Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Freak187
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jun 2014, 00:07
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Freak187 »

Franciscus schreef:
07 jun 2019, 20:27
roelb schreef:
07 jun 2019, 11:41
Overigens, als een ESTA wordt ingetrokken wordt er schijnbaar ook altijd een e-mail gestuurd dat de status is gewijzigd.
Dat klopt niet, of in ieder geval bij mij niet. Ik ben een van die zeldzaamheden waarbij een goedgekeurde ESTA ingetrokken bleek toen we wilden inchecken. Ik heb nooit een mail gekregen van gewijzigde status.

De goedgekeurde ESTA had ik netjes geprint bij me maar daar heb je inderdaad helemaal niets aan. Wat telt is wat de computer zegt en verder niets.
Dit speelde in 2017 en tot op de dag van vandaag heb ik geen idee waarom de status op geweigerd stond. Ik heb ter plekke een nieuwe aanvraag gedaan en die werd gelukkig binnen een paar minuten goedgekeurd. Behalve de (best wel grote) stress van het moment (en wat extra kosten voor opnieuw aanvragen) had het dus geen gevolgen.

Verder wil ik niemand schrik aanjagen, het schijnt echt een zeldzaamheid te zijn. Hier op het prikbord zijn bijzonder weinig mensen die dit persoonlijk hebben meegemaakt. Al zei de dame achter de balie wel; 'don't panic it happens all the time'. :?
Maar hoe krijg je het te weten? Krijg je op het moment van inchecken, als je je API gegevens doorstuurt, een foutmelding in de app van de luchtvaartmaatschappij of iets dergelijks?
Dus voor de zekerheid moet je zo snel als mogelijk inchecken om te zien of je ESTA nog goedgekeurd is. Want dan kun je nog een extra ESTA aanvraag doen.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7732
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door mtl »

De enige manier om te weten of je esta ingetrokken is dat je regelmatig je status controleert. Je krijgt inderdaad geen notitie daarvan.
Franciscus
Amerikakenner
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 jun 2017, 21:00
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Franciscus »

Freak187 schreef:
16 jun 2019, 15:40
Maar hoe krijg je het te weten? Krijg je op het moment van inchecken, als je je API gegevens doorstuurt, een foutmelding in de app van de luchtvaartmaatschappij of iets dergelijks?
Dus voor de zekerheid moet je zo snel als mogelijk inchecken om te zien of je ESTA nog goedgekeurd is. Want dan kun je nog een extra ESTA aanvraag doen.
Ik kwam er pas achter toen we wilden inchecken. Heb na het moment van ESTA goedkeuring nooit meer naar de status gekeken. Dus is op zich wel slim af en toe te checken. Maar ja.... als het zomaar op elk willekeurig moment ingetrokken kan worden.... Je weet het dus pas zeker als je in het vliegtuig mag. En wij waren heel blij dat we bijtijds op het vliegveld waren, anders was de stress nog veel groter geweest. Maar nogmaals... het is een uitzondering als dit gebeurd.
2017 juli/augustus: 6 weken Eclips-Roadtrip, grote ronde vanuit Portland
2014 april/mei: 3 weken ronde vanuit LA
2000 mei/juni: 4 weken Seattle - LA
1998 mei/juni: 3,5 week ronde vanuit Las Vegas
1997 mei: 2,5 week LA - SF en 1 week Miami / Florida Keys
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door d_vdploeg »

Wij reizen in augustus met nog geldige en goedgekeurde ESTA’s (geldig tot januari 2020) voor de tweede keer naar de VS.

Mijn vriendin heeft sinds begin dit jaar echter een andere functie op haar werk gekregen. Ze werkt nog wel bij dezelfde werkgever als die op de ESTA vermeld staat.

Moeten wij nu voor haar een nieuwe ESTA aanvragen? Omdat haar functie (en de functieaanduiding op de ESTA veranderd is) of is functie op zich niet zo relevant?

Het gaat er immers om dat ze weten dat je werk hebt in Nederland en dus de VS weer verlaat.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Nee hoor, daar hoef je geen nieuwe ESTA voor aan te vragen.
Gast

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Gast »

Kan je je ESTA , geldig tot mei 2020, gebruiken met andere aankomst airport en verblijfadres?
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Zeker. Je kunt je verblijfsadres ook even aanpassen op de site, maar het hoeft niet.
Gast

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Gast »

Verblijfsadres aanpassen? Heb ik nog nooit gedaan, niet uitgeprint en er is ook nog nooit naar mijn ESTA gevraagd. Alle info staat in je API die je invult bij je boeking.
Misschien scheelt het dat ik Global Entry status heb, dus al pre scanned ben. Bij de GE kiosk op MCO kwestie van paspoort in de reader, even poseren voor de foto en naar de aparte immigrations officer lopen. Binnen 2 minuten waren we klaar en konden we naar de bagage belt. De rest stond nog in de rij :thumbup: .
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Klopt maar het kán volgens de ESTA site ;)
Gast

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Gast »

harryh schreef:
20 jun 2019, 19:49
Zeker. Je kunt je verblijfsadres ook even aanpassen op de site, maar het hoeft niet.
Ok thanks 👍👍
Donnadonny
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 jun 2019, 11:14
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Donnadonny »

Hallo mensen, mijn eerste bericht hier, ik ben reeds 2x in de VS geweest, maar dat is respectievelijk 22 en 27 jaar geleden.

Ik kan mij voorstellen dat er sindsdien een paar zaken zijn veranderd :)

Zo word ik bijvoorbeeld heel nerveus van die ESTA.

Zou ik daar reeds de goedkeuring kunnen van aanvragen nog voor we onze vliegtickets en verblijftickets hebben?


Bijkomend vraagje: Is APC verplicht?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41976
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Martin & Marianne »

Waarom zou je daar nerveus van worden? Het is alleen een kwestie van goed lezen en de vragen zorgvuldig te beantwoorden.
Het is niet nodig om de ESTA eerst aan te vragen voordat je de tickets boekt. Maar je kunt het ook eerst doen als je je daar prettig bij voelt. Wanneer zou je willen gaan?

Wel of niet via de APC verschilt volgens mij per luchthaven, gewoon de instructies ter plekke opvolgen.
Zie ook hier: https://www.cbp.gov/travel/us-citizens/apc

Marianne
Donnadonny
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 jun 2019, 11:14
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Donnadonny »

Dank voor uw antwoord.

Ik vroeg het mij af omdat ik ergens gelezen had dat je ook je eerste verblijfplaats moet invullen. Maar als ik je goed begrijp, kan ik dus ESTA invullen ook al heb ik mijn eerste verblijfplaats nog niet. Het zou voor deze zomer zijn (als we gaan).

APC begrijp ik nog steeds niet, sorry. Is dat een formulier dat ik ergens moet invullen? Ter plekke ??
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Inderdaad kun je al een ESTA aanvragen voor je tickets boekt, maar dan gaat je periode van 2 jaar geldigheid nu al in.
Normaal krijg je gewoon een ESTA. In bepaalde gevallen niet maar dat zijn wel behoorlijke uitzonderingen zie hier https://nl.usembassy.gov/visas/visa-waiver-program/:
- you traveled to certain countries (Iran, Iraq, Sudan, Syria, Libya, Somalia, and Yemen on or after March 1, 2011),
- you are a dual national of any of the above mentioned countries,
- you’ve been denied an ESTA, visa or entry into the United States in the past,
- you overstayed on a previous Visa Waiver visit,
- you’re not a citizen from a country participating in the VWP program traveling to the U.S.

Ik zou als je niet aan een vd criteria hierboven voldoet toch wachten met een ESTA aanvragen tot na het boeken van je ticket en je 1e hotel, zodat je je 1e adres ook kunt invullen.

APC: Je krijgt meestal geen keus en moet in een bepaalde rij gaan staan bij aankomst op het 1e vliegveld in de US. Je krijgt een aantal vragen die je moet invullen op een scherm, o.a. vluchtnummer waarmee je aankwam, verblijf in de USA en of je geen eten, te veel contant geld etc bij je hebt.
De 1e keer krijg je een kruis (= niet automatisch goedgekeurd, geen paniek dat is normaal) en moet je daarna langs een immigrations officer.
Donnadonny
Amerika-ontdekker
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 jun 2019, 11:14
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Donnadonny »

Dank voor uw antwoord. En dank voor de tips!

Het wordt terug een stukje helderder :D :D
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door sanook »

Bij aanvragen ESTA krijg je ook nog 9 'verkiesbaarheidsvragen', als je 1 van deze vragen met JA moet beantwoorden zal je ESTA ook geweigerd gaan worden...

VERKIESBAARHEIDSVRAGEN
1) LIJDT U AAN EEN LICHAMELIJKE OF GEESTELIJKE STOORNIS; OF BENT U EEN GEBRUIKER VAN OF VERSLAAFD AAN NARCOTICA; OF LIJDT U MOMENTEEL AAN ÉÉN VAN DE VOLGENDE ZIEKTES (BESMETTELIJKE ZIEKTES ZIJN GESPECIFICEERD INGEVOLGE SECTION 361(B) OF THE PUBLIC HEALTH SERVICE ACT):
CHOLERA
DIFTERIE
TUBERCULOSE, BESMETTELIJK
PEST
POKKEN
GELE KOORTS
VIRALE HEMORRAGISCHE KOORTS, MET INBEGRIP VAN EBOLA, LASSA, MARBURG, KONGO-KRIM
ERNSTIGE ACUTE ADEMHALINGSSTOORNISSEN DIE OVERDRAAGBAAR ZIJN OP ANDERE PERSONEN EN EEN HOGE KANS OP OVERLIJDEN BIEDEN
2) BENT U OOIT GEARRESTEERD OF VEROORDEELD VOOR EEN MISDRIJF DAT HEEFT GELEID TOT ERNSTIGE MATERIËLE SCHADE OF ERNSTIG LETSEL AAN EEN ANDERE PERSOON OF SCHADE AAN EEN OVERHEIDSINSTELLING?
3) HEEFT U OOIT EEN WET OVERTREDEN IN VERBAND MET BEZIT, GEBRUIK OF DISTRIBUTIE VAN ILLEGALE VERDOVENDE MIDDELEN?
4) BENT U VAN PLAN OM DEEL TE NEMEN OF HEEFT U OOIT DEELGENOMEN AAN TERRORISTISCHE HANDELINGEN, SPIONAGE, SABOTAGE OF GENOCIDE?
5) HEEFT U ZICH OOIT SCHULDIG GEMAAKT AAN ZWENDEL OF ZICHZELF OF ANDEREN VALS VOORGEDAAN TENEINDE EEN VISUM VOOR OF TOEGANG TOT DE VERENIGDE STATEN TE VERKRIJGEN OF ANDEREN TE HELPEN OM ZULKS TE VERKRIJGEN?
6) ZOEKT U MOMENTEEL WERK IN DE VERENIGDE STATEN OF HEEFT U VROEGER IN DE VERENIGDE STATEN GEWERKT ZONDER VOORAFGAANDE TOESTEMMING VAN DE AMERIKAANSE OVERHEID?
7) IS U OOIT EEN VISUM VOOR DE V.S. ONTZEGD, DAT U HAD AANGEVRAAGD MET UW HUIDIGE OF EERDERE PASPOORT, OF IS U OOIT TOEGANG TOT DE VERENIGDE STATEN GEWEIGERD OF HEEFT U OOIT EEN AANVRAAG VOOR TOELATING OP EEN AMERIKAANSE AANKOMSTHAVEN INGETROKKEN? Nee
INDIEN JA:
WANNEER
WAAR
8 ) HEEFT U OOIT LANGER IN DE VERENIGDE STATEN VERBLEVEN DAN DE DOOR DE AMERIKAANSE OVERHEID AAN U TOEGESTANE TOELATINGSPERIODE?
9) BENT U IN IRAK, SYRIË, IRAN, SOEDAN, LIBIË, SOMALIË OF JEMEN GEWEEST, OF HEBT U DEZE LANDEN BEZOCHT OP OF NA 1 MAART 2011?
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Dank, helemaal compleet zo
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Marcopstal »

Donnadonny schreef:
22 jun 2019, 12:31
APC begrijp ik nog steeds niet, sorry. Is dat een formulier dat ik ergens moet invullen? Ter plekke ??
APC = Automated Pasport Control

Maw: je paspoort wordt door een automaat gecontroleerd (aan een kiosk) en niet door een persoon.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gast

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Gast »

Even enkele bevindingen van het inchecken voor mijn vlucht met Delta morgen. Ik kon vandaag wel inchecken en ben volgens Delta (en KLM) dan ook ingecheckt maar vanwege veiligheidsredenen konden ze geen boarding pass geven. Die kan ik morgen ophalen bij de kiosk of de balie. Ik kon bij KLM alleen een incheckbevestiging uitprinten. Ik hoop dat de boarding pass ophalen bij de kiosk lukt, anders maar de balie. Overigens ben ik wel blij dat ik nu überhaupt op ingechekt sta want de vorige keer kon ik helemaal niet inchecken en was de check-in volledig geblokt voor mij en kreeg ik een boarding pass bij de balie met 4 keer een S.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Almere vak V »

SBgast schreef:
08 jul 2019, 10:56
maar vanwege veiligheidsredenen konden ze geen boarding pass geven
De kans is groot dat je bent geselecteerd voor een extra controle. Oftewel ze gaan met die bekende doekjes langs al je persoonlijke spullen en je handbagage. Dit doen ze pas als je bij de gate bent. Daar wordt je apart genomen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer