Ik kreeg zojuist te horen/lezen van American Airlines dat bij EUregulation 261/2004 de compensatie inderdaad opgaat 'tot aan de eindbestemming', die in ons geval in Salt Lake City was waar wij 5 uur te laat aankwamen. Er is volgens hen slechts 1 uitzondering en dat is als de vlucht vanuit de UK vertrekt. In dat geval telt slechts de eerste aankomst in de VS. En daar - voor ons was dat Chicago - hadden we slechts 2 uur vertraging. Kortom: bij vertrek vanuit Engeland telt slechts de eerste vertraging. Alle vertragingen die daaruit voortvloeien tellen niet mee.
Iemand enig idee of dit klopt? Voor alle duidelijkheid: onze ticket was AMS-Londen-Chicago-SLC.
Daar was de reactie voor bedoeld. Zo lang het VK nog deel uitmaakt van de EU slaat bovenstaande antwoord van AA natuurlijk nergens op.
Maar na de Brexit kan dit anders zijn.
Wij hadden afgelopen zaterdag iets meer dan 4 uur vertraging vanaf Denver met Lufthansa, er was een technische storing aan het vliegtuig wat ruim 3 1/2 uur duurde om te repareren. we zouden 17.25u vertrekken en gingen uiteindelijk pas om 21.15 boarden, voor we aan de beurt waren op te stijgen duurde ook langer dan normaal. We misten onze aansluiting in Frankfurt, vlgs de piloot zouden we een text message krijgen en hoewel ik al onze mobiele nummers had opgegeven(we waren met 4) kregen we geen bericht(later thuis zag ik dat ik wel een email had gekregen maar in het vliegtuig heb je geen internet). Toen we uit het vliegtuig kwamen stonden er 2 medewerkers van Lufthansa, deze zeiden dat we direct naar A 15 moesten voor onze vlucht naar Amsterdam, wij rennen, bij A 15 werden we weer terug gestuurd naar B om eerst een nieuwe boarding pass te halen bij customer service, we vertelden dat we hier direct heen moesten omdat ze al aan het boarden waren maar we mochten niet door, met ons meerderen naar verschillende bestemmingen(wij waren de enige naar Amsterdam). Weer terug met het treintje eind lopen. Bij customer service kregen we een nieuw ticket, ik vroeg nog wel of we de vlucht zouden halen anders kon hij ons beter gelijk naar de volgende vlucht zetten, hij ging bellen en zei dat er vertraging was door het weer(het was trouwens prima weer)we moesten wel weer rennen om op tijd te zijn, trappen op en af, treintje etc.
Toen moesten we nog door security waar een lange rij stond, we zijn uiteindelijk met een groep(van de Denver vlucht) voorgedrongen, onder het touw door gegaan, wat anderen begrijpelijk niet zo leuk vonden maar anders zouden we het echt niet halen. Ondanks het voordringen duurde de security lang. we kwamen precies op tijd aan om te boarden.
We landde in Amsterdam om 18.10u. gepland was 13.55u Ik wil nu een claim gaan indienen bij Lufthansa maar vraag me af of ze nu de weersomstandigheden in Frankfurt als excuus kunnen gaan gebruiken???, zonder die vertraging hadden we die vlucht sowieso niet gehaald en waren we nog later geweest.
Ik vind het trouwens moeilijk om de link op de site te vinden waar je de claim kan indienen, het is net als je een tijdschrift wil opzeggen, lid worden kun je overal vinden maar opzeggen moet je wel heel goed zoeken.
Er is geen link om te claimen, dat zou wel heel makkelijk zijn
Je moet gewoon mailen / contact met ze zoeken en zodoende de claim indienen.
Maar wat ik begrijp is je vertraging in Denver ontstaan?
Dan heb je geen recht op compensatie. In ieder geval niet volgens de Europese regelgeving.
Dan moet je het op goodwill van de maatschappij gooien. Ik ben benieuwd of het lukt. Succes in ieder geval.
Niet volgens de EU regelgeving.
Een van de eisen is dat je vanaf een vliegveld vertrekt binnen de EU. Welke maatschappij je dan vliegt, maakt niet uit.
EDIT: ik heb gekeken, dit is de andere voorwaarde: Of als u vliegt van buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese vliegtuigmaatschappij
Er is maar één manier om erachter te komen of Lufthansa zich op overmacht gaat beroepen, namelijk door een claim in te dienen. Wat betreft het weer, als ik het goed heb moest de vlucht (LH996) om 16.25 uur vertrekken en is ie (volgens Flightradar) om 17.19 vertrokken.
Als ik dan kijk naar de weerwaarnemingen voor Frankfurt, dan had die meneer van customer service geen ongelijk. Het heeft namelijk in ieder geval van 15.07 uur tot 15.40 uur geonweerd boven de luchthaven dan wel de directe omgeving van de luchthaven. Dat zorgt ook voor vertraging voor latere vluchten, omdat dan in feite alle vluchten een stukje worden opgeschoven.
Ik keek even op Flightradar24, onze vlucht staat daar op 5 augustus, met andere tijden, zijn dat de Europese tijden dan zou het kloppen,
- STD 1.25am 5 augustus(5.25pm 4 augustus in Denver time)
- ATD 6.25am
- STA 11am
- Landed 3.16 pm
STD = scheduled time departure, ATD = actual time departure, STA = scheduled time arrival,
pascal1109 schreef:
Of als u vliegt van buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese vliegtuigmaatschappij
Dan moet het goed komen
Hoe zit het eigenlijk wanneer je bijvoorbeeld je vlucht via KLM.nl hebt geboekt, maar deze door Delta wordt uitgevoerd? Zou je dan ook recht hebben op compensatie?
Het gaat altijd om de uitvoerende maatschappij.
Dus voorbeeld:
Vertrek uit land buiten Europa, uitgevoerd door KLM = wel recht op vergoeding op basis van EU verordening.
Vertrek uit land buiten Europa, uitgevoerd door Delta = geen recht op vergoeding op basis van EU verordening.
Vertrek uit Europa,uitgevoerd door KLM = wel recht op vergoeding op basis van EU verordening.
Vertrek uit Europa,uitgevoerd door Delta = wel recht op vergoeding op basis van EU verordening.
Nogmaals, het gaat erom wie de vlucht uitvoert. hoe geboekt en onder welke vluchtnummers is niet van invloed.
Helder, dank je! Wij vliegen volgende maand met Delta van en naar New York. Dus is het blijkbaar zaak om in ieder geval op de terugreis geen vertraging op te lopen
Ik heb het al eens aangegeven, op de terugweg hebben wij op LHR onze overstap (01.55min) naar Amsterdam gemist omdat er na de landing voor onze vlucht (A380) geen geschikte gate beschikbaar was. We hebben ruim 45min met draaiende motoren bij T3 staan wachten. Eenmaal uitgestapt hebben we ons van T3 naar T5 gehaast, maar konden/mochten toch niet meer mee op de volgende vlucht naar AMS. Precies 20min voor vertrek werden we bij de ticketcontrole, vlak voor de roltrap naar de security, gestopt.
Volgende vlucht van BA was vol, mochten zelfs niet op de wachtlijst. Er was ook geen alternatieve vlucht beschikbaar, dus overnachting (op kosten BA) en de volgende dag door naar AMS.
Behoorlijke vertraging dus, maar BA is van mening dat zij geen blaam treft omdat de vertraging tijdens het taxiën is opgedaan. (Schuld "Traffic Control") Onzin, de gate was gewoon bezet en er was later geen pushback voertuig beschikbaar was om dat vliegtuig weg te duwen. (gezagvoerder riep dit keurig om en noemde het een "Big Joke") Ik kom er met hun customerservice echt niet uit, dus nu mijn claim ondergebracht bij EU Claim.
Wordt vervolgd...
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
Het gaat er om of er sprake is van overmacht of niet en wat BA gedaan heeft om de gevolgen te beperken. Uit een uitspraak van het Europese hof in een oude zaak over vertraging van een vlucht:
‘abnormale en onvoorziene omstandigheid die onafhankelijk is van de wil van degene die zich erop beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden’.
BA zal zich op het eerste deel kunnen beroepen, hoewel ik vermoed dat ze hierover afspraken hebben met LHR, mogelijk ook financieel, waardoor de schade verhaalbaar kan zijn.
Maar zoals @Ruud2004 het beschrijft heb ik sterke twijfel mbt het tweede, BA had meer kunnen doen om de gevolgen te beperken denk ik. En dus maakt hij kans om dit te winnen.
Tuurlijk is jouw vlucht gepland, maar er kunnen andere omstandigheden zijn waardoor gates langer of anders bezet zijn dan gepland.
Als alles volgens planning zou verlopen...
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.