Busje huren - Rijbewijs D.

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Plaats reactie
brilliantben
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 17

Busje huren - Rijbewijs D.

Bericht door brilliantben »

Deze zomer zal ik voor het eerst een reis mee begeleiden naar de West Coast. (Cali, Nevada, Utah, Arizona...) Hierbij zijn er twee begeleiders (waarvan ik er een ben) en zullen er twee vans gehuurd worden. Deze vans beschikken over minder dan 16 plaatsen dus moet ik nu mijn rijbewijs D1 behalen. De vraag die ik heb is of het onderdeel "vakbekwaamheid" (code 95) ook geldt in de Verenigde Staten? Dit is een Europese materie, nodig voor professionele bestuurders in België, Nederland en omstreken maar maakt het rijbewijs ook weer duurder. Ik ben dus op zoek naar iemand die weet of het nodig is het rijbewijs mét vakbekwaamheid te behalen.

Heeft iemand hier ervaring? Beknopt overzicht van de regel kan je hier vinden http://www.wegcode.be/actueel/1243-vakbekwaamheid
Christian
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17
Contacteer:

Re: Busje huren - Rijbewijs D.

Bericht door Christian »

Op deze website staat hier niks over. Dus die code 95 is niet nodig buiten Europa.

https://www.gov.uk/driving-licence-categories

Minibuses
Category D1

You can drive vehicles with:

no more than 16 passenger seats
a maximum length of 8 metres
a trailer up to 750kg

Category D1E

You can drive D1 category vehicles with a trailer over 750kg MAM, but the trailer - when fully loaded - can’t weigh more than the vehicle.

The combined MAM of both can’t exceed 12,000kg

Op een andere website stond dit: Code 95 is verplicht in de Richtlijn vakbekwaamheid. In deze Europese Richtlijn staat wat u moet doen om beroepschauffeur te worden én te blijven. De Richtlijn geldt voor alle beroepschauffeurs uit de EU en beroepschauffeurs die in de EU werken.

Waaruit ik al opmaak dat het een europese richtlijn is. En dus niet nodig buiten Europa.
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

Ik kan niks zinnigs zeggen over het benodigde rijbewijs, sorry. Wellicht dat Kalaman dat wel kan (zie dit topic)?

Off topic: Kun je iets vertellen het type werkvisum dat voor je trip is afgegeven en waar je je aansprakelijkheidsregeling hebt kunnen afsluiten? Twee oud-collega's willen graag langeafstand-hikes gaan organiseren in Oregon & Washington (state). Ze zijn uiteindelijk uitgeweken naar BC (Canada), omdat ze het qua visum, verzekering maar ook vervoer maar niet rondkregen in de VS. De eerste trips voor hen zitten erop, maar ze zouden graag alsnog ook een keer een maand Olympic NP - Coos Bay doen.
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

-Edit Zie mijn laatste bericht
Laatst gewijzigd door Big_Mo op 06 dec 2016, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
GO66
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 150

Bericht door GO66 »

Ik weet niet wat er op het Nederlandse rijbewijs precies staat, maar volgens mij staat er op dat je maximaal 9 personen in de auto mag hebben.
Volgens mij is dat het uitgangspunt en niet wat een vergelijkbaar Amerikaans rijbewijs wel of niet zou mogen.
Bovendien heeft het op een Nederlands rijbewijs zelfs te maken met het aantal zitplaatsen, of die nou wel of niet in gebruik zijn!

Zeker iets om goed na te vragen bij de verhuurder, je wilt niet te maken krijgen met een verzekeringsclaim die wordt afgewezen!
knaapje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 30

Bericht door knaapje »

Op een ander forum is het wel eens officieel aan de politie in Florida gevraagd en het antwoord was,

Je mag in de USA een voertuig besturen wat je in je eigen land ook mag besturen.
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Ik ging even Googlen en kwam dit topic tegen: http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?t=36454

CBR is je beste bron denk ik zo.
GO66 schreef:Zeker iets om goed na te vragen bij de verhuurder, je wilt niet te maken krijgen met een verzekeringsclaim die wordt afgewezen!
De verhuurder zou ik niet bepaald als betrouwbare bron nemen. CBR of DMV hier in Amerika.

Zelfs de ANWB is er een beetje vreemd over:
Bijzonderheden

Een rijbewijs B en het IRB zijn in de VS officieel niet geldig voor het besturen van een camper die zwaarder is dan 3500 kg. Er is een rijbewijs C1 (lichte vrachtwagens en campers t/m 7500 kg, datum invoering 19 januari 2013) of een rijbewijs C (vrachtwagens zwaarder dan 3500 kg) vereist. In de praktijk zal het rijbewijs B echter in de meeste gevallen wel geaccepteerd worden bij de meeste verhuurbedrijven en verzekeringsmaatschappijen. Er wordt dan mogelijk een aansprakelijkheidsrisico gelopen bij calamiteiten.
Bovenstaande informatie geldt voor Nederlands ingezetenen.

http://www.anwb.nl/vakantie/verenigde-s ... documenten

En van het andere Amerika forum: http://forum.verenigdestaten.info/reize ... ijs-13801/

Voor hier in Amerika zal het niemand echt veel boeien of je je D rijbewijs hebt of alleen je B rijbewijs. Maar voor Nederlandse standaarden voor meer dan 7 personen zal je inderdaad terug de boeken in moeten.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

GO66 schreef:Ik weet niet wat er op het Nederlandse rijbewijs precies staat, maar volgens mij staat er op dat je maximaal 9 personen in de auto mag hebben.
Het aantal personen in de auto is niet doorslaggevend. Een Nederlands rijbewijs B geeft bevoegdheid tot het besturen van een voertuig ingericht voor het vervoer van maximaal 8 personen exclusief de bestuurder waarvan het leeggewicht plus maximum laadvermogen niet meer is dan 3500kg.
Groet,

Old Faithful
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Er kan een verschil zijn tussen wat je Europese rijbewijs toestaat en waar je voir verzekerd bent.

Verder is er ook een mogelijk verschil tussrn bv. 7 leden van je eigen familie vervoeren of 7 mensen 'commercieel' vervoeren. Aangezien die mensen betalen viir de reis moet je dus ook zien dat je gedekt bent voor commercieel personenvervoer. Denk ik.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Hans_Belgium
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Hans_Belgium »

Je rijbewijs D1 zal je moeten behalen, maar die code 95 zal je niet moeten behalen omdat het een vakbekwaamheid is voor beroepschauffeurs, en aangezien je dit busje niet voor beroepsdoeleinden zal besturen zal je ook niet die code 95 moeten behalen.

brilliantben schreef:Deze zomer zal ik voor het eerst een reis mee begeleiden naar de West Coast. (Cali, Nevada, Utah, Arizona...) Hierbij zijn er twee begeleiders (waarvan ik er een ben) en zullen er twee vans gehuurd worden. Deze vans beschikken over minder dan 16 plaatsen dus moet ik nu mijn rijbewijs D1 behalen. De vraag die ik heb is of het onderdeel "vakbekwaamheid" (code 95) ook geldt in de Verenigde Staten? Dit is een Europese materie, nodig voor professionele bestuurders in België, Nederland en omstreken maar maakt het rijbewijs ook weer duurder. Ik ben dus op zoek naar iemand die weet of het nodig is het rijbewijs mét vakbekwaamheid te behalen.

Heeft iemand hier ervaring? Beknopt overzicht van de regel kan je hier vinden http://www.wegcode.be/actueel/1243-vakbekwaamheid
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer