Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door babarage »

Beste Roel, ik ga het nog 1 keer proberen maar eerlijk gezegd heb ik echt even het idee dat je niet wil lezen wat mensen zeggen. Niemand zegt dat AB zich niet houdt aan de afspraken (hooguit dat ze verdomd slecht communiceren) en er op dit moment een wettelijke basis is. Wat men zegt is dat men op grond van alle onzekerheid en op basis van het feit dat ze weten dat alles behalve een rechtstreekse vlucht voor hun geen redelijk alternatief is ze de keuze hebben gemaakt een andere vlucht te boeken. Ze hebben niet de luxe om op Düsseldorf, of nog erger straks ergens in Florida te staan en dan met een onwerkbaar alternatief opgescheept te worden. Dan kun je nu beter proactief handelen en (welliswaar knarsentandend) dat geld neertellen voor die nieuwe vlucht. En dan ga je straks aan de slag om te kijken of je nog ergens het geld van je vlucht van AB terug kan krijgen.

Maar jij hebt ondertussen heus je punt gemaakt dat je vindt dat mensen moeten wachten en er van uit
moeten gaan dat ze met hun geboekte vluchten op wat
voor manier ook van en naar hun bestemming kunnen komen. En puur formeel geef ik je nog gelijk ook. Maar kun je nu het respect op brengen om het te laten gaan als mensen er andere keuzes in maken om hun moverende (en in ieder geval in mijn ogen heel valide) redenen?
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Carolien123
Amerikafan
Berichten: 164
Lid geworden op: 05 sep 2016, 13:17
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door Carolien123 »

Beste Roel,

Ik vind nog steeds dat Air Berlin niet voldoende duidelijk is. Dat mag ieder voor zich vinden.

De aannames die jij doet kloppen echt voor geen meter. Om te beginnen je kunt gehandicapten niet met elkaar vergelijken, dat jij ooit iemand met in een rolstoel met de trein hebt zien reizen, zegt helemaal niets.

Ik kan niet voor anderen spreken, maar om te beginnen zou het betekenen dat mijn man met 2 koffers en een kist van 100 x 120 x 30 met mijn handbike en dan nog handbagage mee nemen in de trein. Ik kan mijn eigen koffer echt niet mee krijgen. En ik heb de bagage die ik meeneem ook echt allemaal nodig. Dat is praktisch.

Zelfs als je dat zou oplossen is het voor mij niet haalbaar. Op vakantie gaan, niet lekker ontspannen leuke dingen gaan bekijken, maar het is een uitputting slag. Waarom ga je dan, omdat ik een partner heb die wel graag op vakantie wil en ik er wel van kan genieten. Vakantie is topsport voor mij. Tanden op elkaar en door. Alles wat ik aan energie opmaak tijdens de reis, heb ik minder over ter plaatse. Met daarbij nog dat ik door overbelasting een behoorlijke verergering van (oude) klachten krijg (spierziekte/niet aangeboren hersenletsel door een beroerte) en daarmee beginnen is niet verstandig.

De reden om net deze tickets te boeken was het feit dat het om een directe vlucht ging. Dit was mijn basis voorwaarde. Tickets zonder rechtstreekse vlucht zou ik nooit geboekt hebben. Zelfs als de hele wereld vindt dat het normaal is dat er op die manier omgeboekt wordt, kan ik dat niet. Dus ik krijg hoe dan ook niet het product waar ik voor gekozen heb. De reden hiervoor is faillissement. En de creditcardmaatschappij heeft een verzekering die in geval van niet leveren in combinatie met een faillissement een verzekering heeft. Mocht die niet betalen, dan is het voor mij pech, maar ik laat mijn vakantie daardoor niet in het 100 lopen.

We waren nu nog in staat om de vakantie om te gooien. We vliegen niet meer rechtstreeks naar Orlando, maar rechtstreeks naar Miami. Moeten de overnachtingen regelen, de auto omzetten enz.. Echt reizen met een handicap is anders, dan gewoon op vakantie. En ik hoop dat je er nooit voor zult komen te staan.

ps. Als jij hardloopschoenen besteld en je krijgt sloffen geleverd, dan ben je ook op zijn minst niet tevreden met wat je krijgt.
2016 Florida
2017 South West
2017 Deep South
2018 Seattle
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5970
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door Harry »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Wat maken jullie je toch druk, het is toch nergens voor nodig om je te moeten verantwoorden.
Wel grappig om te lezen hoor. :lol: :lol: :lol:
Carolien123
Amerikafan
Berichten: 164
Lid geworden op: 05 sep 2016, 13:17
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door Carolien123 »

Nou ik was me eigenlijk datzelfde ook aan het afvragen. Maar het begon natuurlijk al met me een sukkel te voelen, omdat ik boekte bij een failliete maatschappij. :D :D :D :D

Misschien om Roel toch nog iets wijzer te maken...
2016 Florida
2017 South West
2017 Deep South
2018 Seattle
DisneyJ
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 sep 2017, 19:21
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door DisneyJ »

Roel,

Misschien moet je eens de reacties gaan lezen op de Facebookberichten van Air Berlin, genoeg mensen die zonder terugvlucht in o.a. Boston zitten en geen oplossingen aangeboden krijgen of in plaats van naar Orlando naar Fort Lauderdale worden gevlogen en daar zelf maar uit moeten zoeken hoe ze op de plaats van bestemming komen.

Verder vind ik je erg kortzichtig. Aannemen dat meerdere overstappen en zelfs een treinreis goede alternatieven zijn voor mindervaliden, omdat jij wel vaker rolstoelen en koffers in de trein ziet. Wat een redenering.
Ik hoop voor je dat je nooit rolstoelafhankelijk wordt, dan hoef je nooit te ondervinden hoe moeilijk het is om simpele dingen te ondernemen in een rolstoel.

Als jij lekker op Air Berlin wilt wachten tot je een ons weegt, moet je dat lekker doen. Als wij ervoor kiezen maandag lekker met TUI te vliegen en ook weer thuis te zonder gezeik, overstappen en zelfs treinreizen dan is dat onze keuze.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door roelb »

Tja, als je visitor posts op facebook als leidraad neemt kun je met geen enkele airline meer vliegen :-). Zoals bij elke airline: gewoon even bellen, niet denken dat je met een publieke post op facebook geholpen wordt.

Dat je er voor kiest om niet te reizen op dat bestaande ticket: prima, eigen keuze. Overigens zijn de risico's mijns inziens lang niet zo groot als dat hier wordt gessugereerd, maar goed. Maar de indruk die hier wordt gewekt is dat dat dan gerefund gaat worden, al dan niet via een dispuut bij een creditcard verstrekker. En die indruk is gewoon onjuist, ik acht de kans daarop vrijwel nihil, zeker omdat de heenvlucht gewoon lijkt te worden uitgevoerd.
DisneyJ
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 sep 2017, 19:21
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door DisneyJ »

Denk je nou echt serieus dat ik niet al meermaals met Air Berlin gebeld heb voordat ik dubbele ticketkosten heb gemaakt? Air Berlin kon en kan me noch telefonisch noch via e-mail bevestigen dat ik een heen en terugvlucht heb. Of die heen vlucht nou gaat of niet er wordt geen alternatief aangeboden voor mijn terugvlucht. In de overeenkomst die ik met hen aan ben gegaan heb ik wel een heen en terugvlucht geboekt, logisch toch dat je dan in overleg met VISA voor een andere oplossing kiest.

Zoals al door meerdere mensen meerdere keren is aangegeven als we de kosten vergoed krijgen is dat mooi. Gebeurd dan niet dan hebben we pech. Gelet op onze situatie, waarvan aangegeven is dat dat zeker mee speelt in de beoordeling van het geschil, acht ik die kans blijkbaar wat groter dan jij en dat is prima.
Sunshinestate
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 sep 2017, 22:56
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door Sunshinestate »

Ach joh laat hem toch kletsen!

Hij is een beetje wereldvreemd lijkt mij.

Wij staan nog steeds achter onze keuze en zijn nu onbezorgd de vakantie aan het voorbereiden en de koffertjes aan het inpakken. Van het weekend de betwistingsformulieren met een aanvullende brief opstellen en dan is voor ons de kwestie met Air Berlin afgesloten.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door sanook »

Nog wat nieuwsberichten:

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... ens-schema

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... -barst-los

Komende tijd waarschijnlijk meer duidelijkheid.
Gebruikersavatar
ronenivonne
Amerikakenner
Berichten: 529
Lid geworden op: 07 mar 2011, 12:16
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Limburg

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door ronenivonne »

Ben benieuwd watcer uit gaat komen. Ben alleen bang dat onze rechtstreekse vlucht DUS - MCO niet meer terug komt op de vlieg route's.
2010: Rond reis Florida
2011: Orlando
2012: Florida en LA:
2013: Orlando en West USA
2014: Orlando en Zuid florida
2015: New York - Boston - New York - Orlando
2017: Miami - Fort Lauderdale - Davenport
2018: Orlando/ Davenport
2019: Orlando/ Davenport
BerryHD
Amerika-ontdekker
Berichten: 48
Lid geworden op: 24 dec 2012, 15:13
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door BerryHD »

25 september is de einddatum voor besluit wie wat over mag nemen. Nog net voor eind KLM Werelddeals. Ik blijf hopen dat mijn vlucht DUS-LAX op 13/10-6/11 vv wordt overgenomen en uitgevoerd, anders maar naar KLM en hopen op een plek.
Mia91
Amerika-ontdekker
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 aug 2017, 11:11
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door Mia91 »

Duimen voor goed nieuws voor ons allemaal.

En anders maar nieuwe tickets via klm! Met de werelddeal weken nu valt die prijs nog goedkoper uit (incl. Comfort stoelen) dan onze air berlin tickets incl. XL stoelen.
Maar voor ik die boek wil ik eerst duidelijkheid.
Gebruikersavatar
BigAppleLover
Amerikafan
Berichten: 381
Lid geworden op: 01 nov 2006, 20:12
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Zuid Limburg (NL)

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door BigAppleLover »

BerryHD schreef:25 september is de einddatum voor besluit wie wat over mag nemen. Nog net voor eind KLM Werelddeals. Ik blijf hopen dat mijn vlucht DUS-LAX op 13/10-6/11 vv wordt overgenomen en uitgevoerd, anders maar naar KLM en hopen op een plek.
Voor mij geldt hetzelfde: ik hoop dat onze vluchten DUS-SFO op 7okt en 22okt gewoon door gaan en dat dit artikel van vanochtend niet de werkelijkheid wordt voor die tijd:
http://www.touristik-aktuell.de/nachric ... sa-fluege/
Volg je hart, dat klopt altijd (zeker in Amerika) !
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door roelb »

Sunshinestate schreef:Ach joh laat hem toch kletsen!

Hij is een beetje wereldvreemd lijkt mij.
En daar beginnen de beledigingen. Tja, wereldvreemd? Dat lijkt me een mooie term als je echt denkt dat een creditcard verstrekker hier geld terug gaat betalen. Er wordt in dit topic gesproken over een Visa kaart. Ik ga er maar even vanuit dat dat een Nederlandse kaart betreft. Nergens in de voorwaarden van ICS staat iets over enige waarborg voor afgenomen diensten. Er is wel een "aflevergarantie", maar die betreft slechts fysieke produkten.

Een creditcard is geen faillissementsbescherming. Daar zijn wel verzekeringen voor overigens. Maar zelfs dan: er is hier nog niet eens sprake van het niet nakomen van de overeenkomst, alleen van een vrees daarvan. Er is dus ook helemaal geen vordering op Airberlin.

Zo'n vordering ontstaat pas op het moment dat Airberlin je officieel in kennis stelt van het feit dat de vlucht geannuleerd is en je er op dat moment voor kiest om je geld terug te vragen of Airberlin verzuimt om je via een alternatieve route te vervoeren. Als Airberlin je niet in kennis stelt dan ontstaat de vordering pas als je jezelf binnen de daarvoor overeenkomen tijden meld op het vliegveld om in te checken en je daar te horen krijgt dat je niet vervoerd gaat worden.

In alle andere gevallen is er gewoon sprake van een no-show, en is het verder niet relevant of Airberlin je al dan niet vervoerd zou hebben. Airberlin zal altijd zeggen dat ze dat wel van plan waren maar dat je niet bent komen opdagen. Je hebt dan simpelweg geen enkele basis voor een vordering.

Dat je besluit om dat ticket niet te gebruiken en iets anders regelt: prima. Maar wek hier aub niet de indruk dat het dan normaal is dat creditcard verstrekkers dan het geld voor die ongebruikte tickets terugbetalen. Ik zie dat niet gebeuren.

Overigens, ook al heb je wel een legitieme vordering op Airberlin, dan nog verwacht ik niet dat een creditcard verstrekker een rol daarin wil spelen. Je zult dan denk ik echt achteraan moeten sluiten bij de curator en de kans dat er dan nog iets terugkomt acht ik niet al te groot.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door roelb »

BigAppleLover schreef:... en dat dit artikel van vanochtend niet de werkelijkheid wordt voor die tijd:
http://www.touristik-aktuell.de/nachric ... sa-fluege/
Je kunt het artikel ook anders uitleggen: de vluchten zijn wel boekbaar, maar alleen voor de hoofdprijs. Wellicht omdat Airberlin er al rekening mee houdt dat ze klanten via alternatieve routes moeten vervoeren en de kosten daarvan alvast inprijzen in de tickets.
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2432
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door SuzieQ »

Ik geef mensen die een nieuwe vlucht geboekt hebben groot gelijk, helemaal als je met energieverdeling of een rolstoel zit.
Je wil weten waar je aan toe bent of het moet praktisch zijn als je een rolstoel hebt.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5970
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door Harry »

Ik denk dat het over en uit is voor Air Berlin, in ieder geval voor de lange afstand vluchten. De lease maatschappij wil zijn vliegtuigen terug, en dan is het afgelopen. De enige eigendommen van Air Berlin die nog waarde hebben zijn de slots, alle vliegtuigen zijn geleast.
DisneyD
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 sep 2017, 20:59
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door DisneyD »

Wij hebben vandaag via de mail van Supersafer te horen gekregen dat onze terugvlucht definitief gecancelled is, er is geen alternatief. Airberlin wil hierover geen officiële mail sturen. De vlucht is inmiddels ook niet meer te vinden in de Airberlinapp.

Ik duim voor de rest van jullie! Wij gaan langzaam aan onze koffers inpakken, maandag onbezorgd richting Schiphol.

We moeten wel onze vakantieplannen nog wat omgooien, zouden naast Orlando ook naar Miami en de Keys gaan. De keys zit er nu sowieso niet meer in ivm Irma.
heidem
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2011, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door heidem »

Harry schreef:Ik denk dat het over en uit is voor Air Berlin, in ieder geval voor de lange afstand vluchten. De lease maatschappij wil zijn vliegtuigen terug, en dan is het afgelopen.
Eén leasemaatschappij, Aercap, wil zijn toestellen terug. Dat betreft 10 van de 17 A330-200s. Voorlopig zouden er dus nog 7 resteren voor langeafstandsvluchten.
Daggie74
Amerika-ontdekker
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 dec 2015, 21:40
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Air Berlin vraagt faillissement aan (maar vliegt nog wel even door)

Bericht door Daggie74 »

Beste Roelb, ik houd ook niet zo van waarde-oordelen op fora, ik houd meer van een aardige discussie, maar dat lijkt niet echt mogelijk, u bent behoorlijk overtuigd van uw eigen gelijk. Delen die u zegt kloppen, maar andere delen echt niet en dat lijkt u niet te willen horen.
Soms loont het om de cc maatschappij te bellen of simpelweg even op internet te kijken. Een (failliete) luchtvaartmaatschappij die een vlucht annuleert, dan wel niet redelijk omboekt (en ja, dit is idd open voor discussie) valt wel degelijk onder de aflevergarantie, ook al betreft het geen fysiek product: Een reisorganisatie waar u net een vakantie heeft geboekt, gaat plotseling failliet (bron:icscards.nl). En nu niet vallen over het woordje reisorganisatie of failliet, een airline valt daar ook onder evenals het niet afleveren van een dienst. Nu ben ik wel gewend inmiddels dat u een detail uit mijn schrijven zult nemen, half of niet begrijpend zult lezen en daarop in zult hakken, maar bovenstaande is een feit, zowel telefonisch als via de site gecheckt. Uiteraard moet er sprake zijn van een daadwerkelijke annulering of onredelijke omboeking (en die vinden wel degelijk plaats, en op voorhand omboeken uit welke overweging dan ook zal weinig kans van slagen hebben, dat ben ik met u eens, maar niet geschoten is altijd mis), maar het kansloos (in iets andere bewoordingen) noemen om te betwisten bij de cc is wel wat voorbarig en onjuist. Daar kunt u uw mening over hebben, prima we leven in een vrij land, maar soms liggen de feiten toch net iets anders.
En wat ik nu lees van DisneyD, de mail van Supersaver, met de geannuleerde terugvlucht, denk ik dat ze een aardige kans maakt, zeker voor een deel.

Ik hoop overigens dat dit gedoe met ja, nee, misschien na 25/9 over is. Dan moet er toch snel duidelijkheid komen wat er met de reeds geboekte tickets gebeurt. Het zal toch niet zo zijn dat mensen tot in lengte van dagen moeten afwachten wat er gaat gebeuren. Dat het nu onduidelijk is, lijkt me evident, maar als 'de kogel door de kerk' is, hoop ik toch wel dat er een einde komt aan de onzekerheid.

Aan DisneyD: een hele fijne vakantie gewenst!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer