Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1569
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

Timothy555 schreef:
19 jul 2021, 16:26
Ik zie geen enkele reden om nu al de ESTA aan te vragen
Het was maar een suggestie he.. Als je zeker wil zijn. Voor het geval Ome Joe de 20e besluit om per de 21e de ban eraf te gooien. Zal waarschijnlijk niet. Maar toch..
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
ONYX666
Amerikakenner
Berichten: 1325
Lid geworden op: 05 jan 2005, 10:26
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door ONYX666 »

is het inmiddels verplicht om social media accounts op te geven ?
matthieuW
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 sep 2021, 10:07
Aantal x V.S. bezocht: 22

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door matthieuW »

ja je moet ook social media accounts opgeven (zelfs tot een aantal jaar terug als ik het me goed herinner).... :|
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Almere vak V »

Volgens mij tot 5 jaar terug.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Almere vak V »

Maar iemand al tips, uitleg waarom nu wel/niet ESTA aanvragen.

Ik snap dat het wellicht handig is om te wachten tot een definitieve datum dat er weer gevlogen mag gaan worden. Gaat een shutdown nog roet in het eten gooien??
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5003
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Mijn 2 cts @Almere vak V:
Van diverse mensen op dit forum, inclusief van mij, zijn de ESTAs komen te vervallen toen inchecken open ging van vluchten waarop we niet mee mochten vanwege de travelban en die die vluchten wel gewoon vertrokken. Het intrekken van ESTA heeft verder geen consequenties, je kunt gewoon een nieuwe aanvragen, maar je kunt wel weer $14 pp betalen.

Het intrekken kan gebeuren als:
  • je een geldige ESTA hebt,
  • je API (Advanced Passenger Information) gegevens bij je vliegticket hebt ingevuld,
  • je vlucht naar de USA gewoon gaat, maar je zelf niet mag, zoals tijdens de travel ban,
  • en je zelf vóór dat inchecken open gaat niet annuleert.
Dit zal na het einde van de travelban geen probleem meer zijn.

Maar nu dat officieel nog niet zo is, is mijn advies om zolang mogelijk te wachten met het invullen van API gegevens en nog geen nieuwe ESTA aan te vragen als je die nu niet hebt. Een nieuwe ESTA aanvraag wordt normaal binnen 48u goedgekeurd.
Dit is vooral van belang voor mensen die voor begin november tickets hebben (inclusief mijzelf), er is nu nog geen duidelijkheid.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Almere vak V »

harryh schreef:
29 sep 2021, 12:16
Maar nu dat officieel nog niet zo is, is mijn advies om zolang mogelijk te wachten met het invullen van API gegevens en nog geen nieuwe ESTA aan te vragen als je die nu niet hebt. Een nieuwe ESTA aanvraag wordt normaal binnen 48u goedgekeurd.
Dit is vooral van belang voor mensen die voor begin november tickets hebben (inclusief mijzelf), er is nu nog geen duidelijkheid.
Maatje van me komt met zijn gezin 23 november onze kant op. Is hier geen held in. Heeft zn tickets al moeten verzetten. Auto moeten aanpassen. Kaartjes voor wedstrijden moeten aanpassen. En vindt dit allemaal bloedspannend. Want ze hebben er jaren voor gespaard. Dus ik probeer m met raad en daad bij te staan.

Maar merk dat wij met al weer jaren Global Entry uit het ESTA verhaal zijn. Zelfde geldt overigens voor autohuur sinds we hier een auto hebben. Dan is het handig als er mensen hier zijn die hier nog wel de handigheid in hebben!

Dank voor de info!
lvrijn
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 sep 2021, 07:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door lvrijn »

harryh schreef:
29 sep 2021, 12:16
Mijn 2 cts @Almere vak V:
Van diverse mensen op dit forum, inclusief van mij, zijn de ESTAs komen te vervallen toen inchecken open ging van vluchten waarop we niet mee mochten vanwege de travelban en die die vluchten wel gewoon vertrokken. Het intrekken van ESTA heeft verder geen consequenties, je kunt gewoon een nieuwe aanvragen, maar je kunt wel weer $14 pp betalen.

Het intrekken kan gebeuren als:
  • je een geldige ESTA hebt,
  • je API (Advanced Passenger Information) gegevens bij je vliegticket hebt ingevuld,
  • je vlucht naar de USA gewoon gaat, maar je zelf niet mag, zoals tijdens de travel ban,
  • en je zelf vóór dat inchecken open gaat niet annuleert.
Dit zal na het einde van de travelban geen probleem meer zijn.

Maar nu dat officieel nog niet zo is, is mijn advies om zolang mogelijk te wachten met het invullen van API gegevens en nog geen nieuwe ESTA aan te vragen als je die nu niet hebt. Een nieuwe ESTA aanvraag wordt normaal binnen 48u goedgekeurd.
Dit is vooral van belang voor mensen die voor begin november tickets hebben (inclusief mijzelf), er is nu nog geen duidelijkheid.
Ik las je informatie dan ook pas nadat ik de ESTA had aangevraagd. Aangezien hij dus voor mij nu is afgewezen, denk je dat het zin hebt om hem in november opnieuw in te vullen?

Overigens dacht ik netjes volgens de regels alles tijdig in te vullen, ik had het niet raar gevonden als dit namelijk weken zou duren, aangezien non-immigrant visa aanvragen momenteel een wachttijd hebben van 150 dagen...

Daarnaast zijn de ambassades overbelast, vrijwel geen contact mogelijk.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5003
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

lvrijn schreef:
29 sep 2021, 12:56
Ik las je informatie dan ook pas nadat ik de ESTA had aangevraagd. Aangezien hij dus voor mij nu is afgewezen, denk je dat het zin hebt om hem in november opnieuw in te vullen?

Overigens dacht ik netjes volgens de regels alles tijdig in te vullen, ik had het niet raar gevonden als dit namelijk weken zou duren, aangezien non-immigrant visa aanvragen momenteel een wachttijd hebben van 150 dagen...
ESTA is geen visum en loopt niet langs dat "loket"... Gaat waarschijnlijk geautomatiseerd dmv AI, alleen als er redenen zijn zal er iemand handmatig naar kijken, of wordt je aanvraag dan wel misschien direct afgewezen.

Je ESTA zou op dit moment gewoon moeten worden goedgekeurd als alles okay is. Mijn vermoeden is dat er redenen zijn waarom die van jou is afgekeurd en dat zou dan in november weer gebeuren. Zijn er misschien vragen die je met "ja" hebt moeten beantwoorden van dit lijstje?
Lijdt u aan een lichamelijke of geestelijke stoornis; of bent u een gebruiker van of verslaafd aan narcotica; of lijdt u momenteel aan één van de volgende ziektes (besmettelijke ziektes zijn gespecificeerd ingevolge section 361(b) of the Public Health Service Act): cholera, difterie, besmettelijke tuberculose, pest, pokken, gele koorts, virale hemorragische koortsvirussen, waaronder ebola, lassavirus, marburgvirus, Crimeon-Congo hemorragische koorts, ernstige acute aandoeningen van de luchtwegen die op andere personen kunnen worden overgedragen en die waarschijnlijk de dood tot gevolg hebben.
Bent u ooit gearresteerd of veroordeeld voor een misdrijf dat heeft geleid tot ernstige materiële schade of ernstig letsel aan een andere persoon of schade aan een overheidsinstelling?
Heeft u ooit een wet overtreden in verband met bezit, gebruik of distributie van illegale verdovende middelen?
Bent u van plan om deel te nemen of heeft u ooit deelgenomen aan terroristische handelingen, spionage, sabotage of genocide?
Heeft u zich ooit schuldig gemaakt aan zwendel of zichzelf of anderen vals voorgedaan teneinde een visum voor of toegang tot de Verenigde Staten te verkrijgen of anderen te helpen om zulks te verkrijgen?
Zoekt u momenteel werk in de Verenigde Staten of heeft u vroeger in de Verenigde Staten gewerkt zonder voorafgaande toestemming van de Amerikaanse overheid?
Is u ooit een visum voor de V.S. ontzegd, dat u had aangevraagd met uw huidige of eerdere paspoort, of is u ooit toegang tot de Verenigde Staten geweigerd of heeft u ooit een aanvraag voor toelating op een Amerikaanse aankomsthaven ingetrokken?
Heeft u ooit langer in de Verenigde Staten verbleven dan de door de Amerikaanse overheid aan u toegestane toelatingsperiode?
Bent u in Iran, Irak, Libië, Noord Korea, Somalië, Soedan, Syrië of Jemen geweest, of hebt u deze landen bezocht op of na 1 maart 2011?
Laatst gewijzigd door harryh op 29 sep 2021, 13:06, 2 keer totaal gewijzigd.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door babarage »

Wat ik op het forum zie worden estas niet afgewezen vanwege de travelban. Als jouw esta is afgewezen zou ik eerder verwachten dat dat om andere redenen is. Dus heb je ergens een ja ingevuld / ben je in Irak en dergelijke landen geweest of zoiets?
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1569
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

@Almere vak V Ik zou ook even wachten. Zeker als je maatje +eventueel aanhang nu geen ESTA hebben. En pas als er een definitieve datum bekend is dat de grens open gaat,dan ESTA aanvragen.

Zeker als je maatje het allemaal spannend vindt. Ik ga er vanuit dat als bijvoorbeeld 1-11 de grens open gaat, ze dit niet 31-10 aankondigen, maar iets eerder. Dan is er nog tijd genoeg.

Overigens staat een ESTA aanvraag en het intrekken door de travelban wel los van elkaar. Als je de stappen volgt die @harryh beschrijft dan zou ie niet ingetrokken moeten worden.

Wij hadden in mei tot een week voor vertrek nog vluchten staan en onze API gegevens niet ingevuld. Toen vlucht zelf geannuleerd, ruim voordat de incheck openging. Onze ESTA’s zijn nog geldig.

Het lijkt er dus op dat zolang je je API gegevens niet invult en op tijd annuleert voor incheck opent dat het goed moet gaan. Het wordt oppassen op het moment dat de vlucht wel gaat maar jij niet mee mag, precies wat @harryh aangeeft.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Gast

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Gast »

Almere vak V schreef:
29 sep 2021, 12:41
Maar merk dat wij met al weer jaren Global Entry uit het ESTA verhaal zijn. Zelfde geldt overigens voor autohuur sinds we hier een auto hebben. Dan is het handig als er mensen hier zijn die hier nog wel de handigheid in hebben!

Dank voor de info!
Ik heb ook Global Entry, maar ook dan heb je nog een geldige ESTA nodig. Of heb jij info die iets anders zegt...

Ik heb je ook een PB gestuurd :)
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4962
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door hemmie »

@lvrijn zo ver ik weet is het gedurende de hele covid periode gewoon mogelijk geweest om een esta aan te vragen, je kon immers vanuit landen die niet onder de travelban vielen gewoon de VS nog in op esta. Dus als jouw aanvraag afgekeurd is heeft dar hoogstwaarschijnlijk niets met covid te maken.
Terug in Texas!
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1569
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

lvrijn schreef:
29 sep 2021, 12:56

Ik las je informatie dan ook pas nadat ik de ESTA had aangevraagd. Aangezien hij dus voor mij nu is afgewezen, denk je dat het zin hebt om hem in november opnieuw in te vullen?
Afgewezen in uw situatie is echt iets anders dan de situatie die o.a door @harryh wordt beschreven.

Zijn ESTA (en die van medeforummers) was wel toegekend maar is geannuleerd omdat er een travelban geldt en hij niet mee mag , daarom worden die ESTA’s geannuleerd. Dit gebeurd alleen op het moment dat de vlucht wel gaat, jij niet mee mag, je niet voor opening incheck annuleert en je je API gegevens vooraf hebt ingevuld.

Zoals u uw situatie beschrijft is er helemaal geen ESTA toegekend, maar meteen afgewezen. Bijvoorbeeld omdat, zoals hierboven al gesteld, je in Irak e.d. geweest bent, of je een van de andere bijzonderheidsvragen met ja hebt ingevuld.

De werkelijke reden waarom ie wordt afgewezen kom je nooit te weten.

Voor zover ik weet wordt in ieder geval een ESTA niet afgewezen omdat er nu een travelban geldt. Dit zijn losstaande zaken. Zoals @hemmie ook aangeeft kun je ook vanuit landen die niet onder de travelban vallen, zoals Aruba of Turkije naar de VS reizen.

Naar mijn weten heeft het geen zin meer om in november (of wanneer de travelban eindigt) een nieuwe ESTA aan te vragen, nadat een aanvraag eerder is afgewezen. Je zal een visum traject in moeten vrees ik.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Almere vak V »

Terpies schreef:
29 sep 2021, 13:23
Ik heb je ook een PB gestuurd
PB terug... :roll:
lvrijn
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 sep 2021, 07:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door lvrijn »

babarage schreef:
29 sep 2021, 13:05
Wat ik op het forum zie worden estas niet afgewezen vanwege de travelban. Als jouw esta is afgewezen zou ik eerder verwachten dat dat om andere redenen is. Dus heb je ergens een ja ingevuld / ben je in Irak en dergelijke landen geweest of zoiets?
Nee, ben ik ook nog nooit geweest. Alle vragen netjes met nee beantwoord.. heb het net nogmaals gechecked.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door lvrijn op 29 sep 2021, 18:43, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14301
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Coyote »

Heb je echt een weigering/afwijzing gehad of luidt de tekst anders?

Misschien wil je dat hier delen?

Ik krijg ook het vermoeden dat ie echt geweigerd is en dat heeft dan helaas verstrekkende gevolgen zoals niet meer een ESTA kunnen aanvragen.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
lvrijn
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 sep 2021, 07:05
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door lvrijn »

Zie mijn bericht hierboven, ik heb het geupdatet.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14301
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Coyote »

Ik ben niet bekend met de afwijzing tekst die men onder normale omstandigheden krijgt, maar als ik het zo lees lijkt die op een echte weigering... :sadcry:

Dan zou betekenen dat je geen ESTA meer kunt aanvragen.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1569
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

Ook ik ken de exacte tekst niet als je een afwijzing krijgt. Maar als ik google op “travel not authorized” dan wijst dat wel op een afwijzing.

Niet per ongeluk een verlopen paspoort gebruikt? Of per abuis een tikfoutje gemaakt in bijvoorbeeld je paspoortnummer of je geslacht? Ook dan kun je afwijzing krijgen..
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer