Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door mtl »

Visum is lastiger dan een esta. Aanvragers moeten o.a. kunnen aantonen dat ze niet in de VS zullen blijven.
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Inges »

Als je een corona boete krijgt dan krijg je een aantekening op je strafblad. Ik wil mij zo wie zo wel aan de regels houden maar soms lijkt het wel alsof er enige willekeur is bij de dienstdoende BOA's. Mijn buurvrouw stond met 4 mensen even te praten op de markt en heeft hem dus te pakken. Ik ben dus ultra voorzichtig want ik heb nog 4 vouchers die op moeten ;-) Mocht je die aantekening krijgen vanwege een boete mag je dan nog steeds overal nee op invullen? Het is tenslotte geen moral turpitude toch? (maar ik blijf ultra voorzichtig zo wie zo) Ik vind hem namelijk dubieus: Moral turpitude: "an act or behavior that gravely violates the sentiment or accepted standard of the community"
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door mtl »

Ik denk niet dat ze daar in Amerika achterkomen.
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Inges »

Dat ben ik met je eens hoor (ik zou het ook niet opgeven en gewoon overal nee invullen) maar in NL heb je er wel degelijk last van omdat je geen VOG meer krijgt (voor even snel een praatje op 1,5 meter op de markt). Mijn buurvrouw zou overigens in juli naar de USA gaan en had al een esta. De reis gaat waarschijnlijk niet door maar de esta had ze al.
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

Inges schreef:
24 mei 2020, 13:17
Mocht je die aantekening krijgen vanwege een boete mag je dan nog steeds overal nee op invullen?
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat je daarmee de VS niet meer in komt. Op de officiële ESTA website staat dit bij de betreffende vraag (dit zou dan betrekking hebben op vraag 2):

Bent u ooit gearresteerd of veroordeeld voor een misdrijf dat heeft geleid tot ernstige materiële schade of ernstig letsel aan een andere persoon of schade aan een overheidsinstelling?

Volgens mij ben je bij een corona boete niet veroordeeld voor een misdrijf maar ben je slechts in overtreding van de corona regels.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Division »

Nou nee hoor. Een coronaboete is geen boete, maar een strafbeschikking van 390 euro met als gevolg een justitiële aantekening, oftewel een strafblad. Dit gaat op voor mensen ouder dan 18 én omdat het bedrag hoger is dan 100 euro. Zo'n justitiële aantekening blijft 5 jaar staan. Natuurlijk kan je wel verzet aantekenen tegen de strafbeschikking.

Ik zou wel heel goed kijken naar de exacte formulering van de vraag bij de aanvraag van een ESTA en zo nodig een advocaat consulteren voordat er gegokt wordt op 'hoe groot is de kans dat ze er achter komen?'.
Laatst gewijzigd door Division op 24 mei 2020, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

Division schreef:
24 mei 2020, 14:13
Nou nee hoor. Een coronaboete is geen boete, maar een strafbeschikking van 390 euro met als gevolg een justitiële aantekening, oftewel een strafblad. Dit gaat op voor mensen ouder dan 18 én omdat het bedrag hoger is dan 100 euro. Zo'n justitiële aantekening blijft 5 jaar staan. Natuurlijk kan je wel verzet aantekenen tegen de strafbeschikking.
Ik las het nu ook ja, maar dan nog is de vraag, is dit een veroordeling?
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Division »

Ja, het is een veroordeling waar geen rechter aan te pas komt. Je wordt hierbij 'veroordeeld tot het betalen van een boete' en die boete is 390 euro. Dat staat overigens ook in zo'n strafbeschikking: een politieagent, boa of OvJ verklaart dat je schuldig bent en wat de straf is, de 390 euro dus. Als je niks doet wordt de strafbeschikking vanzelf definitief dus verzet aantekenen loont en zolang het verzet niet in behandeling is, hoef je ook niet te betalen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Inges »

Ja zoals bovenstaande heb ik het ook opgevat en is wel één van de redenen dat ik heel voorzichtig ben. Ik vind het dubieus en zou niet "zomaar" nee durven opgeven de komende 5 jaar. Ik ben fotograaf en geef workshops voor een bedrijf. In principe was het zo dat we pas op 1 september weer mochten beginnen (omdat georganiseerde samenkomsten tot 1 sept verboden waren) maar mijn baas wilde graag dat we na 1 juni weer van start gingen. In eerste instantie weigerde ik dat omdat ik echt die noodwet niet wilde overtreden (ben zo wie zo wel een moraalridder hoor ;-)). Hij wilde de boete wel dragen maar omdat de consequentie ervan was dat ik deze aantekening zou krijgen wilde ik het niet. Ik dacht dat het mijn kansen om een esta te krijgen ernstig zou beperken in de toekomst (mijn huidige esta verloopt op 5 juni). Er was overigens volop begrip van mijn baas voor die beslissing hoor. Aan hem geen verwijten maar het heeft mij wel aan het denken gezet. 5 jaar lang geen esta aan kunnen vragen en dus niet bij familie/vrienden op bezoek in de USA is het mij niet waard. Ik blijf voorzichtig (en geef het als tip ;-))
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

Het blijft lastig. Ok het is dan een strafbeschikking, en dus blijkbaar ook een veroordeling maar is het ook een misdrijf? Volgens mij is het een overtreding en geen misdrijf, maar ik ben geen jurist en zoals @Division aangeeft, ik zou de gok niet nemen. Weten wij veel welke informatie de Customs en border protection allemaal van ons heeft :wink:

Een visum schijnt sowieso al moeilijk te zijn om aan te vragen, een ingetrokken ESTA zal dit er denk ik niet makkelijk op maken. @Inges Dus dat je het risico mijdt snap ik volkomen en ik zou mij er niet lekker bij voelen als je twijfelt bij 1 van de vragen. Het feit dat je baas er zo instaat vind ik wel terecht overigens, boete oke, maar aantekening en een strafblad, ik denk niet dat een baas dat op zijn geweten wil hebben :thumbup:
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Inges »

Is er niemand op het forum die iemand "kent" (advocaat oid) die het kan vragen? Ik ben wel benieuwd namelijk wat het nou is. Het feit dat je in NL 5 jaar lang geen VOG meer krijgt is eigenlijk ook al veelzeggend....
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Division »

In het geval van de coronaboete gaat het niet om een misdrijf, maar om een overtreding. Aangezien er nu (de regels die het kabinet heeft genomen om verspreiding van het coronavirus te remmen) sprake is van een noodverordening valt een sanctie onder het strafrecht en niet onder bestuursrecht. Daarom krijg je een strafbeschikking en niet een boete waarmee de zaak is afgedaan als je hem hebt betaald, zoals een verkeersboete bij een paar kilometer per uur te hard rijden.

Als je een visum moet aanvragen, omdat je geen ESTA kunt aanvragen, dan is dat voor het consulaat reden om eens goed naar je aanvraag te kijken en wat extra vragen te stellen. Een visum aanvragen is niet moeilijk, maar wel tijdrovend en prijzig. Ik heb zelf ook een I-visum voor mijn werk dus ik heb dat hele traject al eens doorlopen. Voordeel van reizen op visum is dat je dan weer geen ESTA hoeft aan te vragen.

@Inges wat is dan precies je vraag die je zou willen voorleggen?
Afbeelding
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

Division schreef:
24 mei 2020, 17:50
@Inges wat is dan precies je vraag die je zou willen voorleggen?
Ik wil niet voor mijn beurt spreken. De vraag die ik in ieder geval zou hebben: Stel je krijgt zo'n strafbeschikking omdat je met iets te veel mensen bij elkaar hebt staan praten, (samenscholing dus), in hoeverre moet je dan straks bij de aanvraag van een nieuwe ESTA bij vraag 2 over die veroordeling en misdrijf ''ja'' invullen?, met als gevolg dat je ESTA wordt geweigerd.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Division »

Wat is de exacte bewoording van vraag 2 en wat zijn de antwoordopties? En staan er nog andere vragen in de ESTA-aanvraag die ook gaan over veroordelingen/strafblad?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Inges »

@d_vdploeg heeft gelijk. Dat bedoel ik.

Alleen vraag 2 heeft betrekking op straf.
Bent u ooit gearresteerd of veroordeeld voor een misdrijf dat heeft geleid tot ernstige materiële schade of ernstig letsel aan een andere persoon of schade aan een overheidsinstelling?
De vragen kun je ook hier vinden: https://officieel-esta.nl/esta-artikele ... ta-vragen/
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

Vraag 2 heeft inderdaad alleen betrekking op misdrijven en veroordeling.

Alle vragen dien je met ja of nee te beantwoorden, deze vragen worden gesteld:

1) Heeft u een lichamelijke of geestelijke aandoening; of bent u een drugsmisbruiker of verslaafde; of heeft u momenteel een van de volgende ziektes:
Venerische zweren
gonorroe
Granuloma Inguinale
Lepra, besmettelijk
Lymphogranuloma venereum
Syfilis, besmettelijk
Actieve tuberculose

2) Bent u ooit gearresteerd of veroordeeld voor een misdrijf dat heeft geleid tot ernstige materiële schade of ernstig letsel aan een andere persoon of schade aan een overheidsinstelling?
3) Heeft u ooit een wet overtreden in verband met bezit, gebruik of distributie van illegale verdovende middelen?
4) Bent u van plan om deel te nemen of heeft u ooit deelgenomen aan terroristische handelingen, spionage, sabotage of genocide?
5) Heeft u zich ooit schuldig gemaakt aan zwendel of zichzelf of anderen vals voorgedaan teneinde een visum voor of toegang tot de Verenigde Staten te verkrijgen of anderen te helpen om zulks te verkrijgen?
6) Zoekt u momenteel werk in de Verenigde Staten of heeft u vroeger in de Verenigde Staten gewerkt zonder voorafgaande toestemming van de Amerikaanse overheid?
7) Is u ooit een visum voor de V.S. ontzegd, dat u had aangevraagd met uw huidige of eerdere paspoort, of is u ooit toegang tot de Verenigde Staten geweigerd of heeft u ooit een aanvraag voor toelating op een Amerikaanse aankomsthaven ingetrokken?

Indien ja:
wanneer

waar
8) Heeft u ooit langer in de Verenigde Staten verbleven dan de door de Amerikaanse overheid aan u toegestane toelatingsperiode?
9) Bent u in Iran, Irak, Libië, Noord Korea, Somalië, Soedan, Syrië of Jemen geweest, of hebt u deze landen bezocht op of na 1 maart 2011?
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Inges »

Kon er niet heel veel over vinden maar vond wel dit: http://www.vangesseladvocaten.nl/een-co ... strafblad/

Nou vragen wij met een esta geen echt visum aan maar toch.....

edit: deze vond ik ook nog https://officieel-esta.nl/esta-artikele ... lad-heeft/
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Division »

Ik heb de vraag neergelegd bij een advocaat en de advocaat neigt ernaar dat je 'nee' kan invullen. Verder is het natuurlijk geheel eigen risico.
Afbeelding
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door ADE01 »

Je kunt gewoon nee invullen na het krijgen van een corona boete, zelfs met zwaardere overtredingen of veroordelingen. Er lopen genoeg topics in het "tijdelijke visa" gedeelte van het forum waar dit soort vragen regelmatig voorbij komen.

Daarbij, Amerika heeft geen toegang tot informatie van Nederlandse justitie, de verhalen die je leest van mensen die geweigerd worden zijn vrijwel altijd mensen die zelf hun mond voorbij praten. En als je dat eenmaal doet zijn de ambtenaren aan de grens niet geinteresseerd in jouw verhaal, of het een corona boete was of iets veel ergers maakt ze niks uit. Ze gaan er van uit dat het erg genoeg is omdat je het zelf aangeeft en gelogen hebt op je ESTA. Ze verifieren niet of jij alsnog het land binnen mag met jouw verhaal want hebben zoals gezegd die informatie niet en kunnen dat niet controleren. Daar is een visum procedure voor.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

In een ander staartje op het forum gaat de suggestie rond dat de KLM aangeeft dat de ESTA's worden ingetrokken ivm de geldende travelban. Volgens mij is dit onjuist.

Volgens mij trekken ze hem niet in. Ze hebben alleen, door de geldende travelban, alle ESTA aanvragen van Schengen ingezetenen suspended (opgeschort/geschorst). E.e.a. staat ook heel duidelijk op de officiële ESTA site.

Opschorten is wat anders dan intrekken/annuleren. Bij mijn ESTA staat nog steeds approved (goedgekeurd) ik neem aan dat als ze hem intrekken je dat daar ook kunt zien.

Wat ze wel doen is hem intrekken/ annuleren als je ondanks de travelban toch gaat reizen naar de VS. Maar dit lijkt mij logischer :wink:
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer