Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Knoppie79
Amerika-ontdekker
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 apr 2022, 13:46
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Knoppie79 »

dank voor jullie advies dan vraag ik hem opnieuw aan:-)
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1235
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door IngridUSA »

Kun je hem dan niet beter wijzigen; je kunt toch niet meerdere aanvragen?
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5014
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

@IngridUSA BSN enz kun je niet wijzigen, maar je kunt altijd een nieuwe ESTA aanvragen, je oude vervalt dan automatisch.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1235
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door IngridUSA »

Dat wist ik dan weer niet, dank je :thumbup:
Andere rubrieken kun je toch wel aanpassen, zoals (verblijfs)adres en zo?
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5014
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Je kunt alleen het emailadres en het adres in de VS wijzigen ;)
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1578
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

Ik zou je ESTA precies zo invullen als je paspoort, let speciaal op:

ALLE voornamen conform paspoort en Geboorteplaats conform paspoort, let op neem hier op over wat er op je paspoort staat. Als voorbeeld:

ik ben geboren in Roosendaal maar op mijn paspoort staat Roosendaal en Nispen. Ik heb dat volledig zo overgenomen. Waarom? De CBP officer weet echt niet dat Roosendaal en Nispen 2 aparte plaatsen zijn, hij/zij ziet wel Roosendaal en Nispen op je paspoort staan en deze ontbreekt op je ESTA als je het niet volledig overneemt. Nou zal het in mijn voorbeeld wellicht meevallen maar ik zou de gok niet wagen. Wordt een duur reisje dan. Toch lullig als je wordt teruggestuurd omdat je ESTA niet overeen komt met je paspoort.

Je BSN zou ik zeker ook invullen. Hij is namelijk niet onbekend. Hij staat op je paspoort. Het CBP verwacht wel een redelijke inspanning om zaken die zij vragen te achterhalen. Van een paspoort weet men dat je BSN er op staat.

Kortom, zoals anderen hier ook zeggen, niet mee gokken, kans is zeker aanwezig dat ze je zonder pardon terugsturen en dan sla je jezelf voor je kop. :sadcry:
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 06 mei 2022, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Harry »

d_vdploeg schreef:
06 mei 2022, 13:19
Toch lullig als je wordt teruggestuurd omdat je ESTA niet overeen komt met je paspoort.
Die kans is heel erg klein, als je Esta niet klopt kom je niet eens aan boord van het vliegtuig, de luchtvaartmaatschappijen zijn er verantwoordelijk voor dat er geen mensen aan boord zitten waarvan de Esta niet in orde is.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1578
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

Gelukkig maar dat ze je dan niet aan boord laten gaan.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1235
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door IngridUSA »

Even nieuwsgierig: want zijn esta was dus wel goedgekeurd. Gaat/kan een luchtvaartmaatschappij inhoudelijk nog controleren? Ik kan me voorstellen dat ze zien en controleren of je reist op een geldig esta en dat zou deze toch in feite wel zijn (geweest).
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5014
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Ik had 31 maart een Fransman voor me bij het inchecken die geen geldige ESTA had. Die kreeg geen boardingpass, moest een ESTA gaan aanvragen. De vliegmij wist alleen dat hij geen ESTA goedkeuring had, niet waarom niet, dat was duidelijk.

In het geval van @Knoppie79 zal hij met een goedgekeurde ESTA wel hebben mogen vertrekken verwacht ik. Maar het gesprek bij immigrations na aankomst zou lastiger kunnen worden. Want zijn er redenen om het niet juist of niet volledig in te vullen? Dat zal de immigrations officer vast willen weten.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1235
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door IngridUSA »

Duidelijk! Ben weer wat wijzer geworden; beetje achtergrondinformatie is nooit weg.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Ach, als je een goedgekeurde ESTA hebt met de juiste achternaam, paspoortnummer en geboortedatum dan kan je niet veel gebeuren.

Een ESTA wordt /alleen/ gecontroleerd door de systemen van de airline. Als je eenmaal in het vliegtuig zit zit je op zich goed. Uiteraard moet je nog wel toestemming krijgen om het land binnen te komen onder het VWP, maar dat staat in principe los van die ESTA. En als het de CBP officer bij immigrations wel opvalt dat het BSN niet is ingevuld dan zal hij er hooguit naar vragen, maar dat is echt geen reden om je de deur te wijzen.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Timothy555 »

De laatste twee keer dat ik het land binnenkwam (telkens in Las Vegas) kreeg ik 1 keer de vragen ‘hoe lang blijf je’ en ‘meer dan 10k op zak?’ en de tweede keer helemaal geen vragen.

Op basis van de tijd dat de CBP-officer nam om m’n paspoort te bekijken zou ik zo vermoeden dat het onmogelijk is dat alles uit m’n ESTA gecheckt werd op m’n paspoort, of die CBP-officers zijn supermensen.

Was meer heel even naar de foto kijken, maskertje even naar beneden en vingers op een ‘scanner’ leggen (enkel eerste keer). Bladeren in het paspoort, stempeltje op blanco pagina, klaar.

Ik vraag me af of het hier soms niet een heel klein beetje erger voorgesteld wordt dan strikt genomen noodzakelijk. Hoeveel van jullie zijn hier zelf al weggestuurd?

En ik ben akkoord hoor, better safe than sorry. Ik vul ‘m zo correct mogelijk in.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5014
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

@Timothy555 Menselijke controle is inderdaad nauwelijks nodig. Maar ik verwacht dat als je paspoort gescand is, AI software het werk doet en zal signaleren waar de officer op moet letten. Data komt uit zoveel bronnen dat een mens dat inderdaad nooit zo snel zou kunnen. Het zijn niet alleen ESTA en paspoort als bronnen, ook API, social media, VS boetes, veroordelingen, visa, reis historie naar de VS enz enz die ongetwijfeld worden gecheckt om een risicoanalyse te maken.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1578
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

Timothy555 schreef:
06 mei 2022, 18:19
Ik vraag me af of het hier soms niet een heel klein beetje erger voorgesteld wordt dan strikt genomen noodzakelijk. Hoeveel van jullie zijn hier zelf al weggestuurd?
In de praktijk valt zo’n ESTA en het gesprekje bij de CBP officer natuurlijk best mee. 99 van de 100 gevallen is er niets aan de hand. De mensen die weggestuurd zijn of niet aan boord mochten hier op het forum zijn er denk hooguit een paar. Ik ken één verhaal van een dame die is teruggestuurd.

Alleen de gevolgen van het worden weggestuurd zijn natuurlijk wel groot en de consequenties ook, die kennen we hier op het forum allemaal :wink: Iemand waarschuwen om er niet te lichtzinnig over te denken vind ik in basis niets mis mee. We willen allemaal graag naar de VS, anders meld je je niet aan op dit forum en niemand wil zijn vakantie, of andere reden van bezoek in het water zien vallen.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7760
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door mtl »

Kijk eens naar een aflevering van Border Security of To catch a smuggler. Daar zie je wel eens dat mensen met een esta terug moeten.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Tja, maar dat zal zijn omdat ze komen voor een reden die niet voldoet aan de voorwaarden voor het VWP (Visa Waiver Program). Ofwel, mensen die komen werken, studeren, etc.

Een ESTA is niets meer als een toestemming dat je fysiek mag afreizen naar de USA, om dan daar vervolgens te vragen om toegelaten te worden onder het VWP.

Als je bij een ESTA aanvraag op alles "Nee" antwoord, je nooit geweigerd bent en je niet ergens op een no-fly list oid staat dan krijg je die ESTA gewoon. Dat is dan nog geen toestemming om het land binnen te komen, maar alleen toestemming om in een vliegtuig te mogen stappen met als bestemming een vliegveld in de USA.

Uiteindelijk heeft een CBP officer vervolgens als doel om in te schatten of jij daadwerkelijk komt met een doel dat is toegestaan onder het VWP en dat je op tijd weer vertrekt. Wat mag dan onder het VWP?. Dat zijn een toeristisch verblijf voor maximaal 90 dagen, of een zakelijk verblijf voor maximaal 90 dagen, waarbij het verrichten van feitelijk betaald werk expliciet niet is toegestaan. Je mag dus komen voor een vergadering met amerikaanse collega's of bezoek aan een amerikaanse vestiging, maar je mag er niet echt gaan werken. Er zijn wat kleine uitzonderingen, bijvoorbeeld voor service engineers, maar het is dan wel echt van groot belang dat je ook als reiziger precies weet wat mag. Zo'n officer weet precies wat 'ie moet vragen om erachter te komen of je echt niet iets gaat doen dat niet is toegestaan. Dat geldt ook als je trainingen oid gaat volgen: weet wat wel en niet mag zodat je geen verkeerde antwoorden geeft.

Mooi voorbeeld zijn de mensen die een eigen woning hebben, die zijn er hier ook wel een paar. Stel dat je door een CBP officer uit de tent wordt gelokt om te zeggen dan je komt klussen aan je huis. Dat mag dus niet. Je mag er verblijven, maar je mag niet zelf het onderhoud er aan verrichten, dat is namelijk werk.

Kom je gewoon als normale toerist, met netjes een terugvlucht binnen 90 dagen dan is er echt niets aan de hand.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Timothy555 »

Dat gaat dan wel erg ver vind ik. Geen bezoldigd werk snap ik absoluut, maar een klus aan je eigen huis?

Wie weet ben ik in overtreding omdat ik in Las Vegas zelf m’n schoenen twee maal opgepoetst heb. Ik kon namelijk beneden aan de wc bij een shoe shine guy geweest zijn ook. :lol:
Gebruikersavatar
HennyCox
Amerikakenner
Berichten: 959
Lid geworden op: 22 aug 2012, 15:49
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Limburg

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door HennyCox »

@Timothy555 :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14311
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Coyote »

@Timothy555 Nou, dat zou best kunnen. :P Nu heb je iemand het werk ontnomen in Amerika door zelf te poetsen... :lol:

Maar of je het ver vind gaan of niet, @roelb heeft wel gelijk. Voor bijv. het klussen aan je eigen huis in Amerika kun je ook een klussenbedrijf inhuren. Als je zelf gaat klussen ontneem je dus iemand het werk in Amerika.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer