Met ESTA en huurauto naar Canada: is dat mogelijk?

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
1BJK903
Amerika-ontdekker
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 sep 2013, 09:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Met ESTA en huurauto naar Canada: is dat mogelijk?

Bericht door 1BJK903 »

Hoi allen,

Initieel was ik van plan alleen naar de VS te gaan (met een ESTA), maar nu denk ik er ook over na om een auto te huren in New York en richting Canada te rijden, omdat ik denk dat ik daar voldoende tijd voor heb.

Wat zijn de dingen die ik hiervoor moet regelen? Moet ik een apart visum aanvragen voor Canada? Kan ik "zomaar" met mijn (Amerikaanse) ESTA, Canada binnen of zijn er dingen die ik eerst moet doen?

Hulp wordt erg gewaardeerd! :thumbup:
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Met ESTA en huurauto naar Canada: is dat mogelijk?

Bericht door Marcopstal »

Een ESTA heeft niets te zien met Canada.

Met een huurwagen kan je evenwel zo de grens over, je moet wel voorbij de Canadese immigratiediensten natuurlijk. In principe gaat dat vlot en heb je geen specifieke documenten nodig.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Pascal
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 17 dec 2003, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Vlaanderen

Re: Met ESTA en huurauto naar Canada: is dat mogelijk?

Bericht door Pascal »

De Canadese tegenhanger van de ESTA is de eTA. Maar die is enkel nodig wanneer je aankomt of in transit bent met het vliegtuig.
Met je huurwagen kan je zeker naar Canada (bij ophalen best wel even vermelden) maar die moet uiteindelijk wel terug ingeleverd worden in de USA. One way rentals naar Canada gaan niet.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Met ESTA en huurauto naar Canada: is dat mogelijk?

Bericht door Marcopstal »

Er is geen enkele reden waarom je zou moeten vermelden dat je even naar Canada gaat, dat is gewoon toegelaten.

One way rentals bestaan wel degelijk, maar zijn wel een stuk duurder.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Pascal
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 17 dec 2003, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Vlaanderen

Re: Met ESTA en huurauto naar Canada: is dat mogelijk?

Bericht door Pascal »

Marcopstal schreef:Er is geen enkele reden waarom je zou moeten vermelden dat je even naar Canada gaat, dat is gewoon toegelaten.
Waarom werd me dan al bij 2 verschillende gelegenheden in Seattle bij aparte verhuurders gevraagd of ik naar Canada ging?
En werd er een notitie in de computer gemaakt?
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Met ESTA en huurauto naar Canada: is dat mogelijk?

Bericht door Queste »

Zelfs als ik hier in Duitsland een auto huur moet ik aangeven of ik van plan ben de grens over te gaan. Is afaik iets verzekeringtechnisch.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Met ESTA en huurauto naar Canada: is dat mogelijk?

Bericht door Old Faithful »

afaik
Die moest ik even opzoeken.
Groet,

Old Faithful
vinceG
Amerikakenner
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 apr 2013, 10:53
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: amsterdam

Re: Met ESTA en huurauto naar Canada: is dat mogelijk?

Bericht door vinceG »

Queste schreef:Zelfs als ik hier in Duitsland een auto huur moet ik aangeven of ik van plan ben de grens over te gaan. Is afaik iets verzekeringtechnisch.
Europese verzekeringen zou ik ook niet vergelijken met Amerikaanse. Ook autohuur hier in Europa zou ik zeker niet vergelijken met autohuur in de US.
heidem
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2011, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Met ESTA en huurauto naar Canada: is dat mogelijk?

Bericht door heidem »

Marcopstal schreef:Er is geen enkele reden waarom je zou moeten vermelden dat je even naar Canada gaat, dat is gewoon toegelaten.
Bij Budget in Philadelphia moest ik het vorig jaar aan de balie opgeven. Vervolgens kreeg ik een verzekeringsbewijs voor Canada (een Non-Resident Insurance Card) mee bij de papieren.
1BJK903
Amerika-ontdekker
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 sep 2013, 09:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Met ESTA en huurauto naar Canada: is dat mogelijk?

Bericht door 1BJK903 »

Ik vind dit dus zo'n fijne forum. Netjes beantwoord, geen vragen meer... hartelijk dank! :thumbup:
Gast

Re: Met ESTA en huurauto naar Canada: is dat mogelijk?

Bericht door Gast »

Marcopstal schreef:Er is geen enkele reden waarom je zou moeten vermelden dat je even naar Canada gaat, dat is gewoon toegelaten.

One way rentals bestaan wel degelijk, maar zijn wel een stuk duurder.
Dat is gewoon weer bullshit, zoals jij wel vaker dingen zegt hier die niet kloppen (ook over ESTA, lees dit maar eens: https://decorrespondent.nl/2675/dit-geb ... 5-b9f887ba). Toen wij naar Canada gingen en toen wij die dag naar de VS gingen in 2013 hadden we dat niet gemeld maar wel even in het huurcontract gekeken volgens mij, of dat wel kon. En vaak vragen ze het als je een auto komt ophalen. Toen ik vorig jaar in Zuid-Afrika was moesten we ook door Swaziland, daar waren zelfs speciale grenspapieren voor nodig!
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Met ESTA en huurauto naar Canada: is dat mogelijk?

Bericht door Njit »

Wat heeft Zuidafrika met Canada/USA te maken?
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Met ESTA en huurauto naar Canada: is dat mogelijk?

Bericht door Marcopstal »

stormbreaker schreef:
Marcopstal schreef:Er is geen enkele reden waarom je zou moeten vermelden dat je even naar Canada gaat, dat is gewoon toegelaten.

One way rentals bestaan wel degelijk, maar zijn wel een stuk duurder.
Dat is gewoon weer bullshit, zoals jij wel vaker dingen zegt hier die niet kloppen (ook over ESTA, lees dit maar eens: https://decorrespondent.nl/2675/dit-geb ... 5-b9f887ba). Toen wij naar Canada gingen en toen wij die dag naar de VS gingen in 2013 hadden we dat niet gemeld maar wel even in het huurcontract gekeken volgens mij, of dat wel kon. En vaak vragen ze het als je een auto komt ophalen. Toen ik vorig jaar in Zuid-Afrika was moesten we ook door Swaziland, daar waren zelfs speciale grenspapieren voor nodig!
En waar haal jij dan de wijsheid ????

Een artikel citeren waarin de "journalist" het heeft over de controle door de douane ??? Niet dus: de douane controleert op goederen, personen dienen langs de immigratiebeambte te passeren, totaal iets anders dus. Ik heb in de VS nog nooit een stempel van de douane in mijn paspoort gehad. Als zefs dat al niet accuraat in het artikel staat, wat dan wel ????

Over de grens wippen met een huurwagen tussen de VS en Canada is in principe toegestaan, dat is iets anders met de grens naar Mexico oversteken bvb.

Mij hebben ze in ieder geval nog nooit gevraagd als ik een auto oppikte of ik ook de grens naar Canada ging oversteken.

En als je het in 2013 niet gemeld hebt en nagekeken in je huurcontract, wat stond er dan in ?
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Met ESTA en huurauto naar Canada: is dat mogelijk?

Bericht door roelb »

Inderdaad, je mag bij alle bekende verhuurders gewoon met je gehuurde auto naar Canada, zonder enig probleem.

De vergelijking die je maakt met huur in Zuid-Afrika heeft hier niets mee te maken. Daar heb je inderdaad speciale papieren nodig om de grens met Swaziland of Lesotho over te rijden. Die moet je bij aanvang van je huur vragen en hiervoor betaal je een kleine toeslag.

Maar dat is Zuid-Afrika, en hier hebben we het over de US, en de grens met Canada. Dat is geen enkel probleem.

De grens met Mexico is een ander verhaal. Dat kan in vrijwel geen enkel geval met een huurauto. En bij verhuurders die dat wel toestaan moet je dat vooraf regelen.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Met ESTA en huurauto naar Canada: is dat mogelijk?

Bericht door Njit »

Meerdere malen de grens over geweest met onze huurauto. Uit onze blog van 2016. Elke keer hetzelfde riedeltje. Naar autopapieren vragen ze niet..
Onderweg is het erg rustig. Alsof niemand naar Canada wil. Maar dan toch komen we aan bij de grens. Er is maar één auto voor ons, dat schiet lekker op. Het lijkt net alsof je door een tolpoortje rijdt, maar in plaats van geld te geven aan het mannetje in het hokje, geef je nu je paspoorten af. De man in kwestie vraagt wat onze plannen zijn in Canada, hoe lang we er zullen blijven en of we wapens bij ons hebben. En met een stempel rijker in onze paspoorten mogen we doorrijden.
Als we Montréal verlaten hebben, is het vooral saaie stukken snelweg. Iets over twaalf komen we aan bij de grens tussen Canada en Amerika. We gaan de US of A weer in. We zijn vrij snel aan de beurt en ook hier de standaard vragen als: wat kom je precies doen, waar ga je heen, wanneer vertrek je weer en vanuit waar. De douanebeambte bekijkt onze paspoorten en dan mogen we doorrijden.
Als we het park net hebben verlaten, komen we al snel bij de grens naar Canada. Het is iets drukker als de overweg naar Montréal. We wachten een auto of 5 en mogen daarna weer wat standaard vragen beantwoorden: wat kom je doen hier in Canada, hoe lang blijven jullie er en wanneer was de laatste keer. Dan rijden we door en zijn we ineens in Ontario.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer