Red-eye met de A380

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Red-eye met de A380

Bericht door Inges »

Ik kijk iedere week wel naar de vliegtickets voor volgend jaar zomer voor AMS - SFO (20/7 - 23/8) De prijzen zijn me nu nog veel te hoog om te boeken. Tot dusver kijk ik regelmatig naar de vlucht rechtstreeks vanaf AMS met een 747 (ja ik weet dat types nog regelmatig wijzigen) en dan terug met de A380 van AirFrance via CDG. Dat is dus de nachtvlucht. Ik kan nauwelijks (lees niet) slapen in een vliegtuigstoel. Nu vroeg ik mij af of de stoelen op het bovendek van de A380 ruimer zijn en iets beter zitten. Terug vliegt KLM namelijk met een 3-4-3 indeling en dat vind ik helemaal niets dus overweeg ik de tussenstop in CDG te boeken en dan met de A380 op het bovendek stoelen te boeken (kopen). Wie heeft daar ervaring mee? Of zitten die stoelen net zo krap als op een 3-4-3 indeling (wij reizen met 4 personen)

Ervaringen lees ik graag zodat ik een overweging kan maken (misschien dat we dan ook wel heen willen vliegen op die manier)
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Pascal
Amerikakenner
Berichten: 529
Lid geworden op: 17 dec 2003, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Vlaanderen

Re: Red-eye met de A380

Bericht door Pascal »

In eenzelfde comfortklasse zal beneden- of bovendeks op de a380 niet veel uitmaken. Muv misschien de stoel aan het raam op het bovendek dat meer 'last' heeft van de kromming van de romp.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Seat_co ... ection.svg

Meer plaats in je stoel is meer betalen en gaan voor premium economy.
Trouwens niet alle maatschappijen hebben ook economy op het bovendek, soms is dat enkel business en first en/of premium.
Ik vind het op de a380 in economy op zowel bvb Qantas en Emirates prima te doen. Ik zie niet waarom het elders anders/minder zou zijn met 10 op een rij.
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Red-eye met de A380

Bericht door Ing »

Ik heb ervaringen met de A380 van British Airways, gevlogen van Londen naar Singapore en visa versa.

Ik vond persoonlijk het vliegtuig een stuk comfortabeler dan het gemiddelde vliegtuig. Ik zat beide vluchten op het bovendek, dus ik kan niet de vergelijking met beneden maken. Wat ik er prettig aan vond, was dat het compartiment heel klein was en daardoor een stuk rustiger en minder herrie en bewegen. Minder geloop etc.

Daarnaast zit je in de bolling van het vliegtuig en daardoor meer ruimte naast je. Bij BA zaten er bakken naast de stoelen aan de zijkant, waar je extra spullen in kwijt kon en daardoor het gevoel van meer ruimte had. Ook wat meer plek voor een beentje omhoog e.d.

Dus, technisch gezien is het vast niet per se comfortabeler. Ik vond het qua uitwerking wel echt prettiger. Stiller, optisch ruimer en rustiger. Ik slaap ook erg slecht in het vliegtuig, maar toen heb ik van de 13 uur er toch zeker 6 geslapen..
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Trails
Amerikakenner
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 apr 2011, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Red-eye met de A380

Bericht door Trails »

Wij vliegen as. zaterdag ook met de 747 (KLM) naar SFO en 27-10 met de A380 van Air France naar CDG.
In 2012 hebben wij de A380 gevlogen van Air France van CDG naar JFK. We vonden toen de stoelen in elk geval wat breder dan alles wat we daarvoor hebben gevlogen. Ook wij slapen niet in een vliegtuig en ik vermoed dat ik zelfs business class niet zou kunnen slapen, maar we zijn wel blij dat we nu weer in elk geval één vlucht, in de A380 zitten.
UitHolland
Amerikafan
Berichten: 213
Lid geworden op: 30 aug 2014, 18:38
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: the Netherlands, Planet Earth, Earth-Moon System, Solar System, Milky Way Galaxy, Local Group, Virgo

Re: Red-eye met de A380

Bericht door UitHolland »

Ken je deze website? https://www.seatguru.com/airlines/Air_F ... 380_V2.php
Daaruit heb ik vorig jaar opgemaakt dat het fijner is om op het bovendek te zitten ivm met de rust.
Heen vloog ik FRA-SFO met de A380 en terug SFO-FRA met een 747.
De stoelen van de A380 zijn iets breder, het vloegtuig heeft wat meer toeters en bellen en inderdaad het bovendek is klein en rustig in de economy class die aan business class grenst.
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Red-eye met de A380

Bericht door Inges »

Bedankt hier heb ik iets aan! Wij vliegen met onze oudste zoon die autisme heeft en ook dan is en rustige plek in een vliegtuig wel heel fijn. Zeker op de vermoeiende terugweg. Misschien ook wel op de heenweg hoewel ik dan om 7.15 u moet vertrekken (oef vroeg)

Ik heb hier zeker iets aan. Ik ga beter kijken naar die vluchten. De plekken op het bovendek zullen wel snel weg zijn dus ik denk niet dat ik dan heel erg lang an wachten met boeken.
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Red-eye met de A380

Bericht door PSVwally »

Ik ben vorig naar LA gevlogen vanaf Frankfurt met een 747 van Lufthansa welke ik al prima vond, maar terug met de A380 was nog veel beter.
Ik slaap zelf ook amper in een vliegtuig (meestal paar hazenslaapjes van 10/20min). Ik zat terug bovendeks. Ik kon de voorste stoelen zelf niet (online) kiezen, maar in LA zei de stewardess bij het inchecken dat daar nog plek zat was. Het enige 'jammere' was dat ik daar niet echt recht voor een raam zat, maar de beenruimte maakte dat allemaal goed hoor. Enige punt is dat er maar 1 stewardess op iets van 20/30 stoelen (beide kanten dus) stond en dat je naar beneden moest voor het toilet. Maar verder behalve de eerste 50m na het opstijgen de beste vlucht die ik ooit gehad heb. Heerlijk rustig en geen last van de 'bolling'
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Red-eye met de A380

Bericht door Inges »

PSVwally schreef:..... Maar verder behalve de eerste 50m na het opstijgen de beste vlucht die ik ooit gehad heb......
Deze zin maakt mij heel nieuwsgierig ;-) ;-) Vertel eens over die eerste 50m?
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Red-eye met de A380

Bericht door PSVwally »

Haha. Nou, je kan meekijken in dat vliegtuig door een camera op de staart zeg maar en direct na het opstijgen trok het toestel enorm naar links en gelijk daarna heel sterk naar rechts en toen weer recht en omhoog. En dit in een 2tal seconden ofzo. Dat achtbaan gevoel zorgde voor nogal wat schrikreacties en zelfs gillende mensen in het vliegtuig. Ik ben als rollercoaster liefhebber wel wat gewend, maar in een vliegtuig dit nog nooit zo meegemaakt. Maar verder is het gewoon ook het stilste vliegtuig waar ik ooit in gevlogen heb


Ik zie overigens dat ik wel een fotootje op de nachtvlucht heb gemaakt... beenruimte :thumbup:
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5967
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Red-eye met de A380

Bericht door Harry »

Ik begrijp niet dat je naar beneden gegaan bent voor het toilet, ik ben toch echt boven naar het toilet gegaan, het zat links net voordat je de trap baar beneden hebt. Of zou ik dan............. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Red-eye met de A380

Bericht door Inges »

Oh ja dat zou ik ook iets minder vinden denk ik. Hoewel ik me niet kan voorstellen dat ik ga gillen want ik ben niet zo'n paniek-miep. Wel een vreemde manoeuvre met een passagiers vliegtuig trouwens. Hadden jullie erg zijwind? Ik heb hier op Schiphol de A380 een keer een doorstart zien maken en toen deed hij dat ook. Maar toen stond er ook windkracht 10.

Mooie foto van de beenruimte. Dat wil ik ook wel ;-)
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Red-eye met de A380

Bericht door PSVwally »

Ik begrijp niet dat je naar beneden gegaan bent voor het toilet
Waarschijnlijk veel pissers op het bovendek gehad dan. Daar stonden echt steeds mensen, zelfs midden in de nacht. Trapje af en kon voor die 2x dat ik er was direct de pot op :wink:
Pepito
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:14
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Red-eye met de A380

Bericht door Pepito »

De ervaring is er nog niet, maar voor onze volgende trip gaan we van LAX naar LHR met de A380 van BA. Hier hebben we World Traveller Plus voor de terugweg gekozen. Aangezien we normaal al economy plus en een extra koffer bijbetalen bij KLM, viel het extra geld voor deze stap best mee, nog net geen 150 pp. En de extra bagagevrijstelling geld voor de hele reis, niet dat we dat op de heenweg nodig hebben, maar vond het wel opvallend. Misschien kunnen we eens wat lege koffers tereugbrengen? We krijgen hier zo'n verzameling...

Wie weet is deze BA optie ook iets voor jullie als je rust, bovendes en ruimte wilt?
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Red-eye met de A380

Bericht door Inges »

Bedankt! Dat ga ik zeker eens bekijken maar BA heeft eigenlijk altijd overstap op HTW en dat vind ik met een jongeman met autisme een heel gedoe op die luchthaven. Daar moet ik even goed over nadenken en als we het doen heel goed voorbereiden.
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Pepito
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:14
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Red-eye met de A380

Bericht door Pepito »

Ik heb geen ervaring met overstap op Heathrow, maar mijn vluchten zijn allemaal T5. Vanuit DUS naar LA. Redelijk krap qua tijden, maar er was ook keuze voor meer ruimte.

(Een veelreizende vriend van me raadde me juist aan 'onmogelijk' te boeken, zo vliegt hij veel en heel goedkoop. Het is zijn hobby om voor error-fares de wereld over te gaan, en dan strijkt die ook nog regelmatig de EU bonus op. Laats was die naar Lima voor nog geen 300 euroen dan 600 EU bonus en een extra vakantie-nacht met eten en goed ontbijt in een goed hotel in Londen, voordat die weer uitgerust thuis kwam. Het is maar hoe je tegen de vertraging aan kijkt. Ik weet nog niet hoe ik me er zelf bij zou voelen, relaxed of toch te graag naar huis willen?)
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14320
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Red-eye met de A380

Bericht door Coyote »

Inges schreef:Dat ga ik zeker eens bekijken maar BA heeft eigenlijk altijd overstap op HTW en dat vind ik met een jongeman met autisme een heel gedoe op die luchthaven. Daar moet ik even goed over nadenken en als we het doen heel goed voorbereiden.
Je bedoelt LHR? Heb je al wel ervaring met overstap op LHR?

Ik vind het op zich een prettige luchthaven voor een overstap, mits je voldoende overstaptijd hebt. De security check kan druk zijn en in combinatie met een korte overstap niet prettig. Heb je echter voldoende overstaptijd dan prima. Na security check neemt iedereen plaats in grote terminal en x-aantal minuten voor boarden wordt je gate bekend en heb je ruim voldoende tijd daar te komen.

Wij hadden 27 mei voldoende overstaptijd en doordat mijn vader ook nog eens hulp kreeg ivm met slecht ter been zijn, waren wij zo door paspoortcontrole en security check. Dat daarna alle vluchten van BA uitvielen was een ander verhaal... :? :P

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4376
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Red-eye met de A380

Bericht door Ruud2004 »

Pepito schreef:Ik heb geen ervaring met overstap op Heathrow, maar mijn vluchten zijn allemaal T5. Vanuit DUS naar LA. Redelijk krap qua tijden, maar er was ook keuze voor meer ruimte.

(Een veelreizende vriend van me raadde me juist aan 'onmogelijk' te boeken, zo vliegt hij veel en heel goedkoop. Het is zijn hobby om voor error-fares de wereld over te gaan, en dan strijkt die ook nog regelmatig de EU bonus op. Laats was die naar Lima voor nog geen 300 euroen dan 600 EU bonus en een extra vakantie-nacht met eten en goed ontbijt in een goed hotel in Londen, voordat die weer uitgerust thuis kwam. Het is maar hoe je tegen de vertraging aan kijkt. Ik weet nog niet hoe ik me er zelf bij zou voelen, relaxed of toch te graag naar huis willen?)
Afgelopen zomer ook weer een overstap op LHR gemaakt, dit keer ging het op de terugweg ging het fout. Door vertraging de overstap (van T3 naar T5 in 2.10 uur tijd) gemist en konden die dag niet door naar AMS. Ik dacht ook dat het mij niet uit zou maken, overnachting, ontbijtje en geld toe. In theorie waar, maar als het je overkomt valt het toch tegen. Eigenlijk wilde we gewoon naar huis.
Het door BA toegewezen hotel bleek het Holiday Inn Express bij Slough te zijn, diner was echt helemaal niets en ontbijt was, gezien onze vroege vertrektijd, nog niet open. Vlucht vanaf LHR naar AMS was dan wel weer prima.

Nu dat geld, vwb een vergoeding ingevolge de EU compensatie (2 x 600 Euro) kwam ik er met BA zelf niet uit en heb dit belegd bij EU-Claim. Hun eerste onderzoek heeft uitgewezen dat we ook nog onterecht van de volgende vlucht zijn afgehaald. Daadwerkelijke vertrektijd van de aansluitende vlucht naar AMS bleek (ook door vertraging) ruim 30min later te zijn geweest. Die hadden we (incl. bagage) dus makkelijk kunnen halen. Wordt vervolgd!
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
MiniMe
Amerikakenner
Berichten: 402
Lid geworden op: 05 nov 2012, 10:01
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Red-eye met de A380

Bericht door MiniMe »

Wij hadden op onze terugvlucht LAX-FRA vier plaatsen bovendeks in het midden, 2 de rij (rij 96, als ik me niet vergis).
Die leken mij nagenoeg dezelfde ruimte, zowel stoelbreedte als beenruimte, te hebben als de gemiddelde economy seat.
Wat wel opviel, was de merkelijk grotere beenruimte bij de stoelen aan de andere kant van het gangpad (tegen de romp) op dezelfde rij. Die staan volgens mij niet aangemerkt als "meer beenruimte", maar hadden die zeker wel. Achteraf spijt gehad dat we niet 2 x 2 stoelen achter elkaar hadden gekozen, maar wel die 4 in het midden.

Verder is het bovendeks inderdaad een stuk rustiger, wat ook onze zoon met ASS zeker kon waarderen en heb ik zowel boven als beneden gebruik gemaakt van het toilet. :wink:
Memories...
cvr
Amerikafan
Berichten: 324
Lid geworden op: 22 okt 2006, 15:32
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Red-eye met de A380

Bericht door cvr »

Wij hebben volgend jaar april MUC-LAX-MUC (vanaf DUS) met de LH A380 geboekt. Ik zou graag beenruimte willen boeken maar dat staat LH niet toe als je via een broker hebt geboekt dus we zullen wat mazzel moeten hebben bij de check-in.

1020 Euro voor 3 tickets is natuurlijk helemaal top maar ik maak me wel wat zorgen over 11 uur in een standaard economy stoel. Ik ben niet echt klein en boek al jaren nooduitgang of economy plus. Ik gebruik seatguru al jaren en las daar ook over de kleine cabine achterin op de bovenverdieping. Ziet er idd goed uit hoewel iemand schreef dat turbulentie achterin veel beter merkbaar is dan in het midden en dat het daarom geen prettige vlucht was. Dat was overigens wel over de Bay of Bengal en die is berucht voor turbulentie.

Kan iemand wat vertellen over 11 uur in een standaard economy seat in de A380?
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5967
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Red-eye met de A380

Bericht door Harry »

Ik ben 1,88 en iets meer dan 100 kilo :oops: en had het prima naar mijn zin in een standaard economy seat op het bovendek van de Lufthansa A-380 van FRA naar LAX en weer terug, aan het raam heel veel ruimte vooral in de breedte door de bolling van de romp, naast je stoel heb je nog opberg vakken. Maar ik vrees dat die bij het inchecken niet meer te kiezen zijn, deze plaatsen zijn zeer gewild en worden snel vastgelegd.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer