Claimen refund na vertraging vlucht

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
KimZuidema
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mei 2016, 11:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door KimZuidema »

Hallo allemaal,
zaterdag 14 mei j.l. zouden wij een vlucht hebben van Amsterdam naar Newark met United Airlines. De vlucht stond gepland om 9.15u. Beiden aangemeld voor schemawijziginging per sms, maar alleen mijn man bleek in de nacht een sms te hebben gehad met de mededeling dat onze vlucht 5 uur vertraging zou hebben. Enorm balen dus! Echter, ervan uitgaande dat online wel de meest recente info zou staan hebben we de website gecheckt. Online bleek onze vlucht maar een uur vertraging te hebben. Toch naar Schiphol gegaan om er daar achter te komen dat het toch 5 uur ging zijn. We kregen een voucher voor een lunch én een gefluisterd advies een klacht/refund in te dienen. Onze piloot bleek niet genoeg rust te hebben gehad. Op dat moment niet wetende wat onze rechten en plichten waren hebben wij braaf op het vliegveld gewacht tot wij eindelijk mochten vertrekken. Wij wilden immers toch graag gaan!

Eenmaal terug zijn wij in de wereld van de refunds gedoken en hebben we contact opgenomen met United. Na een hoop van het kastje naar de muur gestuur, apologies and excuses, sorry hier en daar...zoals de Amerikanen dat zo goed kunnen, krijgen we uiteindelijk beiden een "goodwill" voucher van $200 korting op een volgende vlucht van United, met een jaar geldigheid.

Nu heb ik zelf al gelezen nooit akkoord te gaan met vouchers, maar alleen met cash vergoedingen. Daarbij, deze vergoeding is niets bij de bedragen die genoemd zijn waar je als reiziger recht op hebt bij vertragingen (in ons geval €600 per persoon). Maar hoe pak ik dit nu het beste aan? Heeft iemand hier ervaring mee? Er zijn volop bureaus die dit soort zaken voor je regelen, maar een courtage van 25% die er dan gerekend wordt vind ik wel wat aan de hoge kant.

Graag jullie advies :-)!
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door boonens »

Heb twee keer een vergoeding aangevraagd in verband met een lange vertraging. Beide keren gewoon via de daarvoor bestemde pagina op de site van de luchtvaartmaatschappij en beide keren is het keurig uitbetaald. De maatschappij moet je kunnen vertellen waar je de claim kan indienen. Vouchers inderdaad weigeren en geen gebruik maken van bureaus die 10 minuten spenderen om tegen een pittige vergoeding rijker te worden van jouw ongemak.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Gebruikersavatar
Hinko
Amerika-expert
Berichten: 4906
Lid geworden op: 01 aug 2011, 21:12
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Hinko »

Wat is nu je vertraging ten opzichte van je geplande aankomsttijd?
Dat is eerst van belang.

Die 600 euro kun je claimen als je meer dan 3 uur vertraging hebt. Let op: Die vertraging geldt dus voor de werkelijk aankomsttijd vs geplande aankomsttijd.

Wat ik zou dan:
Mail sturen naar United dat je op basis van de Eu verordening 261-2004 X uur aankomstvertraging had en daardoor recht heb op 600 euro compensatie per persoon.
Bankrekening + bic nummer erbij vermelden en graag overmaken binnen x termijn.
KimZuidema
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mei 2016, 11:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door KimZuidema »

Wij zouden in eerste instantie om 9.15u (NL) vliegen en om 11.35u (US) landen. Uiteindelijk zijn we pas rond 14.30u (NL) kunnen vertrekken en rond 17u (VS) aangekomen. Die 3 uur halen we dus met gemak. De diverse formulieren via de website, persoonlijk Facebook contact, mailcontact met daarin de wettelijke verplichting verneld heb ik al gehad. Daar is uiteindelijk het aanbod van de voucher uitgekomen. Ik ga nog maar eens mailen met een nog duidelijkere verwijzing naar de verordening. Dank!
Gebruikersavatar
Hinko
Amerika-expert
Berichten: 4906
Lid geworden op: 01 aug 2011, 21:12
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Hinko »

ja inderdaad.
Duidelijk de EU verordening benoemen.
Als dat niet helpt kun je of een bureau inschakelen of anders:

https://www.ilent.nl/onderwerpen/transp ... tschappij/
KimZuidema
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mei 2016, 11:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door KimZuidema »

Mail gestuurd met de boodschap niet akkoord te gaan met de vouchers en, nogmaals, een verwijzing naar de verordening. Betaaltermijn aangegeven en vermeld dat wanneer er niet wordt gereageerd een officiële klacht zal worden ingediend en rechterlijke stappen ondernomen zullen worden. Nog geen paar uur later was er al reactie. Uiteraard weer veel excuses, de vouchers zijn ongeldig gemaakt en de zaak is doorgespeeld naar wéér een andere afdeling met kennis over de EU wetgeving. Voor nu is het dus weer even afwachten...
KimZuidema
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mei 2016, 11:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door KimZuidema »

Het heeft even geduurd maar nadat ik wéér werd doorverwezen naar een andere afdeling heb ik dan -eindelijk- zojuist een mailtje teruggekregen met compensatie mogelijkheden.
Keuze uit óf $800 pp vluchttegoed, óf 25.000 Mileage plus Miles en dan ergens onderaan het mailtje wordt de €600 benoemd. Aangezien we geen reisplannen hebben en niet vast willen zitten aan een voucher met verloopdatum gaan we toch voor de €600 pp. Echter...er wordt gesproken over een Citi bank VISA prepaid kaart die, mochten wij voor het geldbedrag gaan, toegestuurd zal worden. Heeft iemand hier ervaring met zo'n kaart? Kan ik dit zien als een reguliere credit card? Ik neem aan dat ik er geen geld mee uit de muur kan halen, wat ik met mijn eigen credit card wel kan...?
BorL
Amerikafan
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 feb 2015, 10:30
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door BorL »

Je hebt volgens mij gewoon recht op die 600 pp, terugbetaald op dezelfde wijze als jij je boeking destijds hebt betaald.
Zou zo direct ook geen nadeel weten hoor, maar het geld kan gewoon overgemaakt worden naar jouw rekening of desnoods bestaande CC.
(durf niet te zeggen of je dit kan eisen maar genoemde prepaid card lijkt me nodeloos omslachtig )
Take Nothing but Pictures, Leave Nothing but Footprints, Kill Nothing but Time.

2024 Alaska & Yukon, 2023 NorthEast & Canada, 2022 NorthWest, 2021 NYCitytrip, 2018 Coast to Coast, 2016 California, Arizona, Utah, Nevada, 2015 Florida
Gebruikersavatar
rmathijssen
Amerikafan
Berichten: 218
Lid geworden op: 11 apr 2014, 13:17
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door rmathijssen »

KimZuidema schreef:Ik neem aan dat ik er geen geld mee uit de muur kan halen, wat ik met mijn eigen credit card wel kan...?
Waarom zou dat niet kunnen? Het is VISA en het heeft een bepaalt saldo/tegoed/limiet. Je kunt dus gewoon dat ding leegtrekken bij een pin-automaat in Nederland. Het is alleen even de vraag of er extra transactiekosten bijkomen.
Lennartc
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 jun 2015, 08:36
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Lennartc »

Ongetwijfeld zul je transactie kosten betalen. Andersom betaal je die tenslotte ook(met een NL CC geld opnemen in het buitenland).

Valt nog mee dat je geen cheque toegestuurd krijgt.
09 - NYC
10 - NYC, Washington, Miami
11 - Miami
12 - Roadtrip Californië, Utah, Nevada, Arizona
15 - Denver - Seattle
17 - Kauai - Big Island - NYC
18 - Florida
20 - Roadtrip New England
KimZuidema
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mei 2016, 11:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door KimZuidema »

BorL schreef:Je hebt volgens mij gewoon recht op die 600 pp, terugbetaald op dezelfde wijze als jij je boeking destijds hebt betaald.
Zou zo direct ook geen nadeel weten hoor, maar het geld kan gewoon overgemaakt worden naar jouw rekening of desnoods bestaande CC.
(durf niet te zeggen of je dit kan eisen maar genoemde prepaid card lijkt me nodeloos omslachtig )
Durf niet te zeggen of ze mijn CC gegevens hebben, heb de tickets niet bij United zelf geboekt.
Het op deze manier afhandelen lijkt mij ook erg omslachtig, maar ze zullen er wel hun redenen voor hebben denk ik dan. Het kan nu echter nog 6 weken duren voor ik die CC in huis heb.
KimZuidema
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mei 2016, 11:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door KimZuidema »

rmathijssen schreef:
KimZuidema schreef:Ik neem aan dat ik er geen geld mee uit de muur kan halen, wat ik met mijn eigen credit card wel kan...?
Waarom zou dat niet kunnen? Het is VISA en het heeft een bepaalt saldo/tegoed/limiet. Je kunt dus gewoon dat ding leegtrekken bij een pin-automaat in Nederland. Het is alleen even de vraag of er extra transactiekosten bijkomen.
Je hebt inderdaad gelijk. Ik vroeg me dat af omdat de kaart aan een Amerikaanse bank gekoppeld is, maar ik heb er inderdaad niet bij nagedacht dat dat andersom net zo goed mogelijk is.
rdieteren
Amerika-ontdekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 feb 2015, 17:05
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door rdieteren »

We zijn gister terug gekomen van een geweldige korte roadtrip door zuid-west Amerika! Wow , wat een fantastische ervaring: verslaafd!
Nu hebben we alleen heel veel pech gehad bij de heenvlucht.

Nu vraag ik me af hoe ik dit het beste kan aanpakken.
We hebben alles Lufthansa vluchten gehad, geboekt via United, bij WTC.nl.
We zouden vliegen AMS-FRA-LAX en terug hetzelfde, maar dan LAX-FRA-AMS.

Op 30 mei zouden wij vanaf Amsterdam naar Frankfurt vliegen. Na onze koffers ingecheckt te hebben, vroeg de dame aan de balie of we wellicht met de KLM wilden vliegen rechtstreeks. Een van de vliegtuigen waarmee we gingen was overboekt. We kamen eerder aan en we kregen 300 euro p.p. terug.
We gaven aan dit te willen doen. De dame aan de balie gaf aan dat er een maar was, we kregen dit pas te horen bij de gate van de vlucht naar Frankfurt. Prima! Als de koffers maar omgezet worden, ja dat was geen probleem.

Eenmaal door de controle, kwamen we aan bij de vertrekhal. Ongeveer 30 minuten later werd opeens onze vlucht naar Frankfurt geannuleerd. De rede is nooit bekend geworden, maar vermoedelijk slecht weer in Frankfurt/europa. Snel naar de gate gelopen en daar werden we verzocht onze koffers bij de arrivals op te halen en weer opnieuw in te checken. Ik gaf de dame bij de gate nog aan dat we eigenlijk ook voor de KLM op de lijst stonden, maar we moesten terug want de koffers waren al eruit gehaald. Bij de arrivals stonden inderdaad onze koffers en daarna weer aangesloten bij Lufthansa. Met ons vele inmiddels en er was ook geen verdeling voor reizigers naar Frankfurt en reizigers met een connecting flight. Eenmaal aan de beurt, bleken veel vluchten vol te zitten. Ik gaf aan het verhaal van de KLM, maar dat ging ook niet want die was inmiddels ook vol? Vreemd. Na zeker 15 minuten wachten, had ze een vlucht gevonden. Heel irritant was dat de dame van Avia Partners ook geen uitleg gaf verder, na 15 minuten stilte: ja jullie vliegen via toronto en komen om 19:00 uur lokale tijd aan. Weliswaar 4 uur later als gepland, maar prima!. De vlucht vertrek echter al binnen 1 uur. Ik vroeg nog of we dit haalde, maar dat moest makkelijk kunnen. De incheck-balie van Air Canada bevond zicht in vertrekhal 3 en wij zaten bij checkin balie 1 in vertrekhal 1. Snel door lopen, waren we binnen 5 minuten bij de Air Canada balie. Maar daar was geen Air Canada te bekennen. Alles TUI Fly en de dames daar zeiden dat Air Canada al weg was. Weer terug naar Lufthansa en weer in de rij. Bleek dat met ons nog 11 andere reizigers dit probleem hadden. Grote probleem was dat onze United/Lufthansa tickets nu overgezet waren naar Air Canada tickets. Ze kwamen tot de conclusie (na 30 minuten bellend en ondertussen zelf met de iPhone te whats appen) dat ze toch nu niks meer konden doen en we bij de Avia Partners Servicedesk. Maar, daar was wel een lange wachtrij gaf ze aan. Maar aangezien ze echt aangaf niks te kunnen doen, begeefde we ons met nog een aantal andere richting de benoemde desk. En dat was inderdaad lang wachten!

Na 1 uur nog niks vooruit te zijn gekomen, ben ik zelf nog een keer naar de Lufthansa balies gelopen daar, weliswaar niks minder dan de Avia Partners balie. Hier direct een supervisor aangesproken, maar die had het te druk met de first en business clas. Uiteindelijk toch weer aangedrongen en die gaf aan niks te kunnen doen.

Na uiteindelijk 4 uur te hebben gewacht (we zijn er niet uit geweest, aangezien toen ik bij de Supervisor was er nog andere in de rij stonden), waren we aan de beurt. We hadden nog niks gegeten en ook niet gekregen voor de vertraging, maar goed dat is niet het ergste. Die dame en heer hier aan de balie konden binnen no-time onze tickets terugkrijgen, maar er waren geen vluchten meer vrij. De enige vluchten die nog richting Amerika gingen waren naar Atlanta en Toronto, maar ook na vragen ging dit niet lukken. Ze gaf aan dat Lufthansa alles al na gekeken had en we alleen een dag later via Munchen naar Los Angeles konden. Ik vroeg of we dan rechtstreeks konden vliegen, maar ook dat ging niet. Uiteindelijk toch maar genomen. Ik vroeg of ze wel een hotel regelde en ze gaven aan of we in Nederland woonde, want dan konden we naar huis. Ik gaf aan dat we uit Limburg kwamen en na een dagje Schiphol ons niet naar huis lieten sturen. De supervisor al daar gaf aan dat er geen kamers meer waren, maar ik had op Booking.com gezien dat dit wel degelijk zo was. Uiteindelijk kregen we 2 kamers bij het NH hotel met ontbijt en diner.

Omdat ik slecht kon slapen van alle hecktiek, viel me het 's nachts op dat er wel degelijk plek was op de rechtstreekse vlucht van de KLM naar Los Angeles. Ik belde midden in de nacht met Lufthansa, maar hier niet echt meewerking. Die vlucht was vol. Ik gaf aan dat na een dag Schiphol en ik zelf wel zie dat er plekken vrij was, dit toch niet te veel gevraagd was. Binnen no-time was het gesprek afgerond en waren we omgeboekt op de vlucht van KLM. Eenmaal op de luchthaven, bleek dat Lufthansa de tickets bij de kLM niet goed ingeboekt had. Wederom moesten we naar United voor de ticketnummers. Na ongeveer 1 uur, konden we dan eindelijk onze bagage inchecken bij de KLM.

Deze KLM vlucht heeft uiteindelijk nog een tussenlanding moeten maken in Ijsland door een zieke passagier in boord, wat wederom 4 uur vertraging opleverde. Uiteindelijk kwamen we op 31 mei om 16:00 uur aan in Los Angeles, terwijl dit 30 mei om 16:40 uur had moeten zijn. Naast de vertraging heeft ons dit ook 1 hotel overnachting gekost in LA die niet geannuleerd kon worden $198 en 4 tickets van Universal Studios á $400 die gekochten waren op datum 31 mei.

Sorry voor het lange verhaal, maar voordat ik actie onderneem, zou advies wel handig zijn voor bij wie ik aan moet kloppen voor de vertraging en extra kosten?
Gebruikersavatar
Susie one
Amerikakenner
Berichten: 1472
Lid geworden op: 03 feb 2008, 17:39
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Omgeving Alkmaar

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Susie one »

Rdieteren,

Hè wat een toestand op de heenvlucht. Gelukkig hebben jullie een fijne vakantie gehad.

Je heb de vluchten geboekt bij united. Dus zijn zij de partij die jou claim in behandeling dienen te nemen ondanks dat je uit eindelijk met de KLM heb gevlogen. Je heb meer dan 4 uur vertraging en wat ik uit het verhaal kan halen heb je waarschijnlijk niet te maken met bijzondere omstandigheden. Je kan per persoon 600 euro claimen. Daarnaast kan de kosten verhalen van het niet kunnen annuleren in LA, de tickets van universal en de telefoonkosten.

Ik zou het hele verhaal wat je overkomen kort en bondig en wat het met jullie heeft gedaan (emotie) en alles indienen bij united.

Succes, en laat je nog weten hoe dit is afgelopen?

Groetjes,
Susie One
Reisverslagen
2009 http://www.usaoost2009.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2010 http://www.usawest2010.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2011 Washington DC/omgeving http://www.oldamerica2011.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2012 New York http://bigapple2012.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
KimZuidema
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 mei 2016, 11:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door KimZuidema »

Oh mijn God, wat een drama zeg! Zo wil je je vakantie toch echt niet beginnen. Gelukkig is alles toch nog goed gekomen!
Aangezien je ook bij United zult moeten gaan claimen, volg deze stappen want ze maken het contact zoeken niet echt gemakkelijk!

www.united.com --> contact us --> klik op Refunds --> klik op Contact options --> klik op E-ticket refund.

Vul dat formulier helemaal in en dan krijg je automatisch bericht binnen enkele dagen. Vermeld hierin ook de Europese wetgeving, zoals deze in de thread vermeld staat. Dan wordt het namelijk direct naar de Special Handling department doorgestuurd. En ga NIET akkoord met vouchers e.d. Je hebt recht op €600 pp, plus alle bijkomende kosten.
Preben
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 dec 2012, 18:35
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Preben »

Die 600€ die je kan claimen bij vluchtvertragingen van +3uur, geldt die niet enkel indien je vliegt met een Europese maatschappij? Ik dacht dat dit enkel Europees opgelegd was en Amerikaanse maatschappijen hiertoe niet verplicht kunnen worden? Of ben ik fout ingelicht?
Gebruikersavatar
Hinko
Amerika-expert
Berichten: 4906
Lid geworden op: 01 aug 2011, 21:12
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Hinko »

Bij vertrek uit Europa maakt de maatschappij niet uit.
Andersom geldt wel enkel en alleen een Europese maatschappij.
En belangrijk is, de maatschappij wie de vlucht uitvoert. Vluchtnummers, codesharing of waar gekocht maakt niks uit.
rdieteren
Amerika-ontdekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 11 feb 2015, 17:05
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door rdieteren »

Bedankt allen voor de reacties! Ik heb de claim ingediend bij United. Afwachten maar.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Marcopstal »

Ongeveer 30 minuten later werd opeens onze vlucht naar Frankfurt geannuleerd. De rede is nooit bekend geworden, maar vermoedelijk slecht weer in Frankfurt/europa.
Dit is wel het allerbelangrijkste. Als het annuleren van de vlucht het gevolg was van slecht weer dan is dit overmacht en dan heb je geen poot om op te staan.

Je was immers nog altijd geboekt op de originele vlucht. De vertraging heeft aldus niets met een overboeking op zich te maken aangezien jullie niet geweigerd werden maar de hele vlucht werd geannuleerd.

Dat men jullie dan wat van het kastje naar de muur gestuurd heeft is uiteraard zeer vervelend, maar je moet het natuurlijk zo zien dat men zijn best probeert te doen voor iedereen. Helaas vergt dat tijd en soms blijkt de oplossing dan ook net te laat te komen.
Laatst gewijzigd door Marcopstal op 11 jun 2016, 10:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door meyem »

bah .... zijn de tickets al belachelijk goedkoop en zullen sommige maatschappijen zich uit de markt prijzen .... gaan we nog moeilijk doen en ontevreden zijn met 200$ tegoed .... ik heb maar een woord voor: 'verwende reizigers' die niet snappen wat een voorrecht het is dit soort vakanties te kunnen doen .... :blink:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer