Claimen refund na vertraging vlucht

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
Hinko
Amerika-expert
Berichten: 4906
Lid geworden op: 01 aug 2011, 21:12
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Hinko »

Maar dit ging om een vertrek uit de UK.
Ik kreeg zojuist te horen/lezen van American Airlines dat bij EUregulation 261/2004 de compensatie inderdaad opgaat 'tot aan de eindbestemming', die in ons geval in Salt Lake City was waar wij 5 uur te laat aankwamen. Er is volgens hen slechts 1 uitzondering en dat is als de vlucht vanuit de UK vertrekt. In dat geval telt slechts de eerste aankomst in de VS. En daar - voor ons was dat Chicago - hadden we slechts 2 uur vertraging.
Kortom: bij vertrek vanuit Engeland telt slechts de eerste vertraging. Alle vertragingen die daaruit voortvloeien tellen niet mee.
Iemand enig idee of dit klopt? Voor alle duidelijkheid: onze ticket was AMS-Londen-Chicago-SLC.
Daar was de reactie voor bedoeld. Zo lang het VK nog deel uitmaakt van de EU slaat bovenstaande antwoord van AA natuurlijk nergens op.
Maar na de Brexit kan dit anders zijn.
ina
Amerika-expert
Berichten: 3784
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door ina »

Wij hadden afgelopen zaterdag iets meer dan 4 uur vertraging vanaf Denver met Lufthansa, er was een technische storing aan het vliegtuig wat ruim 3 1/2 uur duurde om te repareren. we zouden 17.25u vertrekken en gingen uiteindelijk pas om 21.15 boarden, voor we aan de beurt waren op te stijgen duurde ook langer dan normaal. We misten onze aansluiting in Frankfurt, vlgs de piloot zouden we een text message krijgen en hoewel ik al onze mobiele nummers had opgegeven(we waren met 4) kregen we geen bericht(later thuis zag ik dat ik wel een email had gekregen maar in het vliegtuig heb je geen internet). Toen we uit het vliegtuig kwamen stonden er 2 medewerkers van Lufthansa, deze zeiden dat we direct naar A 15 moesten voor onze vlucht naar Amsterdam, wij rennen, bij A 15 werden we weer terug gestuurd naar B om eerst een nieuwe boarding pass te halen bij customer service, we vertelden dat we hier direct heen moesten omdat ze al aan het boarden waren maar we mochten niet door, met ons meerderen naar verschillende bestemmingen(wij waren de enige naar Amsterdam). Weer terug met het treintje eind lopen. Bij customer service kregen we een nieuw ticket, ik vroeg nog wel of we de vlucht zouden halen anders kon hij ons beter gelijk naar de volgende vlucht zetten, hij ging bellen en zei dat er vertraging was door het weer(het was trouwens prima weer)we moesten wel weer rennen om op tijd te zijn, trappen op en af, treintje etc.
Toen moesten we nog door security waar een lange rij stond, we zijn uiteindelijk met een groep(van de Denver vlucht) voorgedrongen, onder het touw door gegaan, wat anderen begrijpelijk niet zo leuk vonden maar anders zouden we het echt niet halen. Ondanks het voordringen duurde de security lang. we kwamen precies op tijd aan om te boarden.
We landde in Amsterdam om 18.10u. gepland was 13.55u Ik wil nu een claim gaan indienen bij Lufthansa maar vraag me af of ze nu de weersomstandigheden in Frankfurt als excuus kunnen gaan gebruiken???, zonder die vertraging hadden we die vlucht sowieso niet gehaald en waren we nog later geweest.
Ik vind het trouwens moeilijk om de link op de site te vinden waar je de claim kan indienen, het is net als je een tijdschrift wil opzeggen, lid worden kun je overal vinden maar opzeggen moet je wel heel goed zoeken.
pascal1109
Amerika-ontdekker
Berichten: 65
Lid geworden op: 16 jan 2014, 14:06
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: Brabant

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door pascal1109 »

Er is geen link om te claimen, dat zou wel heel makkelijk zijn :thumbup:
Je moet gewoon mailen / contact met ze zoeken en zodoende de claim indienen.

Maar wat ik begrijp is je vertraging in Denver ontstaan?
Dan heb je geen recht op compensatie. In ieder geval niet volgens de Europese regelgeving.
Dan moet je het op goodwill van de maatschappij gooien. Ik ben benieuwd of het lukt. Succes in ieder geval.
ina
Amerika-expert
Berichten: 3784
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door ina »

We vlogen met een Europese maatschappij naar Europa dan krijg je toch gewoon compensatie.
pascal1109
Amerika-ontdekker
Berichten: 65
Lid geworden op: 16 jan 2014, 14:06
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: Brabant

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door pascal1109 »

Niet volgens de EU regelgeving.
Een van de eisen is dat je vanaf een vliegveld vertrekt binnen de EU. Welke maatschappij je dan vliegt, maakt niet uit.

EDIT: ik heb gekeken, dit is de andere voorwaarde:
Of als u vliegt van buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese vliegtuigmaatschappij


Dan moet het goed komen :thumbup:
heidem
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2011, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door heidem »

Er is maar één manier om erachter te komen of Lufthansa zich op overmacht gaat beroepen, namelijk door een claim in te dienen. Wat betreft het weer, als ik het goed heb moest de vlucht (LH996) om 16.25 uur vertrekken en is ie (volgens Flightradar) om 17.19 vertrokken.

Als ik dan kijk naar de weerwaarnemingen voor Frankfurt, dan had die meneer van customer service geen ongelijk. Het heeft namelijk in ieder geval van 15.07 uur tot 15.40 uur geonweerd boven de luchthaven dan wel de directe omgeving van de luchthaven. Dat zorgt ook voor vertraging voor latere vluchten, omdat dan in feite alle vluchten een stukje worden opgeschoven.
ina
Amerika-expert
Berichten: 3784
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door ina »

Toen waren wij aan het uitstappen en rennen over het vliegveld dus niet gezien, mocht hij op tijd zijn geweest dan hadden we hem sowieso niet gehaald.
Gebruikersavatar
Hinko
Amerika-expert
Berichten: 4906
Lid geworden op: 01 aug 2011, 21:12
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Hinko »

Ik zou een claim indienen en dan de vertraging in Denver noemen. Daar begon het met een technisch mankement.
ina
Amerika-expert
Berichten: 3784
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door ina »

Ik keek even op Flightradar24, onze vlucht staat daar op 5 augustus, met andere tijden, zijn dat de Europese tijden dan zou het kloppen,
- STD 1.25am 5 augustus(5.25pm 4 augustus in Denver time)
- ATD 6.25am
- STA 11am
- Landed 3.16 pm

STD = scheduled time departure, ATD = actual time departure, STA = scheduled time arrival,

Lees ik het zo goed??
heidem
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2011, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door heidem »

Klopt, dat zijn de Europese tijden die je ziet.
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door GJ »

pascal1109 schreef: Of als u vliegt van buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese vliegtuigmaatschappij

Dan moet het goed komen :thumbup:
Hoe zit het eigenlijk wanneer je bijvoorbeeld je vlucht via KLM.nl hebt geboekt, maar deze door Delta wordt uitgevoerd? Zou je dan ook recht hebben op compensatie?
Gebruikersavatar
Hinko
Amerika-expert
Berichten: 4906
Lid geworden op: 01 aug 2011, 21:12
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Hinko »

Het gaat altijd om de uitvoerende maatschappij.
Dus voorbeeld:
Vertrek uit land buiten Europa, uitgevoerd door KLM = wel recht op vergoeding op basis van EU verordening.
Vertrek uit land buiten Europa, uitgevoerd door Delta = geen recht op vergoeding op basis van EU verordening.
Vertrek uit Europa,uitgevoerd door KLM = wel recht op vergoeding op basis van EU verordening.
Vertrek uit Europa,uitgevoerd door Delta = wel recht op vergoeding op basis van EU verordening.

Nogmaals, het gaat erom wie de vlucht uitvoert. hoe geboekt en onder welke vluchtnummers is niet van invloed.
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door GJ »

Helder, dank je! Wij vliegen volgende maand met Delta van en naar New York. Dus is het blijkbaar zaak om in ieder geval op de terugreis geen vertraging op te lopen :lol:
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4381
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Ruud2004 »

Nou, mijn claim bij BA gaat nog even duren.

Ik heb het al eens aangegeven, op de terugweg hebben wij op LHR onze overstap (01.55min) naar Amsterdam gemist omdat er na de landing voor onze vlucht (A380) geen geschikte gate beschikbaar was. We hebben ruim 45min met draaiende motoren bij T3 staan wachten. Eenmaal uitgestapt hebben we ons van T3 naar T5 gehaast, maar konden/mochten toch niet meer mee op de volgende vlucht naar AMS. Precies 20min voor vertrek werden we bij de ticketcontrole, vlak voor de roltrap naar de security, gestopt.
Volgende vlucht van BA was vol, mochten zelfs niet op de wachtlijst. Er was ook geen alternatieve vlucht beschikbaar, dus overnachting (op kosten BA) en de volgende dag door naar AMS.

Behoorlijke vertraging dus, maar BA is van mening dat zij geen blaam treft omdat de vertraging tijdens het taxiën is opgedaan. (Schuld "Traffic Control") Onzin, de gate was gewoon bezet en er was later geen pushback voertuig beschikbaar was om dat vliegtuig weg te duwen. (gezagvoerder riep dit keurig om en noemde het een "Big Joke") Ik kom er met hun customerservice echt niet uit, dus nu mijn claim ondergebracht bij EU Claim.

Wordt vervolgd...
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door sanook »

BA is toch niet verantwoordelijk voor een vrije gate lijkt mij ?
Gebruikersavatar
Mark & Martine
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 01 jul 2005, 20:12

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Mark & Martine »

Ik ben ook bang dat BA dit inderdaad niet gaat vergoeden.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5039
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 60
Locatie: West-Brabant NL

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door harryh »

Het gaat er om of er sprake is van overmacht of niet en wat BA gedaan heeft om de gevolgen te beperken. Uit een uitspraak van het Europese hof in een oude zaak over vertraging van een vlucht:
‘abnormale en onvoorziene omstandigheid die onafhankelijk is van de wil van degene die zich erop beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden’.
BA zal zich op het eerste deel kunnen beroepen, hoewel ik vermoed dat ze hierover afspraken hebben met LHR, mogelijk ook financieel, waardoor de schade verhaalbaar kan zijn.
Maar zoals @Ruud2004 het beschrijft heb ik sterke twijfel mbt het tweede, BA had meer kunnen doen om de gevolgen te beperken denk ik. En dus maakt hij kans om dit te winnen.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4381
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Ruud2004 »

Ik denk dat het een kwestie is van plannen, die vlucht van ons komt niet zomaar uit de lucht vallen. (of wel :roll: ) Ik hoor het wel.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door sanook »

Tuurlijk is jouw vlucht gepland, maar er kunnen andere omstandigheden zijn waardoor gates langer of anders bezet zijn dan gepland.
Als alles volgens planning zou verlopen...
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4381
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Ruud2004 »

Inderdaad en die "omstandigheden" worden nu getoetst. Het antwoord van ik van BA kreeg (due to Air Traffic Control while taxi) is natuurlijk kul.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer