Review Cruise Canada C30 vanuit Calgary
Geplaatst: 23 aug 2015, 19:53
Beste Lezers,
Vorige week zijn we teruggekeerd van een fantastische Canada Amerika vakantie. Daarbij hadden we een camper gehuurd bij cruise canada.
Die camper is matig bevallen, deels prima, deels ook echt onder de maat. Om mensen te helpen bij toekomstige keuzes hieronder mijn review.
Het Boeken
Dit hebben we via Tioga tours gedaan. Dat ging allemaal OK al krijg je van Tioga pas bij de reisbescheiden ook de boekingscode.
Deze boekingscode hebben we gebruikt voor http://www.rvcheckin.com, daar kun je alvast wat extra informatie over de bestuurder opgeven, en alvast de informatievideo's bekijken en de renters assistance guide.
Het ophalen van de Camper
We hadden een dag van te voren gebeld en mochten om 12:30 uur al komen. Dit betekende echter niet dat we ook op dat tijdstip werden geholpen, dus gewoon achter aansluiten in de rij. Het bleek al snel dat het erg druk was. Slechts 1 jongedame was alle klanten aan het helpen bijgestaan door een monteur die ook nog wat klusjes deed. Uiteindelijk kregen wij een"vehicle acceptance form" in handen gedrukt en moesten we zelf onze camper check maar gaan uitvoeren. "Vooral alle schades noteren en let op je voorruit" was het devies. Helaas was dat ook wel nodig want onze camper bleek 5 jaar oud, veel krassen rondom en meerdere putjes in de voorruit. Van binnen bleken de gordijntjes licht beschadigd en versleten en zaten er slijtplekken en vlekken op de bekleding.
Op het eerste gezicht leek de camper schoon, want gootsteen, toilet, douche en het grote vloeroppervlak waren gereinigd, maar al snel bleken de wanden en het plafond te plakken van de frisdrankdruppels, in alle hoekjes zat vuil en stof, oven en afzuigkap vettig, kastjes vuil van binnen en de bagageruimte was nat en modderig.
Gelukkig had ik tevoren een checklist gemaakt op basis van http://changingears.com/rv-checklist-inspection.shtml. Vanwege de staat van de camper hebben we hem dus uitgebreid geïnspecteerd alvorens het acceptance form te ondertekenen.
Behalve dat de camper vies was, mistte de waterslang, zat de uitlaatsteun van de generator los en waren de generatoruren en het propaanlevel onjuist (in ons nadeel) weergegeven op het formulier.
Nadat we geklaagd hadden kregen we een nieuwe waterslang en werd de uitlaatsteun vastgezet. Er werd aangeboden om de camper schoon te maken, maar gezien de drukte zou dat wel even gaan duren dus wij hebben aangegeven dat we hem zelf wel zouden schoonmaken en dan vies weer inleveren. Dit hebben we ook aangegeven op het vehicle acceptance form.
Ik heb nog even gevraagd hoe ik het oliepeil moest checken, want die zag ik niet direct onder de motorkap, maar er werd ons gezegd dat dat allemaal in orde was en dat controleren ook helemaal niet nodig was! (N.B.! Trap hier niet in want in het huurcontract staat gewoon dat jij zelf aansprakelijk bent als er schade ontstaat door te laag oliepeil.)
Overigens bleef het personeel wel vriendelijk en meewerkend, ze konden simpelweg niet iedereen snel helpen.
Omdat we nog door moesten naar Banff en haast kregen zijn we om ca 15:00 uur vertrokken naar de meest nabije Walmart alwaar ik de camper ben gaan schoonmaken en vrouw en kinderen inkopen zijn gaan doen.
Na twee uur! schoonmaken was de camper weer acceptabel en heb ik ook nog even oliepeil en bandenspanning gecheckt. Oliepeil was goed, maar bandenspanning was echt veel te laag (1 achterband was 55 psi terwijl ze 80 psi moeten zijn). Kortom ons vermoeden dat cruise Canada het niet zo nauw neemt met onderhoud en veiligheid werden bevestigd, dit moet je zelf dus bewaken.
Tijdens het schoonmaken viel mij op dat het level van de camper accu al gezakt was naar 11 volt terwijl er nauwelijks stroom werd verbruikt. Ik vreesde met een gare accu te maken te hebben en dat klopte, daarover later meer.
Wij hadden ook de inventaris beter moeten checken want er bleken ook nog een emmer, dustpan en 4 vorken te missen, de steel van de koekenpan zat los en de blikopener was stuk.
Het Rijden
Rijden met zo'n grote camper van bijna 10 meter lang is best lastig in het begin. Vooral omdat je ook nog begint met rijden in de stad. Vooral goed de spiegels gebruiken en de bochten ruim nemen. Na enige tijd went het echter en ging het best goed. Mijn vrouw had echter een andere mening: "rij jij maar met die vrachtwagen". Voordeel van een wat oudere camper vol krassen is dat het niet meer uitmaakt als je eens een boomtakje raakt op de campground. Op zo'n glimmend wit ding van Canadream zie je dat natuurlijk wel gelijk.
Tijdens het rijden heb je weinig aan de buitenspiegels omdat deze heel erg trillen waardoor je weinig ziet. Gelukkig hadden de dodehoekspiegels daaronder geen last van trillingen waardoor je daarmee toch nog zicht naar achteren had en ook kon zien wat er naast je zat (wel heel klein).
De motor maakt veel lawaai en de ruiten en het gasfornuis moesten regelmatig weer klem worden gezet om het gerammel in toom te houden.
De motor is echter zeer krachtig en had ook op steile stukken geen problemen om de camper de berg op te krijgen, ook naar beneden werkt het tow/haul systeem, dat standaard aan staat, erg goed en schakelt terug zodra je even remt waardoor je verder naar beneden op de motor remt. Ook dit ging vlekkeloos. De camper is gebaseerd op een Ford F450 super duty pickup truck en daar is duidelijk over nagedacht. Mijn privé auto heeft meer moeite met remmen op de motor.
Het overige verkeer in Canada is redelijk rustig en tolerant, alleen in de omgeving van Calgary hadden we wat vervelende ervaringen met jongemannen met petjes in pickups die vonden dat we in de weg reden. Het viel mij sowieso al op dat de Calgarians redelijk lomp kunnen zijn, bijvoorbeeld tegen de zwervers in de stad, maar dat is een ander onderwerp.
Leven en slapen in de camper
De matras op het bed achterin de camper was voorzien van een plastic hoes, handig bij kleine kinderen die nog niet helemaal zindelijk zijn, maar wij hebben de plastic hoes eraf gehaald en opgeborgen in het bagageruim en aan het eind van de vakantie er weer omheen gedaan. Zonder plastic hoes hadden we een redelijk comfortabel en voldoende ruim tweepersoonsbed.
De kinderen lagen in de cabover en klaagden dat de plank met bekleding die de bestuurderscabine afdekt. duidelijk harder was dan de andere kussen in de cabover. Uiteindelijk hebben zij dit opgelost door allebei diagonaal in de cabover te gaan liggen met de voeten naar het midden van de campoer gericht. Bij grotere kinderen of volwassenen is hiervoor echter te weinig ruimte denk ik.
Het verstrekte beddengoed bestond uit lakens, kussens en een soort dekbedden van slaapzakmateriaal, zonder dekbedhoes. Wij hadden zelf dekbedhoezen van huis meegenomen, maar daarvoor waren de dekbedden te groot dus hebben we de dekbedhoezen als lakenzak gebruikt.
Voor 4 personen was deze camper fijn om in te leven en ook best comfortabel, jammer dat de kussens zo oud waren dat je het frame van de bank erdoorheen voelde. Voor de 7 personen lijkt mij deze camper toch wel spartaans, want aan de tafel kunnen echt maar 4 mensen eten. de rest moet dan met bord op schoot denk ik.
Sanitair
Watertanks en verwarming waren voldoende voor normaal gebruik van toilet en keuken voor zeker twee dagen. Op enkele dagen hebben wij ook de douche gebruikt en ook dit ging best goed, er was voldoende warm water om te douchen en de douche was niet eens zo heel krap. Door de wc deur open te zetten onstond achterin de camper een soort badkamertje.
Problemen onderweg
Al snel bleek dat onze camperaccu gaar was, deze liep al leeg na 30 minuten gebruik van de afzuigkap, waarna de verlichting begon te knipperen als je de waterpomp gebruikte, aggregaat was alleen te starten als je eerst de automotor startte en koelkast en koolmonixide alarm begonnen te protesteren.
Op een campground met hookup geeft dit nog niet zoveel problemen, maar omdat we ook naar o.a. yellowstone gingen, zonder hookup, was een fatsoenlijke camperaccu toch wel een vereiste.
andere problemen:
De seal van het toilet was niet goed luchtdicht, dus je krijgt nare luchtjes in je camper.
één van de floorlights flikkerde
1 scharnier van de hordeur was afgebroken
de schuif op de hordeur, voor de deurknop, ging heel stroef.
wc papier houder zat los op de muur
de keukenkraan zat los.
Bellen met travellers assistance TA
Je kan TA 24 uur per dag bellen, maar je krijgt dan eerst een callcenter (vaak na een wachttijd van enkele minuten) en die geven de boodschap door aan een agent die jou dan weer terug gaat bellen. Wij hadden via prepaidzero een simkaartje besteld, maar deze werken via een litouws nummer dus het gratis 1-800 nummer is dan gewoon betaald en met de wachttijd tikt je beltegoed weg. Toen wij ook nog een lekke achterband ontdekten (gelukkig al op de campground) was tijdens ons gesprek met Travellers assistance ons beltegoed op en belde men pas 2 uur later terug!
Al met al is de communicatie met TA niet echt vlot en moet je vaak opnieuw bellen en redelijk assertief zijn om iets voor elkaar te krijgen.
Reparaties onderweg
Onze lekke band is na enig aandringen om 7 uur 's-ochtends op de campground vervangen door het Canadese Fountain tire. Opmerkelijk was wel dat er gewoon een nieuwe band op de velg ging en van balanceren was geen sprake, dat verklaart mogelijk waarom de campers van cruise canada en cruise america zo trillen.
Bij een door cruise canada opgegeven adres in Edmonton zouden onze camperaccu en andere defecten worden gerepareerd. Na aankomst om 8:30 uur zijn wij eerst gaan ontbijten bij de lokale Mcdonalds. Na twee uur kwamen wij terug bij de camper om te constateren dat ze nog niets hadden gedaan. men wachtte nog op autorisatie van cruise canada. Reparatie van de toilet seal was überhaupt niet binnen een dag mogelijk want ze waren very busy.
Uiteindelijk zijn wij toen maar met de taxi naar de West Edmonton Mall gegaan en hebben daar in het zwemparadijs de dag doorgebracht.
Om half vijf hebben we de camper weer opgehaald, men had er een nieuwe accu ingestopt, de toiletrolhouder opnieuw vastgeschroefd en de kraan vastgezet. i.m.o. nog geen uurtje werk maar blijkbaar moest dat een volle dag kosten.
De slechte toiletseal hebben we maar opgelost door alleen te urineren op het toilet en voor de grote boodschap de toiletten in restaurants, visitor centers en campgrounds gebruikt. Met alleen urine en toiletchemicalien in het toilet bleef stank gelukkig uit.
Het reizen
wij hebben in 23 dagen ongeveer 5000 kilometer afgelegd. Dit was goed te doen. Het prettigste is om op een dag maximaal 400 km af te leggen. wij hadden enkele reisdagen met 6 tot 700 kilometer en dat was wel erg lang met een camper. Zelfs al was het voor een groot deel ook nog snelweg.
Generator en airco
Omdat wij ook naar campgrounds zonder hookup gingen wilden we graag een camper met generator. in Canada hebben alleen de C30 campers van cruise canada een generator. Vooral bij hitte is dit erg fijn zodat je de dakairco kunt gebruiken en bij koken de magnetron. Voor onze reis overwogen we de generatoruren af te kopen voor 7 dollar per dag, gelukkig hebben we dit niet gedaan want uiteindelijk hebben we de generator maar iets van 3,5 uur gebruikt voor 3,50 per uur.
In het zuiden van de VS zul je de generator denk ik vaker gebruiken vanwege de hitte. Het viel op dat de airco van de auto de bestuurderscabine wel koel kreeg, maar de camper daarachter bleef toch aardig warm. De dakairco kreeg de camper wel gekoeld, maar ook die koelde niet geweldig en maakte erg veel lawaai, daar zou je m.i. niet bij kunnen slapen!
Het terugbrengen
Ondanks dat wij de camper weer vies van binnen zouden inleveren hebben we hem toch nog redelijk schoon gemaakt, al was het maar om gedoe te voorkomen en wetende dat de huurders na ons hem waarschijnlijk in dezelfde staat zouden ontvangen. Het schoonmaken van alle aangekoekte insecten aan de buitenkant was aanzienlijk meer werk. Bij inleveren echter werden alleen km-stand brandstof en propaanniveau gecheckt en daarmee was het wat cruise canada betreft OK. Omdat wij niet tevreden waren over de staat van de camper en vooral de verloren tijd in Edmonton hebben wij een dag huur + onkosten terug gevraagd. de dag huur werd ter plekke verrekend voor de onkosten werden we doorverwezen naar customer relations. (N.B.! op het refund formulier staat dat je met ondertekening afziet van alle verdere claims, omdat wij ook nog onkosten teurg wilden hebben we dit apart aangetekend op dit formulier, had ik dit niet gedaan dan was onze claim waarschijnlijk kansloos geweest. Ik heb inmiddels een claim voor de onkosten (o.a taxikosten, belkosten en missende inventaris) ingediend bij customer relations en ben benieuwd naar hun reactie. Maar onze grootste claim, een dag huur, hebben we gelukkig al terug gehad.
Conclusie
Ondanks alle problemen hebben wij een geweldige vakantie gehad. Noord Amerika is prima te bereizen met een camper. Cruise america / cruise canada zijn het goedkoopst maar wij weten nu waarom. Men doet niet aan maintenance, alleen aan repairs. Volgende keer gaan we denk ik bij een ander bedrijf huren, al lees je over ieder bedrijf negatieve reviews.
Omdat dit onze tweede matige ervaring met cruise amerika was (10 jaar geleden in chicago, hadden we een C25 met een lekkende afsluitklep van de rioolwatertank) denk ik niet dat we cruise america een derde keer gaan proberen of customer relations moet ons nog heel positief gaan verrassen. Dat verwacht ik eigenlijk niet, want ik denk dat onze ervaring redelijk representatief was voor cruise canada/america.
Kortom, je kunt cruise canada/america denk ik vergelijken met een low cost carrier als Ryanair, je krijgt de basis en verder niet teveel zeuren, want het mag niets kosten. Dus als je voor de prijs gaat kies cruise canada/america, ga je voor kwaliteit kun je beter een andere aanbieder nemen.
Vorige week zijn we teruggekeerd van een fantastische Canada Amerika vakantie. Daarbij hadden we een camper gehuurd bij cruise canada.
Die camper is matig bevallen, deels prima, deels ook echt onder de maat. Om mensen te helpen bij toekomstige keuzes hieronder mijn review.
Het Boeken
Dit hebben we via Tioga tours gedaan. Dat ging allemaal OK al krijg je van Tioga pas bij de reisbescheiden ook de boekingscode.
Deze boekingscode hebben we gebruikt voor http://www.rvcheckin.com, daar kun je alvast wat extra informatie over de bestuurder opgeven, en alvast de informatievideo's bekijken en de renters assistance guide.
Het ophalen van de Camper
We hadden een dag van te voren gebeld en mochten om 12:30 uur al komen. Dit betekende echter niet dat we ook op dat tijdstip werden geholpen, dus gewoon achter aansluiten in de rij. Het bleek al snel dat het erg druk was. Slechts 1 jongedame was alle klanten aan het helpen bijgestaan door een monteur die ook nog wat klusjes deed. Uiteindelijk kregen wij een"vehicle acceptance form" in handen gedrukt en moesten we zelf onze camper check maar gaan uitvoeren. "Vooral alle schades noteren en let op je voorruit" was het devies. Helaas was dat ook wel nodig want onze camper bleek 5 jaar oud, veel krassen rondom en meerdere putjes in de voorruit. Van binnen bleken de gordijntjes licht beschadigd en versleten en zaten er slijtplekken en vlekken op de bekleding.
Op het eerste gezicht leek de camper schoon, want gootsteen, toilet, douche en het grote vloeroppervlak waren gereinigd, maar al snel bleken de wanden en het plafond te plakken van de frisdrankdruppels, in alle hoekjes zat vuil en stof, oven en afzuigkap vettig, kastjes vuil van binnen en de bagageruimte was nat en modderig.
Gelukkig had ik tevoren een checklist gemaakt op basis van http://changingears.com/rv-checklist-inspection.shtml. Vanwege de staat van de camper hebben we hem dus uitgebreid geïnspecteerd alvorens het acceptance form te ondertekenen.
Behalve dat de camper vies was, mistte de waterslang, zat de uitlaatsteun van de generator los en waren de generatoruren en het propaanlevel onjuist (in ons nadeel) weergegeven op het formulier.
Nadat we geklaagd hadden kregen we een nieuwe waterslang en werd de uitlaatsteun vastgezet. Er werd aangeboden om de camper schoon te maken, maar gezien de drukte zou dat wel even gaan duren dus wij hebben aangegeven dat we hem zelf wel zouden schoonmaken en dan vies weer inleveren. Dit hebben we ook aangegeven op het vehicle acceptance form.
Ik heb nog even gevraagd hoe ik het oliepeil moest checken, want die zag ik niet direct onder de motorkap, maar er werd ons gezegd dat dat allemaal in orde was en dat controleren ook helemaal niet nodig was! (N.B.! Trap hier niet in want in het huurcontract staat gewoon dat jij zelf aansprakelijk bent als er schade ontstaat door te laag oliepeil.)
Overigens bleef het personeel wel vriendelijk en meewerkend, ze konden simpelweg niet iedereen snel helpen.
Omdat we nog door moesten naar Banff en haast kregen zijn we om ca 15:00 uur vertrokken naar de meest nabije Walmart alwaar ik de camper ben gaan schoonmaken en vrouw en kinderen inkopen zijn gaan doen.
Na twee uur! schoonmaken was de camper weer acceptabel en heb ik ook nog even oliepeil en bandenspanning gecheckt. Oliepeil was goed, maar bandenspanning was echt veel te laag (1 achterband was 55 psi terwijl ze 80 psi moeten zijn). Kortom ons vermoeden dat cruise Canada het niet zo nauw neemt met onderhoud en veiligheid werden bevestigd, dit moet je zelf dus bewaken.
Tijdens het schoonmaken viel mij op dat het level van de camper accu al gezakt was naar 11 volt terwijl er nauwelijks stroom werd verbruikt. Ik vreesde met een gare accu te maken te hebben en dat klopte, daarover later meer.
Wij hadden ook de inventaris beter moeten checken want er bleken ook nog een emmer, dustpan en 4 vorken te missen, de steel van de koekenpan zat los en de blikopener was stuk.
Het Rijden
Rijden met zo'n grote camper van bijna 10 meter lang is best lastig in het begin. Vooral omdat je ook nog begint met rijden in de stad. Vooral goed de spiegels gebruiken en de bochten ruim nemen. Na enige tijd went het echter en ging het best goed. Mijn vrouw had echter een andere mening: "rij jij maar met die vrachtwagen". Voordeel van een wat oudere camper vol krassen is dat het niet meer uitmaakt als je eens een boomtakje raakt op de campground. Op zo'n glimmend wit ding van Canadream zie je dat natuurlijk wel gelijk.
Tijdens het rijden heb je weinig aan de buitenspiegels omdat deze heel erg trillen waardoor je weinig ziet. Gelukkig hadden de dodehoekspiegels daaronder geen last van trillingen waardoor je daarmee toch nog zicht naar achteren had en ook kon zien wat er naast je zat (wel heel klein).
De motor maakt veel lawaai en de ruiten en het gasfornuis moesten regelmatig weer klem worden gezet om het gerammel in toom te houden.
De motor is echter zeer krachtig en had ook op steile stukken geen problemen om de camper de berg op te krijgen, ook naar beneden werkt het tow/haul systeem, dat standaard aan staat, erg goed en schakelt terug zodra je even remt waardoor je verder naar beneden op de motor remt. Ook dit ging vlekkeloos. De camper is gebaseerd op een Ford F450 super duty pickup truck en daar is duidelijk over nagedacht. Mijn privé auto heeft meer moeite met remmen op de motor.
Het overige verkeer in Canada is redelijk rustig en tolerant, alleen in de omgeving van Calgary hadden we wat vervelende ervaringen met jongemannen met petjes in pickups die vonden dat we in de weg reden. Het viel mij sowieso al op dat de Calgarians redelijk lomp kunnen zijn, bijvoorbeeld tegen de zwervers in de stad, maar dat is een ander onderwerp.
Leven en slapen in de camper
De matras op het bed achterin de camper was voorzien van een plastic hoes, handig bij kleine kinderen die nog niet helemaal zindelijk zijn, maar wij hebben de plastic hoes eraf gehaald en opgeborgen in het bagageruim en aan het eind van de vakantie er weer omheen gedaan. Zonder plastic hoes hadden we een redelijk comfortabel en voldoende ruim tweepersoonsbed.
De kinderen lagen in de cabover en klaagden dat de plank met bekleding die de bestuurderscabine afdekt. duidelijk harder was dan de andere kussen in de cabover. Uiteindelijk hebben zij dit opgelost door allebei diagonaal in de cabover te gaan liggen met de voeten naar het midden van de campoer gericht. Bij grotere kinderen of volwassenen is hiervoor echter te weinig ruimte denk ik.
Het verstrekte beddengoed bestond uit lakens, kussens en een soort dekbedden van slaapzakmateriaal, zonder dekbedhoes. Wij hadden zelf dekbedhoezen van huis meegenomen, maar daarvoor waren de dekbedden te groot dus hebben we de dekbedhoezen als lakenzak gebruikt.
Voor 4 personen was deze camper fijn om in te leven en ook best comfortabel, jammer dat de kussens zo oud waren dat je het frame van de bank erdoorheen voelde. Voor de 7 personen lijkt mij deze camper toch wel spartaans, want aan de tafel kunnen echt maar 4 mensen eten. de rest moet dan met bord op schoot denk ik.
Sanitair
Watertanks en verwarming waren voldoende voor normaal gebruik van toilet en keuken voor zeker twee dagen. Op enkele dagen hebben wij ook de douche gebruikt en ook dit ging best goed, er was voldoende warm water om te douchen en de douche was niet eens zo heel krap. Door de wc deur open te zetten onstond achterin de camper een soort badkamertje.
Problemen onderweg
Al snel bleek dat onze camperaccu gaar was, deze liep al leeg na 30 minuten gebruik van de afzuigkap, waarna de verlichting begon te knipperen als je de waterpomp gebruikte, aggregaat was alleen te starten als je eerst de automotor startte en koelkast en koolmonixide alarm begonnen te protesteren.
Op een campground met hookup geeft dit nog niet zoveel problemen, maar omdat we ook naar o.a. yellowstone gingen, zonder hookup, was een fatsoenlijke camperaccu toch wel een vereiste.
andere problemen:
De seal van het toilet was niet goed luchtdicht, dus je krijgt nare luchtjes in je camper.
één van de floorlights flikkerde
1 scharnier van de hordeur was afgebroken
de schuif op de hordeur, voor de deurknop, ging heel stroef.
wc papier houder zat los op de muur
de keukenkraan zat los.
Bellen met travellers assistance TA
Je kan TA 24 uur per dag bellen, maar je krijgt dan eerst een callcenter (vaak na een wachttijd van enkele minuten) en die geven de boodschap door aan een agent die jou dan weer terug gaat bellen. Wij hadden via prepaidzero een simkaartje besteld, maar deze werken via een litouws nummer dus het gratis 1-800 nummer is dan gewoon betaald en met de wachttijd tikt je beltegoed weg. Toen wij ook nog een lekke achterband ontdekten (gelukkig al op de campground) was tijdens ons gesprek met Travellers assistance ons beltegoed op en belde men pas 2 uur later terug!
Al met al is de communicatie met TA niet echt vlot en moet je vaak opnieuw bellen en redelijk assertief zijn om iets voor elkaar te krijgen.
Reparaties onderweg
Onze lekke band is na enig aandringen om 7 uur 's-ochtends op de campground vervangen door het Canadese Fountain tire. Opmerkelijk was wel dat er gewoon een nieuwe band op de velg ging en van balanceren was geen sprake, dat verklaart mogelijk waarom de campers van cruise canada en cruise america zo trillen.
Bij een door cruise canada opgegeven adres in Edmonton zouden onze camperaccu en andere defecten worden gerepareerd. Na aankomst om 8:30 uur zijn wij eerst gaan ontbijten bij de lokale Mcdonalds. Na twee uur kwamen wij terug bij de camper om te constateren dat ze nog niets hadden gedaan. men wachtte nog op autorisatie van cruise canada. Reparatie van de toilet seal was überhaupt niet binnen een dag mogelijk want ze waren very busy.
Uiteindelijk zijn wij toen maar met de taxi naar de West Edmonton Mall gegaan en hebben daar in het zwemparadijs de dag doorgebracht.
Om half vijf hebben we de camper weer opgehaald, men had er een nieuwe accu ingestopt, de toiletrolhouder opnieuw vastgeschroefd en de kraan vastgezet. i.m.o. nog geen uurtje werk maar blijkbaar moest dat een volle dag kosten.
De slechte toiletseal hebben we maar opgelost door alleen te urineren op het toilet en voor de grote boodschap de toiletten in restaurants, visitor centers en campgrounds gebruikt. Met alleen urine en toiletchemicalien in het toilet bleef stank gelukkig uit.
Het reizen
wij hebben in 23 dagen ongeveer 5000 kilometer afgelegd. Dit was goed te doen. Het prettigste is om op een dag maximaal 400 km af te leggen. wij hadden enkele reisdagen met 6 tot 700 kilometer en dat was wel erg lang met een camper. Zelfs al was het voor een groot deel ook nog snelweg.
Generator en airco
Omdat wij ook naar campgrounds zonder hookup gingen wilden we graag een camper met generator. in Canada hebben alleen de C30 campers van cruise canada een generator. Vooral bij hitte is dit erg fijn zodat je de dakairco kunt gebruiken en bij koken de magnetron. Voor onze reis overwogen we de generatoruren af te kopen voor 7 dollar per dag, gelukkig hebben we dit niet gedaan want uiteindelijk hebben we de generator maar iets van 3,5 uur gebruikt voor 3,50 per uur.
In het zuiden van de VS zul je de generator denk ik vaker gebruiken vanwege de hitte. Het viel op dat de airco van de auto de bestuurderscabine wel koel kreeg, maar de camper daarachter bleef toch aardig warm. De dakairco kreeg de camper wel gekoeld, maar ook die koelde niet geweldig en maakte erg veel lawaai, daar zou je m.i. niet bij kunnen slapen!
Het terugbrengen
Ondanks dat wij de camper weer vies van binnen zouden inleveren hebben we hem toch nog redelijk schoon gemaakt, al was het maar om gedoe te voorkomen en wetende dat de huurders na ons hem waarschijnlijk in dezelfde staat zouden ontvangen. Het schoonmaken van alle aangekoekte insecten aan de buitenkant was aanzienlijk meer werk. Bij inleveren echter werden alleen km-stand brandstof en propaanniveau gecheckt en daarmee was het wat cruise canada betreft OK. Omdat wij niet tevreden waren over de staat van de camper en vooral de verloren tijd in Edmonton hebben wij een dag huur + onkosten terug gevraagd. de dag huur werd ter plekke verrekend voor de onkosten werden we doorverwezen naar customer relations. (N.B.! op het refund formulier staat dat je met ondertekening afziet van alle verdere claims, omdat wij ook nog onkosten teurg wilden hebben we dit apart aangetekend op dit formulier, had ik dit niet gedaan dan was onze claim waarschijnlijk kansloos geweest. Ik heb inmiddels een claim voor de onkosten (o.a taxikosten, belkosten en missende inventaris) ingediend bij customer relations en ben benieuwd naar hun reactie. Maar onze grootste claim, een dag huur, hebben we gelukkig al terug gehad.
Conclusie
Ondanks alle problemen hebben wij een geweldige vakantie gehad. Noord Amerika is prima te bereizen met een camper. Cruise america / cruise canada zijn het goedkoopst maar wij weten nu waarom. Men doet niet aan maintenance, alleen aan repairs. Volgende keer gaan we denk ik bij een ander bedrijf huren, al lees je over ieder bedrijf negatieve reviews.
Omdat dit onze tweede matige ervaring met cruise amerika was (10 jaar geleden in chicago, hadden we een C25 met een lekkende afsluitklep van de rioolwatertank) denk ik niet dat we cruise america een derde keer gaan proberen of customer relations moet ons nog heel positief gaan verrassen. Dat verwacht ik eigenlijk niet, want ik denk dat onze ervaring redelijk representatief was voor cruise canada/america.
Kortom, je kunt cruise canada/america denk ik vergelijken met een low cost carrier als Ryanair, je krijgt de basis en verder niet teveel zeuren, want het mag niets kosten. Dus als je voor de prijs gaat kies cruise canada/america, ga je voor kwaliteit kun je beter een andere aanbieder nemen.