Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Resetovic
Amerikafan
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2021, 13:49
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Resetovic »

Ik kwam net een vraag tegen in rubriek "reizen algemeen" met betrekking tot een fout bij een Esta aanvraag.

Mijn Esta van twee jaar terug was verlopen en vorige maand had ik keurig afgekeken van mijn allereerste Esta kopie een nieuwe aangevraagd en gekregen.

Gebruiker Elfjeroos had bij de vraag of je een tweede nationaliteit hebt, ja en als keuze via geboorte gedaan en ik dacht ik check mijn Esta ook is voor de zekerheid en ook ik heb bij geboorte geselecteerd terwijl dit niet zo is, twee jaar terug wel via ouders gedaan en geen idee hoe ik mij hierop heb verkeken :lol:.


Maar nu heb ik een andere vraag.

"are you now, a citizen or national of any other country?"

Is dus gewoon JA en dit is Through Parents.


Maar de volgende vraag heb ik NO gedaan omdat ik twee jaar geleden schijnbaar hier ook NO had gedaan.


"Have you ever been issued a passport or national identity card for travel by any other country?"

Dit is toch ook gewoon YES, gezien ik in mijn geval een Turkse nationaliteit heb naast mijn Nederlandse.... Als ik de vraag lees staat er voor travel, maar er internationaal reizen kan ik weer niet en waarschijnlijk 2 jaar geleden hierdoor gewoon NO gedaan....


Ik wil het nu uiteraard wel correct doen. Ik ben met mijn vorige Esta twee keer zonder problemen naar Amerika geweest en waarschijnlijk kijken ze hier dus niet specifiek naar en ik ga nu naar Washington, misschien zijn ze in de hoofdstad wat strenger dan in San Francisco met screenen :D
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7761
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door mtl »

Nee hoor. En controle van esta vind vooral plaats op de luchthaven van vertrek.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1578
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

Afgelopen weekend een nieuwe ESTA aangevraagd, vorige was verlopen en inderdaad moet je je paspoort uploaden. Ook heb ik mijn social media ingevuld.

Er gaan hier wat geluiden rond dat social media invullen optioneel is, ik heb dat zelf ook altijd geroepen en nooit ingevuld en in het verleden was het ook optioneel.

Maar als ik nu naar die vraag kijk dan krijg ik wel de indruk dat dit verplicht is. Er staat weliswaar optioneel, maar dat optionele zit hem volgens mij niet in het wel of niet invullen, maar in het optionele dat het optioneel kan zijn omdat je geen social media hebt?

Onder die vraag moet je namelijk wel verklaren, dmv een vinkje dat je niet actief bent op social media. Als je dat wel bent en je zegt van niet.. Ik wilde het risico niet lopen verder. Leeg laten kon niet. Dan kreeg ik een rood omlijst veld te zien dat ik nog wat moest invullen. Het zei de velden vullen of het vinkje zetten.

Esta gewoon approved, maar ik meld het hier wel even voor anderen die nog een ESTA moeten aanvragen.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7761
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door mtl »

Was ook mijn ervaring anderhalf jaar geleden. Heb gewoon mijn social media ingevuld.
1N9R1D
Amerikafan
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 jan 2019, 16:32
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door 1N9R1D »

Ik heb afgelopen week de Esta's aangevraagd en kon de vraag over social media gewoon leeglaten. Vinkje zetten hoefde ook niet. De vraag heb ik dan ook niet beantwoord.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1578
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

Kom er nu trouwens achter dat ik een tikfout heb gemaakt bij mijn functieomschrijving bij het werkgeversgedeelte… lettertje omgedraaid :?

Nieuwe aanvraag lijkt mij niet nodig? Aangezien de officer toch niet weet wat de Nederlandse functieomschrijving is. Als ik de vraag krijg licht ik toe wat ik voor werk doe (ik werk in de financiële dienstverlening) ik Kan bovendien tussen nu en onze reis alweer van baan gewisseld zijn…
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7761
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door mtl »

Nieuwe esta lijkt mij inderdaad niet nodig.
Resetovic
Amerikafan
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2021, 13:49
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Resetovic »

2 jaar geleden had ik ook heel braaf sociale media accounts ingevuld en bij de nieuwe Esta aanvraag niet omdat er gewoon optioneel staat.

Had overigens een veel diepere interview verwacht in Washington Dulles, maar nog niet eens 30 seconden was ik weg bij de controle.
Waar verblijf je, wanneer ga je terug en de plaatsen opgenoemd, verder ook helemaal niks laten zien en ik mocht weg.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7761
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door mtl »

Zowel op Newark als Logan heeft niemand gevraagd naar mijn social media accounts.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14316
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Coyote »

Ik denk ook niet dat ze je social media accounts vragen om het daar uitgebreid met je over te hebben bij Immigrations. :wink:

Ik denk dat het meer is voor het geval je mee moet voor een diepere inspectie omdat ze op wat voor manier dan ook wat van je bezoek vinden.

Wie de programma's als Border Control heeft gezien weet dat men heel vaak de mobiele telefoons van de personen checkt. Nu social media de laatste jaren zo in opkomst is vermoed ik dat ze meer middelen willen hebben om iemands wandelgangen na te gaan indien nodig.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7761
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door mtl »

Inderdaad. De CBP ambtenaar die je paspoort controleert na aankomst gaat echt niet in je social media kijken. Dat zal pas eventueel aan de orde komen als je mee moet naar Secondary.
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 866
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Tantelotje »

Wij werden twee weken geleden bij aankomst op MCCo, Orlando, voor het eerst naar ons beroep gevraagd. Verder alleen de vraag wanneer we weer terugvlogen en dat was het.
Het valt me overigens op dat je tegenwoordig geen stempel meer in het paspoort krijgt. Althans, voor ons al de 2e keer op rij niet, op verschillende PoE.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7761
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door mtl »

Klopt. December 2022 in Newark en november 2023 in Logan geen stempel in mijn paspoort.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer