Claimen refund na vertraging vlucht

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
ina
Amerika-expert
Berichten: 3782
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door ina »

Hoe lang duurde het voor je antwoord kreeg van BA ik heb 1 1/2 week terug een mail naar Lufthansa gestuurd en alleen een automatisch mailtje dat het ontvangen is en een claim nummer na 1 dag daarna niets meer gehoord.
Gebruikersavatar
Mark & Martine
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 01 jul 2005, 20:12

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Mark & Martine »

Ina, je moet een lange adem hebben soms hoor. Gewoon steeds blijven vragen wat de status is van je claim.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4371
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Ruud2004 »

ina schreef:Hoe lang duurde het voor je antwoord kreeg van BA ik heb 1 1/2 week terug een mail naar Lufthansa gestuurd en alleen een automatisch mailtje dat het ontvangen is en een claim nummer na 1 dag daarna niets meer gehoord.
1 juli ingediend, twee keer update gevraagd en uiteindelijk een antwoord.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Harry »

ina schreef:Hoe lang duurde het voor je antwoord kreeg van BA ik heb 1 1/2 week terug een mail naar Lufthansa gestuurd en alleen een automatisch mailtje dat het ontvangen is en een claim nummer na 1 dag daarna niets meer gehoord.
Mijn claim was binnen een week geregeld bij Lufthansa, wel via Euclaim.
ina
Amerika-expert
Berichten: 3782
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door ina »

Ruud2004 schreef:
ina schreef:Hoe lang duurde het voor je antwoord kreeg van BA ik heb 1 1/2 week terug een mail naar Lufthansa gestuurd en alleen een automatisch mailtje dat het ontvangen is en een claim nummer na 1 dag daarna niets meer gehoord.
1 juli ingediend, twee keer update gevraagd en uiteindelijk een antwoord.
Ruud, nu pas een reactie, was dat ook bij Lufthansa en via euclaim of zelf gedaan.
Je zou haast denken dat euclaim met de vliegmaatschappijen onder een hoedje speelt omdat zij het wel binnen een week regelen. Waarom kan dat niet als je het zelf doet.
Op Facebook zei Lufthansa dat het momenteel lang kan duren voor je antwoord krijgt bij customer service omdat ze veel vertragingen hebben gehad door weersomstandigheden ??
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6132
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Old Faithful »

Je zou haast denken dat euclaim met de vliegmaatschappijen onder een hoedje speelt omdat zij het wel binnen een week regelen. Waarom kan dat niet als je het zelf doet.
Ik kan me voorstellen dat een claim via euclaim snel wordt afgehandeld, omdat euclaim waarschijnlijk pas daarmee aan de gang gaat als het, volgens hen, een goede kans van slagen heeft en de luchtvaartmaatschappij ook wel weet dat die organisatie in zo'n geval bereid is naar de rechter te stappen.
De luchtvaartmaatschappij kan inschatten dat veel mensen die het zelf proberen die stap uiteindelijk niet zullen zetten, zelfs als ze een goede zaak hebben.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4371
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Ruud2004 »

@Ina: Nee, niet bij LH, maar bij BA. Eerst zelf bij BA geprobeerd, maar kwam er na divers mailverkeer met hun klantenservice niet met hun uit. Ik kreeg een raar afwijkend antwoord wat niet klopt en dat was het. Ik kwam als passagier dus geen steek verder. Afgelopen vrijdag heb ik mijn claim/probleem bij EU Claim aangeboden en zij hebben de claim vandaag aangenomen.

Ik geloof trouwens niet in dat "onder één hoedje spelen", daarvoor gaat er teveel geld in om. Waar ik wel in geloof is, dat een bedrijf als EU Claim (er zijn er meer) zich niet gelijk gewonnen geeft, de regels juist/correct (jurisprudentie weet) toepast en luchtvaartmaatschappijen dat inmiddels ook weten. Daar betaal ik dan ook wel voor (26%), maar dat is oké.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
ina
Amerika-expert
Berichten: 3782
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door ina »

29% + 26 euro administratiekosten pp. Vind ik best wel veel maar mocht het zelf niet lukken probeer ik het ook via hen maar bij ons was het duidelijk "technical problems". Het werd ook steeds omgeroepen dat er technische problemen waren echter werd het niet in het sms tekstbericht wat we steeds kregen vermeld. Ze waren bijna 4 uur met de motor bezig, de kap was er af en er werd van alles uitgehaald en veel mensen erbij. Toen we uiteindelijk gingen vliegen maakte het vliegtuig een heel raar en hard geluid, mensen gillen, even later weer zo.n raar geluid en het vliegtuig maakte een vreemde beweging. Veel mensen waren bang dat het toch niet helemaal goed was, je zag ze ook door het raam op het vliegveld bezig met de motor en dat zag er spectaculair uit, je denkt dan toch vaak zal het wel goed zijn of gaan ze onder druk van bovenaf alsnog met een technisch probleempje vliegen?? Ik ga daar niet van uit maar toch....Haha, we zijn gelukkig heelhuids thuis gekomen :thumbup:
Laatst gewijzigd door ina op 22 aug 2017, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mark & Martine
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 01 jul 2005, 20:12

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Mark & Martine »

Ik kan me bijna niet voorstellen dat een piloot gaat vliegen, terwijl hij/ zij weet dat er een technisch mankement aan het toestel is. Hij zit er zelf ook in namelijk 8) Tenminste...daar geloof ik zelf graag in :mrgreen:
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door PSVwally »

Ik ben wel eens in een flyair toestel gestapt in Turkije waar ze tijdens het boarden nog met een koevoet, zo'n megahamer en zaag bezig waren aan de motor. Dan heb je inderdaad ook wel even een vreemde blik als je daar langs loopt en het getimmer en gezaag hoort. Maar idd, ze zullen het echt niet met onverantwoorde technische problemen de lucht in laten gaan.
kaasje2
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2017, 18:26
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door kaasje2 »

Hallo allemaal,

Ook wij (gezin van 4 personen) hebben helaas een flinke vertraging gehad, zie onderstaand verslag:

Op 10/07/2017 zijn wij met AA203 (was BA1626) om 10.55u vertrokken naar Philadelphia. Pas in het vliegtuig werd medegedeeld dat we een tussenstop in Bangor (Maine) gingen maken i.v.m. tanken brandstof. In plaats van 13.30u zijn wij rond 14.35u geland op vliegveld Philadelphia. Rond 15.00u werden wij in de aankomsthal opgewacht door een medewerkster van AA met boardingpassen voor een latere vlucht (de geplande vlucht AA723 (was BA6703), vertrek 15.50u zou niet gehaald kunnen worden volgens deze medewerkster i.v.m. bagagecheck en douane).

Wij zijn overgeboekt naar vlucht AA759, vertrek 18.15u. Om 17.45u zijn wij aan boord van deze vlucht gegaan, na ruim een half uur moesten wij weer uit dit vliegtuig omdat er een defect zou zijn.
Weer terug in de vertrekhal werd deze vlucht een aantal keer op het informatiebord als delayed aangegeven; op een bepaald moment werd er medegedeeld dat we naar een andere gate moesten, omdat er een ander vliegtuig (vanuit Las Vegas) aan zou komen welke deze vlucht uiterlijk om 23.59u uit zou voeren.

Helaas werd rond 23.00u omgeroepen dat vlucht AA759 niet meer zou vertrekken; alle passagiers moesten zich melden i.v.m. omboeking naar andere vluchten. Er werd direct gemeld dat er geen hotelkamers beschikbaar waren en dat het beter was om op de luchthaven te blijven i.v.m. het vroege tijdstip van vertrek. Een bagel, flesje water, deken + kussentje en tasje (met tandenborstel en tandpasta) werd uitgedeeld. We hebben dan ook noodgedwongen de nacht op de luchthaven Philadelphia doorgebracht (op de grond ‘geslapen’).

Uiteindelijk zijn wij omgeboekt naar vlucht AA1651, vertrek 11/07/2017 om 07.50u naar Chicago en vanuit Chicago naar San Francisco met vlucht AA1622, vertrek 10.25u; op 11/07/2017 om 13.01u waren we in San Francisco, 18 uur later dan gepland.
Aangekomen in San Francisco bleek dat er 2 (van onze 4) koffers al op de luchthaven waren, de andere 2 koffers waren nog onderweg, deze waren pas na 14.15u op te halen. Door bovenstaande zijn wij helaas maar 1 dag in San Francisco geweest i.p.v. 2 dagen.

Na terugkomst in Nederland heb ik AA gemaild met bovenstaande, na ca. 2 weken een antwoord: voucher van 200 dollar per persoon. Wij zijn hiermee niet akkoord gegaan, uiteindelijk zijn wij 18 uur later in SFO aangekomen dan gepland. AA meldt dat alleen de vertraging van de 1e vlucht (ruim 1 uur) telt voor compensatie. Vandaag weer reactie van AA gehad, AA vindt de 200 dollar vouchers een mooie aanbieding en gaat niet in op mijn verzoek om de gemaakte - deels vooruitbetaalde - kosten (1 nacht hotel, 1 dag autohuur, koffie/eten op luchthaven PHL en telefoonkosten) te vergoeden.

Tot nu toe heb ik zelf contact met AA gehouden, we hebben natuurlijk een reisverzekering en ook een rechtsbijstandverzekering.
Klopt het dat het totale aantal uur vertraging geldt?
Hoe pak ik dit nu het beste aan? Rechtsbijstandverzekering inschakelen of reisverzekering of evt. een bureau inschakelen?

Graag jullie advies :thumbup: alvast dank voor een reactie.
Yvonne
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door sanook »

Wat een vervelende situatie zeg ! Heb je misschien de rest van dit topic al doorgenomen, want daarin worden volgens mij een aantel vergelijkbare situaties geschetst en manier van aanpak voor het verkrijgen van de refund, succes !
kaasje2
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2017, 18:26
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door kaasje2 »

Hallo sanook,

Dank voor je reactie. Ja, ik heb het e.e.a. gelezen en begrijp hieruit dat diverse luchtvaartmaatschappijen dit soort claims regelmatig proberen af te wimpelen.

Waar het mij om gaat: AA zegt dat de 1e vlucht (AMS-PHL) ruim 1 uur vertraagd is, men spreekt verder niet over het feit dat wij uiteindelijk 18 uur later op de plaats van bestemming (SFO) aangekomen zijn. Over de overboeking en uiteindelijke annulering wordt niet gesproken.
Nu kan ik best weer een mailtje richting AA sturen, geen probleem, maar ik zou graag info / ervaring van anderen willen lezen bij inschakelen van bijvoorbeeld rechtsbijstandverzekering.

Heb jij hier ervaring mee?

groetjes, Yvonne
heidem
Amerikakenner
Berichten: 428
Lid geworden op: 05 jun 2011, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door heidem »

Ik quote mezelf even voor het gemak:
heidem schreef:Voor het geval iemand in de toekomst bij een claim willen verwijzen naar een juridische onderbouwing, hierbij paragraaf 69 uit Sturgeon-arrest van het Hof van Justitie:
Gelet op het bovenstaande dient op het tweede onderdeel van de prejudiciële vragen te worden geantwoord dat de artikelen 5, 6 en 7 van verordening nr. 261/2004 aldus moeten worden uitgelegd dat passagiers van vertraagde vluchten voor de toepassing van het recht op schadevergoeding met passagiers van geannuleerde vluchten kunnen worden gelijkgesteld en aldus aanspraak kunnen maken op de in artikel 7 van deze verordening bedoelde compensatie, wanneer zij door een vertraging van de vlucht drie of meer uren tijd verliezen, dat wil zeggen wanneer zij hun eindbestemming drie of meer uren na de door de luchtvaartmaatschappij oorspronkelijk geplande aankomsttijd bereiken. Een dergelijke vertraging verleent de passagiers evenwel geen recht op compensatie indien de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat de langdurige vertraging het gevolg is van buitengewone omstandigheden die ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen konden worden, dat wil zeggen van omstandigheden waarop de luchtvaartmaatschappij geen daadwerkelijke invloed kan uitoefenen.
Definitie van "eindbestemming" in de verordening:
de bestemming die vermeld staat op het bij de incheckbalie aangeboden ticket of, in geval van rechtstreeks aansluitende vluchten, de bestemming van de laatste vlucht; indien de geplande aankomsttijd is gerespecteerd, wordt er geen rekening gehouden met haalbare alternatieve aansluitende vluchten
De Engelse versie van deze quotes zijn ook beschikbaar maar nu even niet op mijn telefoon.
fietser
Amerikafan
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 okt 2010, 15:33

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door fietser »

@Kaasje2,
Ervaring met een rechtsbijstandsverzekering heb ik niet; simpelweg om dat ik daar niet voor verzekerd ben. Maar wel hadden wij in juni een soortgelijke vluchtervaring met American Airlines, ofschoon wel een stukje minder ellendig hoor. We vlogen met AA van Amsterdam, via Londen en Chicago naar Salt Lake City. Door vertraging in Londen (geen bijzondere omstandigheden) misten we onze vlucht van Chicago naar eindbestemming SLC. Uiteindelijk kwamen we daar pakweg 5 uur te laat aan (in feite een dag later waardoor we nauwelijks van ons geboekte hotel gebruik hebben kunnen maken). Heb dit doorgegeven aan AA en werd 3 x afgewezen om dezelfde redenen als jullie: slechts de vertraging op de eerste vlucht naar de VS telt. Ik ben daarover zelfs thuis opgebeld door een medewerkster van American Airlines die me uitlegde waarom ik niet in aanmerking kwam voor compensatie. Dat vond ik heel netjes, maar had er niets aan, want nog steeds kan ik nergens terugvinden waar die regel - alleen de vlucht naar de eerste bestemming binnen de VS telt - op gebaseerd is. Heb daarom, na verschillende mailtjes over en weer met AA, uiteindelijk mijn zaak neergelegd bij EUClaim. Die hebben 'onze zaak' geaccepteerd en de rest is afwachten. Wat ik van dit alles heb geleerd is dat American Airlines op een weliswaar correcte, maar zeer standvastige manier de hakken in het zand zet als het om de bekende EU/261/2004-compensatie gaat. Mogelijk zien ze kans middels een slimme interpretatie een deel van de compensaties te ontwijken, maar dat hoop je als 'vertraagde reiziger' natuurlijk niet.

P.S. Ik heb mijn klacht - het vereist wel het nodige papierwerk - ook neergelegd bij de Inspectie Leefomgeving en Transport, maar dat is meer voor de vorm want hun advies is niet bindend. Echter, mocht het ILT-advies positief zijn, dan sta je wellicht sterker als je (met rechtsbijstand) een zaak tegen de luchtvaartmaatschappij begint.
Laatst gewijzigd door fietser op 29 aug 2017, 10:30, 2 keer totaal gewijzigd.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door babarage »

In geval van AA zou ik als ik een rechtsbijstandsverzekering heb er misschien niet eens aan beginnen maar het gelijk bij de verzekering proberen te parkeren. Bij verschillende andere luchtvaartmaatschappijen krijg ik hier op
het forum en op internet de indruk dat die redelijk vlot reageren op een claim en na vragen en eventueel een keer aandringen betalen. AA houdt strak vol dat ze
niet hoeven te betalen. Waarom zou je jezelf het gedoe aandoen als je een rechtsbijstandverzekering hebt? Via een bureau mag je een kwart a 30% inleveren dus dan zou ik nog zelf gaan pionieren om te kijken wat ik kan bereiken (en nog wat juristen in de familie optrommelen die fijn met mr. kunnen ondertekenen) maar bij de verzekering ben je niets extras kwijt.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
ina
Amerika-expert
Berichten: 3782
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door ina »

Niet alleen AA, Lufthansa reageert ook niet, ik denk ook dat ik het bij de rechtsbijstand ga parkeren. :thumbup:
Gebruikersavatar
leonl
Amerikafan
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 sep 2012, 11:58
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door leonl »

Ik heb onlangs mijn claim wél neergelegd bij mijn Arag Rechtsbijstandverzekering.
FlightClaim is namelijk een onderdeel van Arag. En als je een rechtsbijstandverzekering bij Arag hebt, wordt de claim kosteloos door FlightClaim behandeld. Mijn claim was binnen 3,5 maand afgehandeld, met succes.
2000: 3 weken West USA (Los Angeles)
2013: 16 dagen West USA (Los Angeles)
2014: 26 dagen West USA (Las Vegas)
2016: 17 dagen Florida (Miami)
2017: 16 dagen West USA (Los Angeles)
2018: 25 dagen Noord West USA/Canada (San Francisco)
kaasje2
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2017, 18:26
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door kaasje2 »

Dank voor de reacties.

Zojuist onze claim bij FlightClaim (via ARAG rechtbijstandsverzekering) ingediend.
Nu afwachten :thumbup:
ina
Amerika-expert
Berichten: 3782
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door ina »

Ik heb weinig vertrouwen meer in deze eu wet. Wij hadden meer dan 4 uur vertraging van Denver naar Frankfurt, en uiteindelijk Amsterdam. technisch probleem, de hele motor lag uit elkaar. We zouden 17.30u vertrekken dat werd uiteindelijk na tienen. Rond 7 uur was er een onweersbui boven Denver waardoor enekele vluchten iets later vertrokken. Na de bui waren ze nog steeds met de motor bezig, lag nog steeds uit elkaar. Nu gooien ze het dus op weersomstandigheden buiten hun schuld, ook als ik de gegevens bij euclaim invul krijg ik als uitkomst buiten de schuld van de maatschappij. Zo kan elke maatschappij er makkelijk vanaf komen. Als we op tijd waren vertrokken was het gewoon prachtig weer, na de bui waren ze nog steeds met de motor bezig. De piloot verontschuldigde zich bij vertrek voor de lange vertraging, er was een defect waardoor er een onderdeel vervangen moest worden, deze moest ergens van ver komen waardoor het erg lang duurde, zo zei hij. Dan is het naar mijn idee toch een technisch probleem op conto van de vliegmaatschappijen. Wat heb je aan zo'n wetgeving als maatschappijen er zo makkelijk mee weg kunnen komen??
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer