Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
DogPatch06
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 aug 2017, 20:13
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door DogPatch06 »

Ook een vraag van mijn kant. Via een ander topic op deze site kwam ik de link tegen om je I94 travel history op te vragen bij DHS. Ik was even benieuwd en heb mijn gegevens opgevraagd. Nu staat er wel een arrival gedocumenteerd, maar een departure niet. Nu staat er ook op die website dat ze op verschillende manieren vertrek vanuit de US registeren. Ik ga er dan ook wel vanuit dat KLM netjes aan DHS heeft doorgegeven dat ik op tijd ben vertrokken. Maar toch voelt het niet helemaal lekker.

In september ga ik weer richting de US. Bestaat er een kans dat ik alsnog een verhoor krijg vanwege overstay?
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Wanderlust »

DogPatch06, zie even dit viewtopic.php?f=13&t=69162&p=1130481#p1130481 draadje, ik had exact hetzelfde
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Schmitzcuracao
Amerika-ontdekker
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 jul 2018, 13:30

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Schmitzcuracao »

Hoi....

Aantal vragen
Ben ingezetene van Curaçao (ned. Antillen ) geweest.
Word dat gezien als ingezetene van een ander land en dus "ja" invullen? Of nee omdat het toch onderdeel is van Nederland.

Ben nu weer ingezetenen van Nederland en leef van huurinkomsten uit Curaçao.
Werkgever dan "zelfstandig"?

Zo ja, wat moet ik dan als adres etc werkgever invullen ? UNKNOWN?

Tot slot....

Mijn ouders hebben een b2 visum die geldig is tm december 2018.
Deze staat in hun oude (verlopen) paspoort dat "geperforeerd" is door de betreffende instanties. Alleen de visum pagina is NIET geperforeerd. Is dit visum nog geldig?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Dat je op Curacao hebt gewoond betekent niet dat je ingezetene bent geweest. Daar wordt mee bedoeld dat je een andere nationaliteit hebt verkregen. Vul aub gewoon het originele, engelstalige formulier in, dan zijn dit soort zaken ook niet ambigu.

En ja, dat visum is nog geldig. Wel het oude paspoort meenemen!
Gebruikersavatar
Markstaal
Moderator
Berichten: 1281
Lid geworden op: 31 jan 2014, 18:53
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Markstaal »

Het is ongetwijfeld al veel vaker gevraagd maar ik kon het niet zo snel vinden.

September gaan we weer naar Amerika en onze ESTA's van vorig jaar zijn nog geldig.
Moet ik hiervoor nog wat aanpassen of kan ik alles laten staan?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Nee, je hoeft niets aan te passen. Geldig is geldig..
Schmitzcuracao
Amerika-ontdekker
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 jul 2018, 13:30

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Schmitzcuracao »

roelb schreef:Dat je op Curacao hebt gewoond betekent niet dat je ingezetene bent geweest. Daar wordt mee bedoeld dat je een andere nationaliteit hebt verkregen.
Ingezetene betekent toch ingeschreven zijn ergens? En niet zo zeer dat je van natonaliteit bent veranderd?

Enig idee mbt de zelfstandige vraag?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Bij het aanvragen van een ESTA wordt niet gevraagd of je elders hebt gewoond in je leven.

Wat er wordt gevraagd is:

1. Bij de personalia: "Country of Citizenship*"
2. Have you ever been issued a passport or national identity card for travel by any other country?
3. Are you now, a citizen or national of any other country?*
4. Have you ever been a citizen or national of any other country?*

In de Nederlandse versie van het formulier wordt vraag 3 vertaald met:

"Bent u momenteel een staatsburger of ingezetene van enig ander land?*

Hier wordt dus de term "ingezetene" gebruikt, als vertaling van "national of". Maar wat dus wordt bedoeld is of je een andere nationaliteit hebt danwel hebt gehad (in vraag 4). Niet of je ergens hebt gewoond. Daarom: vul gewoon het originele, engelstalige formulier in. Vertalingen zorgen alleen maar voor verwarring.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Almere vak V »

Markstaal schreef:Het is ongetwijfeld al veel vaker gevraagd maar ik kon het niet zo snel vinden.

September gaan we weer naar Amerika en onze ESTA's van vorig jaar zijn nog geldig.
Moet ik hiervoor nog wat aanpassen of kan ik alles laten staan?
ESTA is twee jaar geldig. Of korter als je paspoort eerder afloopt. In alle andere gevallen hoef je niks te veranderen.
Gebruikersavatar
Markstaal
Moderator
Berichten: 1281
Lid geworden op: 31 jan 2014, 18:53
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Markstaal »

Bedankt voor de bevestiging! Ik dacht al dat het niet hoefde (de vorige keer ook 2x op dezelfde ESTA heen geweest), maar toch fijn om het bevestigd te hebben :thumbup:
Eiland
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jul 2018, 17:56
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Eiland »

Beste allemaal,

Ik heb een vraag waar ik het antwoord niet op kan vinden.

Over twee weken vertrek ik naar Canada met het vliegtuig. Met een groep blijven we eerst enkele dagen in Canada voordat we naar de VS gaan. Daar zijn we dan ongeveer een week. Vervolgens gaan we weer naar Canada. De grensovergangen tussen Canada en de VS steken we steeds over per auto. Vanuit Canada vlieg ik (zonder de groep) naar New York. Ik reis verder naar Washington, kom terug in NY en ga naar Boston. Ik vlieg uiteindelijk weer vanuit New York naar Nederland. Reisschema is dus NL (vliegtuig) --> Canada (auto) --> VS (auto) --> Canada (vliegtuig) --> VS(vliegtuig) --> NL.

Vorig jaar ben ik naar de VS geweest en ik heb dus een ESTA. Ik heb het adres in de ESTA aangepast naar mijn eerste verblijfplaats in de VS na het bezoek aan Canada (Montana). Moet ik voor de tweede keer dat ik de VS weer inkom (dus na mijn vlucht van Canada naar NY) ook weer een aparte eerste verblijfplaats opgeven? Dat kan ik nu nog niet aangeven in mijn ESTA namelijk. Ik steek dan immers weer per vliegtuig de grens over en normaal gesproken moet je daar een correcte ESTA met juiste adres (en dat zou dan een adres in Washington zijn) voor hebben.

Ik hoop dat deze beschrijving een beetje duidelijk is. (Het is mijn eerste berichtje op het forum)

Hopelijk kan iemand mij verder helpen! Bedankt alvast!
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

De adresinformatie die je bij de ESTA aanvraag hebt opgegeven is niet relevant.

De eerste keer dat je het land binnenkomt, over land, is die ESTA sowieso niet relevant. De toelating aan de landgrens is normaal gesproken geldig voor 90 dagen. Zodra je weer uitreist naar Canada verandert naar niets aan. Je meld je gewoon bij het Canadese hokje, geeft daar je paspoort en wordt weer toegelaten in Canada. Je I94 in de USA loopt door.

Zodra je daarna weer naar de USA vliegt heb je dus nog een geldige I94. Ik vermoed dat je, met een nog geldige I94, zelfs die ESTA formeel niet nodig zou hebben, maar de uitleg daarover van de CBP gaat alleen over visa, niet over het VWP. Maar goed, dat is niet relevant, je hebt een geldige ESTA.
Eiland
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jul 2018, 17:56
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Eiland »

Bedankt voor de snelle reactie!

Ik lees op internet dat ik dat I94 formulier weer moet inleveren. In jouw reactie lees ik dat ik die I94 nog heb als ik van Canada naar de VS vlieg. Hoef ik het dan niet in te leveren bij de Canadese grens? En moet ik hem dan op het vliegveld inleveren als ik van New York naar Nederland vlieg?
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Almere vak V »

Mijn ervaring leert dat je het beste allebei kunt hebben. Afgelopen mei bij Vancouver de grens overgestoken naar Amerika. Mochten niet doorrijden omdat onze kinderen een nieuw paspoort hadden. Binnen aangekomen lange rijen. Werden gevraagd of we al een I94 hadden. Dan mochten we doorlopen naar een rij die een stuk korter was. Daar aangekomen werden we gevraagd of we toevallig ook een ESTA hadden. Die had ik voor die paar dollar voor de voorzichtigheid maar aangevraagd. Mochten we meteen door naar de volgende rij die geen rij was. Binnen 4 minuten stonden we weer buiten.

Adresgegeven vul je de eerste keer in bij de aanvraag ESTA. Dat mag je daarna nog veranderen als je wil. Maar is niet nodig.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Eiland schreef:Bedankt voor de snelle reactie!

Ik lees op internet dat ik dat I94 formulier weer moet inleveren. In jouw reactie lees ik dat ik die I94 nog heb als ik van Canada naar de VS vlieg.
Ja. Je bent van plan terug te keren, dus je I94W, en de periode van 90 dagen dat je in de USA mag zijn, loopt door. Als je de grens over gaat richting Canada zie je overigens ook alleen een Canadese beambte.
En moet ik hem dan op het vliegveld inleveren als ik van New York naar Nederland vlieg?
Nee, vertrek met een commerciele airline wordt automatisch geregistreerd. Die formuliertjes die eruit werden gehaald is iets van vroeger. Alleen als je over land de USA verlaat om uiteindelijk vanuit Canada of Mexico naar Europa te reizen moet je zelf actie ondernemen.

Als je binnenkomt via een vliegveld (of per boot) dan krijg je overigens ook geen I94W formulier meer, dat is volledig elektronisch. Over land krijg je nog wel een papieren formulier in je paspoort, maar ook alleen als je geen actieve, elektronische I94W hebt. Dus als je via de lucht binnenkomt, daarna doorreist naar Canada en dan weer terug gaat naar de USA heb je een elektronische I94 en kun je bij de grens gewoon doorrijden.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Almere vak V »

Had het gisteren met een kennis van mij hierover.

Hij is in de meivakantie via Canada Amerika binnengekomen. Keurig I94 in zn paspoort gekregen. En is ook weer via Canada Amerika uitgegaan. I94 is niet uit zn paspoort gehaald en hij heeft het ook niet afgegeven. Er staat dat de I94 geldig is tot 19 juli 2018. Hij gaat in november weer naar Amerika. Wat moet hij nu doen?? Moet hij uberhaupt wat doen??
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Hij moet zorgen dat zijn vertrek uit Canada geregistreerd wordt.. Boarding pass + I94 opsturen, op de CBP website staan de details.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Almere vak V »

Okay, heb er nu dus eentje in de paniekstand staan... :wink:

Hij heeft zn boardingpass niet meer. Uiteraard zou ik bijna willen zeggen. En heeft zo snel ook geen idee waar hij dit tevoorschijn moet halen. Ik kan op de CBP website niet zo snel de info vinden die jij aangeeft. Wel vind ik onderstaand:

Upon exiting the U.S., travelers previously issued a paper Form I-94 should surrender it to the commercial carrier or to CBP upon departure. Otherwise, CBP will record the departure electronically via manifest information provided by the carrier or by CBP.

Ik vind vooral het laatste zinnetje lastig. Wordt het vertrek geregistreerd omdat je het formulier afgeeft. Of wordt het vertrek sowieso geregistreerd omdat de CBP info doorkrijgt van de carrier??
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door babarage »

Als je vanuit Amerika vertrekt dan zal de luchtvaartmaatschappij je vertrek in de systemen aangeven. Als Je vanuit Canada vliegt is dat maar de vraag. Het kan dus zijn dat je vriend volgens de systemen het land niet heeft verlaten.

Maar het goede nieuws is dat hij dat kan nakijken:

https://i94.cbp.dhs.gov/I94/#/history-search

Mocht hier staan dat hij nog in het land is dan moet hij wel stappen ondernemen.

Meer informatie vind je dan hier:

https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/752/kw/I94

Komt er op neer dat je je i94 opstuurt met bewijs dat jet land hebt verlaten. Als hij zn boarding Pass niet heeft zijn er andere opties. Bv banktransacties gedaan in een ander land, salarisbriefjes. En misschien heeft ie een stempel gekregen in zn paspoort toen hij Canada weet inging? Wellicht kun je ook een uitdraai maken van de vliegreis vanuit het account bij de luchtvaartmaatschappij?
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Almere vak V »

Okay, nu wordt het interessant...

Heb hem doorverwezen naar de pagina waar hij zijn status kan controleren. Nu komt het. Voor zowel hem, zijn vrouw als zijn 2 kinderen staat dat ze vertrokken zijn op 2 mei 2018 van locatie 812. Dat vertrokken klopt. De datum ook. Locatie 812 is volgens mij Seattle. Maar ze zijn bij Vancouver de grens over gegaan.

Ik zou zeggen geen probleem. Maarja, dat is makkelijk kletsen als je straks niet met je gezin op het vliegveld staat in Amerika en ze gaan lastige vragen stellen. Dus...

Toch maar een briefje schrijven met alle bewijsstukken??
Geen brief schrijven maar alle bewijsstukken meenemen??
Niks doen en het Visa Waiver papiertje laten zitten?
Visa Waiver papiertje zelf verwijderen en net doen alsof je neus bloedt...

Wie het weet mag het zeggen!!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer