Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
Aricon
Amerika-expert
Berichten: 2038
Lid geworden op: 20 nov 2007, 21:38
Aantal x V.S. bezocht: 40
Locatie: boven Groningen

Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Aricon »

Het vorige topic was al weer 50 pagina's lang. Hier gaan we verder!

Noot van Dennis: De informatie in dit onderwerp is samengevat in een artikel op de hoofdsite. Klik hier voor het uitgebreide artikel over ESTA.

Sinds 1 januari 2009 moeten alle reizigers die onder het Visa Waiver Program (dat wil zeggen: voor een periode van <90 dagen, voor plezier of kortlopende zaken) naar de VS reizen uiterlijk 72 uur van te voren toestemming vragen om naar de VS te reizen via ESTA.

ESTA geeft slechts toestemming tot het reizen náár de VS en is geen garantie voor het daadwerkelijk binnen komen in de VS. ESTA kost op moment van schijven $14 (per persoon) en kan alleen via creditcard en paypal betaald worden.

De goedkeuring kan tot 72u duren, en je krijg GEEN bevestigingsmail. Je moet zelf af en toe controleren als je status al goedgekeurd is. Bij de meesten is dat na 30min reeds het geval. Sociale media accounts vermelden is optioneel.

De ESTA is 2 jaar lang geldig.

Officiële ESTA site: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
Deel I van het Centrale ESTA Topic: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 30&t=16189
Deel II vind je hier: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 30&t=40739

Stel in dit topic al je ESTA gerelateerde vragen. Lees aub wel het vorige deel door voor veel gestelde vragen!
Gebruikersavatar
RNA
Amerika-expert
Berichten: 2200
Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:41
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zon, strand Zeeland
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door RNA »

Het was alweer 2 jaar geleden eer ik voor het laatst een ESTA heb ingevuld, maar naar mijn idee willen ze nu meer weten dan toen. Namen van ouders, BSN nummer, werkgever...
Afbeelding WA, NY, NJ, PA, MD, VA, FL, TX, MN, HI + Puerto Rico - nog 40 te gaan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arends1989
Amerikakenner
Berichten: 669
Lid geworden op: 15 apr 2012, 18:07
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Nederland

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Arends1989 »

Kon me ook niet herinneren dat ik dit heb ingevuld vorig jaar. Blijkt dat er sinds november 2014 wat aanpassingen zijn:

What are the additional questions with the new "Enhanced" ESTA application?

As of November 3, 2014, the additional questions are:

- Other Names/Aliases

- Other Citizenships

- Parents name(s)

- National Identification Number (if applicable)

- U.S. Contact information (email, phone, points of contact)

- Employment information (if applicable)

- City of Birth
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Martin & Marianne »

Hallo Conny,
misschien is het goed om de belangrijkste weetjes en tips in het eerste bericht van dit topic te vermelden zodat daar naar verwezen kan worden en men geen 50 + pagina's hoeft door te nemen?
Bijvoorbeeld:
- dat je voor het betalen met credit card ook de CC van iemand anders kunt gebruiken.
- dat je de vragen ook in het Nederlands kunt lezen
- dat je bij elke vraag op de ? kunt klikken voor meer informatie over de vraag (lijkt overbodig maar niet iedereen heeft dit in de gaten)
- voor terugkerende reizigers: het gebruik van APC (http://www.cbp.gov/travel/us-citizens/a ... ontrol-apc )

Marianne
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Tipsy_1 »

Ik heb een esta-vraagje.

Roel zijn ESTA was nog OK, ik heb dus enkel hotel adres veranderd.

Echter: embarkment airport en vluchtnummer klopt natuurlijk niet meer. Ik kan het ook nergens veranderen.
Nu moest ik voor mijn nieuwe ESTA dit ook niet ingeven....(wel een hoop gegevens die blijkbaar vorig jaar nog niet nodig waren)

Probleem? Gewoon negeren?

bedankt voor jullie advies!
Gebruikersavatar
tofke
Amerikafan
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 jan 2009, 16:49
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Mol (Belgium)

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door tofke »

Ik heb ook een vraagje aangezien er toch wat veranderd is tov ander jaren:

er staat: Vindt uw reis naar de VS op doorreis naar een ander land?

Wij zijn Belgen maar vertrekken vanuit Schiphol (voor de 1ste x) rechtstreeks naar Houston, dus moet ik nu ja of nee invullen??

Graag een antwoord... :thumbup:

Alvast Bedankt!!

Tofke
luuc&Wendy
Amerika-ontdekker
Berichten: 70
Lid geworden op: 11 jun 2013, 19:50
Partner van: Wendy
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Tegelen

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door luuc&Wendy »

Nee je eindbestemming is de VS. Je reist niet vanuit de VS door naar een ander land ga ik vanuit.

Gr. Luuc
Gebruikersavatar
tofke
Amerikafan
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 jan 2009, 16:49
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Mol (Belgium)

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door tofke »

Nee klopt Luuc !!

Harstikke bedankt!!

Tofke
peps
Amerika-ontdekker
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 aug 2015, 22:28
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door peps »

even een vraag over APC:

begrijp ik het goed en hoef je met APC geen digitale ESTA á $14,- in te vullen? Wij zijn in 2013 nog in de USA geweest.
Hoe gaat dit dan verder in zijn werk? vliegtuig uit en dan eerst in een speciaal hokje en je paspoort daar scannen? Zijn hier verder ook geen kosten aan verbonden?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Martin & Marianne »

@Tipsy: gewoon negeren.

@peps: ESTA aanvragen staat los van het gebruik van de APC.

Onder de link die ik hierboven heb gegeven kun je dat ook teruglezen:
U.S. and Canadian passport holders and international visitors from Visa Waiver Program countries are eligible to use APC kiosks. Visa Waiver Program visitors must have Electronic System for Travel Authorizations (ESTA) approval prior to travel and have visited the United States on at least one occasion after 2008.
Een ESTA is 2 jaar geldig, dus het kan zijn dat je die niet opnieuw hoeft aan te vragen. Je krijgt bericht als je ESTA niet meer geldig is; dit is na die 2 jaar of als je ondertussen een nieuw paspoort hebt.

Marianne
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door knaapje »

............ Een ESTA is 2 jaar geldig, dus het kan zijn dat je die niet opnieuw hoeft aan te vragen. Je krijgt bericht als je ESTA niet meer geldig is; dit is na die 2 jaar of als je ondertussen een nieuw paspoort hebt..............

Om misverstanden te voorkomen:
Je krijgt alleen een berichtje als na 2 jaar je ESTA verloopt (zelf in de gaten houden kan geen kwaad). Als je paspoort verloopt en je een nieuwe ESTA moet hebben niet.

Edit:
Volgens onderstaande ervaringen schijn je dus wel een mailtje te krijgen as je paspoort verloopt.
Laatst gewijzigd door knaapje op 19 aug 2015, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Aricon
Amerika-expert
Berichten: 2038
Lid geworden op: 20 nov 2007, 21:38
Aantal x V.S. bezocht: 40
Locatie: boven Groningen

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Aricon »

Dit mailtje kreeg ik op 18 januari 2014, 30 dagen voor mijn paspoort verliep.

ATTENTION! The travel authorization submitted on March 24, 2013 via ESTA will expire within the next 30 days. It is not possible to extend or renew a current ESTA travel authorization. You will need to apply for a new ESTA travel authorization. Please reapply at https://esta.cbp.dhs.gov if travel to the United States is intended in the near future. If there are 30 or more days left on the old authorization you will receive a warning message during the application and be asked if you wish to proceed.

Ik kreeg dus wel degelijk een bericht toen mijn paspoort verliep. De ESTA was toen 10 maanden oud.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4942
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door hemmie »

Jawel hoor, ik kreeg zo'n mailtje ook toen mijn paspoort verliep. Is wel al weer een paar jaar geleden.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Loes80
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 jun 2011, 11:19
Aantal x V.S. bezocht: 8

Esta vraag

Bericht door Loes80 »

Wellicht is deze vraag al vele malen gesteld en beantwoord maar ik kon het zo snel niet vinden. Over 2 weken vertrek ik voor de 8e keer naar het mooiste land van de wereld. Mijn reismaatje voor het eerst dus dat wordt een pracht ervaring.
Nu is er een spelfoutje in zijn Esta ingeslopen, en hoewel de aanvraag op die gegevens is goedgekeurd zit het me niet lekker. Bij de geboorteplaats staat Beverwijjk, met dubbel J dus. Via de Esta zelf is dit gedeelte van het formulier niet aan te passen. Gegevens komen, strikt gezien, niet overeen met het paspoort dus.

Wat denken jullie: zekere voor het onzekere en een nieuwe aanvraag indienen?

:D
1991, 1993, 1995, 1998, 2011, 2012, 2014, 2015, 2017
LindaK1980
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 aug 2015, 00:43
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door LindaK1980 »

Hallo,

Even een vraagje: net esta ingevuld alles 30x gecontroleerd, toestemming gekregen. maar zat me toch iets niet lekker dus nogmaals gechecked. heb ik bij werkgever veterinairy clinic ingevuld ipv veterinary clinic. zou ik hiervoor een nieuwe esta moeten aanvragen of kan ik het zo laten?
Alvast bedankt

gr Linda
Gebruikersavatar
Arends1989
Amerikakenner
Berichten: 669
Lid geworden op: 15 apr 2012, 18:07
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Nederland

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Arends1989 »

Ik zou me daar niet te druk over maken. Men zal begrijpen wat je bedoeld en het je vergeven dat je een spelfout in een taal die niet je moedertaal is, hebt gemaakt. :wink:
Gebruikersavatar
sandesign
Amerikafan
Berichten: 102
Lid geworden op: 29 jan 2011, 15:14
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door sandesign »

Onze ESTA is dit jaar nog geldig. Vorig jaar zijn wij vanaf Dusseldorf gevlogen. Dit jaar vertrekken wij vanaf Schiphol Ik zag net bij ESTA dat je niet meer de vluchtgegevens kan aanpassen. Alleen verblijfadres kan je aanpassen. Ik ga er vanuit dat ik dan alleen ons verblijfadres kan aanpassen en dat onze ESTA nog geldig blijft ongeacht andere luchthaven en luchtvaartmaatschappij?
Ellis71
Amerikafan
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 aug 2015, 10:17
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Ellis71 »

Ik las in het andere Esta topic iets over een APi, kan iemand me vertellen wat dit is en waar ik dit kan downloaden/invullen.

We hebben net het verblijf adres in de USA veranderd op onze Esta.
Gebruikersavatar
Hinko
Amerika-expert
Berichten: 4899
Lid geworden op: 01 aug 2011, 21:12
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Hinko »

Api = Advance Passenger Information
In te vullen op de website van de vliegmaatschappij bij je vluchtgegevens.

Wat info bijvoorbeeld op:
https://www.klm.com/travel/aw_nl/prepar ... dex.htm#p7
API-gegevens omvatten:
Achternaam en eerste voornaam
Geboortedatum en geslacht
Paspoortnummer
Land waar het paspoort is uitgegeven
Vervaldatum paspoort
Nationaliteit
Land waar de paspoorthouder woonachtig is
Eerste verblijfadres in de Verenigde Staten. Dit adres moet bestaan uit het huisnummer, straat, plaats en postcode, inclusief de afkorting van de staat.
Ellis71
Amerikafan
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 aug 2015, 10:17
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Ellis71 »

Hinko thanks again :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer