Vroeg op Schiphol zijn

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door PSVwally »

Ik moet zeggen dat ik meestal vroege vluchten heb. Dus uiterlijk 10u de lucht in. Ik ben altijd (veel) te vroeg op Schiphol, ook omdat ik gewoon bijna 1.5u moet rijden om daar te komen en niet in de volle ochtendspits tussen Utrecht en Amsterdam wil rijden en ik inmiddels redelijk wat mensen ken die door onverwacht lange files of treinuitval vluchten net hebben gehaald of hebben gemist.
Ik zelf (en ik klop het nu gelijk af) heb ook nog nooit lange rijen voor douane of security meegemaakt als. Ik heb 1x echt lang voor de check-in balie moeten wachten in de rij, dat was met arkefly naar curaçao toen ze gewoonweg weigerden om een andere balie open te gooien. Daar heb ik bijna 1.5u in de rij gestaan voor ik de koffers af kon droppen. Dit was voor de automatische kofferafhandeling. En daarna nog ruim 30min voor de douane.
Mijn laatste vlucht vorig jaar was ik ook te vroeg (2.5u voor de vlucht ging) en ben ik op een vlucht eerder gezet. Hier maakte de grondstewardess een fout waardoor ze ineens al mijn vluchten kwijt was en dat duurde meer dan 20min voor het opgelost was. Maar ik was daarna binnen 5min door de security. In het vliegtuig zeiden m'n buren dat ze daar bijna een uur hadden moeten wachten....

Mijn advies in deze is vooral doen waar iemand zich zelf fijn bij voelt. Vind je dat een 1.5u vooraf ruim op tijd is, lekker doen. Vind je dat je echt stipt 3u vooraf aanwezig moet zijn, ook lekker doen. Persoonlijk vind ik Schiphol (en overigens ook veel Amerikanen) een fijn vliegveld om ook nog even wat te eten/drinken en wat rond te lopen/vliegtuigen te kijken. Moet ik nog een uurtje wachten voor het boarden begint, dan vermaak ik me er prima.
Angelique67
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 jun 2016, 10:20
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door Angelique67 »

Goh, interessante discussie heb je opgestart @Souraia! Laat ik nou ook al maanden dubben wat te doen. Met de vroegste bus--we wonen vlak bij SPL--zijn we om 5.21 op Plaza. Het vliegtuig naar LA vertrekt met een tussenstop in Wenen om 07.00. Zullen we het erop gokken, of doen we een taxi? Laten brengen is geen optie. En ik vind zelf de taxi wel weer een hoop gedoe (nadenken of we er wel inpassen met 4 volwassenen en bagage, welke vervoerder is betrouwbaar enz enz :lol:). Ik weet al wat @roelb zal zeggen :wink:
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door roelb »

:-)
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door Vito »

@roelb: blijkbaar hebben wij dan steeds pech net als al die andere reizigers die bij ons op de vluchten zitten :lol:
Düsseldorf was voor ons in ieder geval een verademing.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door PSVwally »

Het vliegtuig naar LA vertrekt met een tussenstop in Wenen om 07.00.
Hou er dus rekening mee dat je op je 1e vlucht qua douane en dergelijke niets tegenkomt op schiphol, alleen security. Je vliegt immers binnen Schengen. Je zal dus de controles en dergelijke pas hebben als uitgestapt bent in Wenen en naar je 2e vlucht overstapt.
Angelique67
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 17 jun 2016, 10:20
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door Angelique67 »

@PSVwally, precies dat neem ik mee in de overweging. Nou is het alleen wel zo dat wij vorig jaar april bij het inchecken naar Florida en de bagage afhandeling op Schiphol erg veel tijd kwijt waren: systemen die niet werkten waardoor alles handmatig gelabeld moest worden en ook het online inchecken vooraf was blijkbaar niet goed gegaan bij één van ons. Lijkt me echt een horrorscenario als we van de zomer anderhalf uur vast staan bij de balie en alsnog de vlucht missen :cry:
Carolena
Amerikafan
Berichten: 370
Lid geworden op: 23 sep 2016, 14:03
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door Carolena »

eoms schreef:@carolena: heb je ook voldoende overstaptijd in Londen?
3u35min 8)
Gebruikersavatar
Souraia
Amerika-expert
Berichten: 2077
Lid geworden op: 03 jan 2005, 12:00
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door Souraia »

Zo te lezen vlieg je met dezelfde vlucht als wij die hebben, wellicht een andere dag. Wij vliegen ook om 07.00 uur richting Wenen.

Het verhaal van mijn schoonouders is toch anders dan in eerste instantie ik hier had geschreven. Ze waren ruim op tijd, mijn man had ze om 04.15 afgezet. De afwikkeling bij de douane en controle duurde erg lang. Toen ze daarna naar de gate liepen zagen ze dat het vliegtuig er al niet meer stond. Het vliegtuig zou om 06.05 vertrekken en zij kwamen rond 05.50 aan bij de gate. In hun beleving dachten ze dat het vliegtuig nog wel zou komen en zijn een uur blijven zitten totdat ze doorhadden dat het vliegtuig al weg was. Toen is mijn man ze dus gaan ophalen en verhaal gaan halen bij Transavia. Die dame vertelde dat ze maar een klacht moesten indienen.

Dus Angelique ik persoonlijk zou het zo kort niet erop wagen. Ik weet dat er om 09.45 nog een vlucht gaat van Swiss naar Zurich maar geen idee of ze je daarop overboeken als je je vlucht van 07.00 uur zou missen. Na het verhaal van United zou ik daar ook niet op rekenen :lol:
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door SuzieQ »

Ik neem een hotel op schiphol voor de vlucht van 9.45. We gaan sowieso niet met de auto en met de trein ga ik er niet op gokken. Ik ben meestal ook veel te vroeg op schiphol, zelfs als ik alleen met handbagage reis.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door GJ »

Het hangt er denk ik inderdaad vanaf welke maatschappij je hebt en hoe goed die bezet zijn (of niet). Een paar weken geleden vlogen wij op een zondagochtend met Easyjet naar Malaga, het vliegtuig ging om 7.45 en we waren rond 5.45 op Schiphol. De rij voor de bagageafgifte slingerde al drie keer in het rond want er waren 7 vluchten die 's ochtends vroeg zouden vertrekken, er waren maar twee balies bezet en op een gegeven moment werd een van die balies ook nog doodleuk gesloten :shock:. Een kwartier later kwam er pas weer iemand om de tweede balie te bemannen. We hebben bijna een uur in de rij gestaan en steeds als er weer bijna een vlucht sloot, moest de baliemedewerkster zelf roepen of er nog mensen waren voor die-en-die vlucht, want die zouden dan voorrang krijgen op de rest van de rij. Het is dat de security vervolgens vrij vlot verliep, maar daar waren we dus pas na 7 uur doorheen. Het plan om op ons gemakje lekker te gaan ontbijten konden we wel laten varen. Ik zal dus in het vervolg, als ik met ruimbagage vlieg bij Easyjet, sowieso zorgen dat ik minstens 2,5 uur van tevoren aanwezig ben, want die hebben hun bezetting duidelijk niet op orde.

Kijk, als je wekelijks/maandelijks vliegt voor je werk, kan ik me voorstellen dat je wat later aanwezig wilt zijn en dat je denkt: ach, als ik mijn vlucht mis, betaalt mijn werkgever de vluchtwijziging wel. Maar die paar keer per jaar dat ik vlieg, drink ik op Schiphol liever een koffietje extra dan dan ik moet stressen of ik de vlucht wel haal en anders mijn geld - en in het ergste geval een vakantiedag - kwijt ben.
Sylvia1
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 okt 2016, 07:36
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door Sylvia1 »

In 2016 zijn we naar Orlando gevlogen, we waren ruim 3 uur voor onze vlucht vertrok op Schiphol.
Thuis ingecheckt, dus alleen de bagage afgeven, dat viel allemaal mee, hoewel veel mensen stonden te hannessen bij die apparaten waar je je koffer in incheckt.
Toen de security check, dat duurde allemaal zo lang, dat we onderweg naar de gate nog snel een 'koffie to go'' hebben kunnen kopen en bij de gate was het gelijk boarden!
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door roelb »

Ik kan me echt niet vinden in al die horrorverhalen die hier geschetst worden over Schiphol. Het is echt een fijne en efficiente luchthaven.

Laatste vlucht was een aantal weken geleden, naar China. Ik heb het even nagekeken. Aangekomen met de trein van 15.11 op Schiphol. Om 15.41 zijn we ingecheckt in de lounge (Aspire, die zit bij het begin van de E pier). Dus we hebben er 30 minuten over gedaan om vanaf het NS station naar een check-in automaat in departures 2 te lopen, daar twee stuks baggage in een automaat te doen, door de douane, door security, richting pier E en naar boven naar de lounge te gaan. En dat midden op de dag waarbij mijn rugtas ook nog eens naar secondary screening ging en dus wat extra tijd kostte.

Vlucht daarvoor, paar weken eerder, binnen Schengen met HV, 's ochtends vroeg. Om 05.04u geparkeerd in P6 (ik neem altijd een foto voordat ik mijn sleutels aan een valet geef, dus daarom weet ik de exacte tijd). Sleutels ingeleverd, naar check-in gelopen in 1. HV, dus moest bij een balie, inclusief checked luggage. Om 05.23u heb ik met mijn pinpas koffie afgerekend bij de Starbucks aan het begin van de B/C pier. Dat is 19 minuten voor het lopen vanaf de garage naar plaza, vanaf daar naar departures 1, inchecken, door security en lopen naar Starbucks bij Pier B/C (en nog in de rij staan om te bestellen, de tijd is van het afrekenen).

@Souraia: Maken jouw schoonouders hun verhaal wellicht niet wat rooskleuriger voor henzelf? Misschien hebben ze wel gedacht dat ze pas op de vertrektijd bij de gate moesten zijn en hebben ze alle tijd genomen om te windowshoppen. Of waren ze verdwaald? Sowieso: een gate sluit op Schiphol 15 minuten voor vertrek. Voordat er dan een pushback is duurt het nog zeker een paar minuten. Het verhaal "het vliegtuig was al weg" 15 minuten voor vertrek kan dus simpelweg niet. Men wacht sowieso tot de normale gate close tijd voordat er een beslissing genomen kan worden om bagage te offloaden. Voordat dat geregeld is duurt het nog zeker een minuut of 5 tot 10. Al die tijd staat het toestel nog gewoon aan de gate. Er rammelt dus nogal wat aan het verhaal en het zou me niets verbazen als de werkelijkheid toch iets anders is.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door mtl »

Heb ook een aantal dingen meegemaakt waardoor ik toch liever eerder wegga en het niet op het laatste moment laat aankomen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door roelb »

Er is een verschil tussen "het laatste moment" en "uren vooraf". Kijk, toen ik zakelijk nog veel binnen Europa vloog kwam ik inderdaad wel vaak echt "op het laatste moment" aan. Je bent dan vaak nog gewoon druk met werk bezig en ik had vaak moeite om op tijd op kantoor weg te komen. Business class kon je toen bij KLM best wel laat inchecken en zelfs na het officieel sluiten van check-in mocht ik nog een keer mee. Zeker die keer heb ik wel fors moeten rennen om het te halen. Uiteindelijk met druppels op het voorhoofd in mijn stoel kwam een bezorgde stewardess me op mijn gemak stellen. Toen ik na op adem te zijn gekomen uitlegde dat ik had moeten rennen om op tijd bij de gate te zijn en echt geen vliegangst had was ze gerust gesteld :-). Toen had je nog de security voor Schengen ergens halverwege de B of C pier.

Maar goed, dat adviseer ik ook niemand. Je praat dan echt over 30 minuten vooraf oid. Wat ik alleen maar wil zeggen is dat vele uren echt onnodig is. Als je er in je planning van uit gaat dat je 2 uur voor scheduled departure op Schiphol bent dan ben je gewoon ruim op tijd en heb je ook voldoende tijd om risico's op te vangen in het transport naar de luchthaven toe. Komt het een keer zo uit dat je er pas 1.45u, 1.30u of misschien wel 1.15u vooraf kunt zijn: no sweat, maar beoordeel wel even de risico's dat er bij het reizen naar de luchthaven wat mis gaat. Want dat is je eigen riscio en daar moet je je dus wel comfortabel bij voelen. Zodra je op tijd bent ingecheckt en je bagage hebt afgedropt is er niets meer aan de hand. Mits je natuurlijk geen gekke dingen gaat doen op Schiphol en daardoor te laat bij de gate komt.

Rijen bij check-in? Voor vluchten bij de meeste airlines kun je gebruik maken automaten. De blauwe voor Skyteam, de gele voor andere airlines. Voor alle Skyteam airlines kun je daarna (dus zodra je een boarding pass uit de automaat hebt gehaald) gebruik maken van de bagage drop automaten. Ik weet niet of er inmiddels ook andere airlines gebruik van maken, anders moet je naar een bagage drop balie toe. Geen checked luggage? Check dan online of via de app van je airline in en print de boarding pass (niet altijd nodig, digitaal mag ook, maar realiseer je dan wel dat je telefoon het wel moet doen als je bij security en de gate staat. Geen lege batterijen oid).

Ook bij security kun je het jezelf een stuk makkelijker maken. In de rij alles van metaal en apparaten al uit/afdoen. Jas uit. Truien met zware ritsen e.d.: uit. Riem af. Zodra je bij een bak kan beginnen met uitladen: Pakjes zakdoeken, pepermuntverpakkingen, horloges, portomonees, telefoons, etc: in de bak. Fototoestellen, scheerapparaten met accu's, zaklampen, powerbanks, koptelefoons, etc: uit je koffer/tas en los in de bak. Laptops: los in een aparte bak. Vloeistoffen netjes in een zip-lock zakje, niets groter dan 100ml, los in de bak. Je koffer, rugtas, handtas etc: in een bak, ook een trolley. Ik zie zo vaak mensen op Schiphol die geen idee lijken te hebben wat er allemaal wel en niet mee mag. Of die alles wat uit de tas moet echt overal onder en tussen hebben gestopt. Dat kost dus veel tijd en daarmee hou je ook anderen op.
Gebruikersavatar
Souraia
Amerika-expert
Berichten: 2077
Lid geworden op: 03 jan 2005, 12:00
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door Souraia »

Roel ik ben er verder niet bij geweest, dus of ze traag lopend naar hun gate zijn gelopen durf ik niet te zeggen.
Ik weet nog wel dat ik ook een keer een vlucht heb gemist vanuit Londen. We waren in principe net op tijd, alleen het vliegtuig sloot net de deuren toen wij aankwamen, 5 minuten voor tijd. Nu is dat wel een ander vliegveld (Stansted) en Ryanair.
De volgende dag zijn mijn schoonouders 4 uur van te voren op Schiphol aangekomen, bang dat ze weer het vliegtuig zouden missen :lol:
SuzieQ
Amerika-expert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 14 sep 2010, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door SuzieQ »

Tijdens een actie vorig jaar duurde de security heel erg lang op schiphol. Dit ging om een Europese vlucht maar we moesten flink doorlopen. En we waren echt ruim op tijd.
Laatst gewijzigd door SuzieQ op 13 apr 2017, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzie


2023- Alaska cruise & Oregon
2020- Oregon & Washington *Geannuleerd *
2019- Noord-Zuidwesten
2018- Florida
2017- Zuidwesten
2016- Zuidwesten
Ing
Amerikakenner
Berichten: 830
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door Ing »

Goh en als iedereen nu gewoon lekker naar Schiphol vertrekt op het moment dat hij/zij dat prettig vindt en er een goed gevoel bij heeft, dan is het toch allemaal in orde? :) Laten we nu niet mensen gaan overtuigen van vroeger of juist later vertrekken. Lekker doen waar je jezelf goed bij voelt.

Als ik in mijn eentje vlieg vertrek ik altijd later (en dus even wat meer doorlopen e.d.) dan als ik samen met moeder ga o.i.d.. Per vakantie/vlucht schat ik de mogelijke (tijds)risico's in en bereken ik de juiste tijd om te vertrekken en op Schiphol aan te komen.

Overigens heb ik in 2016 6x op Schiphol gevlogen en ik vond het al die keren echt goed druk! Lang gewacht bij de security op de heenweg alle keren. Dat je bijna zo'n previum pas zou gaan overwegen... Daarnaast met name op de terugweg heel lang gedaan over de douane en bagage. Toen ik uit Londen terugvloog heb ik langer gedaan over de douane dan over het vliegen zelf.
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door roelb »

Iedereen moet inderdaad doen waar hij of zij zichzelf prettig bij voelt, helemaal mee eens. Het topic was echter gestart met de vraag of aankomen met de eerste trein in de ochtend, 1u en 25 minuten voor vertrek, voldoende zou zijn voor een vlucht binnen Schengen. En daarvan zeg ik: ja, ruim op tijd. En als er dan verhalen komen dat je er drie uur voor nodig zou hebben om vanaf de deur bij de gate te komen dan voel ik me inderdaad geroepen om daar wat andere ervaring tegenover te zetten.

Druk is het op Schiphol altijd. Gelukkig maar, we hebben een succesvolle luchthaven, goed voor Nederland!
Ing
Amerikakenner
Berichten: 830
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door Ing »

Ook eens! Ik denk dat die 1.25 binnen Schengen genoeg moet zijn. Ik zou alleen nooit gokken op de NS op zo'n moment, maar dat heeft meer te maken met rampscenario's die ik heb gehad bij de NS dan Schiphol...
Eens trouwens met dat de drukte op Schiphol goed is voor Nederland. Alleen die drukte met aankomen vind ik de laatste tijd erg irritant worden. Heeft dan met name te maken met de (beperkte) inzet van de marechaussee.

Denk dat de vraag voor de topicstarter inmiddels wel beantwoord moet zijn, maar het is een leuke discussie geworden haha.

Om de discussie even een andere kant op te werpen (als dat mag van de modjes). Ik vlieg op een dinsdag in juli om half 11 sochtends vanaf Zaventem Brussel naar Atlanta. We willen met de auto gaan en die langparkeren. Hoe laat vantevoren vertrekken uit omgeving Rotterdam is wijs? Met die Antwerpse en Brusselse ring drukte?
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Carolena
Amerikafan
Berichten: 370
Lid geworden op: 23 sep 2016, 14:03
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Vroeg op Schiphol zijn

Bericht door Carolena »

Ik woon tussen Breda en Antwerpen, nl in Brecht. Het hangt er een beetje vanaf wanneer je juist vliegt.
In België hebben de meeste "arbeiders" bouwverlof vanaf 10 juli en is het verkeer op de Antwerpse ring normaal gezien niet zo druk. Vanuit Brecht doe je er in principe een klein uurtje over om op Zaventem te geraken. Van Rotterdam naar Brecht is ook een 50min.
Ik zou als ik jou was toch een 2,5 uur voorzien om er te geraken. Zelfs in de vakantieperiode kan een onvoorzien auto-ongeluk voor veel ellende zorgen in en rondom Antwerpen (echt stilstaan op de Ring!!).
Op de luchthaven in Brussel is nog wel genoeg om iets te drinken/eten als jullie nog veel tijd moesten overhebben.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer