Claimen refund na vertraging vlucht

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4374
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Ruud2004 »

Jullie zijn echt benadeelt zeg. In mijn optiek hebben jullie ingevolge EU-regeling 261/2004 recht op volledige compensatie. Daarnaast zullen jullie vast de nodige extra kosten hebben gemaakt, die je apart op de Airline kan (proberen) te verhalen. Knap als ze zich in jullie geval op overmacht kunnen beroepen.
Mijn advies is eerst zelf de airline op de EU-regeling wijzen om er zo uit te komen. Lukt dit niet, kan je altijd nog een claimbedrijf in de hand nemen. Apart gemaakte kosten staat los van de compensatieclaim.

https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... -vertraagd
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Brownspider
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jun 2022, 17:27
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Brownspider »

Hey,

In September zijn we naar Orlando geweest - heel mooie reis.

Nu is door de Orkaan onze terugvlucht van MCO naar Atlanta gecancelled(Delta) en hebben we 7 uur gereden naar Atlanta met onze huurwagen om onze vlucht van ATL naar AMS te halen.

Hebben we recht op enige compensatie?(tankkosten, extra kosten huurwagen, geannuleerde vlucht?)

Gr
Jeroen
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5967
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Harry »

Je vloog met een Amerikaanse maatschappij terug naar de EU, dus geen recht op compensatie volgens de EU regels. Je kunt proberen nog iets met Delta te regelen, maar gezien de weersomstandigheden lijkt me dat uitgesloten.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6132
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Old Faithful »

Harry schreef:
10 nov 2022, 12:18
Je vloog met een Amerikaanse maatschappij terug naar de EU, dus geen recht op compensatie volgens de EU regels.
Zou de luchtvaartmaatschappij in dit geval niet sowieso een beroep op overmacht kunnen doen?
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5967
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Harry »

Dat lijkt me wel ja, maar niet geschoten is natuurlijk altijd mis. :wink:
carooltje
Amerikafan
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 jan 2010, 16:24
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door carooltje »

Ruud2004 schreef:
10 okt 2022, 09:45
carooltje schreef:
08 okt 2022, 21:04
Ja ik. Aan boord werd ons verteld dat onze vlucht te laat vertrok doordat deze te laat in Amsterdam aankwam en de schoonmaak op zich liet wachten door personeelstekort. Vandaag ook een mail (in het Engels) dat de vertraging te wijten zou zijn aan beperkingen opgelegd door de verkeersleiding (overmacht). Hoe zouden jullie hier mee omgaan? Ik wilde KLM laten weten dat ik het niet met hen eens ben, maar uiteindelijk is het denk ik KLM’s woord tegen ons woord waar de vertraging aan te wijten is?
Ja, en zo probeert KLM jullie te ontmoedigen, dat woord tegen woord heeft geen enkele zin. Ik zou nog een keer kort en duidelijk per mail/brief (met een redelijke reactietijd) aangeven dat je geen van de door KLM aangedragen "excuses cq redenen" accepteert en bij een voor jou negatieve reactie genoodzaakt bent je claim uit handen te geven.

Een claimbedrijf haalt de werkelijke reden wel boven water en weet daar prima mee om te gaan. Ik hoop niet dat het zo ver moet komen, maar uiteindelijk geeft een rechter aan of je claim terecht is. Kost dan wel een deel van je commissie (best veel), ik snap ook niet waarom deze kosten niet op de luchtvaartmaatschappijen worden geclaimd. Kost de gedupeerde passagier nu onnodig veel geld.
Dank jullie wel voor jullie hulp :thumbup: Ik heb online onderzoek gedaan naar de vertrek- en aankomsttijden van de voorgaande vlucht en kort mijn bevindingen aan KLM gemaild. Het heeft even geduurd (inclusief wat reminders), maar vandaag ontvingen we de bevestiging dat de claim is gehonoreerd :)
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4374
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Ruud2004 »

@carooltje Top, kan je je weer richten op de volgende reis :thumbup:
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
Souraia
Amerika-expert
Berichten: 2079
Lid geworden op: 03 jan 2005, 12:00
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Souraia »

Souraia schreef:
15 sep 2022, 11:46
Ook hier een vertraagde vlucht vanuit Londen: Wij zouden om 7.05 vliegen vanuit Brussel naar LAS Vegas met BA en een tussenstop in Londen. De 1e vlucht met BA vertrok een uur te laat. Hierdoor heb en wij dus helaas de aansluitende vlucht gemist. Ze hebben ons omgeboekt naar 1 dag later, vetrek om 16.40 naar LV. Wij zouden op donderdag om 14.00 uur aankomen in LV, is geworden een dag later om 20.45. Ik heb de claim al ingediend maar krijg een excuusmail terug. Nu ga ik hierop weer reageren.
Ik heb de tickets betaald met cc, kan ik hier nog iets mee regelen?
Inmiddels heb ik mijn geld al ontvangen van BA. Netjes en redelijk snel nog opgepakt. Nu weer op zoek naar nieuwe tickets :wink:
deebee7
Amerikafan
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 dec 2020, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door deebee7 »

In april liep ik een vertraging op van meer dan 12 uur bij vlucht naar MCO en stranding in New york. Ik maakte toen kosten voor een overnachting in New york en een taxi. Maar ook vooral miste ik een nacht in een disneyworld hotel (behoorlijke kost). Meerdere pogingen om via KLM terug te vorderen bleven zonder reactie. Ik schakelde daarom EUclaims in.
Daar lopen dus 2 claims: 1 voor de vertraging op zich en 1 voor de extra gemaakte kosten.
Nu krijg ik vandaag de melding dat de extra kosten verworpen zijn gezien mijn kosten van het hotel in NY en de taxi alleen te weinig is om de claim op te starten. (net geen 250 euro) Maar de gemiste nacht is wat doorweegt en die komt blijkbaar niet in aanmerking als gerecupereerde kost. Ik begrijp dat ze ze niet allebei in aanmerking kunnen laten komen maar toch wel een teleurstelling dat we nu voor die kosten gewoon niets terugkrijgen. Had ik dat geweten ik had een duur hotel in Manhattan uitgezocht :?
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4374
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Ruud2004 »

@deebee7 Heb je zelf een rechtsbijstandverzekering? Je zou (mits je die hebt) vwb die extra kosten nog kunnen overwegen je eigen rechtsbijstandverzekering hiervoor in te schakelen. Mogelijk ligt daar de "grens" lager. Heb ik eerder gedaan bij Unive, daar lag de grens (2018) op 100 Euro. Is toen in behandeling genomen, maar niet doorgezet. Unive heeft (mij in overleg) mijn schadebedrag 103 Euro ( :D ) terugbetaald. Te veel moeite/kosten voor een een kleine schade. Prima service :thumbup:
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Division »

deebee7 schreef:
15 dec 2022, 16:21
In april liep ik een vertraging op van meer dan 12 uur bij vlucht naar MCO en stranding in New york. Ik maakte toen kosten voor een overnachting in New york en een taxi. Maar ook vooral miste ik een nacht in een disneyworld hotel (behoorlijke kost). Meerdere pogingen om via KLM terug te vorderen bleven zonder reactie. Ik schakelde daarom EUclaims in.
Daar lopen dus 2 claims: 1 voor de vertraging op zich en 1 voor de extra gemaakte kosten.
Nu krijg ik vandaag de melding dat de extra kosten verworpen zijn gezien mijn kosten van het hotel in NY en de taxi alleen te weinig is om de claim op te starten. (net geen 250 euro) Maar de gemiste nacht is wat doorweegt en die komt blijkbaar niet in aanmerking als gerecupereerde kost. Ik begrijp dat ze ze niet allebei in aanmerking kunnen laten komen maar toch wel een teleurstelling dat we nu voor die kosten gewoon niets terugkrijgen. Had ik dat geweten ik had een duur hotel in Manhattan uitgezocht :?
Wat zei je reisverzekering?
Afbeelding
deebee7
Amerikafan
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 dec 2020, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door deebee7 »

@Ruud2004 Ik wist niet dat een rechtsbijstandsverzekering zich met zulke zaken bezig hield. Ik heb er wel 1 hier in Belgie maar dacht niet dat dit voor dit soort geschillen geldig was. Ik zoek het eens uit.
@Division Reisverzekering checkte ik al en zij kunnen tussenbeide komen tot 200 eur in totaal. Onze nacht in het disneyworld hotel die we miste was al stuk meer dan dat. Maar het lijkt erop dat geen enkele verzekering de 'gemiste nachten' wil dekken. Enkel de echte kosten die je moest maken om te kunnen overnachten (+vervoer).
Dus ik zou via de reisverzekering idd 200 euro kunnen terugclaimen.
Bij EU claims aanvaarden ze ook alleen maar de kosten als je het bonnetje nog hebt. En dat is dan weer stom van mij dat ik bv van de taxi van JFK naar hotel geen bonnetje heb gevraagd. De cc statement alleen telt dus niet (ik betaalde met cc). Idem voor bonnetje van het eten (ook via CC).
Dus ik zou via reisverzekering die 200 euro max kunnen terugclaimen maar dit dekt niet al m'n echte gemaakte kosten en vooral verlies ik bijna 400 euro aan 1 gemiste nacht in Disney.
Moest iemand nog weet hebben van een mogelijke piste om de gemiste nacht terug te vorderen....let me know! :wink:

EU claims liet weten dat ik de extra gemaakte kosten alsnog via KLM kon trachten terug te vorderen maar dat ik moest opletten dat als ze met een voorstel komen dat ik niet al m'n andere rechten wegteken. De claim voor de compensatie voor vluchtvertraging loopt immers nog via EUclaims. Ik kon via de website van KLM geen claim indienen voor enkel de extra gemaakte kosten (zonder de vluchtvertraging).
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door IngridUSA »

Dan zou ik eerder denken aan de annuleringsverzekering. Ik weet niet hoe dat in België zit maar in NL is annulering vaak een onderdeel van de reisverzekering. Maar misschien heb je die apart?
Het lijkt mij dat hier sprake is van “Een onderdeel van een zelf samengestelde reis valt onvoorzien uit”.
Gebruikersavatar
Fiesta68
Amerikakenner
Berichten: 506
Lid geworden op: 23 aug 2010, 12:31
Partner van: KingKong65
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: Gent

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Fiesta68 »

Ik weet niet of het in deze topic hoort, bij ons was het claimen na annulatie vlucht.
In het kort...
Op 19-11-2022 was onze oorspronkelijke vlucht van Miami naar Parijs CDG (rechtstreeks).
Een 5-tal uur voor vertrek ontvingen wij via sms een bericht dat onze vlucht geannuleerd was (zonder meer),
we waren al uitgecheckt uit ons hotel en brachten onze laatste dag door in Fort Lauderdale.

Gebeld naar de klantendienst, we moesten ons aanmelden aan de balie van Air France/KLM op de luchthaven.
Daar kregen we de bevestiging dat onze vlucht geannuleerd was en dat we 's anderendaags konden vertrekken.
We kregen een hotelovernachting in "Sheraton Miami airport hotel", vouchers voor transport naar het hotel (heen en terug),
vouchers voor het avondmaal (28 dollar), ontbijt (18 dollar) en lunch (22 dollar).

We hebben een week later bij thuiskomst een claim ingediend,
na een 4-tal weken kregen we positief bericht en het bedrag stond binnen de week nadien op onze rekening.
Top service, als het goed is mag het ook gezegd worden :thumbup:
Grtjs
F68
2011-05--2013-07--2015-08--2019-06--2020-06+10--2023-06--2024-05: Zuidwesten
2012(2x)-2015-2016-2017-2018-2019-2020-nov2021-2022(2x)-2023 Florida
2012-07: Noordoosten
2014-06: Zuidelijke Staten
2016-08: Texas
2017-07: Noordwesten
2018-07: Hawaii
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4374
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Ruud2004 »

@Fiesta68 Keurig hoor, dat heeft Air France correct opgelost cq afgedaan. :thumbup:
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
deebee7
Amerikafan
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 dec 2020, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door deebee7 »

Voor onze vertraging (geannuleerde tussenvlucht)van meer dan 12 uur in april 2022 loopt al een hele tijd een claim tegen KLM voor vertraging (m'n verhaal staat hierboven). We zijn inmiddels een jaar verder en zowel KLM/Delta weigeren na verschillende aanmaningsbrieven te betalen. Ik probeerde eerst zelf maar kreeg gewoon GEEN reactie. Schakelde daarna EUclaim in en zij zijn er dus al meer dan een jaar mee bezig. Nu krijg ik melding van EU claim dat KLM nog steeds weigert te betalen zonder duidelijke reden. Ze hebben beslist om toch verder te procederen en gezien ik in België woon moet het voor een Belgische rechter komen. Ons dossier is nu overgedragen aan hun partner 'Advoteam'. Heeft iemand hier ervaring mee hoe lang zoiets nog kan duren?
Ons leek het een heel duidelijk geval dat er moest uitbetaald worden maar hadden nooit gedacht dat dit meer dan een jaar zou aanslepen en dus mogelijks nog veel langer.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4374
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Ruud2004 »

EU-Claim heeft het regelmatig aan de stok met luchtvaartmaatschappijen die het echt willen uitspelen (bv TUI en Ryanair) en dan kan het in NL zo maar twee jaar (of langer) duren.
Uitschieter lees ik op hun FB pagina, in september 2022 werden 861 passagiers uitbetaald die, i.v.m. vertraging, hun aansluitende vlucht vlucht op 12 juli 2017 niet hadden gehaald en na 5 jaar alsnog werden uitbetaald. Record staat op Balkan Holidays die na 10 jaar op Rotterdam Airport aan de ketting (beslag op kerosine) werd gelegd en uiteindelijk toch 23 passagiers uitbetaalde.

Ik hoop dat het voor jullie sneller gaat, wellicht gaat het in België wat sneller.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
deebee7
Amerikafan
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 dec 2020, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door deebee7 »

Ik hou van je positiviteit....'in België gaat het wellicht sneller' :lol:
Jacobien
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 okt 2019, 18:04

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Jacobien »

Wij vlogen zondag 6 aug met Delta van Dusseldorf naar Las Vegas met overstap in Atlanta. Door onweer konden we niet in Atlanta landen en zijn uitgeweken naar Huntsvelle Alabama. Zo’n 3 uur later konden we terug naar Atlanta maar hebben we onze aansluiting van 18.55 uur gemist.

Er waren die dag door het slechte weer allerlei vertragingen. Onze nieuwe vlucht naar Atlanta is drie keer verplaatst en zou uiteindelijk om 23.35 uur gaan. Er waren echter geen piloten en na 1 1/2 wachten moesten we allemaal het vliegtuig weer uit. Om 01.00 kwamen de piloten toch aan maar was de dienst van de stewardessen voorbij en werd de vlucht uiteindelijk toch gecanceld.

We hebben de vlucht geboekt bij Air France, maar zij gaven geen thuis. Uiteindelijk met een taxi naar een motel in Atlanta gegaan om wat slaap te pakken. Onze nieuwe vlucht naar Las Vegas is een dag later dan de oorspronkelijke vlucht om 11.20 vertrokken.

Hebben wij nu recht op compensatie? En bij wie moeten we dan zijn? Ik hoor graag jullie advies.

We zijn trouwens nog op reis en het gedoe met de heenreis is al bijna vergeten 😉
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2503
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Dutchess »

Jacobien schreef:
14 aug 2023, 01:54
Hebben wij nu recht op compensatie?
Aangezien de vertragingen (en gemiste overstap) door slecht weer werden veroorzaakt, heb je geen recht op compensatie volgens de EU regels (dat is overmacht). Heb je nog reisverzekering met dekking voor vertraging?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer