Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
knightvision
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mei 2023, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door knightvision »

Zojuist voor het eerst mijn ESTA gedaan (official website), ongeveer na 30 minuten had ik al een goedkeuring! :clap: :thumbup: :lol: :-D
Nou vraag ik mij af, hoe groot is de kans dat het toch negatief raakt op die website? want ik las dat het soms toch omgezet is en de mensen het niet tijdig dubbel checken?

Heeft iemand hier een keer gehad dat na het vliegen/landen zelf de douane aangeeft dat je alsnog niet binnen mag komen, na het horen van jouw verhaal?
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5014
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

"negatief raakt": ja dat is mensen overkomen. Check je geldigheid nog even paar dagen voor vertrek. En je kunt niet vertrekken als je ESTA is ingetrokken, de vliegmij neemt je niet mee.

Douane: nee, da's immigrations. En ja, zie de bekende border control tv programma's, er worden mensen op basis van het gesprek apart genomen en niet toegelaten.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7763
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door mtl »

Forumlid @Pevsteen overkwam dat een aantal jaren geleden.
knightvision
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mei 2023, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door knightvision »

hhmmm ok, hopende dat dit mij niet gaat gebeuren. Maar ik heb een terugvlucht een hotelboeking, genoeg bewijs.
Voor de rest is mijn trip maar 9 dagen totaal met bewijs van terugvliegen, geen idee waar ze allemaal om vragen en risicovol vinden.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Timothy555 »

Naar mijn ervaring is een toerist met een terugvlucht helemaal geen risico. Ze stellen enkele standaardvragen en zolang die antwoorden geen absurde dingen doen vermoeden laat men je gewoon door hoor…
knightvision
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mei 2023, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door knightvision »

Ik heb een ESTA aanvraag gedaan maar dit is toch voldoende? je hoeft toch geen API of zoiets meer te hebben?
KLM maakten een melding dat dit mogelijk nodig is? of was dit in het verleden zo en is een ESTA voldoende?, het online inchecken een dag vantevoren is dan nog voldoende bij een KLM?
Ik zie ook geen mogelijkheid meer om een API aan te vragen en in mijn KLM account als ik passagier selecteer bij mijn reis dan zie ik gewoon mijn naam, paspoortnummer en geboortedatum.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door hemmie »

Een API was nooit iets dat je aanvroeg, dat is juist die informatie over je paspoort e.d. (die je dus nog steeds in moet vullen).
Terug in Texas!
knightvision
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 mei 2023, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door knightvision »

Dit doe je toch al bij het aanmaken van een KLM account b.v of bij inchecken online?
OF moet ik apart dit ergens nog doen?
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1917
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Frasi »

API = Advanced Passenger Information
Dit zijn wat persoonlijke gegevens zoals volledige naam, geboortedatum, paspoortnummer etc.
Vaak kan je dit al vooraf invullen zodra je inlogt bij de airline (met naam en PNR). Of je wordt er om gevraagd tijdens het online inchecken.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1578
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

Wij gaan binnenkort verhuizen, op onze ESTA, nog geldig tot april 2024, staat nog ons huidige adres, straks ons oude adres.

Even de checkvraag: Een nieuwe ESTA aanvragen is niet nodig toch?
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14316
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Coyote »

@d_vdploeg Zou niet nodig moeten zijn.

Je kunt echter wel enkele onderdelen wijzigen in je huidige ESTA. Zo heb ik mijn verblijfadres voor afgelopen vakantie gewijzigd. Ik weet het, is niet nodig. Achteraf wel handig dat ik e.e.a. checkte want ik nu kon ook mijn e-mailadres wijzigen, de oude was vervallen dus dat kon ik ook gelijk regelen.

Of je jouw woonadres ook kunt wijzigen weet ik niet, zou je moeten bekijken als je je ESTA wilt aanpassen.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1578
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

Als ik de officiële ESTA website raadpleeg dan zie ik dit:

M.aw. als je binnen je eigen land verhuisd dan hoef je niet opnieuw een ESTA aan te vragen. Alleen als je wisselt van Nationaliteit.

Kan overigens ook alleen verblijfplaats in de VS en mijn mailadres aanpassen.
Bijlagen
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (52.95 KiB) 3189 keer bekeken
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
lovely_laura
Amerikakenner
Berichten: 711
Lid geworden op: 22 sep 2008, 13:59
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Zoetermeer

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door lovely_laura »

Goedemiddag,

Vandaag zou ik met mijn gezin richting washington vertrekken. Helaas kwamen we er (te laat) achter dat mijn dochter haar paspoort kwijt is. Echt super balen en na het hele huis op zijn kop hebben gezet en wat traantjes gelaten te hebben een nieuw plan gemaakt. Vandaag een spoedaanvraag gedaan voor een nieuw paspoort en ik ben samen met mijn dochter thuis gebleven totdat deze dinsdag klaar is. Daarna willen we samen de rest achterna reizen.
Maar mijn vraag is hoe zit dat nu met de esta. Omdat ze een nieuw paspoort heeft zal ik deze opnieuw moeten aanvragen. Hoelang duurt dat gemiddeld voor die geaccepteerd is? Onze vorige was binnen het uur klaar maar is dit meer uitzondering? Ook zag ik online dingen over een spoedaanvraag. Is dit echt of geldklopperij. Ik wil heel graag een nieuwe vlucht boeken maar twijfel dus over welke dag het slimst is.

Gr. Laura
Trom
Amerikakenner
Berichten: 893
Lid geworden op: 11 jun 2018, 15:00
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Trom »

Via officiële site zou het maximaal 3 dagen duren maar vaak is het binnen een paar uur geregeld.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7763
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door mtl »

lovely_laura schreef:
29 jul 2023, 13:45
Ook zag ik online dingen over een spoedaanvraag. Is dit echt of geldklopperij.
Als je esta bedoelt, dit is inderdaad geldklopperij. Esta kan je niet met spoed aanvragen. En vraag het alleen aan op de officiele site!
lovely_laura
Amerikakenner
Berichten: 711
Lid geworden op: 22 sep 2008, 13:59
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Zoetermeer

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door lovely_laura »

Dat vermoeden had ik al bedankt voor de snelle reacties!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Martin & Marianne »

Dat is flink balen!
Een spoedaanvraag bestaat niet volgens mij; dat zie je alleen bij bureaus die het voor je aanvragen, maar ook die zijn afhankelijk van de tijd die het proces kost. En dat kan inderdaad een kwestie van enkele uren tot 3 dagen zijn.
Je zou voor de vlucht eens kunnen kijken of het mogelijk is om alvast een optie te nemen. Is het niet zo dat je vaak 24 uur bedenktijd hebt?
Het lijkt me riskant om te zoeken zonder uitsluitsel over de ESTA, tenzij je het tegen geringe kosten kunt wijzigen.
Kon je de oorspronkelijke vlucht wijzigen, of boek je een geheel nieuwe vlucht?

Marianne
lovely_laura
Amerikakenner
Berichten: 711
Lid geworden op: 22 sep 2008, 13:59
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Zoetermeer

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door lovely_laura »

Ja echt balen en zo dom ook!
Bij de balie van United konden ze niks voor me doen zonder paspoort en esta. Ik kan maandag met ze bellen om te kijken wat mogelijk is. Dinsdag middag om 15:50 gaat al een vlucht maar vind dat toch riskant met oog op de esta. Ik heb dan maar een paar uur om goedkeuring te krijgen. Misschien kan ik op de dag zelf nog wat boeken mocht ik al goedkeuring hebben maar denk dat woensdag vertrekken het beste is ook voor mijn eigen stress niveau....
lynn
Amerikafan
Berichten: 228
Lid geworden op: 06 mar 2011, 18:29
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door lynn »

Hallo allemaal,
Ik heb vanavond een esta aanvraag gedaan via mijn mobiel. Aan het eind ging er iets mis tijdens het invoeren van mijn creditcardnummer, kreeg de melding probeer het later. Op de mail staat nu bij mijn aanvraag dat de betalingsstatus niet kan worden vastgesteld. Kom later terug om betalingsstatus na te gaan.
Ik kan nu nergens vinden hoe ik mijn betaling kan laten plaatsvinden, zou graag jullie bevindingen horen.

groet Lynn
lynn
Amerikafan
Berichten: 228
Lid geworden op: 06 mar 2011, 18:29
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door lynn »

Heb zojuist op de computer ingelogd en kon mijn betaling indienen. De aanvraag is nu in behandeling.
Fingers crossed :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer