Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Lieza
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jul 2013, 13:54

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Lieza »

Bedankt voor de info Roel! Dan laat ik het zo.
remmie77
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2018, 23:59
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door remmie77 »

Goeiedag allemaal! over 2 weken ga ik met mijn familie naar Florida en heb er heel veel zin in.....echter maak ik mij
nog ergens zorgen over en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen....
in 1998 ben ik al eens eerder op vakantie geweest in Florida en moest toen in het vliegtuig een groen formuliertje invullen(volgens mij is dit het I-94w formuliertje?) nu was ik dus dit formuliertje kwijt toen ik terug ging naar nederland en ze vertelden mij op de luchthaven in Orlando dat ik naar het amerikaanse consulaat moest gaan in nederland , maar dat heb ik dus nooit gedaan....
ik heb al gebeld naar het amerikaans consulaat met deze vraag maar dan verwijzen ze je naar de website, dus dat schiet ook niet echt op..
hoop zo dat jullie mij hiermee kunnen helpen zodat ik toch met een gerust gevoel naar de states kan afreizen. bedankt alvast! remmie77
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door hemmie »

vinceG schreef: Mijn laatste 3 vluchten naar de VS van de afgelopen 6 maanden heb ik geen blauw/wit formulier meer gehad. Deze vragen kreeg ik bij de kiosk. 2x via detroit en 1x via seattle.
Mijn man vloog zaterdag van Dubai naar Houston, in het filmpje dat in het vliegtuig werd getoond werd nog wel over het blauwe formulier gesproken, maar er werd vervolgens omgeroepen dat dat formulier inmiddels niet meer werd gebruikt. Geen idee hoe dat nu dan gaat als je niet langs de kiosk mag/kan.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Inges »

remmie77 schreef:Goeiedag allemaal! over 2 weken ga ik met mijn familie naar Florida en heb er heel veel zin in.....echter maak ik mij
nog ergens zorgen over en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen....
in 1998 ben ik al eens eerder op vakantie geweest in Florida en moest toen in het vliegtuig een groen formuliertje invullen(volgens mij is dit het I-94w formuliertje?) nu was ik dus dit formuliertje kwijt toen ik terug ging naar nederland en ze vertelden mij op de luchthaven in Orlando dat ik naar het amerikaanse consulaat moest gaan in nederland , maar dat heb ik dus nooit gedaan....
ik heb al gebeld naar het amerikaans consulaat met deze vraag maar dan verwijzen ze je naar de website, dus dat schiet ook niet echt op..
hoop zo dat jullie mij hiermee kunnen helpen zodat ik toch met een gerust gevoel naar de states kan afreizen. bedankt alvast! remmie77
Ik heb in 2014 keurig mijn I-94 afgegeven toen ik van Olympic over ging naar Vancouver Island (wij vlogen terug vanaf Vancouver). Op mijn I-94 had ik mijn getrouwde naam en mijn meisjesnaam opgeschreven. Blijkbaar hebben ze dat niet goed kunnen lezen want mijn gezin staat keurig als vertrokken maar ik niet. Nou kwam ik in 2016 opnieuw via Canada de VS in en geen haan die er naar kraaide. Ik mocht gewoon naar binnen. De gegevens worden 5 jaar bewaard en je kunt het zelf checken tegenwoordig bij de overheid. Dus als dit in 1998 speelde denk ik (maar ik weet het natuurlijk niet 100% zeker!!) dat het geen probleem zal geven. Maar check het even hier:

https://i94.cbp.dhs.gov/I94/#/history-search
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

remmie77 schreef: invullen(volgens mij is dit het I-94w formuliertje?) nu was ik dus dit formuliertje kwijt toen ik terug ging naar nederland en ze vertelden mij op de luchthaven in Orlando dat ik naar het amerikaanse consulaat moest gaan in nederland , maar dat heb ik dus nooit gedaan....
Don't worry. Vroeger werden die papieren I94 formulieren (die al heel lang niet meer bestaan, het is volledig digitaal) uit je paspoort gehaald bij vertrek en dan (hopelijk) verwerkt zodat jouw vertrek weer geregistreerd werd. Dat ging ook regelmatig mis en had geen gevolgen, hooguit een extra vraag als je de volgende keer kwam. Dus ook 20 jaar later zal het denk ik geen gevolgen hebben.

Ik neem aan dat je inmiddels een ESTA aanvraag hebt gedaan en dat de status daarvan "approved for travel" is? Als er een "overstay" op jouw naam zou staan dan vermoed ik dat het daar al mis zou zijn gegaan.

Op de I94 website die @inges aanhaalt zul je geen gegevens van 1998 terugvinden :-). Inderdaad kun je daar de travel history van de laatste 5 jaar zien. Dat wil niet zeggen dat de CBP zelf gegevens over een langere periode bewaart. Maar 1998 is wel heeeeel lang geleden..
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

hemmie schreef: Mijn man vloog zaterdag van Dubai naar Houston, in het filmpje dat in het vliegtuig werd getoond werd nog wel over het blauwe formulier gesproken, maar er werd vervolgens omgeroepen dat dat formulier inmiddels niet meer werd gebruikt. Geen idee hoe dat nu dan gaat als je niet langs de kiosk mag/kan.
De customs declaration formulieren staan sowieso altijd ergens in de immigrations hall, op zo'n counter met pennen aan een kettingkje. Maar ik kreeg hem de laatste keer gewoon nog in het vliegtuig en als je langs de balie gaat heb je er echt een nodig.
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Inges »

roelb schreef:
Ik neem aan dat je inmiddels een ESTA aanvraag hebt gedaan en dat de status daarvan "approved for travel" is? Als er een "overstay" op jouw naam zou staan dan vermoed ik dat het daar al mis zou zijn gegaan.
Ik wist in 2016 dat het niet goed was gegaan in 2014 en heb mij geen enkele zorgen gemaakt of ik de US binnen zou kunnen komen. Ik had wel voor de zekerheid een foto van de I-94 (had ik toevallig gemaakt voordat ik hem inleverde) mee en mijn boarding pass van de vlucht Vancouver - Amsterdam van 2014. Maar ik had een goedgekeurde (nieuwe) Esta en dus heb ik mij geen enkele zorgen gemaakt. Er is ook geen enkele vraag over gekomen. Ik mocht gewoon via de APC naar binnen en na een heel snel praatje met de immegrations officer gewoon doorlopen. Dus ik denk net als Roel dat een papiertje van 20 jaar geleden niet uit zal maken. Zeker niet omdat jij toen de tijd gewoon met een vlucht bent vertrokken vanuit de US. Ik niet. Ik ging met de auto de grens weer terug over en heb dus geen "record" van vertrek uit de US (alleen vanuit Vancouver en ik ben er zeker van dat ze daar ook toegang tot hebben in de USA). Ik zou me er niet teveel zorgen over maken en met een goedgekeurde Esta ook geen slapende honden wakker maken door je te gaan melden bij het consulaat.
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
remmie77
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2018, 23:59
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door remmie77 »

dank jullie wel allemaal! dit zijn best geruststellende berichten als ik het zo lees.
ik heb mijn ESTA aanvraag inmiddels gedaan en die is goedgekeurd.
dus op naar een leuke vakantie in de USA :D
leducw
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 feb 2014, 13:01
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Piringen

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door leducw »

Hallo,
Na 2014 & 2016 zijn we opnieuw bezig met onze reis richting usa. Nu krijgen we beide een mail dat onze esta verloopt :
Mijn verloopt voor we vertrekken, ik maak dus een nieuwe aan en er komt Approved te staan. Echter als ik dit na enkele dagen opnieuw controleer staat er aanvraag verlopen. Ik heb dit niet afgeprint enkel een print screen.
Kan ik gewoon vertrekken of best opnieuw aanvragen en betalen.?

Haar verloopt de dag als we terug keren, dus dit zou in orde moeten zijn.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Dat is gek. Hoe zoek je precies de status op?

Doe je dat op deze pagina: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/applicati ... ution=e1s1 ?

En kies je dan voor het bovenste deel (met application number), of gebruik je het onderste deel van de pagina (onder "I do not know the application number")?
leducw
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 feb 2014, 13:01
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Piringen

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door leducw »

Via het onderste, ik heb namelijk maar een gedeelte van de aanvraag code op print screen ( had deze gemaakt om door te sturen zodat de vriendin wist dat dit in orde was)

Denk dat ik best een nieuwe aanvraag doe.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Goedgekeurd is goedgekeurd. Dat verdwijnt niet zomaar.

Weet je zeker dat je het juiste paspoortnummer hebt ingevuld (bij de nieuwe aanvraag)?

Als je de aanvraag afgerond hebt en betaald dan krijg je een pagina met de tekst:
AUTHORIZATION APPROVED

Your travel authorization has been approved and you are authorized to travel to the United States under the Visa Waiver PRogram. This does ...

PAYMENT RECEIPT

You have successfully submitted payment for the application listed below. A request by the cardholder to the bank or PayPal for a refund of fees will result in an automatic denial of the application. Please print this page for your personal records.

NAME
<hier staat je naam>

DATE OF BIRTH
<en je geboortedatum>

APPLICATION NUMBER
<je aanvraagnummer>

PASSPORT NUMBER
<hier staat het gebruikte paspoortnummer>

STATUS
Authorization Approved

EXPIRES
Jan 01, 2019 (hier dus 2 jaar in de toekomst of de vervaldatum van je paspoort)
RobinRJ
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2018, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 0

Esta aanvragen

Bericht door RobinRJ »

Beste Reizigers

Mijn naam is Robin.
Ik hoop dat ik hier een aantal vragen kan stellen over het aanvragen van een ESTA. Ik heb het een en ander al opgezocht maar kom er niet echt uit. Ik hoop daarom hier wat mensen te zien en tegen te komen die mij kunnen helpen.

Ik ben 23 jaar en wil eind van dit jaar naar Amerika gaan voor 2 weken. Ik ga naar Orlando Florida. Ik ga naar een vriendin.

Ik ben me aan het inlezen van een aanvraag van een ESTA
Ik heb een strafblad. De dingen die ik heb gedaan hebben niks te maken met ' Moral turpitude '. En de vraag op het esta formulier is :

Have you ever been arrested or convicted for any crime?

Ik heb gelezen dat ze Moral turpitude aanhouden. Als ze dat bedoelen kan ik nee aanvinken. Bedoelen ze alles buiten Moral turpitude dan moet ik ja invullen. Ik wil niet liegen op het formulier dus ik wil graag meer weten hoe ze de vraag bedoelen
Ik hoop snel wat te horen!


Groetjes
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Marcopstal »

Waar haal je dit ? Dat is helemaal de vraag niet die gesteld wordt. De vraag die gesteld wordt is:

“Have you ever been arrested or convicted for a crime that resulted in serious damage to property, or serious harm to another person or government authority?”

Het gaat dus om "serious harm", de "moral turpitude" heeft men aangepast omdat niemand dit begrijpt maar uiteindelijk bedoelt men nog steeds hetzelfde.

Als je "JA" invult wordt de aanvraag overigens zowiezo afgewezen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Dutchess »

Zit je wel op de juiste site? https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Old Faithful »

Op een andere site moet je precies dezelfde gegevens invullen maar kost het alleen (veel) meer geld. Je kansen op succes worden NIET groter.
Groet,

Old Faithful
WeGaan!
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jun 2018, 01:38
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door WeGaan! »

Beste ervaren Amerika-gangers,

Ik heb een esta-vraag/probleem:

Vraag me niet waarom, maar ik heb achter de plaatsnaam van mijn woonadres en achter plaatsnaam werkgever, de postcode ingevuld. Toen ik op 'volgende' drukte, werd alles in hoofdletters gezet en werden de postcodes weggehaald, maar ik heb ze er toen toch weer achter gezet.
Ik wilde het goed doen, en zo had ik het gezien op een voorbeeldformulier op internet (bij Tioga)
Echter, dat bleek later een voorbeeld van vóór het op 'volgende' drukken.

Ik heb dit zo gedaan bij 3 aanvragen (de 4e moet ik nog indienen). De eerste 3 zijn wel goedgekeurd, maar ik ben nu toch bang dat ik er problemen mee zal krijgen, omdat het vakje van de plaatsnaam ook de cijfers en letters van de postcode bevat. Misschien wordt dat bij het inscannen of zo niet herkend?

Ik wil best nieuwe aanvragen, maar ook dat vind ik eng. Ik weet niet of het systeem dat aankan, omdat er nu al een esta-vergunning in staat.

Wat is jullie advies? Kunnen die postcodes problemen opleveren?
Of beter nieuwe aanvragen? Gaat dat wel goed, als er al een esta is verleend?
Pfff stress, we gaan eind volgende maand!

Alvast veel dank voor jullie reactie :) Misschien knullige vragen, maar het wordt onze 1e keer Amerika!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42025
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Martin & Marianne »

Tioga tours geeft aan dat er geen veld is voor de postcode maar dat je die in zou kunnen vullen:
Uw contactinformatie
Hier vul je je eigen adresgegevens in. Er is geen speciaal veld voor de postcode. Deze zou je kunnen invullen in de tweede adresbalk of achter je woonplaats, maar het is niet verplicht.

Als je dat had gelezen had je geweten dat het niet nodig is. Maar blijkbaar is het ook geen probleem als je het wel doet.

Informatie zoals dat op de site van Tioga Tours kan handig zijn, maar denk ook zelf altijd goed na. Je ziet in de praktijk dat informatie niet altijd up to date is (zo geeft Tioga Tours aan dat je alleen maar met een cc kunt betalen, maar dat is niet meer correct). En er is bij elke vraag de mogelijkheid om een toelichting te kunnen lezen.

De aanvragen zin goedgekeurd, dus het is niet nodig om een nieuwe aanvraag te doen.

Marianne
WeGaan!
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jun 2018, 01:38
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door WeGaan! »

Hallo Marianne, dank voor je snelle reactie!

Ik had die tekst van Tioga wel gelezen, maar er stond ook een afbeelding van het formulier bij, en die afbeelding heb ik als leidraad gebruikt. Waardoor ik dus de mist in ging.

Maar ik begrijp uit jouw info dat mijn manier van invullen (plaats plus postcode in vakje plaatsnaam) waarschijnlijk alleen consequenties zou kunnen hebben bij de beoordeling van de aanvraag. En dat er nu (nu de vergunningen zijn verleend) geen probleem meer is.
Dat stelt me voldoende gerust. Ik ga dus geen nieuwe aanvragen.

Nogmaals bedankt voor je reactie!
Groetjes, Erna
WeGaan!
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 jun 2018, 01:38
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door WeGaan! »

Sorry, toch nog een vraag over ESTA.

Ik heb voor onze 2 zoons bij de vraag of ze een werkgever hebben, NEE ingevuld. Jongste van 17 zit op de middelbare school en oudste van 21 studeert op de universiteit.
Ik dacht dat het echt om werk/inkomen ging, maar ik las nu ook ergens dat je student/scholier in kon vullen (maar dat leek me lastig ivm de adresgegevens en zo..). Anyway: dat heb ik dus niet gedaan.
Hebben jullie daar ervaring mee? Wat moet? Wat is de bedoeling?

Ik zal blij zijn als we er eenmaal zijn, haha.

Groet, Erna
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer