Global entry / RTP-Nl

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Global entry / RTP-Nl

Bericht door roelb »

Laatste nieuws:

https://www.schiphol.nl/en/page/registe ... programme/
Global Entry for Dutch citizens to the U.S.A.
RTP-NL also enables Dutch citizens to enrol online for the Global Entry programme. Global Entry is a scheme designed for trusted travellers to the United States of America, who will get expedited clearance upon arrival. Global Entry applications are processed by the United States Customs and Border Protection (CBP) and all applicants undergo a background check and in-person interview before enrolment. The membership fee for the Global Entry Program is USD 100.00 for 5 years.

Background checks for Dutch citizens are facilitated by the Royal Marechaussee. This process is fully-automated, and comprises a small part of the application process. We are currently implementing technical changes to make this possible. We expect that we will be able to facilitate new Dutch Global Entry applications from October 2017.
Zou het dan toch nog goedkomen dit jaar? Begin november vlieg ik naar JFK en heb ik wel tijd om het interview te doen, dus hopelijk gaan ze oktober dit keer wel halen.
vinceG
Amerikakenner
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 apr 2013, 10:53
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: amsterdam

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door vinceG »

hmm $100 voor 5 jaar is wel iets om over na te denken.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door roelb »

Ik volgde de pagina op Schiphol met enige regelmaat (het is immers oktober), maar vandaag is de tekst opeens geupdate:
We expect that we will be able to facilitate new Dutch Global Entry applications from the first quarter of 2018.
Zucht..
vinceG
Amerikakenner
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 apr 2013, 10:53
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: amsterdam

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door vinceG »

Jah balen. Ik overwoog het ook serieus. Interview in Januari was handig geweest.
Maar helaas! we wachten af!
Fellow2012

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door Fellow2012 »

Ook hier in Amerika loopt het niet lekker, roelb. Ik had Global Entry voor onze kinderen (3 en 1 jaar) aangevraagd en normaal gesproken is dat formaliteit... op het online formulier kan je “Child” aanvinken. Nu meer dan een maand later en hun aanvraag is nog steeds “Pending Review”. Toen ik de aanvraag deed voor mezelf – ja in het tijdperk van de vorige president en de vorige federale overheid - werd mijn aanvraag binnen 8 dagen goedgekeurd ondanks FBI background checks etc.
gastxyz

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door gastxyz »

Elke verwijzing naar Global Entry is nu weg...
vinceG
Amerikakenner
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 apr 2013, 10:53
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: amsterdam

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door vinceG »

Wel bijzonder dat RTP-NL gratis wordt aangeboden terwijl Global Entry $100 kost.

Ben alleen bang dat het er niet van gaat komen.
Gast

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door Gast »

Schiphol gaat nu een soort fast-pass systeem invoeren zodat je een slot bij security kunt boeken om door de poortjes te gaan via een aparte rij:

https://www.schiphol.nl/nl/security-fastlane/

Het is nu een test tot 11 december, maar ze kijken of het definitief ingevoerd kan worden.
vinceG
Amerikakenner
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 apr 2013, 10:53
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: amsterdam

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door vinceG »

Mjah maar dat is alleen van toepassing op de security check op Schiphol. Heeft niets met Immigration en visumcheck te maken in de VS.....
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door roelb »

Inmiddels is januari 2018 geruisloos gepasseerd. Op https://insideflyer.nl/registered-trave ... vertraagd/ werd vorig jaar gemeld dat een woordvoerder van het ministerie van V&J had gemeld dat het januari 2018 zou worden.

Op de website van Schiphol zelf staat Q1/2018. Dat is nog een week. Ik ben benieuwd, maar heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door Almere vak V »

Chips...

Had hier toch wel mn hoop op gevestigd. Zou me heel veel waard zijn om dit gedoe elke keer over te slaan. Heb nog een paar maanden totdat het seizoen weer begint en ik met een beetje pech soms tweewekelijks aan de deur sta te kloppen. Hoop dat het voor die tijd geregeld is.

Alhoewel ik na al die jaren op sommige vliegvelden met de officers een aardige band heb opgebouwd. :shock: :wink:
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door Dakloze »

Almere vak V schreef: Had hier toch wel mn hoop op gevestigd.
Doen ze geen Flux meer tegenwoordig? Voor ik naar de VS verhuisde in 2010 had ik Privium en Flux. Flux was effectief gezien gewoon Global Entry, maar dan gefactureerd door Privium (65 euro per jaar)
Almere vak V schreef: Alhoewel ik na al die jaren op sommige vliegvelden met de officers een aardige band heb opgebouwd. :shock: :wink:
Ja, da's altijd grappig. Op SFO werkt een meneer Snyder bij de CBP die elke keer weer een praatje kwam maken :)
--
I route, therefore you are.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door roelb »

Nee, de flux alliance is opgeheven. Andere landen hebben inmiddels al lang een nieuw systeem opgetuigd, maar Nederland dus niet.

RTP-NL zou die rol moeten gaan vervullen. Dat is het programma dat ook gebruikt wordt voor het pre-screening systeem bij toegang voor buitenlanders hier, en diezelfde organisatie zou dan ook de screening moeten doen voor global entry kandidaten.

In eerste instantie was toegezegd dat dit op 1/1/2017 in de lucht zou zijn, precies het moment dat Flux stopte. Dat is dus niet gehaald. Toen werd het elke keer uitgesteld, eerst naar "medio Q1 2017", toen "Q3 2017", toen "1/10/2017" en toen "medio Q1 2018". Nu is het "Q1 2018" en dat is dus over vier dagen afgelopen.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door Almere vak V »

Dakloze schreef:
Almere vak V schreef:
Ja, da's altijd grappig. Op SFO werkt een meneer Snyder bij de CBP die elke keer weer een praatje kwam maken :)
Geinig is dat ja!! Ze zijn allemaal even nors.

Heb op verschillende vliegvelden mensen die ik inmiddels ken. Wordt er dan ook met enige regelmaat uitgehaald als er ergens een rij staat waarna ik door kan lopen naar een andere balie.

Heb zelfs een keer gehad dat ik met een client (sporter) van me zat te eten in een restaurant en dat ik herkend werd door een man van de CBP. Leuk gesprekje aan tafel. Client stom verbaast dat ik herkend werd. Dat overkwam hem (toch...) altijd. Kom ik de keer erna op het vliegveld zegt de man van het CPB tegen me. Ik durfde niks tegen je tafelgenoot te zeggen... :lol: :lol:

Flux was erg handig. Eerlijk is eerlijk. Al moet ik zeggen dat het de laatste jaren minder druk lijkt. Niet dat er minder mensen naar Amerika komen maar ik heb het idee dat het beter geregeld is. Waardoor de wachttijd korter is. Als ik al moet wachten is het slechts zelden langer dan een kwartier. Maar als het straks weer geregeld is. Heb begrepen dat het GOES gaat heten. Dan maak ik er weer dankbaar gebruik van. Maar zoals alles in Nederland zal er eerst wel weer een partij moeilijk gedaan moeten worden om niks.
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door MattRob »

Ik zou hier ook graag gebruik van maken !! Lijkt me ideaal. Niet dat ik zo vaak als jullie voor die douane sta, maar voor die 2 - 3 keer per jaar van mij, vind ik dat toch wel al erg relaxed, en zeker het geld waard ! Hoop dat ze er snel mee komen.
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door Almere vak V »

Ik ben net als roelb aan het aftellen. Maar heb zo'n donkerbruin vermoeden dat we volgende week gewoon opnieuw kunnen beginnen met aftellen. Alleen waar naartoe zal wel weer een raadsel zijn.
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door MattRob »

Is er niemand op het forum met connecties bij Schiphol of douane ? Zou mooi zijn ;-) !
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door roelb »

Ik denk bij elke trip al direct of ik tijd vrij kan maken voor het gesprekje. En elke keer passeert het weer. Volgende trip eind mei, we zullen zien.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7900
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door Pete.Z »

Het is gewoon irritant dat dit al zo lang duurt, wij gaan pas weer in september dit jaar, hopelijk dat het dan eindelijk eens is gelukt om het in te voeren, ga zeker ook niet wekelijks, maar toch vaak genoeg om dit te willen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Global entry / RTP-Nl

Bericht door roelb »

Hier hetzelfde. Niet wekelijks, maar regelmatig genoeg om die $100 er gewoon voor uit te willen geven.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer