Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door hemmie »

Volgens mij worden al een tijdje alle esta reizigers naar de kiosken gestuurd, ongeacht of je returning bent of niet. Zo is het in elk geval in Houston.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Ineke
Amerikakenner
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 sep 2004, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Ineke »

Oké, snap het, op naar de automaten dus.

Bedankt voor de info.

Gr, Ineke
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7732
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door mtl »

Twee jaar geleden in Las Vegas en vorig jaar in JFK moest ik gewoon aansluiten in de rij. Vrijwel niemand mocht de automaten gebruiken.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Het beleid mbt ESTA en gebruik van de kiosken is flink aan het veranderen.
Ik ben net op SEA gearriveerd en daar werd iedereen met ESTA naar de loketten gestuurd, niet naar de kiosken, 1,5u wachten met 400 Koreanen net voor je met visa. Alleen Amerikanen en Canadezen mochten naar de kiosken.
En zelfde was de afgelopen maanden op Miami, Tampa en Atlanta.

Heb het nu maar eens aan iemand van immigrations gevraagd; hun instructie is om bij drukte alleen Amerikanen via de kiosken te laten gaan.
Helaas hebben wij uit Europa meestal de drukke tijden bij aankomst in de VS.
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Division »

Op EWR was het voor (returning) ESTA in oktober ook eerst allemaal naar een balie waar 2 mensen stonden. Daarna moest iedereen pas naar de kiosk, oftewel een aparte omgekeerde procedure die met honderden mensen in een rij enorm tijdrovend was. Niet handig als er dan meerdere drukke vluchten uit Europa tegelijk aankomen. Mede dankzij een lange wandeling van de bagageband naar de AirTrain en een lange rij bij de security check had ik bij de gate nog maar 20 minuten over.
Afbeelding
Gast

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Gast »

Wordt tijd dat het (weer) mogelijk wordt om Global Entry aan te vragen.... zo blij dat ons dat gelukt is in de korte periode dat het kon :thumbup:
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Ja inderdaad, zou ik gelijk aanvragen, maar hoor er niets meer over :(
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

Vorig jaar op DTW (Detroit) mochten we wel gebruik maken van de kiosken, de standaardvragen via de kiosk ingevuld en paspoort gescand. Daarna door naar de immigrations officer en binnen 45 minuten aan de andere kant van de gate. Was wel extreem rustig op DTW. Ik denk niet te vergelijken met JFK.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

Hansi1959 schreef:
02 feb 2020, 19:40
Als je nog met hetzelfde paspoort komt dan kun je gewoon in de rij voor "returning ESTA".
Ja we reizen nog met dezelfde paspoorten. Alleen een nieuwe ESTA moeten aanvragen omdat de vorige na 2 jaar verlopen is, maar voor de rest is er niets veranderd.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 972
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door stegeman »

Ja. Wij hadden ook zelfde pp en 2e esta. De rij was flink korter van returning esta. Echter enorme spijt dat we voor die rij kozen. Het eerste stuk ging idd sneller maar daarna was er slechts 1 die hielp in een slakkentempo. Waardoor we de zeer lange rij naast ons zagen oplossen en wij er al urenlang stonden. Doodop van de reis en daar stonden we. Ik kies nooit weer voor die rij. Althans op SF AirPort zeker niet. Wat een zooitje daar.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

Het verschilt ook per luchthaven volgens mij, maar vooral of er meerdere vliegtuigen gelijktijdig landen. DTW 2x een goede ervaring mee gehad. Hoe het op andere luchthavens in de VS is nog geen ervaring mee.. We gaan het wel zien hoe het loopt in mei
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1175
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door chippie777 »

Afgelopen week kwam ik in Atlanta aan. Er was geen enkele keuze voor Esta of Returning Esta. De enige keuze was USA citizens/Visa of Esta. Ik moest dus naar de Esta rij en moest gewoon naar een loket, ik kon niet naar de automatische zuilen. De rij was kort (10 minuten). Bij de officier werd paspoort gescand, foto gemaakt en dat was het. Geen vinger afdruk en geen vragen of ik iets van eten bij mij had. 2 jaar geleden (Atlanta) kon ik wel naar de automatische zuilen. Het lijkt wel of het elke keer anders is. Maar dit was wel een van mijn snelste paspoort controles in de usa.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Hetzelfde qua rij; alleen hebben wij nu al verschillende keren op ATL zo'n 1,5u in die rij voor de loketten gestaan. Een keer waren we daardoor pas 10min voor vertrek bij de gate.
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1175
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door chippie777 »

Dat is ook mijn ervaring op ATL. Dit was de eerste keer dat het snel ging daar voor mij.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Almere vak V »

harryh schreef:
02 feb 2020, 23:11
Heb het nu maar eens aan iemand van immigrations gevraagd; hun instructie is om bij drukte alleen Amerikanen via de kiosken te laten gaan.
En op het moment dat dit dus de regel wordt weet je dat je overgeleverd bent aan volstrekte willekeur op welk vliegveld dan ook. Ik heb gelukkig Global Entry, dus het maakt mij niet zo heel veel uit. Vorige week mijn vrouw opgehaald op het vliegveld van Miami. Maar daar was de chaos ook wel compleet.
stegeman schreef:
03 feb 2020, 08:51
Althans op SF AirPort zeker niet. Wat een zooitje daar.
Wellicht op dit gebied 1 van de slechtste vliegvelden van Amerika. Ook als je er weggaat trouwens. Wat een chaos.
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 972
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door stegeman »

Wellicht op dit gebied 1 van de slechtste vliegvelden van Amerika. Ook als je er weggaat trouwens. Wat een chaos.
Gelukkig ging vertrek vanaf SF heel snel! Blijkbaar hadden we daarmee dan x geluk. :D
JimmyWendy1
Amerika-ontdekker
Berichten: 65
Lid geworden op: 05 mar 2018, 04:36
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door JimmyWendy1 »

Almere vak V schreef:
03 feb 2020, 15:41
Vorige week mijn vrouw opgehaald op het vliegveld van Miami. Maar daar was de chaos ook wel compleet.
Afgelopen 16 januari om 14:15 uur geland op MIA vanuit AMS. Vanuit uitstappen vliegtuig binnen 30 minuten bij de bagageband. Verliep zeer vlot. Overigens op MIA ook geen keuze tussen Returning of first time ESTA.
2018 - New York City
2019 - Zuidwest USA
2020 - Florida + cruise Caraïbisch gebied
2020 - Californië (september) Covid-19 annulering
Pjotr71
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 okt 2015, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Pjotr71 »

Ik probeer nu al een paar dagen een nieuwe ESTA aan te vragen via de website https://esta.cbp.dhs.gov/ (mijn vorige ESTA liep vorige zomer af).
Ik heb nog wel hetzelfde paspoort als voor mijn vorige ESTA.
En nu blijft de aanvraag dus telkens steken op de zesde pagina (dwz. na de controle door mij van mijn ingevulde gegevens).
Als ik op 'VOLGENDE' klik om naar de betaling te kunnen gaan, blijft ie dus doodleuk op dezelfde pagina staan, zonder foutmelding of eender wat.
Ik heb het al op verschillende computers geprobeerd en met verschillende browsers, maar dat verandert niks.
Zijn er nog mensen die dit probleem hebben? Hoe kan ik eventueel contact opnemen met hen?
Het is nog niet superdringend (ik vertrek op 21 feb), maar ik begin me lichtjes zorgen te maken :?
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Almere vak V »

JimmyWendy1 schreef:
04 feb 2020, 05:45
Verliep zeer vlot.
Laten we het er maar op houden dat de Super Bowl garant staat voor chaos...
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

Pjotr71 schreef:
04 feb 2020, 10:32
Ik probeer nu al een paar dagen een nieuwe ESTA aan te vragen via de website https://esta.cbp.dhs.gov/ (mijn vorige ESTA liep vorige zomer af).
Ik heb nog wel hetzelfde paspoort als voor mijn vorige ESTA.
En nu blijft de aanvraag dus telkens steken op de zesde pagina (dwz. na de controle door mij van mijn ingevulde gegevens).
Als ik op 'VOLGENDE' klik om naar de betaling te kunnen gaan, blijft ie dus doodleuk op dezelfde pagina staan, zonder foutmelding of eender wat.
Ik heb het al op verschillende computers geprobeerd en met verschillende browsers, maar dat verandert niks.
Zijn er nog mensen die dit probleem hebben? Hoe kan ik eventueel contact opnemen met hen?
Het is nog niet superdringend (ik vertrek op 21 feb), maar ik begin me lichtjes zorgen te maken :?
Heb je je credit card gegevens al in moeten vullen of paypal? Ik hoor wat mensen om mijn heen die daar problemen mee hadden, die kregen de betaling niet afgerond.. Aanvraag al een keer opnieuw gedaan? Onderaan de officiele website staat een telefoonnummer, wellicht kan je die bellen..
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer