Pagina 1 van 1
laatste deel vlucht laten zitten, kan dat?
Geplaatst: 30 okt 2015, 23:28
door Nikie
Hoi,
We zijn aan het kijken naar een vliegticket Amsterdam-Dublin-LondonHeathrow-LasVegas. Door Dublin er in op te nemen wordt het (businessclass)ticket bijna 3000 euro goedkoper voor 2 personen. Heen is het prima, we overnachten in Dublin en beginnen de volgende dag vrolijk aan de vlucht naar London en dan door naar Vegas.
Op de terugweg echter is de vlucht LasVegas-LondonHeathrow-LondonGatwick-Dublin-Amsterdam.
Wat gebeurt er wanneer we zelf een los ticket boeken van LondonHeathrow naar Amsterdam, en het stuk London Gatwick-Dublin-Amsterdam helemaal laten schieten? Kunnen we daar een boete voor krijgen? En hoe werkt het met de bagage? Wordt de bagage automatisch doorgestuurd van London Heathrow naar London Gatwick, of moeten/mogen we de bagage zelf in London Heathrow ophalen?
Ik ben heel benieuwd naar advies hierover. Dank je wel!!
Re: laatste deel vlucht laten zitten, kan dat?
Geplaatst: 31 okt 2015, 00:17
door PSVwally
Ik durf geen antwoord te geven op je vraag omdat ik het niet zeker weet. Maar ik vind het wel een erg vreemde, en eerlijk gezegd ondanks de bussinessclass, vermoeiende constructie. Ook dat Heartrow - Gatwick verhaal of dat omvliegen via Dublin.
Ok, als je Dublin beschouwd als een vakantiedag zou het kunnen. En als je bussinessclass kunt vliegen zal een taxirit tussen de vliegvelden er ook wel afkunnen, maar persoonlijk zou ik dan een andere keer een stedentripje Dublin doen.
Re: laatste deel vlucht laten zitten, kan dat?
Geplaatst: 31 okt 2015, 00:31
door goldenhills
Bagage wordt normaal doorgelabeld naar de eindbestemming van de vlucht die je boekt.
Als je niet overstapt dan veroorzaak je de 'Mr/Mrs So-and-so please proceed to gate N, you are holding up the flight'. En vervolgens moeten ze je bagage offloaden omdat je niet aan board bent...
Re: laatste deel vlucht laten zitten, kan dat?
Geplaatst: 31 okt 2015, 02:20
door headhunterke
Je bagage moet je ophalen in Heathrow en zelf instaan voor je transport naar Gatwick.
Wat goldenhills zegt ivm de bagage klopt niet: wanneer je connectievlucht vertrekt van een andere luchthaven dan je aankomstluchthaven, dan worden je koffers nooit doorgestuurd. Dit is enkel het geval als je connectievlucht op dezelfde luchthaven vertrekt dan waar je bent aangekomen
Boetes worden in principe niet uitgegeven, maar dat kan ik theorie wel, al heb ik het nog nooit effectief zien gebeuren.
Re: laatste deel vlucht laten zitten, kan dat?
Geplaatst: 31 okt 2015, 03:28
door goldenhills
Inderdaad; niet goed gelezen dat het om een transfer tussen twee verschillende airports ging. Zoek eens op 'throwaway ticket' op Google.
Re: laatste deel vlucht laten zitten, kan dat?
Geplaatst: 31 okt 2015, 08:42
door mtl
Bedenk wel dat je een probleem hebt als jij die losse vlucht Heathrow-Schiphol mist zodra je met vertraging aankomt uit Las Vegas. Wat de gevolgen zijn voor het moedwillig skippen van de rest van je reis weet ik niet. Ik meen hier ooit gelezen te hebben dat er airlines zijn die je dan op hun zwarte lijst zetten. Of dat waar is weet ik niet. Dat je een boete kan krijgen betwijfel ik. Hoe moeten ze die innen? En staat er in jullie boeking zwart op wit iets over boetes voor overslaan van vluchten?
Re: laatste deel vlucht laten zitten, kan dat?
Geplaatst: 31 okt 2015, 14:26
door Ruud2004
Ik denk dat het in deze casus goed mogelijk is om het stuk LGW-DUB-SMS te laten voor wat het is en een andere vlucht te boeken. Omdat je in Londen van vliegveld wisselt, dien je zelf in vervoer van jou en je bagage te voorzien. Dat doe je dan gewoon niet en vliegt met een ander ticket van LHR naar AMS. Wat MTL schrijft is wel een puntje van aandacht, je moet wel rond je schematijd aankomen om die vlucht naar AMS te halen. Als je die mist, kan je natuurlijk je andere ticket nog uitvliegen.
Haal je die vlucht naar AMS wel, dan is een berichtje naar je airline dat je het stuk LGW-DUB-AMS niet meevliegt wel zo netjes. Wees niet bang dat je een boete krijgt, dat is een fabeltje cq bangmakerij van de luchtvaartmaatschappijen. Het is lastig voor ze als iemand zich niet afmeld, maar verder kunnen ze er niets mee.
Ben het trouwens met Paul eens dat dit wel een hele vreemde constructie is hoor. Ik (!) zou hier nooit voor kiezen, ook niet in BC.
Re: laatste deel vlucht laten zitten, kan dat?
Geplaatst: 31 okt 2015, 22:18
door Nikie
Dank jullie wel voor alle reacties! Ik had geen idee of het consequenties zou hebben om het laatste deel te laten zitten. Dank ook voor de tip om te zoeken op 'throwawayticket'. Maar hoewel het wel kan, als ik het zo lees, zit ik toch in dubio of we het moeten willen. Het voelt ergens toch niet helemaal legaal en dat voelt niet goed. Hoewel we ook al eens onbedoeld een terugvlucht hebben moeten laten lopen, omdat ik vanwege een ongeluk er door de alarmcentrale er zo snel mogelijk een ander vliegtuig naar huis werd geregeld. Het was toen pure pech en overmacht, en ik heb me absoluut niet afgevraagd of dat consequenties zou kunnen hebben of me schuldig zou voelen.
Maar het kan dus wel om een het laatste deel te laten zitten. Ik wist ook niet of de bagage tussen LHR en LGW automatisch wordt doorgestuurd, maar dank voor de uitleg dat dat niet gebeurt. De keuze voor Dublin zou puur vanwege die 3000 euro besparing zijn. We vliegen dan s avonds naar Dublin, overnachten bij het vliegveld en vliegen dan s ochtends naar LHR voor de rechtstreekse vlucht naar Vegas. Of we nu overnachten bij Schiphol of Dublin, maakt in tijd weinig uit. En aan vliegen hebben we absoluut geen hekel, zeker niet omdat we altijd business vliegen.
Maar ik puzzel toch nog even verder, we wonen omgeving Eindhoven dus hebben keuze tussen AMS, DUS en BRU. Nogmaals dank voor de reacties.
Re: laatste deel vlucht laten zitten, kan dat?
Geplaatst: 01 nov 2015, 13:30
door bello
Met zo'n besparing zou ik het gewoon doen. Wel netjes om de luchtvaartmaatschappij te laten weten dat je niet meer meegaat op de laatste twee vluchten, maar aangezien er geen bagage van boord gehaald hoeft te worden, hoeven ze geen extra handelingen te verrichten.
Re: laatste deel vlucht laten zitten, kan dat?
Geplaatst: 02 nov 2015, 06:40
door headhunterke
Als die vlucht naar AMS overboekt is, zal het ze een pak werk en stress besparen. Erg netjes dat TS laat weten de vlucht niet te nemen.
Re: laatste deel vlucht laten zitten, kan dat?
Geplaatst: 02 nov 2015, 09:47
door M Kactus
De luchtvaartmaatschappij stress en werk besparen die ze hebben door een vlucht te overboeken, zou wel het minste van mijn zorgen zijn. Ik zou er in ieder geval geen probleem in zien, zeker niet gezien de korting.
Re: laatste deel vlucht laten zitten, kan dat?
Geplaatst: 02 nov 2015, 10:45
door Njit
Overboeken gaat ervan uit dat een bepaald percentage passagiers niet met de vlucht meegaat. Dus het is gewoon onderdeel van het standaard proces en hun eigen risico en probleem
Nu gaan ze er niet standaard vanuit dat passagiers niet hun complete vlucht nemen. Maar met dit soort constructies waarbij je zelf verantwoordelijk bent voor het vervoer tussen twee luchthavens zal het wel vaker voorkomen dan mensen hun vlucht niet halen.
Re: laatste deel vlucht laten zitten, kan dat?
Geplaatst: 18 jan 2016, 11:12
door channed
Ik heb dat ook 6 jaar geleden gedaan met een vlucht vanuit Madagaskar. Vanuit Londen was het veel voordeliger dan vanuit A'dam. Op de heenweg hebben we zelf een Easyjet ticket A'dam-Londen geboekt en een paar dagen in Londen doorgebracht. Vervolgens vanuit Londen via Nairobi naar Madagaskar gevlogen. Op de terugweg was de route Madagaskar-Nairobi-AMS-Londen, toen heb ik de laatste vlucht ook laten zitten, en bij het inchecken duidelijk gezegd (en gecontroleerd) dat de bagage tot aan A'dam moest worden gelabeld. Dat ging toen (bij Kenya Airways) zonder problemen.