Aanvraag Esta

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Ronny
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Aanvraag Esta

Berichtdoor Ronny » 16 jun 2017, 22:58

Hallo

Ik woon in België en heb de Nederlandse nationaliteit, mijn vrouw en kinderen de Belgische nationaliteit. We vertrekken binnen een maand naar Amerika. Ik wil mijn ESTA aanvragen maar twijfel bij het invullen van de volgende vraag: Bent u momenteel een staatsburger of ingezetene van enig ander land? Vul ik hier ja of nee in? Vul ik dit in als Nederlander of als inwoner van België? Het is mij niet helemaal duidelijk.
Nog een vraag: wij vliegen met Lufthansa vanuit Keulen, zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

Hopelijk kan iemand mij een antwoord geven. Alvast bedankt.
Ronny

gastxyz

Re: Aanvraag Esta

Berichtdoor gastxyz » 16 jun 2017, 23:08

De vraag in het engels is duidelijker:

Are you now, a citizen or national of any other country?*

headhunterke
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Berichtdoor headhunterke » 17 jun 2017, 00:56

Je woont als Nederlander in Belgie, dus je bent wel degelijk een ingezetene in een ander land.

Je vraag ivm Lufthansa is wel héél breed te interpreteren. Ik raad mensen altijd aan om zo snel mogelijk online in te checken. Als de vlucht overboekt is, ben je tenminste zeker van je stoel. Kom je pas op de luchthaven toe aan inchecken en kom je wat aan de late(re) kant (al dan niet buiten jullie wil) bestaat de kans dat je niet samen zit of in het ergste geval zelfs helemaal geen stoel meer te pakken krijgt en omgeboekt wordt (tegen vergoeding dan welteverstaan)
"Being great is not how many people know your name. Being great is how many people can stand on your shoulders."

hemmie
Amerika-expert

Berichtdoor hemmie » 17 jun 2017, 10:27

Volgens mij bedoelen ze hier toch echt alleen ofje een andere nationaliteit hebt, nee dus. Wij hebben met esta's gereisd terwijl we in verschillende landen hebben gewoond, ook altijd nee geantwoord, want maar 1 nationaliteit.
Terug in Texas!

Ronny
Amerika-newbie

Berichtdoor Ronny » 17 jun 2017, 14:31

Bedankt allemaal om even mee te denken. Ik had al naar de Nederlandse ambassade hier in België gebeld en konden mij ook niet echt duidelijkheid geven. Ik denk dan inderdaad dat ik ook gewoon nee moet antwoorden want ik ben niet van nationaliteit verandert. Ze schrijven: "Indien ja, selecteer dan het land eerst en vervolgens hoe u het staatsburgerschap/de nationaliteit heeft verkregen." Juist toch?
Bedankt headhunterke voor je antwoord op de vraag i.v.m. Lufthansa. Het is allemaal de eerste keer voor mij, naar Amerika, ESTA, in een ander land vertrekken. Best wel spannend dus.

sanook
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Berichtdoor sanook » 17 jun 2017, 17:56

Voor mij is het antwoord op de vraag toch vrij duidelijk, zowel in het engels als in het nederlands: JA, je bent immers ingezetene/citizen van Belgie terwijl je een Nederlands paspoort hebt. Als je alleen zou reizen zou ik er geen punt van maken maar omdat je met vrouw en kinderen reist zal het mogelijk opvallen dat jullie volgens ESTA in verschillende landen wonen.

babarage
Amerikakenner

Berichtdoor babarage » 17 jun 2017, 18:09

Het lijkt er op dat ze toch wat anders bedoelen Sanook want bij een ja moet je invullen hoe je citizenship / nationality van het land hebt verkregen. Bij antwoord opties staat: door geboorte, ouders, naturalisatie of anders. Kortom dit is een heel andere denkrichting dan iemand die volstrekt legaal in een ander land woont maar geen inwoner wordt in de zin van een paspoort aanvragen, bijna vergelijkbaar als iemand uit Michigan die in Illinois woont. Ik denk dat een nee inderdaad het juiste antwoord is.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18 oostkust

sanook
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Berichtdoor sanook » 17 jun 2017, 18:20

Dan is de vraagstelling van de vervolgvraag misschien raar, maar

'Are you now, a citizen or national of any other country?'
of
'Bent u momenteel een staatsburger of ingezetene van enig ander land?'

Lijkt mij toch duidelijk genoeg ?

Dutchess
Amerika-expert

Berichtdoor Dutchess » 17 jun 2017, 18:33

Het is een kromme vertaling, want "ingezetene" betekent in de Nederlandse taal iets anders dan "national" in het Amerikaans Engels. Ik sluit me bij Hemmie et al aan - gewoon "nee" invullen.

Hier is een uitleg over wat een "national" is wat betreft de VS:
http://www.immihelp.com/immigration/us-national.html
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.

roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Berichtdoor roelb » 17 jun 2017, 18:50

De vertaling had moeten zijn:

"Bent u momenteel een staatsburger van, of bezit u de nationaliteit van enig ander land?'"

Maar het enige juiste antwoord is dus in jullie geval: _nee_

Souraia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Berichtdoor Souraia » 17 jun 2017, 19:09

Moet idd nee zijn. Ik heb ooit voor mijn man ja ingevuld en kregen daardoor geen instapkaart bij Schiphol. Moesten toen zsm een nieuwe Esta aanvragen. Volgens Esta woont mijn man dus in een ander land dan vrouw en kinderen.

Ronny
Amerika-newbie

Berichtdoor Ronny » 17 jun 2017, 20:47

Oké, het is mij nu duidelijk dat ik dus 'Nee' moet invullen. Ze maken het toch wel moeilijk hoor. Ik twijfelde, vandaar mijn vraag hier op het forum. Bedankt iedereen om mij meer duidelijkheid te geven.

• Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht