Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Jacoline
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2022, 16:43
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Jacoline »

Hoi! Hier ben ik nog een keer.
Mijn vraag vorige keer: we gaan een half jaar reizen in amerika, visum aanvraag, ook in buitenland, duurt erg lang.

Nu heb ik een vraag. in Canada bestaat de ETA. daarmee mag je een half jaar daar verblijven, en je mag daarmee de grens naar amerika oversteken.
Nu kan ik helaas nergens vinden hoe lang je dan in amerika mag blijven.

Is het een idee om:
Te vliegen naar canada, met een ETA de grens over te gaan, een half jaar rond te trekken in amerika, en vervolgens binnen het half jaar terug naar canada om vanuit daar weer terug te vliegen naar Nederland?
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Hockey »

Hallo Jacoline, de ETA is voor toegang tot Canada, maar geeft je niet het recht om naar de VS te gaan. De VS hebben hun eigen documenten/regels en visa.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1583
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

@Jacoline Je moet als Europeaan sowieso reistoestemming voor de VS hebben. Dmv ESTA of visum. Ook als je via Canada (over land) de VS is reist. Voor Canada heb je aparte reistoestemming nodig.

Mooie truc anders om het te kunnen omzeilen. ETA voor canada aanvragen, via Canada naar de VS reizen over land en lekker ongelimiteerd in de VS blijven. Klinkt te mooi om waar te zijn toch? Anders zouden toch veel meer mensen deze truc toepassen... En met een hoop reis en VS ervaring hier op het forum ook allang bekend zijn als ''escape route'' :wink: Maar dat terzijde.

Ik weet niet in hoeverre er aan de grens Canada-VS gecontroleerd wordt... Ik zou het er zeker niet op gokken. Als ze er achter komen doordat ze toevallig wel controleren aan de grens ben je het spreekwoordelijke bokje. Je kunt dan niet meer op ESTA reizen en een visum wordt dan ook een lastiger verhaal.

Gewoon je visum aanvraag indienen en helaas voorlopig accepteren dat je niet langer dan 90 dagen aaneengesloten in de VS kunt blijven zolang je geen visum hebt.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 26 jul 2022, 14:34, 8 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42134
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Martin & Marianne »

Ik begrijp niet hoe je er bij komt dat je met een ETA naar de VS kunt.
Je hebt een ESTA nodig (max 90 dagen) of een visum. Lukt het in het buitenland ook niet op op tijd een afspraak te maken?
Maak anders voor je visum-vragen een topic aan in het subforum Tijdelijke visa voor Amerika.

Marianne
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door hemmie »

Als je de grens naar de VS over gaat en geen esta hebt (je hoeft dan nl. geen esta te hebben want je komt over land, al heb ik ergens gelezen dat dat gaat veranderen en je wel een esta nodig hebt), dan betaal je $6 voor een i-94. En dan is het gewoon, net als bij een esta, aan de immigration officer om te bepalen hoe lang je in de VS mag blijven. En dat zal weer max. die 90 dagen zijn. Dus dan heb je exact dezelfde situatie.
Terug in Texas!
Jacoline
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2022, 16:43
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Jacoline »

Martin & Marianne schreef:
26 jul 2022, 14:03
Ik begrijp niet hoe je er bij komt dat je met een ETA naar de VS kunt.
Je hebt een ESTA nodig (max 90 dagen) of een visum. Lukt het in het buitenland ook niet op op tijd een afspraak te maken?
Maak anders voor je visum-vragen een topic aan in het subforum Tijdelijke visa voor Amerika.

Marianne
ik las dat je over land de grens van canada naar amerika alleen een formulier van ongeveer 6 dollar moest invullen, vandaar dat ik dacht dat het kon. :) ik moet eerst een ds160 formulier invullen voordat ik kan zien wanneer de eerste datum is bij de ambassade toch? dit is de eerste keer dus heb er nog niet zoveel verstand van.
Jacoline
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 jul 2022, 16:43
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Jacoline »

hemmie schreef:
26 jul 2022, 14:38
Als je de grens naar de VS over gaat en geen esta hebt (je hoeft dan nl. geen esta te hebben want je komt over land, al heb ik ergens gelezen dat dat gaat veranderen en je wel een esta nodig hebt), dan betaal je $6 voor een i-94. En dan is het gewoon, net als bij een esta, aan de immigration officer om te bepalen hoe lang je in de VS mag blijven. En dat zal weer max. die 90 dagen zijn. Dus dan heb je exact dezelfde situatie.
dankje! ik kon dus nergens vinden wie dan bepaald hoe lang je mag blijven ;) dus ik dacht misschien is dat dan zolang je binnen een half jaar vanuit canada weer terug vliegt een optie!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42134
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Martin & Marianne »

Jacoline schreef:
26 jul 2022, 15:18
ik moet eerst een ds160 formulier invullen voordat ik kan zien wanneer de eerste datum is bij de ambassade toch? dit is de eerste keer dus heb er nog niet zoveel verstand van.
Daarom het advies om je vraag in het andere subforum te stellen. Dit topic is alleen voor ESTA-aanvragen.

Marianne
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1583
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

Jacoline schreef:
26 jul 2022, 15:18
dit is de eerste keer dus heb er nog niet zoveel verstand van.
Dan is het verstandig om, zoals je ook doet je erin te verdiepen. Het is allemaal niet zo heel erg spannend, maar doe geen dingen waarvan je eigenlijk al weet dat het te mooi is om waar te zijn, want dat is het dan vaak ook :wink:
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
DimitriNL
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 nov 2021, 10:45

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door DimitriNL »

Ik heb een vraag over de ESTA.

Bij het registreren staat "First (Given) Name.
Is dit nu "voornaam" en/of "voornamen"? Of is beide goed?
Iemand ervaring hiermee?
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1583
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

Ik vul alle voornamen in. Dan komt het namelijk overeen met je paspoort. Daar staan namelijk ook al je voornamen in. Kun je er ook geen discussie over krijgen.

Geen idee wat er gebeurd als je één voornaam invult en je er meerdere hebt. Misschien maakt het geen zak uit, maar wij nemen het risico niet.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Gebruikersavatar
Coyote Buttes
Amerikafan
Berichten: 379
Lid geworden op: 26 mar 2020, 12:26
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Coyote Buttes »

Voornaam inclusief al je eventuele middelnamen, zoals in je paspoort staat vermeld.

Als je met de muis over het vakje van de naam "hovert" krijg je een uitleg welke namen bedoeld worden.

Volgens ESTA;
In the First (Given) Name field, enter ALL first (given) names exactly as they appear on your passport in the first (given) name field.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Maar uiteindelijk werkt het ook als je alleen je eerste voornaam invult, ook al staat er meer in de machine readable info.

Mijn advies: wees consequent. Doe of het een (overal, dus ook bij de airline), of het ander. Maar officieel dus precies datgene wat in de machine readable info van je paspoort staat (de tekst in de onderste 2 regels op de fotopagina).
Hannah25
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jul 2022, 20:07
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Hannah25 »

Ongeloofelijk. Ik heb het opnieuw geprobeerd met een nieuw passpoort en deze keer is het wel gelukt.
Nogtans alles hetzelfde ingevuld. Voor de zekerheid had ik al een eTa ook aangevraagd. :D

Hopelijk revoken ze niet nu nog voordat ik vertrek.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14326
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Coyote »

@Hannah25 Misschien een korte uitleg wat er aan de hand was? Ik moest een aardig stukje terug in dit topic om erachter te komen wat jouw probleem was. :wink:

Mooi dat het nu wel gelukt is!

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1583
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

@Hannah25 Jij had toch via een derde partij je aanvraag ingediend met mogelijk een foutieve invoer door die derde partij?
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Ja, een nieuw paspoortnummer is inderdaad altijd een optie.

Je zou echter verwachten dat ze ook iets doen met het persoonsnummer dat je moet invullen. Maarja, zonder in de code te kunnen kijken blijft het altijd speculeren. Goed om te horen, en ook weer een goed advies aan anderen: je kunt altijd een nieuw paspoort aanvragen en het daarmee proberen bij een geweigerde of ingetrokken ESTA. Dat is in ieder geval sneller dan een visumaanvraag.

Zolang je feitelijk gewoon aan alle VWP condities voldoet zie ik er ook helemaal geen issue in. Hooguit het risico dat het dan opnieuw geweigerd wordt en je wat geld kwijt bent voor een paspoort, maar ach, so be it.

@Hannah25: had je zelf verzonnen om vervroegd een nieuw paspoort aan te vragen en dit te proberen? Of ergens een tip gehad? En hoe lang was je paspoort nog geldig eigenlijk?
Hannah25
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jul 2022, 20:07
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Hannah25 »

@Coyote @d_vdploeg Inderdaad via visumbuitenland.be, hun support had mij daarna geadviseerd om een nieuw passpoort te gaan halen. De mijne was toch iets minder dan een jaar nog geldig.

Gisteren ben ik mijn nieuw paspoort gaan halen. etA aangevraagd: die was binnen de 2 seconden approved, maar zal ik dus niet nodig hebben xp.
De ESTA had wel iets van 24h nodig.

Thanks!
Mars1988
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jan 2022, 12:23
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Mars1988 »

roelb schreef:
27 jul 2022, 19:02
Maar uiteindelijk werkt het ook als je alleen je eerste voornaam invult, ook al staat er meer in de machine readable info.

Mijn advies: wees consequent. Doe of het een (overal, dus ook bij de airline), of het ander. Maar officieel dus precies datgene wat in de machine readable info van je paspoort staat (de tekst in de onderste 2 regels op de fotopagina).
Ik kom er net achter dat ik mijn 2e naam niet heb ingevuld. Doe ik nooit voor vliegreizen en ik kan me niet herinneren of dat ik ooit eerder voor mijn esta’s heb gedaan. Is het dan beter om een nieuwe esta aan te vragen of lukt het zo ook? Ik ben een keer apart genomen door de douane (ze konden info van mijn vorige J-1 visum niet vinden) en sindsdien ben ik als de dood dat ik er weer uit gepikt wordt. De keer daarna overigens niet gebeurd hoor!
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1583
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

Tja dat is aan jezelf. We kunnen je geen garanties geven. @Coyote Buttes heeft de info van de officiële ESTA site, daar staat: “ ALL first (given) names exactly as they appear on your passport in the first (given) name field”.

Het zal wel loslopen waarschijnlijk, als je maar consequent bent. Als het niet goed voelt zeg ik nieuwe aanvragen.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer