Global entry / RTP-Nl

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door roelb »

Global entry ontslaat je niet van de eis om een geldig visum danwel een esta approval te hebben als je reist onder het VWP.

Een interview inplannen hoeft niet.meer, je kunt het combineren als je toch het land inreist via een airport waar "Enrollment on arrival" ondersteund wordt: https://www.cbp.gov/travel/trusted-trav ... /locations
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door SuzieQ »

Op MCO tot 12am open. Dus let goed op. Zit er eigenlijk een maximum aantal aanvragen aanvast( per land)?
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door roelb »

Tja.. MCO is niet een vliegveld met heel veel internationale arrivals. Ze zullen wel heel specifiek hebben gekeken naar aankomsttijden en het aantal te verwachten mensen dat hier gebruik van wil maken. In ATL kun je de hele dag terecht, tot 9 uur 's avonds.

Maar nu is het afwachten hoe lang de conditional approval gaat duren. Ik zag wat ervaringen uit de UK voorbij komen waar het ruim twee weken duurde.

Maar wel bijzonder, ik had de indruk dat GE samen zou hangen met RTP-NL. Dus dat de RTP-NL mensen de pre-screening zouden doen en dat je pas daarna GE kon aanvragen. Maar blijkbaar is het toch anders ingericht. We wachten af..
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door MattRob »

Ja, en op de DHS website staat nog steeds Nederland niet bij de toegelaten landen voor Global Entry ;-) ! Maar goed, de aanvragen zijn gedaan, en $ 400 betaald. Dus hoop niet dat we als reactie krijgen, dat Nederland nog geen toegang heeft :mrgreen: ! Wij komen op Tampa aan, die zijn ook tot laat open, dus komt vast goed !
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Gast

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door Gast »

roelb schreef:Global entry ontslaat je niet van de eis om een geldig visum danwel een esta approval te hebben als je reist onder het VWP.
Ik vraag het me af...ik kan het nergens vinden vandaar mijn vraag. Heb jij een bron waarin staat dat je alsnog ESTA nodig hebt?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door roelb »

Global entry is slechts het recht om van de global entry kiosks gebruik te maken. Dat staat geheel los van de permissie om het land in te mogen danwel te mogen afreizen naar de USA. Daarvoor is altijd een geldig visum of ESTA nodig. Anders gaat de airline je niet eens vervoeren.

Maar een snelle search op de website van het CBP (of Google) levert dat antwoord ook op:

https://www.cbp.gov/travel/trusted-trav ... n-citizens

"All German Global Entry members must have a valid passport and Electronic System for Travel Authorization (ESTA) or a valid visa."

https://www.cbp.gov/travel/trusted-trav ... ed-kingdom

"All UK Global Entry members must have a valid passport and Electronic System for Travel Authorization (ESTA) or a valid visa."

etc, etc, etc. Je vind het ook op de pagina over het programma voor alle andere landen. Voor Nederland is er nog geen pagina (omdat het dus blijkbaar nog niet officieel live is), maar ik durf je wel te voorspellen wat daar komt te staan: "All Dutch Global Entry members must have...".
Gast

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door Gast »

Oké dank @roelb Wat opvalt is dat er zowel op de UK site als op de GY site gesproken wordt van een preclearance door de Home Office in het land.

Voor mijn applicatie vanaf NL kwam ik deze preclearance niet tegen. Mis ik nu iets of heb ik alsnog een VOG nodig?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door roelb »

Daar zit dus het vreemde. RTP-NL is het systeem dat die preclearance zou moeten doen. Zoals ik het twee jaar geleden had begrepen zou dat inhouden dat je eerst bij de Marechaussee langs moest op Schiphol, en dat je daarna je aanvraag kon doen.

Maar de US heeft nu de nieuwe procedure online gezet en daar was opeens de mogelijkheid om GE aan te vragen met de NL nationaliteit. Wellicht is de afspraak dus dat de US nu het verzoek om preclearance doet bij de NL autoriteiten en daarvan een "ja" of "nee" terugkrijgt, zonder dat je zelf eerst daar langs hoeft te gaan. Maar dat zou wel weer in strijd zijn met privacywetgeving. Dus ik ben ook heel erg benieuwd hoe het gaat lopen.
Gast

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door Gast »

Ik heb gisteren aanvraag gedaan, dus zal hier laten weten hoe het loopt met de aanvraag. Staat voorlopig op ‘in progress’
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door roelb »

Op de website van Schiphol stond vorig jaar nog wat tekst over RTP-NL en Global Entry. Dat luidde:
Background checks for Dutch citizens are facilitated by the Royal Marechaussee. This process is fully-automated, and comprises a small part of the application process. We are currently implementing technical changes to make this possible. We expect that we will be able to facilitate new Dutch Global Entry applications from October 2017.
"This process is fully automated" lijkt er op te duiden dat het dus automatisch gaat. Ik heb goede hoop, maar het zou best kunnen dan onze aanvragen in de wacht blijven staan totdat het systeem echt up en running is.
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door SuzieQ »

Ik kan toch geen gebruik maken omdat wij te laat aankomen, maar misschien voor in de toekomst interessant.
Niet omdat we vaak vliegen maar gewoon om de handig.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
heidem
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2011, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door heidem »

SuzieQ schreef:Op MCO tot 12am open.
Dat zou zomaar kunnen betekenen dat het tot middernacht open is. Dat is altijd hetzelfde probleem met 12 a.m. en 12 p.m.
Gast

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door Gast »

US customs is al wel alvast zo vriendelijk geweest om €84,20 per persoon af te schrijven, dus ben benieuwd wat er gaat gebeuren...gelukkig wel met VISA betaald, dus zou kunnen storneren indien de aanvraag op pending blijft staan.
Gast

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door Gast »

SuzieQ schreef:Dat zou zomaar kunnen betekenen dat het tot middernacht open is. Dat is altijd hetzelfde probleem met 12 a.m. en 12 p.m.
Volgens de algemeen geldende definitie is 12am inderdaad middernacht.

bron: The American Heritage Dictionary of the English Language states "By convention, 12 AM denotes midnight and 12 PM denotes noon. Because of the potential for confusion, it is advisable to use 12 noon and 12 midnight."[22]
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door Queste »

Om het makkelijk te onthouden tel er gewoon een minuut bij op: 12:01 am is duidelijk niet 's middags, 12:01 pm is duidelijk niet 's nachts.

Had ik al bijna ook de aanvraag ingediend voor GE, bedenk ik me nog net op tijd dat ik vanmiddag een afspraak gemaakt heb om over twee weken m'n paspoort te vernieuwen :/ Beter nog even wachten dan maar tot dat binnen is. Kan ik ondertussen afwachten hoe het bij jullie loopt.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door MattRob »

Terpies schreef:US customs is al wel alvast zo vriendelijk geweest om €84,20 per persoon af te schrijven, dus ben benieuwd wat er gaat gebeuren...
Ik heb het al keer 4 betaald ... Dus komt hopelijk goed :mrgreen: ! Om nou iets bij de US overheid te storneren, dat doe ik maar even niet, dadelijk kom ik niet meer binnen :lol: !
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door roelb »

Queste schreef:Had ik al bijna ook de aanvraag ingediend voor GE, bedenk ik me nog net op tijd dat ik vanmiddag een afspraak gemaakt heb om over twee weken m'n paspoort te vernieuwen :/ Beter nog even wachten dan maar tot dat binnen is. Kan ik ondertussen afwachten hoe het bij jullie loopt.
Op zich is GE niet aan je paspoort gekoppeld. Je kunt - na goedkeuring - de gegevens van je reisdocument bijwerken. Staat ook expliciet in de FAQ van het CBP. Paspoort van mijn wederhelft verloopt in september, dus we dachten eerst: laten we die dan eerst vernieuwen voor de aanvraag. Maar het maakt dus niet uit en wij vonden het zonde om die 5 maanden geldigheid "weg te gooien".

Maar goed, in jou geval weet je zeker dat je bij het gesprek zult komen met een nieuw document. Dus dan is het wellicht wel slimmer om direct het juiste document in te vullen bij de aanvraag.
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door MattRob »

roelb schreef: Een interview inplannen hoeft niet.meer, je kunt het combineren als je toch het land inreist via een airport waar "Enrollment on arrival" ondersteund wordt: https://www.cbp.gov/travel/trusted-trav ... /locations
En dan gaat het zeker om airport waar je de US binnenkomt ? Wij vliegen via Atlanta, maar of de overstaptijd dan genoeg ruimte biedt ...
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door roelb »

Dat is de vraag. In principe is het gewoon een van de booths waar je normaliter ook langs zou gaan als je niet de kiosks gebruikt. Ik heb de laatste keer in ATL niet opgelet, maar ik vermoed dat het in E de meest linkse booth is, degene die ook voor crew en diplomaten bestemd is. In dat geval levert het je wellicht tijdswinst op, in plaats van dat het tijd kost.

Het zou iig aangegeven moeten zijn als "GE Enrollment on arrival".
Gast

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door Gast »

Miami heeft wel een balie maar geen Enrollment on Arrival dus mijn GE zal waarschijnlijk via een scheduled interview geactiveerd moeten worden...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer