Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Dutchess »

Ik heb inderdaad over meerdere gevallen gelezen waarbij de ESTA ingetrokken werd, wat nog een overblijfsel leek te zijn van de travel ban. Dit veroorzaakte vooral op 8 nov heel wat consternatie op Schiphol. Wat ik er van las, konden mensen een nieuwe aanvraag indienen die wel goedgekeurd werd, maar niet altijd op tijd om hun oorspronkelijke vlucht te halen. Dus altijd een goed idee om de dagen voorafgaand aan vertrek nog even je ESTA te controleren, dan heb je tijd om een nieuwe aanvraag te doen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Coyote »

Je zou bijna zeggen, krijg je dan geen mail van no-reply@cbp.dhs.gov met een 'ESTA Status Change' ?

Overigens even gecheckt voor mij zelf, nog steeds approved. :D

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Ja die krijg je. Mijne is afgelopen juli ingetrokken toen ik niet geannuleerd had. Kreeg de mail dat de status gewijzigd was.

Dat er 8 november wat aanloop problemen waren kan ik me voorstellen.
Maar het is niet zo dat alle ESTAs ouder dan 1 november zijn ingetrokken.
Voordat iedereen nu ineens nieuwe gaat aanvragen, eerst even checken of de jouwe nog actief is paar dagen voor vertrek kan inderdaad geen kwaad.
Gast

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Gast »

Mijne is/was nog geldig tm februari 2022. Heb ook voor de zekerheid beide ESTAs gecontroleerd op geldigheid. Omdat we beiden Global Entry hebben waren we TSA Pre approved (ook vermeld op boarding passes) dus we hoefden ESTA nergens te laten zien.
Je hoofd voor de camera in de speciale GE kiosk is genoeg om een approval slip te krijgen die je even laat zien bij de immigrations officer en vervolgens bij Customs. Zelfs paspoort hoef je niet te scannen. Ideaal :thumbup:
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Dutchess »

Coyote schreef:
25 nov 2021, 20:36
Je zou bijna zeggen, krijg je dan geen mail van no-reply@cbp.dhs.gov met een 'ESTA Status Change' ?
Dat is dus kennelijk niet bij iedereen gebeurd.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
deebee7
Amerikafan
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 dec 2020, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door deebee7 »

We hadden ESTA's voor onze reis naar de US maar deze is ondertussen vervallen sinds vorige maand en moeten dus nieuwe aanvragen. Nu gingen we normaal pas in april dus nog tijd genoeg. Maar het lijkt er nu sterk op dat onze reis naar Zuid-Afrika binnen 4 weken niet zal kunnen doorgaan door de nieuwe variant daar en de travel ban die er waarschijnlijk weer zal op gaan naar dat land. Nu kijken we mogelijks toch nog terug naar FLorida. Maar hoe lang op voorhand moet je een ESTA aanvragen? M'n ouders van 70+ zouden mogelijks ook meegaan voor de eerste keer. Zij vroegen nog nooit eerder een ESTA aan. Als ik dit 1 à 2 weken op voorhand pas aanvraag (want moet nu nog alles beginnen regelen) bestaat er dan kans dat we toch niet tijdig een ESTA hebben voor vertrek op 24 december?
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1908
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Frasi »

ESTA's worden in de regel direct tot binnen 1-2 dagen goedgekeurd. Bij mij duurde het vorige maand 1 dag.
De voornaamste reden om een ESTA niet last-minute te regelen is, om in het onverhoopte geval van een afwijzing, nog tijd te hebben een visum te regelen. In normale tijden kon een visum aanvraag voor de VS tot 2 weken duren, dus vandaar de algemene tip om de ESTA minimaal 2 weken voor vertrek aan te vragen. Maar nu is alles anders; visumprocessen kunnen veel langer duren. En als er geen bijzonderheden zijn (en je dus alle vragen 'gunstig' kan beantwoorden) is er weinig risico op een ESTA afwijzing.

Met een ESTA aanvraag is er overigens niet veel te regelen. Je moet een paspoort (reispas voor de Belgen) hebben. Verder is er niets voor te bereiden.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
deebee7
Amerikafan
Berichten: 377
Lid geworden op: 28 dec 2020, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door deebee7 »

Okay bedankt. Ik hoop dat dat kans klein is dat onze esta er niet zou doorkomen gezien we er al 1 eerder hebben gehad (maar wel nooit gebruikt door pandemie). Of speelt dat niet mee?
Defrancq
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 nov 2021, 10:27
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Defrancq »

Er staat idd, een tegenstrijdigheid in mijn post.
Zijn ESTA was niet vervallen. Maar op de luchthaven zeiden ze dat zijn ESTA niet ok was.
Een mail heeft hij al evenmin gekregen om te zeggen dat zijn ESTA vervallen zou zijn. Hij stond in de luchthaven met zijn mond vol tanden en wist van niets. Zijn Esta was eind september approved.
Hij is ook niet mogen vertrekken daardoor, en de tijdspanne om het in orde te krijgen was inderdaad te kort. Dus nieuwe vlucht dag erna, dan is hij effectief kunnen vertrekken met nieuwe ESTA-aanvraag.

Ik was er zelf niet bij op de luchthaven en is enkel via wat hij me vertelt.

In ieder geval, ik wou dit even meegeven en eens luisteren of jullie al dezelfde ervaringen hebben gehad.

Ik vogel het wel uit. Veel succes allemaal!
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

deebee7 schreef:
26 nov 2021, 12:01
Of speelt dat niet mee?
Nee speelt geen rol. ESTA's kon je gewoon aanvragen en werden gewoon goedgekeurd tijdens de travelban. Daar heeft de travelban zelfs niks mee te maken gehad. Alleen als jij probeerde te reizen naar de VS tijdens de travelban werd ie ingetrokken. De reden dat je ESTA niet wordt toegekend of wordt ingetrokken krijg je nooit te weten overigens.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1908
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Frasi »

Defrancq schreef:
26 nov 2021, 12:49
Een mail heeft hij al evenmin gekregen om te zeggen dat zijn ESTA vervallen zou zijn.
Toen ik mijn ESTA aanvroeg, werd deze niet direct goedgekeurd.
Maar de volgende dag kreeg ik wel een email van het cbp dat er een wijziging in mijn ESTA status was (in mijn geval goedgekeurd).
En ik heb eerder ook emails gekregen van het cpb een paar weken voordat een (oude) ESTA zou aflopen. Ik krijg dus wel status updates per email.
tempsnip.png
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1811
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Timothy555 »

Idem. Mail gehad van de vorige dat hij kwam te vervallen, en nu bij de nieuwe een 'status update' na het goedkeuren.

Ik kreeg eerst 'pending', maar nog geen uur later was het 'authorized' (en kreeg ik die mail).
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Coyote »

Defrancq schreef:
26 nov 2021, 12:49
Zijn ESTA was niet vervallen. Maar op de luchthaven zeiden ze dat zijn ESTA niet ok was.
Een mail heeft hij al evenmin gekregen om te zeggen dat zijn ESTA vervallen zou zijn. Hij stond in de luchthaven met zijn mond vol tanden en wist van niets. Zijn Esta was eind september approved.
Dat werpt natuurlijk al een iets ander licht op de zaak.

Je kunt natuurlijk best approved zijn maar als jij een fout in de aanvraag (naam, paspoortnr etc) gemaakt hebt dan zullen ze daar op het vliegveld alsnog achterkomen en dan aangeven dat je ESTA niet oké is.

Je geeft nu zelf aan dat zijn ESTA niet vervallen was dus dan denk ik eerder iets wat ik hierboven schrijf.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door hemmie »

Voor de duidelijkheid, als hij inlogde, stond de status van de sta dan nog op approved, of op expired? Volgens mij heb ik van wel meer mensen gelezen dat ze geen mail hadden gehad, maar de status van de esta wel op expired stond. Maar dan is de esta dus niet meer in orde.
Terug in Texas!
McFly
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 dec 2013, 18:44

ESTA opnieuw aanvragen na opening USA?

Bericht door McFly »

Reis naar VS is aanstaande. In bezit van 'approved' ESTA formulier. Al aangevraagd voordat VS echt open ging voor toeristen. Maar ik vang nu bericht op dat je beter kort voor vertrek (maar niet te kort) een nieuwe ESTA kunt aanvragen om probleem bij vertrek te voorkomen.

Iemand ervaring mee of soortgelijke verhalen gehoord (wil geen paniek zaaien)? In mijn beleving is goedgekeurde ESTA geen reden voor zorg. Of de douane-ambtenaar in de VS moet reden zien om ons tegen te houden...

Bij voorbaat dank voor reacties! :clap:
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: ESTA opnieuw aanvragen na opening USA?

Bericht door harryh »

Ten eerste is er al een topic waar deze vraag thuis hoort Marty @McFly ;) viewtopic.php?f=30&t=60738.
Het antwoord en meerdere ervaringen vind je daar ook. Het is niet nodig om een nieuwe ESTA aan te vragen, waar heb je dat vandaan?
Check wel even of de jouwe nog geldig is, alleen dan moet je een nieuwe aanvragen. Ben er zelf al mee heen en weer naar de VS geweest.

Er waren enkele spookverhalen wat uiteindelijk bleek te zitten in voorlopen paspoorten enz.
McFly
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 dec 2013, 18:44

Re: ESTA opnieuw aanvragen na opening USA?

Bericht door McFly »

@harryh Dank voor je reactie. Sorry, had 'm in de andere groep moeten plaatsen.
We hoorden het van het bureau dat helpt bij de reis. Punt is wel dat er op ESTA wel approved staat maar geen expire date...
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: ESTA opnieuw aanvragen na opening USA?

Bericht door harryh »

Is 2 jaar geldig
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

Gewoon regelmatig je ESTA status checken. Desnoods voordat je de vertrekhal inloopt.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
Gebruikersavatar
recidivist
Amerikafan
Berichten: 334
Lid geworden op: 11 aug 2009, 18:34

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door recidivist »

Vanmorgen zouden we in het vliegtuig naar de States zitten. Zouden inderdaad, want de Esta die in juni 2021 was aangevraagd en waarvan we netjes de approved melding hebben ontvangen (en die op papier ook bij ons hadden) kwam toch niet door de controle heen. Volgens de luchtvaartmaatschappij komt dit de laatste tijd vaker voor bij Esta's die voor 8 november zijn aangevraagd. Uiteraard op Schiphol meteen een nieuwe aanvraag gedaan, maar helaas kwamen deze nieuwe approved Esta's te laat binnen (ongeveer 3 uur na het aanvragen) om nog met de vlucht mee te kunnen. De luchtvaartmaatschappij was hulpvaardig genoeg ( :thumbup: ) en heeft de tickets nu op morgen gezet. Morgen dus opnieuw naar Schiphol en hopelijk dat de reis dan alsnog kan beginnen. Opnieuw testen is volgens de luchtvaartmaatschappij niet nodig: zij zien dit gewoon als 'vertraging'. Mochten ze daar morgen anders over denken, dan is testen op Schiphol prima geregeld: verschillende passagiers hadden hun test nog niet op orde en konden alsnog mee dankzij de (snel)teststraat op Schiphol.
Bezochte staten: AL, AK, AR, AZ, CA, CO, CT, DE, FL, GA, IA, IL, IN, KY, LA, MA, MS, MO, MT, NV, NH, NJ, NM, NC, OR, PA, RI, SC, SD, TN, TX, UT, VA, VT, WV, WY.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer