Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1569
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

En uiteindelijk toch ook weer een trigger waardoor je misschien wel voor altijd in de VS wilt blijven. Je hebt er een huis en je gaat er zelf aan klussen.

Als we het toch over ver gaan hebben:

Nog even terugkomend op dat BSN nummer. Je wordt er misschien niet door geweigerd, en de kans lijkt mij klein dat de officer je de vraag stelt hey je hebt je personal identification number niet ingevuld, hoe komt dat? Maar krijgt zo'n officer dan geen argwaan als jij zegt ja ik wist hem niet, kon hem niet vinden, vergeten ect. ect. Lijkt me geen sterk verhaal.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Je kunt toch gewoon aangeven dat je het niet is opgevallen cq niet wist wat er mee bedoeld werd? Denk je echt dat iedereen die zo'n aanvraag doet snapt wat daarmee bedoelt wordt? Je BSN staat gewoon in de machine readable info van je paspoort, het is echt geen issue als je die niet invult.
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 856
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Tantelotje »

Ik word ineens getriggerd door het bericht van Roelb waarin hij verwijst naar de machine readable info van je paspoort.
Een maand ofzo geleden heb ik voor de komende vakantie in juni de Esta's aangevraagd. Uiteraard al vaker Esta's aangevraagd, op dit paspoort ook al 2 x eerder, dus ik zou toch moeten weten hoe het werkt :D

Ik dacht: laat ik eens handig gebruik maken van de optie om m'n paspoort in te scannen. Dan kan ik daar in ieder geval geen typfouten maken.
Bleek bij de laatste pagina waarop je de controle van alle gegevens nog hebt, dat mijn paspoortnummer niet correct was. En inderdaad: mijn paspoortnummer was niet juist overgenomen van de scan. Wil er maar mee zeggen dat ook dat gewoon fout kan gaan.
Was trouwens wel een beetje jammer want omdat ik het paspoort had gescand, kon ik het paspoortnummer niet aanpassen en moest ik dus gewoon opnieuw moet beginnen met het invullen van een aanvraag. Die ging wel goed want binnen 2 uur waren we alle 4 approved!
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2022: LA - SF
2023: SF - LV


https://jurgenencharlotte.blogspot.com/
Wouterkaas
Amerikafan
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 apr 2022, 16:01
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Wouterkaas »

roelb schreef:
10 mei 2022, 13:25
Je kunt toch gewoon aangeven dat je het niet is opgevallen cq niet wist wat er mee bedoeld werd? Denk je echt dat iedereen die zo'n aanvraag doet snapt wat daarmee bedoelt wordt? Je BSN staat gewoon in de machine readable info van je paspoort, het is echt geen issue als je die niet invult.
Dat lijkt me in het geval je daar staat het handigste, om gewoon eerlijk aan te geven dat je het niet goed begrepen had. Zeker in het geval er "unknown" staat en geen foutief nummer, lijkt me er ruimte om te corrigeren. Een BSN (en geboorteplaats) is dan vrij eenvoudig te verifiëren vanaf je reisdocumenten.

Voor de gemoedsrust en zekerheid in elk geval fijn dat Knoppie79 hem opnieuw aangevraagd heeft, denk ik. Dat zou ik ook doen, voor die paar dollar.
Laatst gewijzigd door Wouterkaas op 10 mei 2022, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Coyote schreef:
07 mei 2022, 14:27
Maar of je het ver vind gaan of niet, @roelb heeft wel gelijk. Voor bijv. het klussen aan je eigen huis in Amerika kun je ook een klussenbedrijf inhuren. Als je zelf gaat klussen ontneem je dus iemand het werk in Amerika.
Inderdaad. En hiermee bedoel ik dus vooral te zeggen dat je, zeker als je niet als standaard toerist komt, zelf ook goed moet beseffen wat wel en niet mag onder het VWP, voordat je voor de balie van een immigrations officer staat.

Als je een huis hebt en er lekker aan gaat klussen tijdens je verblijf daar dan zal daar geen haan naar kraaien. Maar vertel vooral niet bij een immigrations interview dat je die plannen hebt. Datzelfde geldt voor iemand die semi-commercieel een blog bijhoudt of hobby-journalist is. Als jij tijdens een vakantie daarvoor werkzaamheden verricht dan heb je een journalisten visum nodig. Kijk, als je wat foto's maakt en een verhaaltje schrijft, en daar later wat geld mee verdient door advertenties dan zal daar geen haan naar kraaien. Maar ga het vooral niet trots vertellen bij een immigrations interview, kans is groot dat je dan naar huis gestuurd wordt.

De grootste kans op weigering is er voor mensen die door hun werkgever naar de US gestuurd worden en niet helemaal begrijpen wat wel en niet mag onder het VWP. Zodra het antwoord op de standaard "What's the purpose of your visit" is dat je voor werk komt zal een immigrations officer direct doorvragen om te achterhalen of wat jij "werk" noemt wel valt onder de business purposes van het VWP. Een verkeerd antwoord kan - zeker als iemand een slechte dag heeft - voldoende zijn om zodanig veel twijfel te zaaien dat je niet wordt toegelaten. En dan helpt een taalbarriere uiteraard ook niet - want ook al denkt de gemiddelde Nederlander wel dat 'ie goed Engels spreekt, de verschillen tussen wat wel en niet mag zijn subtiel, en een misverstand is snel gecreerd. Zeker met termen als "work" en "business". In zo'n geval kan het zelfs verstandig zijn om te vragen om een tolk.

Ik vind ook eigenlijk dat een werkgever die zijn werknemers naar een land buiten de EU stuurt hier ook een verantwoordelijkheid draagt. In heel veel gevallen is een stukje voorlichting of een workshop oid echt geen overbodige luxe.
Berry
Amerikafan
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 mar 2021, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Berry »

Vorige reizen kwamen wij ook fluitend voorbij de Douane in Amerika. Echter werden nu toch flink gegrild. Gaven aan dat we voor 86 dagen bleven en de beste man zijn hele gezicht betrok en bla risico dit, bla risico dat.
Na dat ik ons halve reisschema aan hem had voorgedragen plus meerdere creditcards had laten zien mochten we door.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1569
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

@Berry vroeg de officer hoe lang jullie bleven?
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Berry
Amerikafan
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 mar 2021, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Berry »

d_vdploeg schreef:
12 mei 2022, 11:56
@Berry vroeg de officer hoe lang jullie bleven?
Ja, what is the purpose of your visit & how long are you here for zijn bij mij altijd de eerste 2 vragen geweest.
De beste man wilde natuurlijk uitsluiten dat wij ons bij de illegale Mexicanen voegen om op het land te werken o.i.d. :wink:
Moet wel zeggen dat de toon vooral omsloeg naar een positievere vibe toen ik m'n Amex platinum kaart liet zien. Zal wel het contrast zijn met onze vliegtuig kloffies :lol:
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Tja, zo'n metalen kaart doet het toch altijd goed :-).

Maar zonder dollen, dat zegt uiteindelijk ook best veel. Kijk, als jij 86 dagen blijft dan betekent dat ook dat je de middelen moet hebben om jezelf 86 dagen te onderhouden en 85 nachten ergens moet kunnen verblijven. Zeg even dat je toch al snel $200 per dag kwijt bent, ook als je het op "on a budget" doet. Dat is al snel 20k, iets dat lang niet iedereen zich kan veroorloven.

Maar die beste man daar weet ook wel dat Amex minimale inkomenseisen hanteert. Een platinum kaart krijg je, zeker in de US, niet zomaar. Op dat moment weet hij dus al dat je een relatief hoog inkomen hebt en jezelf dus vermoedelijk zonder problemen kunt onderhouden, zonder illegaal te hoeven werken. Daarmee is een zorg van zijn lijstje gevinkt. De andere zorg is of je wel terugkeert. Maar ook die is meestal snel weggenomen als je gewoon een retourticket hebt, een baan en woning in NL en in dit geval zelfs nog een concreet reisschema.
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Division »

Berry schreef:
12 mei 2022, 15:34
Moet wel zeggen dat de toon vooral omsloeg naar een positievere vibe toen ik m'n Amex platinum kaart liet zien.
Hij vroeg of hij je creditcard mocht zien?
Afbeelding
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Ik vermoed van wel..

Heb ik ook wel eens gehad, maar dat was juist bij een heel kort tripje (weekend NYC). Immigrations was helemaal leeg, zaten voorin dus konden meteen doorlopen. Eerste en laatste keer dat ik doorgezaagd ben over financiele middelen. Eerst de vraag "any money on you", met als antwoord uiteraard "No, just some small change, no more than $100", omdat ik er dan vanuit ga dat het doel van de vraag ids of je meer dan $10k bij je hebt. Maar toen kwam de vraag wat we dan kwamen doen zonder geld. Uiteraard aangegeven dat we gewoon kaarten bij hebben. Uiteindelijk hielden toen ook alle vragen direct op bij het tonen van een platinum Amex ;-).

Bijzonder is ook dat we toen ook nog eens allebei netjes gekleed waren - we zijn toen vanuit een begrafenis direct naar Schiphol doorgereden. Dus we zagen er ook niet uit als zwervers in een vliegtuighoodie.
Berry
Amerikafan
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 mar 2021, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Berry »

Dit dus. Vragen niet direct naar je creditcard, maar wel hoe je de reis gaat betalen; hoeveel geld heb je bij je, wat is je budget, heb je nog reserves etc.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1818
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Timothy555 »

ESTA aangevraagd voor m’n beide dochters, 45 min later alletwee goedgekeurd.
Gebruikersavatar
Coyote Buttes
Amerikafan
Berichten: 376
Lid geworden op: 26 mar 2020, 12:26
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Coyote Buttes »

Vandaf donderdag 26 mei 2022 gaan de kosten voor het aanvragen van een Esta omhoog.
De prijs gaat van $14 naar $21.

Als je zeer binnenkort een esta aan moet vragen zou ik het nu doen.
Pepito
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:14
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Pepito »

Bedankt voor de heads-up. Was eigenlijk van plan om het donderdag te gaan aanvragen, maar nu vanavond maar even gedaan.
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1913
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Frasi »

@Coyote Buttes Bedankt voor de tip!!
Net een half uurtje bezig geweest om de familieaanvraag (5x) in te dienen. Vergunning in behandeling....
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Frian
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 12 jan 2018, 08:21
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Frian »

@Coyote Buttes bedankt voor de tip. Gisteren gelijk onze Esta's aangevraagd.
MayJans
Amerika-ontdekker
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 mar 2022, 18:11
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door MayJans »

Bedankt @Coyote buttes, vanavond nog maar even snel doen!
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1913
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Frasi »

Ik dacht dat je zelf terug moest gaan kijken of je ESTA's intussen zijn goedgekeurd, maar ik kreeg vannacht netjes emailbericht van de statuswijziging.
Alle 5 goedgekeurd. Bevestigingen opgeslagen en uitgeprint.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1818
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Timothy555 »

Ja, ik heb die status change-mails enkel in 2019 niet gehad.

In november 2021 (voor mezelf), februari 2022 (voor m'n vrouw) en nu recent (voor m'n beide kinderen) telkens een e-mail gehad. Misschien een recente aanpassing/verbetering.

@Coyote Buttes bedankt! Ik had m'n ESTA's al voor het hele gezin, maar heb een goede vriend en z'n vrouw blij gemaakt door geen $14 extra uit te geven voor twee ESTA's.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer