Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door sanook »

Kletskous schreef:
06 mei 2019, 22:03
maar ik gok zo dat je over drukte geen zinnig woord kunt zeggen
Hier vind je meer info over wachttijden op de luchthavens: https://awt.cbp.gov/
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Kletskous »

Wat grappig om te zien, dat je zelfs zulke overzichten kunt bekijken :)
Ik heb even de maand juli vorig jaar genomen, terminal 7 (daar komen wij aan) en het lijkt erop alsof overdag de langste rijen staan en dus niet om 23.00-0.00 's avonds (met een enkele uitzondering natuurlijk). Dat biedt hoop, zullen we maar zeggen...
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Almere vak V »

Kletskous schreef:
06 mei 2019, 22:03
Er zal maar net een grote Boeing net voor je geland zijn...
Zoals je zelf al zegt. Als er net een Boeing met Chinezen voor je leeggekieperd wordt ben je de pineut. Gebruik de tips zoals die hier al zoveel gegeven zijn. Zorg dat je in het vliegtuig zo dicht mogelijk bij de uitgang zit. Zorg dat je in het vliegtuig naar het toilet geweest bent. Alles en iedereen die je voorbij loopt op weg naar de immigratie heb je in ieder geval achter je. Weet welke vragen je krijgt op de kiosken zodat je daar ter plekke niet over na hoeft te denken.

Mocht je een returning ESTA hebben dan kan je nog wel is meteen aansluiten bij de rijen. Maar of die de korste/snelste route naar de uitgang opleveren is maar de vraag. Ik moet zeggen dat ik in mn tijd voordat ik Global Entry had maar zelden langer dan een uur heb staan wachten. Meestal tussen een kwartier en een half uur. Met als positieve uitzondering Vancouver in Canada. Ik geloof dat ze daar 7.000 van die apparaten hebben staan en 1.000 officers hebben zitten. Ben daar altijd in 12 seconden klaar.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Ik kwam vorige maand de US binnen via ATL, een week later ook mijn dochter - beide keren geen APC kiosks, iedereen ouderwets in de rij, ongeveer een uur wachten. Dat was rond 15u lokale tijd. Mijn dochter was pas 10min voor vertrek bij haar gate maar mocht gelukkig nog wel mee (Delta).
xThara
Amerika-ontdekker
Berichten: 65
Lid geworden op: 16 feb 2018, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: USA aanvraag

Bericht door xThara »

Kletskous schreef:
06 mei 2019, 22:03
Maar móet je langs de kiosks of kun je ook voor een balie kiezen (als daar minder mensen staan bijv)?
Wij hadden vorig jaar geen keuze (Miami), iedereen stond in de rij voor de kiosks (de self-service palen), krijg je daar een kruis, dan ging je naar de rij voor de balies. Sporadisch werden er mensen vanuit de eerste rij gelijk doorgestuurd naar de rij voor de balies. Dit was het geval als die rij leeg liep. Helaas voor ons moesten wij wel door naar de self-service, en daarna alsnog aansluiten bij de rij voor de balie. Hopelijk hebben we dit jaar meer geluk aangezien we met dezelfde ESTA als vorig jaar reizen en dus hopelijk ook geen kruis krijgen bij de self-service :thumbup:
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Dat is de huidige procedure op de meeste grote vliegvelden, geen keus meer, eerst naar de kiosken. Zelfs met een nieuwe ESTA of passport toch eerst langs een kiosk en dan met een kruis alsnog in de rij.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Almere vak V »

harryh schreef:
07 mei 2019, 10:36
Ik kwam vorige maand de US binnen via ATL
Op de 1 of andere manier komt het mij daar altijd erg chaotisch over. Heb nu al weer gelukkig een tijdje Global Entry. Maar ATL was zeker niet mijn meest favoriete plek om te landen.
harryh schreef:
07 mei 2019, 11:11
Zelfs met een nieuwe ESTA
Bedoel je niet met een gebruikte ESTA?? Dat maakte het vroeger nog wel is makkelijker.
harryh schreef:
07 mei 2019, 11:11
Dat is de huidige procedure op de meeste grote vliegvelden, geen keus meer, eerst naar de kiosken.
Vorige week inderdaad nog gehad op San Francisco. Mijn vrouw en ik hebben allebei Global Entry. Onze jongste dochter niet. Netjes gevraagd aan de officer die er stond wat we moesten doen. Wij hoefden niks te doen. Onze dochter langs de paal. Is minderjarig, vliegt "alleen" dus krijgt een kruis. Daar stond een rij van heb ik jou daar. Wij vragen aan de officer die achter de kiosken staat. Oh u heeft Global Entry, u had met uw dochter door mogen lopen. Alleen even aangeven bij de officer waar u langs loopt dat ze geen Global Entry heeft. Dan maakt hij de scan van de vingers en een foto. Maarja, nu heeft u een kruis, dus moet u in de rij. Ga maar in de rij staan van de mensen zonder kruis want die is korter. Dan maken ze daar wel de afdrukken en de foto. Pfff...
Officer die de afdrukken nam en de foto maakte haalde zijn collega erbij. Lang verhaal kort. Ook zij heeft Globak Entry nu...

ik vond het sowieso een zooitje trouwens op SFO. Ook op de terugweg. De rijen voor de vloeistofcontrole waren echt enorm!
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Ik bedoel "zelfs"; met een nieuw paspoort of nieuwe ESTA weet je zeker dat je een kruis krijgt, maar tot vorig jaar kon je er zelf al voor kiezen om dan niet via de kiosken te gaan. Dat lukt nu op de meeste vliegvelden niet meer, je moet altijd eerst langs de kiosken.
Behalve als er geen kiosken zijn, zoals nu op ATL.

Inderdaad behoorlijk chaotisch en helaas geen hulp van Delta om er met spoed doorheen te komen. Ook niet via social media. M'n dochter mistte bijna haar vlucht hierdoor.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7755
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door mtl »

Vorig jaar op LAS gewoon op de ouderwetse manier. Geen reiziger bij de kiosken.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Almere vak V »

harryh schreef:
07 mei 2019, 13:27
Ik bedoel "zelfs"; met een nieuw paspoort of nieuwe ESTA weet je zeker dat je een kruis krijgt
Ik twijfel of dat zo is. Weet bijna zeker dat ik, voor Global Entry weer kon, op een nieuwe ESTA of in combi met een nieuw paspoort geen kruis kreeg. Heeft het er misschien mee te maken dat je daarvoor ook al in de US geweest bent??
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Misschien dat ik me vergiste en dat het bij een nieuw paspoort was. Met een nieuwe ESTA en zelfde paspoort kreeg ik geen kruis als ik het goed heb vorig jaar. Mijn dochter nu iig wel, nieuw paspoort en nieuwe ESTA ;)
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door sanook »

Oud paspoort met nieuwe ESTA (dus op hetzelfde paspoort al een eerdere ESTA gehad), hoor je dan bij 'returning ESTA' ?
Wij vliegen op SFO.
Laatst gewijzigd door sanook op 07 mei 2019, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Kletskous »

Almere vak V schreef:
07 mei 2019, 10:13
Kletskous schreef:
06 mei 2019, 22:03
Er zal maar net een grote Boeing net voor je geland zijn...
Zoals je zelf al zegt. Als er net een Boeing met Chinezen voor je leeggekieperd wordt ben je de pineut. Gebruik de tips zoals die hier al zoveel gegeven zijn. Zorg dat je in het vliegtuig zo dicht mogelijk bij de uitgang zit. Zorg dat je in het vliegtuig naar het toilet geweest bent. Alles en iedereen die je voorbij loopt op weg naar de immigratie heb je in ieder geval achter je.
Dit sowieso ! Dat is me bekend inderdaad.

Welke vragen krijg je bij die kiosk ? Is dat of je planten, fruit, zaden, insecten, vleesproducten, huisdieren etc. bij je hebt? Of je veel geld bij je hebt en je geen terroristische activiteiten van plan bent etc ?

En welke borden volg ik "Returning ESTA" of "First Time ESTA" ?
We zijn 2 jaar geleden met een ESTA ook naar Miami gevlogen maar nu dus een nieuwe ESTA i.v.m. verloopdatum en nieuwe paspoorten.
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Almere vak V »

Kletskous schreef:
07 mei 2019, 14:54
Welke vragen krijg je bij die kiosk ? Is dat of je planten, fruit, zaden, insecten, vleesproducten, huisdieren etc. bij je hebt? Of je veel geld bij je hebt en je geen terroristische activiteiten van plan bent etc ?
Inderdaad die vragen! Geld heb ik nog nooit een vraag over gehad. Net zo min als de terroristische activiteiten.

Het probleem is dat wij Amerika als 1 groot land zien. Dat is het uiteindelijk niet. Elke staat heeft weer net een andere regel. Wij hebben met Schiphol 1 groot vliegveld. Zij hebben 25 Schiphols.

Ik zou gewoon vragen aan degene die er staat waar je naartoe moet. Maar gezien het tijdstip waarop je aankomt denk ik dat je met een beetje mazzel weinig mensen voor je hebt.

Zorg ook dat je alles en iedereen in 1 kiosk invoert. Je krijgt een vraag of er nog meer reizenden bij je hebt. Is met minderjarige kinderen van belang. Anders krijgen die sowieso een kruis.
anneliesbossaert
Amerikafan
Berichten: 169
Lid geworden op: 13 sep 2008, 09:46
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Oostende

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door anneliesbossaert »

Op 27 mei landen wij op LAX, Tom Bradley terminal.

Mijn man en ik hebben een esta van onze reis naar NYC eind vorig jaar, dus horen we eigenlijk tot returning esta.

Nu komt onze zoon van 2 jaar ook mee en hij had nog geen eerdere esta, dus eigenlijk hoort hij bij First time esta.

In welke rij sluiten we dan best aan? First time veronderstel ik?
Afbeelding
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4965
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door hemmie »

Laatste keren dat wij vlogen (op Houston) heb ik helemaal geen verschil gezien tussen new en returning esta. Iedereen met greencard, esta en (ik geloof) B-visum moest naar de kiosk, alleen mensen met een ander visum moesten direct naar de balie.
Laatst gewijzigd door hemmie op 08 mei 2019, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Terug in Texas!
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

sanook schreef:
07 mei 2019, 14:46
Oud paspoort met nieuwe ESTA (dus op hetzelfde paspoort al een eerdere ESTA gehad), hoor je dan bij 'returning ESTA' ?
Die vraag "Returning ESTA" wordt intussen niet meer gesteld op de meeste vliegvelden, als er kiosken zijn moet iedereen daar heen. Daar is nl. een reden voor: Het vroegere blauwe Customs Declaration formulier wordt niet meer uitgedeeld, die vragen beantwoord je op de kiosk.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Kletskous schreef:
07 mei 2019, 14:54
Welke vragen krijg je bij die kiosk ? Is dat of je planten, fruit, zaden, insecten, vleesproducten, huisdieren etc. bij je hebt? Of je veel geld bij je hebt en je geen terroristische activiteiten van plan bent etc ?

En welke borden volg ik "Returning ESTA" of "First Time ESTA" ?
Deze vragen: https://www.cbp.gov/travel/clearing-cbp ... entry-form
Returning of First time ESTA zie ik het laatste half jaar nergens meer, dat zal zijn omdat dat formulier niet meer in vliegtuigen wordt uitgedeeld, dus iedereen moet daarom langs de kiosken en de vragen elektronisch beantwoorden.

idem @hemmie @anneliesbossaert
Kletskous
Amerikakenner
Berichten: 976
Lid geworden op: 16 mar 2016, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Kletskous »

Ik ga je link even bekijken Harry, dankjewel !
2002 : West-Amerika
2014 : Mexico
2017 : Florida
2019 : New York | Oost-Amerika | Florida

2024 : Java & Bali
anneliesbossaert
Amerikafan
Berichten: 169
Lid geworden op: 13 sep 2008, 09:46
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Oostende

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door anneliesbossaert »

@harryh @hemmie

Ok, bedankt voor de info.

In oktober op JFK luchthaven stond dit wel nog en was er effectief een opsplitsing...Vandaar mijn vraag ;-)
Afbeelding
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer