan van het derde land aan wie toegang tot het nationale faciliteringsprogramma is verleend bij inreis overeenkomstig artikel 8, lid 3, punten a) en b), en bij uitreis overeenkomstig artikel 8, lid 3, onder g), de verificatie verrichten zonder de biometrische gegevens elektronisch te vergelijken maar door de gezichtsopname die op de elektronische gegevensdrager (chip) is opgeslagen en de gezichtsopname van het persoonlijk EES-dossier van de onderdaan van een derde land te vergelijken met diens gezicht. Er wordt steekproefsgewijs en op basis van een risicoanalyse een volledige verificatie verricht.
7. De in lid 3 bedoelde autoriteiten trekken de aan een onderdaan van een derde land verleende toegang tot het nationale faciliteringsprogramma onverwijld in als blijkt dat niet is voldaan aan de voorwaarden om toegang tot dat programma te krijgen, of als blijkt dat niet langer is voldaan aan de voorwaarden.
8. Bij het verifiëren overeenkomstig lid 3 of de verzoeker voldoet aan de voorwaarden als omschreven in lid 4, wordt bijzondere aandacht besteed aan de vraag of de verzoeker een risico van illegale immigratie of een risico voor de veiligheid van een van de lidstaten vormt en of de verzoeker het voornemen heeft het grondgebied van de lidstaten tijdens het toegestane verblijf te verlaten.
Bij de beoordeling van de middelen van bestaan voor de voorgenomen verblijven wordt rekening gehouden met de duur en het doel van de voorgenomen verblijven, alsmede met de gemiddelde prijzen voor onderdak in de betrokken lidstaten, bepaald op basis van een goedkoop verblijf en aan de hand van de door elk van de lidstaten overeenkomstig artikel 39, lid 1, onder c), vastgestelde richtbedragen. Een bewijs van garantstelling of particuliere huisvesting, of van beide, kan eveneens de toereikendheid van de middelen van bestaan aantonen.
Bij de behandeling van een verzoek worden met name de echtheid en de betrouwbaarheid van de overgelegde documenten, alsmede de geloofwaardigheid en de betrouwbaarheid van de verklaringen van de verzoeker onderzocht. Indien de lidstaat die verantwoordelijk is voor de behandeling van een aanvraag, twijfels heeft over de verzoeker, zijn verklaringen of de door hem verstrekte bewijsstukken, kan deze andere lidstaten raadplegen alvorens een beslissing over het verzoek te nemen.
9. Twee of meer lidstaten die hun eigen nationaal faciliteringsprogramma’s hebben opgesteld overeenkomstig dit artikel, kunnen onderling een overeenkomst sluiten zodat de begunstigden van hun nationale faciliteringsprogramma’s de faciliteringen genieten die worden erkend door de andere nationale faciliteringsprogramma’s. Binnen een maand na sluiting van de overeenkomst wordt een kopie van de overeenkomst aan de Commissie toegezonden.
10. Wanneer zij een nationaal faciliteringsprogramma opzetten, zorgen de lidstaten ervoor dat hun besturingssysteem voor het programma beantwoordt aan de normen inzake gegevensbeveiliging van artikel 43 van Verordening (EU) 2017/2226. De lidstaten verrichten een degelijke beoordeling van de risico’s voor de informatiebeveiliging en de verantwoordelijkheden inzake beveiliging worden duidelijk vastgesteld voor alle fasen van het proces.
11. De Commissie zendt vóór afloop van het derde jaar van de toepassing van dit artikel het Europees Parlement en de Raad een evaluatie van de uitvoering ervan toe. Op basis van die evaluatie kunnen het Europees Parlement en de Raad de Commissie verzoeken een voorstel te doen voor de instelling van een Unieprogramma voor onderdanen van derde landen die frequent reizen en aan een voorafgaand veiligheidsonderzoek worden onderworpen.”.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door roelb »

Interessant. Al zou de komst van nieuwe wetgeving de eerdere implementatie natuurlijk niet in de weg moeten staan. Maarja, het is wel een makkelijk excuses om af te wachten.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door Dakloze »

Almere vak V schreef:[Heb begrepen dat het GOES gaat heten.
GOES is de naam van het overheidssysteem waar je het vroeger aanvroeg. Tegenwoordig is er TTP: https://ttp.cbp.dhs.gov/
--
I route, therefore you are.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4373
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door Ruud2004 »

In aanvulling van hetgeen Heidem schreef.

Invoering duurt nog even en definitieve naam van deze verordening is nog niet bekend.

Op 20 november 2017 is de EES-verordening officieel aangenomen door de Europese Raad. Dit betekent dat in Schengenverband een inreis-/uitreissysteem wordt geïntroduceerd, het zogenaamde EES. Het EES registreert de in-, uitreizen en/of weigeringen van toegang tot het
Schengengebied. Het EES geldt voor alle derdelanders (met en zonder visumplicht) die voor een korte periode (maximaal 90 dagen binnen een periode van 180 dagen) in Schengen willen verblijven. Het EES komt in de plaats van de fysieke in-/uitreisstempels. De geplande start van het EES is Q4 2020 – Q1 2021. Het eerste halfjaar betreft een overgangsperiode, waarin het stempelen naast het EES blijft bestaan. De introductie van het EES betekent een eerste stap in het slimmer en sterker maken van de Schengengrenzen.


De beoogde doelen van het EES zijn:
 het verbeteren van de kwaliteit van grenscontroles door de automatische berekening van de
toegestane verblijfsduur van elke reiziger;
 het versterken van de interne veiligheid en de strijd tegen terrorisme door
rechtshandhavingsinstanties toegang tot reisgeschiedenisgegevens te verlenen;
 het systematisch en betrouwbaar identificeren (op basis van biometrie) van
verblijfsduuroverschrijders.



Later volgt het ETIAS (Eurpean Travel Information Authorisation System), een op het ESTA gelijkend systeem.

2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door roelb »

Ik heb zojuist een tweetal global entry aanvragen ingeschoten. Als je op de DHS website als Nederlander de procedure vior een trusted traveler program start krijg je nu opeens de mogelijlheid om Global Entry aan te vragen.

Dus.. zojuist voor mijzelf en de wederhelft een aanvraag gedaan en direct de betaling gedaan. Nog een nieuwe ontwikkeling: je hoeft geen afpsraak meer in te plannen maar kunt op een heel aantal vliegvelden ook de proecedure doen bij een speciale immigrations balie als je binnenkomt in de USA. Ook in ATL en daar ben ik over vuer weken weer. Superhandig!
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door MattRob »

Roel, dat wil ik ook gelijk doen ! Wat is de DHS website ... ? Ik ga wel googlen gelijk, maar dacht handig om hier te vermelden ?

Edit: hier dus https://ttp.cbp.dhs.gov/

Edit2: voor mij al aangevraagd, nu mijn vrouw nog (en kinderen) ! Ben heel erg benieuwd !

Edit3: voor vrouw, kinderen en mijzelf aangevraagd ! Nu hopelijk in juli op Tampa gelijk na aankomst het interview, zou ideaal zijn !
Laatst gewijzigd door MattRob op 29 apr 2018, 22:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Gast

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door Gast »

Misschien rare vraag, maar heb je dan ook nog een ESTA nodig als je in Global Entry enrolled?
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door MattRob »

Dat lijkt me wel, staat er volgens mij los van. Je mag nog steeds niet werken in US, niet te lang blijven, etc. Het is geen visum, is puur manier om sneller land in te komen
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Gast

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door Gast »

Het lijkt mij niet, vandaar mijn vraag, maar ik kan er niets over vinden...anyway...ik heb net de aanvraag gedaan dus kunnen in mei interview inplannen.
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door MattRob »

Oh, je bedoelt om de aanvraag te doen ! Ik dacht als je het land in de toekomst in wil via Global Entry. Dan heb je denk ik nog gewoon ESTA nodig. Maar om nu online de aanvraag te doen, lijkt me inderdaad niet ESTA nodig.
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Gast

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door Gast »

Nee ik bedoel om vanaf het moment dat je Global Entry pas hebt, of je dan nog apart een ESTA aan moet vragen.
Volgens mij is juist de Global Entry een met ESTA vergelijkbaar document, maar dan voor 5 jaar met privileges, zoals skip the counter :lol: :lol:

Maar dat vraag ik me dus af, en ik vind nergens op de .gov site het antwoord...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer