Claimen refund na vertraging vlucht

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Coyote »

Eeh...je bent eerder dan gepland aangekomen in Los Angeles en je krijgt alsnog 50% van € 600? Is dat niet een beetje krom?? :?

Jouw vlucht werd geannuleerd en je hebt een vervangende vlucht aangeboden gekregen, zelfs nog eerder aangekomen dan je oorspronkelijke vlucht. Lijkt mij dat KLM dat al netjes gedaan heeft. En jou vervolgens ook nog € 300 aanbieden?

In mijn optiek heb je helemaal geen recht op compensatie, je hebt vervangend vervoer aangeboden gekregen waarbij je nog eerder op je bestemming was ook, maar dat is mijn mening. Wist ook niet je dan überhaupt nog kon claimen. Maar ja, sommigen willen het onderste uit de kan. :roll:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Harry »

Dit is conform de regeling, bij het accepteren van een vervangende vlucht wordt het bedrag van de vergoeding gehalveerd.
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Division »

Of heb ik gewoon recht op 600pp?
Hoe kom je daarbij?
Afbeelding
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door sanook »

Coyote schreef:
25 sep 2019, 08:21
In mijn optiek heb je helemaal geen recht op compensatie
Elbeannie had wel bewust voor de middagvlucht gekozen omdat hij vanuit Groningen moet komen. Door de ochtendvlucht kun je weer extra kosten krijgen zoals een hotelovernachting op Schiphol. Dus wat dat betreft niet helemaal onlogisch dat je vergoeding krijgt.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Vito »

Precies, ik snap dat wel. Misschien moest er zelfs nog een overnachting geregeld worden. Je kiest toch bewust voor een middagvlucht. Ik zou er ook niet blij van worden.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Coyote »

Ik lees nergens dat er extra kosten gemaakt zijn. Goed, je moet wellicht wat eerder opstaan en vertrekken vanuit het hoge noorden maar is dat nou zo onoverkomelijk? Moeten we bij alles waar we niet blij van worden gelijk gaan claimen?? :?

Als je volgens de regels recht hebt op de helft zoals @Harry zegt dan is het prima. Al zou KLM dat natuurlijk ook gewoon zo in het antwoord kunnen zetten ipv een onduidelijk antwoord 'we mogen...'

Maar ik blijf het raar vinden. Als je door het uitvallen van de vlucht niet op je eindbestemming komt, of pas > 4 uur later, oké. Maar in dit geval is er gewoon netjes een alternatief aangeboden waarbij je nog eerder op je eindbestemming bent ook. In mijn optiek zou van compensatie geen sprake mogen zijn (maar dat is mijn bescheiden mening... :wink: ).

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Elbeannie
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2019, 10:43
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Elbeannie »

Thanks allemaal,

Het is inderdaad allemaal wel wat genuanceerder.
Heb inderdaad ook een hotel moeten boeken diezelfde dag nabij Schiphol, was behoorlijk prijzig, eerste trein op zondag rijdt rond 07.00 vanaf Grunn dus dat ging hem niet worden. Er zat ook nog verschil in tickets kosten ochtend middag vlucht, zo rond de 50 eu pp, maar ik prefereerde de middag. Daarnaast kreeg ik niet dezelfde stoelen wat geen groot probleem is maar 6 rijen uit elkaar is ook wel wat en moest helaas nog onaardig doen om toch naast m'n wederhelft te zitten de betreffende vlucht. Andere vlucht opties heb ik ook niet gekregen, ook niet gevraagd. Was immers al blij dat ik kon vliegen dezelfde sag

Ik ben ook zeker niet ontevreden echter wil ik wel weten waar ik recht op heb en daar heb ik natuurlijk jullie voor nodig :)
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Coyote »

Ah...je hebt er extra kosten voor moeten maken. Dat vertelde je er eerst niet bij. :wink:

Verandert de zaak wel natuurlijk. En dan is een vergoeding op z'n plaats. Ook het verschil in vliegtickets valt wat van te zeggen maar die prijzen fluctueren enorm dus dat is lastig om te zeggen of dat recht geeft op vergoeding. Niet bij elkaar zitten is vervelend maar nog geen reden om 'onaardig' te zijn... (zie de scéne al voor me... :o )

Overigens vond ik onderstaande op de site van de Consumentenbond:
Vergoeding bij geannuleerde vlucht

Bij annulering van je vlucht heb je recht op vergoeding, tenzij:
- je minstens 14 dagen vóór de vlucht op de hoogte bent gesteld van de annulering.
- je via een andere route hebt gereisd zonder veel tijdverlies.
- er sprake is van overmacht. Bij overmacht heb je wel recht op opvang en bijstand in de vorm van een drankje, maaltijd of overnachting, afhankelijk van de omstandigheden.

De luchtvaartmaatschappij moet je bij annulering de keuze bieden tussen terugbetaling van je ticket binnen 7 dagen, of via een andere route naar je eindbestemming reizen tegen dezelfde voorwaarden. Indien nodig moet de luchtvaartmaatschappij bijstand verlenen. Denk hierbij aan verfrissingen, maaltijden, (hotel)accommodatie en vervoer daarheen. Deze bijstand geldt ook in geval van vertraging en overboeking van de vlucht.
Bron: Consumentenbond

Dan vind ik de vergoeding die KLM biedt zo raar nog niet, vergoeding voor de extra hotelkosten en deels compensatie voor het 'ongemak'. Daarvoor wil ik ook wel wat ongemak hebben hoor. :wink:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Division »

Jammer dat je de helft van de informatie maar post hier in eerste instantie. Zo ontstaat een heel ander beeld dan je nu vertelt.

Als je op een eerdere vlucht bent gezet, dus door een schemawijziging of een annulering, dan heb je recht op een vergoeding. Als je daarmee de kosten kan dekken die je door de annulering moet maken, dan zijn de financiële issues gedekt. 'Ongemak' wordt zelden vergoed.
Afbeelding
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door roelb »

Wel grappig, al die citaten van externe partijen. En ook de "meningen" of het nu wel of niet terecht is. Dat is natuurlijk helemaal niet relevant.. Wat telt is de verordening, en daarmee dus de wet. Of de OP kosten heeft gemaakt of niet doet er helemaal niet toe. Je hebt simpelweg recht op een vergoeding.

De aangeboden vergoeding is overigens netjes conform die regelgeving. Om precies te zijn, verordening EU/2004/261 stelt in artikel 5, lid 1, onderdeel (c):
Article 5. Cancellation

1. In case of cancellation of a flight, the passengers concerned shall:
...
(c) have the right to compensation by the operating air carrier in accordance with Article 7, unless:
...
(iii) they are informed of the cancellation less than seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than one hour before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than two hours after the scheduled time of arrival.
Dit is helder. De annulering was 26 uur vooraf, dus valt binnen die 7 dagen onder (iii). sub (i) en (ii) regelen cancellations >14 dagen en tussen de 7 en 14 dagen vooraf. Voorts moet je meer dan een uur (neem ik aan) eerder dan de geplande vlucht vertrekken.

Dan gaan we door naar artikel 7, waarin de vergoeding bepaald wordt. Dat artikel stelt:
Article 7. Right to compensation

1. Where reference is made to this Article, passengers shall receive compensation amounting to:

(a) EUR 250 for all flights of 1500 kilometres or less;
(b) EUR 400 for all intra-Community flights of more than 1500 kilometres, and for all other flights between 1500 and 3500 kilometres;
(c) EUR 600 for all flights not falling under (a) or (b).
Je valt hier onder (c), meer dan 3500 km.

Maar vervolgens stelt lid 2 van ditzelfde artikel het volgende:
2. When passengers are offered re-routing to their final destination on an alternative flight pursuant to Article 8, the arrival time of which does not exceed the scheduled arrival time of the flight originally booked

(a) by two hours, in respect of all flights of 1500 kilometres or less; or
(b) by three hours, in respect of all intra-Community flights of more than 1500 kilometres and for all other flights between 1500 and 3500 kilometres; or
(c) by four hours, in respect of all flights not falling under (a) or (b),

the operating air carrier may reduce the compensation provided for in paragraph 1 by 50 %.
Ook hier moeten we dus naar (c) kijken. Je bent niet meer dan 4 uur later op je bestemming aangekomen, maar zelfs vroeger. Dit artikel is dus van toepassing. En dan volgt de halvering zoals genoemd aan het einde van het artikel.

KLM biedt je dus precies en netjes aan waar je recht op hebt.

Voor de volgende keer: als zich zoiets voordoet kan even doorvragen altijd helpen. Ik vermoed dat je vast ook een route had kunnen vliegen met vertrek in de middag - al was het dan geen directe vlucht geweest. Je had bijvoorbeeld de KL vlucht naar SFO kunnen nemen die ongeveer op dezelfde tijd vertrekt. En dan met Delta door naar LAX. Of de DL vlucht naar SEA van 14.30 en daarna door naar LAX. In alle gevallen was je dan wel een stuk later aangekomen.

Kijk, voordat je belt, altijd eerst zelf op Google flights en kies je gewenste alternatief. Daarna pak je pas de telefoon. Je zoekt dan gewoon one-way AMS-LAX, selecteert onder "Airlines" alleen "Skyteam" en dan krijg je alle relevante routes direct te zien. Bij dit soort gevallen van irrops ("irregular operations") staat het je normaal gesproken vrij om elke willekeurige andere route te kiezen. Als je wilt mag je zelfs een dagje eerder of later gaan. Google Flights geeft je binnen een paar seconden een (redelijk) compleet overzicht. Veel completer dan de site van KLM zelf.

Let op: zo'n keuze kan wel gevolgen hebben voor de aanspraak op vergoeding. Stel nu dat er een alternatief is dat je netjes binnen de marges van EU261 op je bestemming krijgt (niet meer dan een uur eerder vertrekken, niet meer dan 2 tot 4 uur later aankomen). Dan zal dat het alternatief zijn dat de airline je aanbiedt. Als je dan zelf bewust kiest voor een andere route waardoor je niet meer binnen die tijden aankomt of vertrekt kun je natuurlijk geen vergoeding claimen. De airline zal dan - terecht - zeggen dat je te vroege vertrek of te late aankomst in dat geval een gevolg is van de eigen keuze. Maar goed, in dit geval was er denk ik geen optie geweest die hier binnen was gevallen dus had het niets uit gemaakt.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Coyote »

roelb schreef:
25 sep 2019, 09:56
Wel grappig, al die citaten van externe partijen. En ook de "meningen" of het nu wel of niet terecht is. Dat is natuurlijk helemaal niet relevant..
Wel of niet relevant, ik geef mijn eigen mening over het geheel. We zijn een discussieforum, niet waar? :P

Alle officiële regels ten spijt, ik vind het van de zotte dat je een vergoeding krijgt als jou een goed alterntief geboden wordt, op dezelfde dag vervoerd wordt én ook nog eerder aankomt op de plaats van bestemming. Op dat punt vind ik de verordening overdreven. Ik heb het dus niet over later arriveren. Ik vind wel dat je je kosten vergoed moet krijgen als je door een eerder vertrek extra kosten hebt moeten maken (zoals in dit geval hotelkosten).

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Almere vak V »

roelb schreef:
25 sep 2019, 09:56
selecteert onder "Airlines" alleen "Skyteam" en dan krijg je alle relevante routes direct te zien.
Het hoeft zelfs niet een een Skyteam vlucht te zijn. Als KLM problemen voorziet met beschikbare stoelen binnen de alliantie zetten ze je met hetzelfde gemak ook zo op een vlucht van Star Alliance. Al een paar keer mee mogen maken zowel zakelijk als prive. Wordt keurig netjes geregeld.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door sanook »

Coyote schreef:
25 sep 2019, 10:14
ik vind het van de zotte dat je een vergoeding krijgt als jou een goed alterntief geboden wordt, op dezelfde dag vervoerd wordt én ook nog eerder aankomt op de plaats van bestemming
Dat eerder aankomen betekent ook eerder vertrekken en misschien past dat niet in je planning. Sommigen hebben een wat strakkere planning dan anderen....
Dus eerder of later aankomen maakt dan niet uit lijkt mij, het is een verandering die aanpassingen vereist en kosten met zich mee kán brengen. Denk ook aan autohuur die aangepast moet worden omdat je de auto eerder op komt halen, met mogelijk gevolg dat de huurperiode/prijs verandert...
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door roelb »

@Almere vak V: Klopt. Maar dat zou nooit mijn voorkeur hebben. Statusvoordelen gelden niet en achteraf alsnog je mijlen krijgen is een heel gedoe. Ik heb dat een keer gehad met KL op een 074 ticket, maar ik spaar bij Delta.

KL vlucht net voor vertrek (nog niet ingecheckt) gecancelled, alternatief op Finnair gekregen. Bagage moest opeens voor betaald worden. Omdat de basis allowance gelijk is en ik alleen op basis van status gratis bagage kon inchecken compenseert KL dat verschil niet. Lounge toegang kun je ook vergeten (al kon ik dat in dit geval wel weer met Priority pass oplossen). En een verzoek voor original routing credit voor de mijlen is nooit opgelost. Delta had niets met het ticket of de rerouting te maken en kijkt gewoon naar wat er uiteindelijk op het ticket staat. En KL kan niets doen omdat het Skymiles betreft.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Coyote »

sanook schreef:
25 sep 2019, 10:25
Dus eerder of later aankomen maakt dan niet uit lijkt mij, het is een verandering die aanpassingen vereist en kosten met zich mee kán brengen.
Lees wat ik schrijf...

Als jij extra kosten moet maken omdat je eerder vertrekt, of dat nou hotelkosten of autohuur is, hoor je mij ook niet over klagen. Die hoor je gewoon vergoed te krijgen. Maar een compensatie omdat je eerder aankomt?? :think:

In feite was de vergoeding van de werkelijk gemaakte extra kosten reëel geweest. Voor mij zijn vergoeding van kosten en compensatie niet gelijk.

Dan denk ik dat Elbeannie blij mag zijn met 2x € 300. Daarmee zijn de hotelkosten makkelijk betaald en hou je nog een extra zakcentje over voor je vakantie. :wink:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door roelb »

Coyote schreef:
25 sep 2019, 10:14
Wel of niet relevant, ik geef mijn eigen mening over het geheel. We zijn een discussieforum, niet waar? :P
Natuurlijk ;-). Maar het is niet relevant ten opzichte van de vraag die gesteld werd: klopt het wat KLM aanbood?
Ik vind wel dat je je kosten vergoed moet krijgen als je door een eerder vertrek extra kosten hebt moeten maken (zoals in dit geval hotelkosten).
Maar hoe ga je dat regelen dan? Wil je dan echt dat iedereen apart moet gaan claimen, met alle bonnetjes erbij, en dat airlines hele afdelingen hebben die dat gaan beoordelen? Dat wordt onwerkbaar en duur. En als airlines dit zelf beoordelen moet je ook een toegankelijk controle/beroepsorgaan instellen.

De basis is ook dat er consequenties moeten zijn voor airlines, als zij beslissingen nemen met nadelige gevolgen voor passagiers. Als die consequenties er niet zijn dan wordt het een free-4-all. Airlines zullen dan alles doen om kosten te besparen, ongeacht het ongemak wat dat veroorzaakt bij passagiers. Twee halfvolle vluchten op een dag: een cancellen en samenvoegen. Who cares dat de passagier daardoor zijn afspraak mist. En als het net niet past en een paar passagiers pas een dag later kunnen, tja, so be it. Alles voor de bottom line.

Maar gelukkig is er EU261. Airlines mogen zoiets wel doen, maar dan moeten ze ook die passagiers compenseren. En dan wordt de financiele afweging direct anders. Over de hoogte van die compensatie kun je twisten, maar de keuze om dat niet op basis van werkelijke kosten te doen, maar op basis van een vast bedrag is een heel bewuste en die begrijp ik ook.

Je wil toch niet naar een systeem waarbij alles individueel beoordeeld moet worden? Dat creert niet alleen een enorme bureaucratische molen, maar ook ongelijkheid. Want de een boekt in deze situatie een overnachting in een 4* hotel om vroeger op Schiphol te kunnen zijn terwijl de ander, in precies dezelfde situatie, misschien zuiniger denkt en de buren vraagt om ze weg te brengen, die ook nog zeggen: ach, laat maar zitten die brandstof, toch een tankpas van de baas. En dat die persoon dan 's ochtends niet nog even langs kantoor kon om bij die belangrijke vergadering te zijn die hij of zij aan de werkgever had toegezegd kost ook niets, maar zal de werkgever je niet in dank afnemen. Waarom zou de een wel een vergoeding moeten krijgen en de ander niet? Ze lijden beide hetzelfde ongemak. Dat ze dat op een andere manier oplossen met andere financiele consequenties moet voor de afweging van de airline om zo'n vlucht te cancellen geen rol spelen.

De huidige vergoedingen zijn qua niveau prima om normale kosten te compenseren. Wijzigingen in parkeren, autohuur, eventueel een hotel, het kan allemaal best snel oplopen. En aan gemiste afspraken of moeten verzetten van zaken kun je vaak niet direct een prijskaartje hangen, maar het heeft wel degelijk consequenties. Iedereen weet vooraf waar hij of zij aan toe is. En hoe je als passagier dat budget inzet bij een dergelijke wijziging is aan jou.
Laatst gewijzigd door roelb op 25 sep 2019, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Almere vak V »

roelb schreef:
25 sep 2019, 10:27
Maar dat zou nooit mijn voorkeur hebben.
Ligt er bij mij heel erg aan of ik zakelijk of prive vlieg en hoe snel ik echt thuis moet zijn. Vaak ligt het er ook aan wat de maatschappij voor financiele (claims) problemen voorziet.

Met de grootscheepse staking van SAS in de meivakantie zaten wij binnen 5 minuten op een vroegere vlucht vanuit San Francisco naar Amsterdam met KLM. Voordat ik ook maar iets met een half woord over koffers kon zeggen werd me al verteld dat we daarvoor niet hoefden te betalen. Hetzelfde gold voor de stoelselectie. Kon ik ter plekke aan de telefoon met de dame van SAS regelen. Omdat de vlucht een stuk eerder vertrok gaf ik aan dat we een dag eerder uit Las Vegas zouden vertrekken en een hotel zouden boeken bij SFO. Binnen 2 minuten had ze een complementary kamer voor ons geregeld in het Grand Hyatt met de welgemeende excuses voor het ongemak.

In dit geval vind ik ook dat KLM het keurig oplost. Je moet er alleen zelf achteraan. Dat is hetgeen wat ik jammer vind. En dan moet ik helaas zeggen dat de communicatie wel te wensen over laat.

Had ik met SAS overigens ook. In alle media was al bekend dat de staking toen langer ging duren dan het geplande weekend. En dan staat er toch op de website zo lang je vlucht niet gecanceld is gaat deze gewoon. Jaja. Hij gaat inderdaad. Maar niet met ons erin als er al 5 dagen mensen op het vliegveld staan te wachten. Dus ik had zoiets van laat ik niet afwachten en pro-actief bellen omdat ik zakelijke afspraken had staan. Dan denk je een pittige gesprekje aan de telefoon te moeten voeren maar zit je binnen 5 minuten op een andere vlucht en hebben ze een hotelkamer voor je geregeld. En het is niet zo dat we een status bij SAS hebben. Want we hebben de afgelopen 10 jaar denk ik 3 keer met ze gevlogen.

Ik heb er niet eens over nagedacht om uit te zoeken of we recht hadden op een compensatie. Kreeg ook gewoon mn Eurobonus punten. Perfect geholpen!
Malou97
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 nov 2018, 10:26
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Malou97 »

Harry schreef:
25 sep 2019, 08:26
Dit is conform de regeling, bij het accepteren van een vervangende vlucht wordt het bedrag van de vergoeding gehalveerd.
Ter volledigheid; dit bericht van Harry geldt (naar ik begrijp uit de heldere uitleg van roelb) toch enkel bij het eerder aankomen op bestemming en niet in elk geval wanneer een vervangende vlucht wordt aangeboden?

Ter illustratie: mijn vlucht van Phoenix naar Londen op 26/8 19:40 is geannuleerd. Ik ben vervolgens op een vervangende vlucht op 27/8 om 14:40 geplaatst. Dit is het accepteren van een vervangende vlucht, maar maakt toch niet opeens dat ik maar recht heb op 50% van de € 600,-? Dit is hoe ik het bericht van Harry wel opvatte.

Nb. mijn claim is nog in behandeling bij British Airways. :roll:
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door roelb »

Het heeft niets te maken met het al dan niet accepteren van een alternatief, maar alleen maar met het feit dat de airline je een mogelijkheid biedt waarmee je minder dan 4 uur later dan de origineel geplande tijd op je bestemming aankomt.

Als je geen rerouting accepteert dan zal de airline je ticket moeten refunden en ook de vergoeding moeten betalen. Maar, zoals ik de verordening lees, als je wel rerouting aangeboden hebt gekregen die je binnen die 4 uur vertraging op je bestemming had kunnen krijgen, dan mogen ze die korting toepassen, ongeacht of je nu wel of niet die rerouting hebt geaccepteerd. Dus ook als je zegt: laat maar zitten, doe maar een refund, dan zal je naast die refund ook maar de helft van de vergoeding krijgen. De airline heeft je immers een passend alternatief geboden comform hetgeen in artikel 7.2 is gesteld.

Overal in de verordening wordt overal de tekst "offered re-routing" gebruikt, niet "offered and accepted". Het gaat erom wat de airline aanbiedt, niet wat je uiteindelijk accepteert.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Coyote »

roelb schreef:
25 sep 2019, 11:03
Maar gelukkig is er EU261. Airlines mogen zoiets wel doen, maar dan moeten ze ook die passagiers compenseren. En dan wordt de financiele afweging direct anders. Over de hoogte van die compensatie kun je twisten, maar de keuze om dat niet op basis van werkelijke kosten te doen, maar op basis van een vast bedrag is een heel bewuste en die begrijp ik ook.
Die regeling (EU261) is natuurlijk prima dat die er is. Ook een stok achter de deur voor de vliegmaatschappijen. Ben ik helemaal met je eens.

Ik zeg ook niet dat je bij een vertraging alles op basis van de werkelijk gemaakte kosten moet vergoeden. Daarvoor is de regeling immers in het leven geroepen. Hoewel, in 2017, toen ik 2 dagen 'vast' zat in Londen met mijn vader toen wij terugkwamen uit Amerika, kregen wij compensatie + alle gemaakte extra kosten werden vergoed.

Ik vind de regeling alleen apart als jouw vlucht niet doorgaat, jij krijgt een eerdere vlucht aangeboden, accepteert die en jij komt daardoor eerder aan op de plaats van bestemming. Dat je dan alsnog 50% compensatie krijgt vind ik gewoon niet juist. EU261 is vooral in het leven geroepen om te compenseren bij vertraging, toch??

Blijf wel van mening dat het vergoeden van extra kosten die jij moet maken omdat je eerder vertrekt wel vergoed moeten worden.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer