Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Nee.

En ook op de API informatie vul je een adres van eerste verblijf in.

Je bent alleen "in transit" wanneer je na aankomst niet verblijft in de USA maar dezelfde dag het land weer verlaat.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Coyote »

Frasi schreef:Maar zoals gezegd gaan meer en meer luchthavens naar de werkwijze dat iedereen met een visum of ESTA naar de kiosken wordt gestuurd. Returning of niet.
Ik had dit afgelopen mei in Chicago. Iedereen moest via een kiosk zijn/haar paspoort inscannen, waarna je een printje kreeg. Vervolgens naar de Immigrations ambtenaar en klaar was Kees!

Moet zeggen dat dit heel vlot werkte!

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Markstaal
Moderator
Berichten: 1281
Lid geworden op: 31 jan 2014, 18:53
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Markstaal »

Doordat mijn ESTA nog geldig is tot 2019 kan ik ook dit jaar weer heenreizen op de zelfde aanvraag. Ik land op Houston (met een overstap van 2h20m) en vroeg me af of je daar ook sneller door immigratie heen kan omdat ik nog steeds zowel dezelfde ESTA als ook paspoort heb. Wel eens gehoord dat dit via een apparaat kan ipv via een praatje.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Je kunt gebruik maken van de APC kiosks (en dat kon je altijd al). Sterker nog: als je niet bewust kiest voor de non-kiosk rij wordt je over het algemeen door airport personeel wel naar de APC kiosks gestuurd. Wat vreemd dat je dat bij vorige trips nog niet hebt gehad.

Maar goed, je gaat dus naar een kiosk, scant je paspoort, beantwoordt de vragen die voorbij komen op het scherm, laat je foto nemen en scant je vingerafdrukken en daarna print de kiosk een bonnetje.

Als het goed is staat op dat bonnetje de genomen foto (in korrelig zwart wit) en de letters "PG" (passage granted). Het kan ook zijn dat er een kruis op staat met een andere lettercode.

Na de kiosks zal er iemand staan die je bonnetje wilt zien. Is het PG dan is het meestal direct doorlopen of nog een korte check door een immigrations officer. Is het iets anders dan moet je vaak terug naar een aparte rij om alsnog naar een normale balie te gaan.
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door knaapje »

………… Is het PG dan is het meestal direct doorlopen ..................

maar je zal toch nog de stempel met datum maximale verblijfduur in je paspoort moeten krijgen?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Ja, dat is inderdaad het enige wat die CBP officer nog doet. Soms vragen ze ook nog wel iets, maar dat ligt een beetje aan de persoon en de locatie.

Overigens zijn er ook situaties waarin je geen stempel krijgt. Als je Global entry hebt en via de GE rij het land binnenkomt bijvoorbeeld.
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door knaapje »

…….dus je staat meestal toch weer in de/een rij...….
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Nou, na de kiosken is de rij (voor bonnetjes met PG) over het algemeen niet noemenswaardig. Ligt er wellicht ook een beetje aan hoe snel je het toestel uit bent en loopt, maar meer dan een paar minuten wachten heb ik nog niet meegemaakt. En dat was op LAX, achter een hele schoolklas chinese kinderen die geen woord engels spraken (en waarvan ik me nog steeds afvraag hoe die in die rij kwamen).

Heb je een kruis, dan is de rij meestal wel noemenswaardig.
Tadhg
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 aug 2018, 20:55

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Tadhg »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand hier het antwoord op weet.

Mijn moeder is hertrouwd en ik heb de achternaam van mijn stiefvader, maar ben niet officieel geadopteerd. Welke naam vul ik bij vader in, die van de stiefvader of de biologische vader?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door sanook »

Biologische vader.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door hemmie »

De naam die in het paspoort staat.
Terug in Texas!
1Nadiaa
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2018, 18:42

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door 1Nadiaa »

Goedenavond,

Ik heb gisteren een Esta aangevraagd en deze is goedgekeurd. Nu bedacht ik me, dat ik bij de vraag wat de namen van mijn ouders zijn, ik de roepnaam heb ingevuld en niet de officiële namen die op hun paspoort staan.
Wat moet ik doen? Een nieuwe aanvraag indienen?
Tadhg
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 aug 2018, 20:55

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Tadhg »

sanook schreef:Biologische vader.
Okay, dank je wel. Ik vond het wat verwarrend omdat ik bij een handleiding las dat ook de naam van de stiefvader ingevuld kon worden. En aangezien ik officieel zijn naam aangenomen heb....beetje ingewikkeld allemaal. Maar in elk geval bedankt!
Tadhg
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 aug 2018, 20:55

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Tadhg »

hemmie schreef:De naam die in het paspoort staat.
Ik weet niet of dit op mijn bericht slaat, maar in het geval van wel en ik goed begrijp wat u bedoelt....ik had mijn post iets duidelijker moeten maken.

Ik heb officieel de naam van mijn stiefvader aangenomen. Dus mijn achternaam is dezelfde als die van hem.
Ik ben niet officieel geadopteerd.

Dus vandaar mijn verwarring over welke van de 2 ik moest invullen.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door hemmie »

Oh wacht, ik lees verkeerd, het gaat om naam van vader in je aanvraag. Tja, wie is officieel je vader volgens, die moet je invullen. Als je niet geadopteerd bent dus je biologische. Ik ben wel verbaasd dat je dan wel de achternaam van je stiefvader hebt, staat die ook in je paspoort? Apart, ik wist niet dat dat kon.
Terug in Texas!
1Nadiaa
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2018, 18:42

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door 1Nadiaa »

Goedemiddag allen,

Eergisteren heb ik een Esta aangevraagd voor mijn partner en ik. Deze zijn beide goedgekeurd.
Wel kwam ik er later achter dat ik bij de naam van onze ouders gewoon de roepnaam heb ingevuld, en niet de officiele voornamen zoals vermeld in hun paspoorten. Wat denken jullie? een nieuwe aanvraag doen of zo laten?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Geen issue, maak je geen zorgen.
1Nadiaa
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 aug 2018, 18:42

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door 1Nadiaa »

roelb schreef:Geen issue, maak je geen zorgen.
Bedankt!
Tadhg
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 aug 2018, 20:55

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Tadhg »

hemmie schreef:Oh wacht, ik lees verkeerd, het gaat om naam van vader in je aanvraag. Tja, wie is officieel je vader volgens, die moet je invullen. Als je niet geadopteerd bent dus je biologische. Ik ben wel verbaasd dat je dan wel de achternaam van je stiefvader hebt, staat die ook in je paspoort? Apart, ik wist niet dat dat kon.
Als je meerderjarig bent, kun je niet meer geadopteerd worden. De best-volgende optie is dan officieel je achternaam laten wijzigen. Daar krijg je dan wel toestemming voor. Dus ja, ik heb wel officieel de naam van mijn stiefvader.

Maar bedankt voor alle hulp. De naam van de biologische vader dus.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door hemmie »

Aha, weer wat geleerd!
Terug in Texas!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer