Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
NaMiSe
Amerikafan
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 aug 2018, 20:52
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door NaMiSe »

Hoever van tevoren raden jullie aan het ESTA aan te vragen?
Afbeelding
Enzo

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Enzo »

Voor je je tickets boekt?! Zeker als het je eerste keer USA is, wat bij jou het geval trouwens niet is.
Wat als je ESTA geweigerd wordt, nadat je geboekt hebt, en je dus niet zeker bent of je wel die kant op mag? :lol:
Ik doe het zelf ook niet, maar het is eigenlijk wel de beste manier!

Reis uitstippelen, ESTA, vliegticket, hotels....
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Vito »

Dat heb ik echt nog nooit gedaan. Eerst accommodatie dan tickets en 2 mnd van tevoren ESTA. Dan kun je evt nog een visum regelen.
Enzo

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Enzo »

Ik denk dat je eerste keer ESTA het wel raadzaam is, daarna kan je altijd wat meer 'risico' nemen...
Overigens was de vraag wat er wordt 'aangeraden' en niet wat ik er zelf van vind, want daar zei ik ook dat ik dat zelf ook niet doe!

Ik boek eerst tickets, dan hotels en dan paar maanden voor de reis de ESTA.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Dus vul je op je API gegevens gewoon een verblijfsadres in. Ga je dezelfde dag weer het land uit, dan vul je "IN TRANSIT" in ipv een adres.
NaMiSe
Amerikafan
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 aug 2018, 20:52
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door NaMiSe »

Enzo schreef:Voor je je tickets boekt?! Zeker als het je eerste keer USA is, wat bij jou het geval trouwens niet is.
Wat als je ESTA geweigerd wordt, nadat je geboekt hebt, en je dus niet zeker bent of je wel die kant op mag? :lol:
Ik doe het zelf ook niet, maar het is eigenlijk wel de beste manier!

Reis uitstippelen, ESTA, vliegticket, hotels....
Het is zeker geen eerste keer USA, maar wel 1e keer ESTA aanvragen. Of zouden ze kunnen zien dat ik al meerdere keren geweest ben? Vast wel......
Ik heb ook adresgegevens van onze eerste verblijfplaats, alleen manlief is bezig met een nieuwe baan en ik geloof dat je ook de werkgever erop moet zetten?
Afbeelding
Gast

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Gast »

Het is zeker geen eerste keer USA, maar wel 1e keer ESTA aanvragen.
Ben ik wel benieuwd hoe je dat hebt gedaan? Gereisd via land?
Als je eerder in de US bent geweest met je huidige paspoort sta je geregistreerd in hun database. Deze in/uit reisgegevens kun je zelf ook controleren via de website.https://i94.cbp.dhs.gov/
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Harry »

Ook wij zijn vaker zonder dan met Esta naar Amerika gereisd, het bestaat ook pas sinds 2009.
NaMiSe
Amerikafan
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 aug 2018, 20:52
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door NaMiSe »

Terpies schreef:
Het is zeker geen eerste keer USA, maar wel 1e keer ESTA aanvragen.
Ben ik wel benieuwd hoe je dat hebt gedaan? Gereisd via land?
Als je eerder in de US bent geweest met je huidige paspoort sta je geregistreerd in hun database. Deze in/uit reisgegevens kun je zelf ook controleren via de website.https://i94.cbp.dhs.gov/

Mijn andere reizen naar USA zijn tussen 1994 en 2007, toenwas er nog geen ESTA
Afbeelding
vinceG
Amerikakenner
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 apr 2013, 10:53
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: amsterdam

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door vinceG »

Enzo schreef:Voor je je tickets boekt?! Zeker als het je eerste keer USA is, wat bij jou het geval trouwens niet is.
Wat als je ESTA geweigerd wordt, nadat je geboekt hebt, en je dus niet zeker bent of je wel die kant op mag? :lol:
Ik doe het zelf ook niet, maar het is eigenlijk wel de beste manier!

Reis uitstippelen, ESTA, vliegticket, hotels....
Nou zou ik ook niet adviseren eerlijk gezegd. Beetje onzin om zo lang vantevoren een ESTA aan te vragen en zeker voordat je je tickets boekt. Zolang je geen "ja" op een van de vragen hoeft te antwoorden dan zal je niet snel een ESTA geweigerd worden.
Vanaf het begin dat ik naar de VS ga (nog voor ESTA tijdperk) doe ik pas hooguit een maand van tevoren mijn ESTA aanvragen.
Enzo

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Enzo »

Jammer dat mensen nooit goed lezen..
Daarbij is het niet boeiend dat het zo lang van te voren is, hij is lang genoeg geldig en ga je moeilijk doen omdat je anders nog een keer gebruik kan maken bij een volgende reis voor die $14?

Schijnbaar zijn er nog genoeg mensen die wel eens op een vraag NEE antwoord, dus als je mij vraagt wat je het beste kan doen is mijn antwoord duidelijk.
Als je eerst de aanvraag doet, weet je in ieder geval of je ESTA, op dat moment, goedgekeurd is!
Sandy40
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 okt 2012, 11:25

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Sandy40 »

Sandy40 schreef:Hier ook een Esta vraagje.

Wij zijn in juni van dit jaar naar New York geweest, Esta is nog geldig tot mei 2020. Nu gaan we in november naar Miami voor een cruise. Ik heb dus net de Esta aangepast, maar je kan dus alleen de reisgegevens aanpassen (adres waar je verblijft). Dus ik heb maar het adres van het hotel geschreven waar we de eerste nacht verblijven in Miami voor de cruise. Maar als ik het formulier helemaal open, dan staat ergens nog steeds ook het adres van New York??

En nergens kan je je vertrekdatum wijzigen?? En ook wordt er ergens op het formulier gevraagd of je doorreist vanaf de US. In principe wel, want pakken de boot naar allerlei eilanden, maar op het formulier staat nog "nee" van toen we naar NYC gingen. Maakt dit nog wat uit?? Kunnen wij met een gerust hart 2 november gaan reizen of heb ik iets over het hoofd gezien??
Ik ben er nog even vergeten erbij te vermelden dat wij in de tussentijd ook verhuisd zijn. Op de Esta die in juni is aangevraagd staat nog onze oude huisadres. Ik las net ergens dat als je huisadres verandert je een nieuwe Esta moet aanvragen.

Iemand een idee of dit klopt of ervaring mee? Want anders doe ik niet moeilijk en dien ik gewoon een nieuwe aanvraag in. Liever een paar dollars extra betalen, dan op schiphol staan en niet weg mogen en vakantie helemaal in duigen!!
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door roelb »

Nee, je hoeft geen nieuwe ESTA aan te vragen als je adres wijzigt. De _enige_ 2 situaties waarin een afgegeven ESTA niet meer bruikbaar is zijn:

1. Je reisdocument wijzigt (nieuw paspoort)
2. Je eligibility wijzigt (dus je bent crimineel of terrorist geworden, hebt een besmettelijke ziekte opgelopen, etc).

In het eerste geval kun je gewoon een nieuwe aanvragen met je nieuwe paspoortgegevens. In het tweede geval heeft een nieuwe aanvraag geen zin, als je niet meer eligible bent krijg je geen ESTA en mag je een eerder afgegeven ESTA ook niet meer gebruiken.

Dit staat ook gewoon helder en duidelijk op de website van het CBP, dus twijfel kan er niet over zijn. Dat je iets "ergens" hebt gelezen is natuurlijk niet heel relevant, de enige bron van feitelijke informatie is het CBP zelf.
peterretep
Amerikafan
Berichten: 295
Lid geworden op: 16 nov 2017, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Toch een nieuwe ESTA nodig?

Bericht door peterretep »

Mijn ESTA is volgend jaar augustus nog een jaar geldig (aangevraagd: augustus 2018) en ik ga er vanuit dat ik mijn 2e bezoek aan de VS ook met die ESTA mag doen, want hij is 2 jaar geldig. Op de website van ESTA las ik echter dit:
- "of als de route of de bestemming van uw reis zijn veranderd." : Net als afgelopen augustus vliegen we weer op Los Angeles maar de route in de VS is uiteraard gewijzigd.
- "Dit betekent dat als uw aanvraag is geregistreerd en goedgekeurd, uw reistoestemming voor de Verenigde Staten nog twee jaar gebruikt kan worden, voor meerdere reizen.": Meerdere reizen maar die hoeven dan toch niet via dezelfde route als de 1e keer?

Volgens quote 1 moet ik vanwege routewijziging een nieuwe ESTA aanvragen en volgens quote 2 mag ik er meerdere reizen mee maken. Interpreteer ik het nu verkeerd?
Laatst gewijzigd door peterretep op 10 nov 2018, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Zie hier https://esta.cbp.dhs.gov/esta/applicati ... ution=e1s1
When do I need to reapply for an ESTA?
A new travel authorization may be required in any of the following circumstances:
The traveler is issued a new passport
The traveler changes his or her name
The traveler changes his or her gender
The traveler's country of citizenship changes; or
The circumstances underlying the traveler's previous responses to any of the ESTA application questions requiring a "yes" or "no" response have changed.

Travel authorization approvals will typically be granted for a period of two years or until the applicant's passport expires, whichever is sooner. ESTA will provide validity dates upon approval of the application. Therefore, a traveler must apply for a new travel authorization when a prior ESTA authorization or an applicant's passport expires. The associated fee will be charged for each new application submitted.
Ja je interpreteert het verkeerd; Er staat niets over route of bestemming.
Samenvattend: Je hoeft geen nieuwe ESTA aan te vragen als je naar een ander adres gaat, je MAG het adres updaten maar zelfs dat hoeft niet.
peterretep
Amerikafan
Berichten: 295
Lid geworden op: 16 nov 2017, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door peterretep »

Dankjewel Harry, ik ontdek ook echt net dat ik op een Nederlandse ESTA verkoopsite zat en niet op de Amerikaanse. Die info verschilt dus nogal :geek2:
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door harryh »

Yep laat je niet foppen door de zoekresultaten van Google met allerlei bureaus die wel ff betaald helpen invullen en allerlei "informatie" delen, de site die ik net aanhaalde is de enige echte.
peterretep
Amerikafan
Berichten: 295
Lid geworden op: 16 nov 2017, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door peterretep »

Ja, daar tuinde ik weer mooi in, Harry. Bij de 1e keer aanvragen kreeg ik halverwege door dat ik niet goed zat, nu iets vlotter :)
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Old Faithful »

peterretep schreef:Dankjewel Harry, ik ontdek ook echt net dat ik op een Nederlandse ESTA verkoopsite zat en niet op de Amerikaanse. Die info verschilt dus nogal :geek2:
En laat ik het netjes zeggen: het is niet helemaal eerlijk zaken doen, als ze schrijven dat je een nieuwe ESTA nodig hebt als je route of bestemming wijzigt.
Groet,

Old Faithful
GJ
Amerika-expert
Berichten: 1588
Lid geworden op: 28 mei 2006, 14:57
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door GJ »

harryh schreef:Zie hier https://esta.cbp.dhs.gov/esta/applicati ... ution=e1s1
When do I need to reapply for an ESTA?
A new travel authorization may be required in any of the following circumstances:
The traveler is issued a new passport
The traveler changes his or her name
The traveler changes his or her gender
The traveler's country of citizenship changes; or
The circumstances underlying the traveler's previous responses to any of the ESTA application questions requiring a "yes" or "no" response have changed.

Travel authorization approvals will typically be granted for a period of two years or until the applicant's passport expires, whichever is sooner. ESTA will provide validity dates upon approval of the application. Therefore, a traveler must apply for a new travel authorization when a prior ESTA authorization or an applicant's passport expires. The associated fee will be charged for each new application submitted.
In navolging hierop. Stel, ik heb een geldige ESTA van een reis naar de VS in het afgelopen jaar, en ik ga gedurende de geldigheidsduur van die ESTA volgend jaar met een overstap in de VS naar een land als Mexico of Costa Rica. Dan zou je denken dat je geen nieuwe ESTA hoeft aan te vragen. Maar verderop in de FAQ lees ik dit:
DO I NEED TO APPLY IF I'M ONLY TRANSITING THE UNITED STATES EN ROUTE TO ANOTHER COUNTRY?
Eligible nationals or citizens of countries that participate in the Visa Waiver Program require either a travel authorization or a visa to transit the United States. If a traveler is only planning to transit through the United States en route to another country, when he or she completes the travel authorization application in ESTA, the traveler should select "Yes" to the question "Is your travel to the US occurring in transit to another country?".
Die vraag heb je in de oorspronkelijke aanvraag natuurlijk met 'nee' beantwoord. En het is volgens mij ook niet één van de velden die je kunt wijzigen als je inlogt, daarbij kun je alleen je mailadres en je verblijfsadres aanpassen zo te zien:
WHAT INFORMATION CAN I UPDATE?
Prior to submitting an electronic travel authorization application with the required payment information, you can update all application data fields except the passport number and passport issuing country. Once an application is approved, you can still update any one of the following fields:

Email address
Address in the U.S
Weet iemand hoe dat zit?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer