Claimen refund na vertraging vlucht

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
stijntje113
Amerika-ontdekker
Berichten: 36
Lid geworden op: 31 mar 2015, 14:42
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door stijntje113 »

Jammer om te horen dat het niet soepel gaat.
Vorig jaar had ik vertraging vanuit de US met een British airways vlucht.
Ik kon online niet inchecken en op het vliegveld werd ik geweigerd. De vlucht van de dag ervoor was niet doorgegaan en daardoor was mijn vlucht overboekt.

Ik heb helaas wel een paar uur op de vluchthaven moeten wachten totdat ik een alternatief geboekt had. Maar bij thuiskomst na 1 belletje met de klantenservice kreeg ik meteen 1800 dollar in vlucht vouchers aangeboden of 1350 cash. Ik ben voor die 2e gegaan..

Dus misschien ligt het toch aan de vliegmaatschappij. De regels in de US zijn volgensmij nog strikter dan in europa..
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Ruud2004 »

Maar ook wie van de klantenservice van BA jouw "zaak" in behandeling heeft. In ons geval een stront eigenwijs mannetje en helemaal overtuigd van zijn gelijk. Wilde het niet eens met een supervisor dus inschakelen van een claimbedrijf onvermijdelijk.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Wanderlust »

Vraag: telt mist nog steeds als overmacht wanneer jouw vlucht de enige is die is geannuleerd (op de hele dag)?
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
kaasje2
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2017, 18:26
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door kaasje2 »

Hallo allemaal,

"Goed" nieuws!

Inzake onze claim American Airlines (juli 2017) heeft de rechter ons in het gelijk gesteld op 23-11-2018. FlightClaim heeft AA aangeschreven om binnen 21 dagen te betalen. Begin januari 2019 nog niks gehoord (en niks ontvangen); FlightClaim heeft meerdere betaalverzoeken richting AA gedaan, helaas zonder resultaat. Het vonnis is door de deurwaarder op 9 januari 2019 betekend aan American Airlines (gelet op de uitgebleven betaling was AA daarvan niet onder de indruk).
Op 30 januari jl. is aan deurwaarder opdracht gegeven om tot executie van het vonnis over te gaan; deze zal met "het vonnis in de hand" beslag leggen bij American Airlines.

Tot op heden dus nog geen reactie/betaling van AA; buiten het feit dat wij in 't gelijk gesteld zijn, zijn we - in mijn optiek - nog geen steek verder :-(

Eerlijk gezegd weet ik niet wat nu nog te doen, iemand ervaring hiermee (tips zijn welkom).

groetjes,
kaasje2
1992: Florida rondreis
2011: Florida rondreis
2014: New York - Washington - Orlando
2017: San Francisco - Las Vegas - Grand Canyon - Los Angeles
Kimdum
Amerika-ontdekker
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 jan 2017, 10:35
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Kimdum »

Kunnen ze nog in beroep gaan tegen de beslissing? Misschien daarom dat ze weigeren te betalen?
kaasje2
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2017, 18:26
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door kaasje2 »

Volgens mij niet, in de diverse mails wordt niet gesproken over het nog in beroep kunnen gaan door AA.
Dit riekt naar 'minachting van het hof'.
1992: Florida rondreis
2011: Florida rondreis
2014: New York - Washington - Orlando
2017: San Francisco - Las Vegas - Grand Canyon - Los Angeles
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Division »

Er zijn inmiddels wat ontwikkelingen geweest.

Op 20 februari stuurde ik een pakket documenten naar de Inspectie Leefomgeving en Transport met daarin onze boardingpassen, bagagelabel, alle communicatie met United tot nu, het standaard klachtenformulier van de ILT en daarbij een begeleidend schrijven van 3 a4tjes waarin ik mijn klacht uiteen zette.

4 maart heeft de ILT bevestigd mijn klacht te hebben ontvangen en dat deze wordt doorgestuurd naar United.

6 maart, vandaag, kreeg ik een mail, van een speciaal mailadres van United dat dit soort verzoeken van toezichthouders behandelt, dat United mijn klacht honoreert en ons beiden 600 euro zal overboeken. United wil van mij hebben:

1: Account Holder’s Name:
2: Account Number:
3: Account Holder’s Address:
4: Beneficiary Bank Name:
5: Beneficiary Bank Address:
6: Beneficiary Bank SWIFT/BIC Code:
7: IBAN Number:
8: Beneficiary Bank ID/Sort Code:

1, 3, 4, 6: snap ik
2: gewoon mijn IBAN-nummer?
5: het adres van welke bank?
7: gewoon weer mijn IBAN-nummer?
8: deze code ken ik niet

Aangezien mensen al vaker hier geld overgeboekt hebben gekregen, wat vullen jullie in bij die velden? Is de 600 euro netto of gaan er nog transactiekosten vandaan? (ik weet niet waar het geld vandaan komt)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14301
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Coyote »

@Division

2. Ja, gewoon je volledige IBAN-nummer
5. Het adres van jouw bank. Kijk even op de site van je bank bij buitenlandse betalingen. Vaak gebruikt de bank één standaard adres van de bank voor het ontvangen van buitenlandse betalingen. ING bijv. een adres in Amsterdam (zie als voorbeeld hier bij ING, onderaan de pagina).
7. Ja, al lijkt het gek om dat 2x op te geven maar ze vragen erom.
8. Die code kennen we in Nederland niet dus kun je ook niets invullen.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5756
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door bedeve »

Division schreef:
06 mar 2019, 21:03

4 maart heeft de ILT bevestigd mijn klacht te hebben ontvangen en dat deze wordt doorgestuurd naar United.

6 maart, vandaag, kreeg ik een mail, van een speciaal mailadres van United dat dit soort verzoeken van toezichthouders behandelt, dat United mijn klacht honoreert en ons beiden 600 euro zal overboeken. United wil van mij hebben:
He he ; je begint ergens te komen.
Weet jij nog hoe sceptisch je was over mijn ILT sugestie ?

Coyote heeft al de codes etc verklaard.
Doe Eur 600 is het netto bedrag.

Kijk uit naar jouw feestelijke posting dat je het ontvangen hebt
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Division »

@Coyote thanks. Ik bel ABN Amro vanmiddag wel ff om te bevestigen dat het om het adres gaat van het hoofdkantoor in Amsterdam. Er staat niet echt iets over op hun site.

@bedeve sceptisch was ik zeker na alle verhalen gelezen en gehoord te hebben, binnen en buiten dit forum, over de ILT. Ik ben ook benieuwd wat er gebeurd met de 2 reisvouchers die ik gekregen heb, of dit nu komen te vervallen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5756
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door bedeve »

@Division ; als compensatie uitgereikte vouchers staan los van de door wet/regelgeving vastgelegde compensmpensatieaties .
Het eerste is policy van de betrokken luchtvaartmaatschappij
Het tweede is in dit geval policy van de Europese regering
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Ruud2004 »

kaasje2 schreef:
11 feb 2019, 21:16
Hallo allemaal,

"Goed" nieuws!

Inzake onze claim American Airlines (juli 2017) heeft de rechter ons in het gelijk gesteld op 23-11-2018. FlightClaim heeft AA aangeschreven om binnen 21 dagen te betalen. Begin januari 2019 nog niks gehoord (en niks ontvangen); FlightClaim heeft meerdere betaalverzoeken richting AA gedaan, helaas zonder resultaat. Het vonnis is door de deurwaarder op 9 januari 2019 betekend aan American Airlines (gelet op de uitgebleven betaling was AA daarvan niet onder de indruk).
Op 30 januari jl. is aan deurwaarder opdracht gegeven om tot executie van het vonnis over te gaan; deze zal met "het vonnis in de hand" beslag leggen bij American Airlines.

Tot op heden dus nog geen reactie/betaling van AA; buiten het feit dat wij in 't gelijk gesteld zijn, zijn we - in mijn optiek - nog geen steek verder :-(

Eerlijk gezegd weet ik niet wat nu nog te doen, iemand ervaring hiermee (tips zijn welkom).

groetjes,
kaasje2
Heeft die deurwaarder al bij AA aangeklopt?
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door roelb »

Beslag laten leggen op een toestel, wordt er zo betaald denk ik ;-).
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5756
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door bedeve »

@roelb

Wijze woorden Roel.
Even nagaan wanneer welk toestel op Schiphol is en het is snel geregeld
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Division »

Gisteren is bij mij en mijn collega allebei 600 euro bijgeschreven. :thumbup:

Wellicht nog een interessante optie voor mensen die niet naar een claimclub willen en zo 30% commissie willen besparen. Het Europees Consumenten Centrum (ECC) is van de overheid. Je kan, als je er met de airline niet uitkomt, daar je claim neerleggen. Zij gaan dan voor je bemiddelen bij de airline. Dat kost verder niets. Als de airline dan overigens alsnog besluit uit te keren, dan betaal je dus ook geen commissie. Een claimclub is altijd de laatste stap in het proces.

Dus zou ik adviseren:

1) claim neerleggen bij de airline
2) bij afwijzing claim neerleggen bij ECC
3) bij afwijzing claim neerleggen bij rechtsbijstand
4) bij afwijzing claim neerleggen bij ILT
5) bij afwijzing claim neerleggen bij claimclub
Afbeelding
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5756
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door bedeve »

@Division

:thumbup: :D :clap:
Klasse.
Ik heb nog even met een smile op het gezicht naar onze communicatie tussen 17 en 22 januari gekeken.
De aanhouder wint !
Proficiat daarmee
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5756
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door bedeve »

:lol: :lol: :D :wink: :wink: :) :oops:
Division schreef:
22 jan 2019, 08:35
Ik ben al bezig met de ILT, maar de procedure is tijdrovend met een formulier van 9 pagina's dat met de hand ingevuld moet worden. Digitaal werken de invulvelden niet. En door onduidelijkheden op het formulier moet je bij allerlei vragen een losse toelichting op een A4tje schrijven. Vervolgens moet je 6 maanden wachten. Als je gelukt hebt komt de ILT met een uitspraak die in jouw voordeel is. Helaas is die uitspraak niet bindend, dus als je er vervolgens mee naar een airline gaat, dan hoeft de airline zich daar niet aan te houden. Zelfde als de ILT zelf de airline gaat aanspreken, de airline kan gewoon zeggen "bedankt voor de uitspraak, we doen er niets mee".
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Division »

Daar blijf ik overigens wel bij. Ik heb het idee dat het veel beter werkt om het ILT-formulier als basisformulier te gebruiken en daarnaast een uitvoerige klachtenbrief erbij te doen. Des te meer ze hebben, des te sneller het gaat lijkt het.

Ik heb heel veel verhalen (met name buiten dit forum) gezien de afgelopen jaren waarbij het maanden duurde voordat de reiziger gelijk kreeg. Onze casus is imo een toevalstreffer dat het ook snel kan gaan.

Naast de 600 euro contant is er nog een voucher van 150 dollar en een 'token of appreciation' waarvan ik de waarde nog niet heb gezien, omdat ik nog niet ingelogd heb.
Afbeelding
elinev
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 nov 2016, 21:14
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door elinev »

Hierbij mijn verrassend positieve ervaring met een claim bij United Airlines. Wellicht heeft iemand hier iets aan!

De situatie: Vorige week vlogen we via San Francisco naar Honolulu met 2.01 uur overstaptijd. Helaas misten we de aansluiting op een haar na. We kwamen met 15 min vertraging aan en de rij bij border control was zo belachelijk dat we niet meer op tijd waren voor de volgende vlucht. Overigens bleek later dat 124 (!) mensen aansluitingen hadden gemist. We werden direct overgeboekt naar de 1e vlucht van de volgende ochtend. Een nacht op SFO wachten dus! In eerste instantie werden we afgescheept met een kortingsbon voor een hotel omdat de gemiste vlucht volgens UA niet haar schuld was maar die van border control. Wat ik ook zei, een betaalde overnachting werd geweigerd. Naast ons werd een stel flink boos en vroeg om de manager. Dat hielp. Dankzij hen kregen zij en wij alsnog een prima hotelovernachting, incl. transfer. Ook kregen we $30 pp aan vouchers voor maaltijden. (Het stel na ons kreeg maar $10 pp aan vouchers, dus ook hierbij proberen ze je een oor aan te naaien.)

Ik heb expliciet gevraagd om een delay statement. Toen ik zei dat dit niet voor United Airlines maar voor mijn eigen reisverzekering was, was het geen probleem om deze te krijgen. Op dit delay statement heeft de medewerker van UA aangegeven dat we uiteindelijk 12 uur vertraging zouden hebben.

Na aankomst heb ik UA een bericht gestuurd via hun website, ingelogd als UA member (hierdoor werden direct alle gegevens meegestuurd). Ik heb een standaard tekst gebruikt waarin de EU regulation werd benoemd, de situatie beschreven, etc. Ook heb ik een foto van de delay statements toegevoegd. Tot mijn grote verbazing kreeg ik al na 1 dag een mail terug: mijn vertraging valt inderdaad onder de EU-regulation en ik kom in aanmerking voor vergoeding! Ik had de keuze uit €600 cash pp, €900 in UA vouchers (12 maanden geldig) of Miles. Ik heb gekozen voor cash en mijn bankgegevens doorgegeven. Vervolgens kreeg ik binnen een half uur bericht dat de bankoverschrijving in gang wordt gezet.

Het kán dus ook goed gaan! Ik weet niet waar het aan lag, misschien geluk. Maar mijn tip zou zijn: vraag om een delay statement, stuur je bericht als member zodat ze direct alle gegevens bijeen hebben en laat je vooral niet afschepen zonder hotelovernachting.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door roelb »

En zo hoort het ook. Volgens mij is er nog geen jurispredentie over EU261 icm met vertraging door een gemiste connectie, waarbij formaliteiten op de grond de oorzaak waren. Zodra de inbound vlucht ook maar een minuut vertraging heeft wel, daar zijn uitspraken over in het voordeel van de passagier.

Maar ik vermoed dat ook deze situatie een grote kans maakt op een uitspraak in het voordeel van de passagier. Immers, de airline is dan wel niet direct de veroorzaker van de ontstane vertraging, maar is wel de partij die afspraken maakt met het vliegveld en die kan inschatten wat een realistische minimale connectietijd is. Ook zouden zij in dit soort gevallen bv voor actieve begeleiding kunnen zorgen, zoals ook op sommige vliegvelden ook wel gedaan wordt.

Ik heb toevallig volgende week precies zo'n risicogeval. Connectie via MSP van precies de MCT (75 min). Ik heb global entry, maar mijn wederhelft die ook meereist niet. En we hebben daarna de laatste vlucht naar DC, met ook geen ander alternatief meer om ook maar in de buurt te komen. Laat MSP nu net het enige vliegveld zijn waar ik ook wel eens 40 tot 50 minuten over immigrations heb gedaan (voor GE). Ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen bij een misconnect.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer