Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door sanook »

Ik snap ook niet waarom dat telefoon verhaal erbij gehaald wordt, de vraag van TS is toch duidelijk ?
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Division »

Waarom staat deze vraag niet in het bestaande topic?

viewtopic.php?f=30&t=60674

Opmerking moderator

Topic is samengevoegd aan dit algemene navigatie/gps/telefonie topic
Afbeelding
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Coyote »

babarage schreef:
18 sep 2019, 22:35
Alleen zou ik dan overwegen om naar de veelal gratis alternatieven voor navigatie op de telefoon te kijken.
Ik vind navigatie voor telefoon helemaal niet persé handiger. Elke keer als je uitstapt (en dat doe je best vaak in Amerika), telefoon loskoppelen en opnieuw instellen als je verder rijdt. Mijn TomTom plaats ik 's ochtends en gaat er 's avonds pas weer uit (tenzij ik voor langere tijd de auto verlaat).

En wat het filenieuws aangaat in Amerika. Heb je dat echt nodig? Misschien als je constant in steden/drukke gebieden rijdt maar de meesten zoeken de natuur op waar in de regel weinig verkeer is.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door babarage »

sanook schreef:
19 sep 2019, 08:30
Ik snap ook niet waarom dat telefoon verhaal erbij gehaald wordt, de vraag van TS is toch duidelijk ?
Vraag is duidelijk en was antwoord op. Mijn antwoord mbt telefoon navigatie geef ik omdat ik het zonde geld vind om navigatie te kopen. Plus dat je bv met google maps al interessante punten kan opslaan in je kaart dus thuis kan voorbereiden. Maar ieder zn meug. Als je naviapparatuur fijner vindt omdat die de hele dag in je auto kan hangen dan koet je vooral dat doen. Persoonlijk navigeren wij zelfs 80% van de tijd met een papieren kaart.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door sanook »

Gast schreef:
27 sep 2019, 12:29
Een aantal zijn voorzien van Live Traffic
Klinkt wel heel commercieel dit. :oops:
En werkt die Live Traffic in de USA ? Want voor zover ik weet werkt Live Traffic alleen op het continent waar je het apparaat hebt aangeschaft. Dus als de dingen die jij verhuurt in Europa aangeschaft zijn zal Live Traffic waarschijnlijk niet werken in de USA.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Coyote »

Coyote schreef:
12 sep 2019, 10:32
Terpies schreef:
12 sep 2019, 09:48
Het nadeel van systemen zoals je beschrijft (Garmin/Magellan/TomTom) is dat je afhankelijk bent van kaartupdates: navi apps worden frequenter en automatisch/per knopdruk geactualiseerd.
Waze heb ik wel op de telefoon staan maar eerlijk gezegd nog nooit gebruikt. :oops: Misschien de komende trip maar eens proberen, naast mijn TomTom en wellicht navigatie in de auto... :wink:
Nog even een ervaring delen... :wink:

Eerlijk is eerlijk...Waze werkt fantastisch! :D

Ik heb vrijwel de gehele vakantie gebruik gemaakt van Waze al had ik de TomTom ook aan staan. Omdat mijn huurauto Apple Carplay had, werkt Waze op het navigatiescherm van de auto. Je zoekt via Waze snel een bestemming op door adres of naam van bezienswaardigheid, restaurant, motel in te typen. Ik moest dat opzoeken wel op de telefoon doen maar dat heb ik niet als hinderlijk ervaren.

Via Waze ook actuele verkeersinformatie en de mogelijkheid om voor stilstaande auto's, politie, ongevallen, files te waarschuwen werkt heel prettig. Vrijwel alle stilstaande auto's langs de kant van de weg werden aangegeven en daar waar het nog niet doorgegeven was, deed ik het met enkele drukken op het navigatiescherm van de auto.

Ik had overigens wel een simkaart + dataplan van AT&T aangeschaft voor in mijn mobiele telefoon. Zodoende had ik overal (nou ja, bijna overal. Er zijn wel wat blinde vlekken in Amerika) internet onderweg wat je wel nodig hebt voor Waze. Het dataverbruik viel heel erg mee. Ik zat ruim onder de 1 Gb data voor Waze.

Kortom, kan zijn dat mijn TomTom zijn laatste reis naar Amerika gemaakt heeft... :wink:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gast

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Gast »

Ik moest dat opzoeken wel op de telefoon doen maar dat heb ik niet als hinderlijk ervaren.
Als je bij CarPlay op het scherm van Waze tikt komt er een vergrootglas bovenin te staan en kun je ook via het scherm van de auto een bestemming zoeken.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Old Faithful »

Coyote schreef:
19 okt 2019, 22:13
Kortom, kan zijn dat mijn TomTom zijn laatste reis naar Amerika gemaakt heeft... :wink:
Ik vind het toch wel handig dat ik bijvoorbeeld de trailheads als waypoint in mijn Garmin in kan voeren en daar meteen naar toe kan navigeren.
Groet,

Old Faithful
Gast

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Gast »

@Old Faithful heb je al eens geprobeerd om een trailhead in Waze te zoeken?

https://www.waze.com/nl/ hier kan je de livekaarten gebruiken om adressen en POI te zoeken en ook aan te maken.
Laatst gewijzigd door Gast op 20 okt 2019, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Old Faithful »

Nee, ik gebruik wel Here We Go.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door PSVwally »

Ik gebruik ook ‘here we go’ en heb zowel op de toite als bij wandelingen hiervan gebruik gemaakt.

Werkt prima en heeft me op 1x na altijd langs de juiste wegen gestuurd. 1x in LA wilde het me een éénrichtingsstraat insturen waar ik niet in mocht. Hotels, restaurants, poi’s kon ik allemaal vinden.

Één ding. Als ik mn telefoon via Usb in de auto aansloot kreeg ik geen spraaknavigatie (ga hier links, rechts etc.). En ik kon het om voor mij nog steeds onduidelijke reden niet op de autoradio in de dodge journey krijgen waar het eigenlijk tijdens alle Voorgaande reizen wel via aux of dergelijke werkte.

Sowieso werkte de radio niet goed, kon ook geen eigen muziek afspelen. En als dan religion radio bv tussen el Centro en Prescott als enige doorkomt is het niet bepaald genieten....
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Old Faithful »

Here We Go kent wel veel plekken die wij bezochten maar niet allemaal. Ik vind het handig - maar dat kan zijn omdat ik het zo gewend ben - om in de voorbereiding waypoints te maken, die eventueel in Google Earth te controleren en dan alvast in de navigatie te zetten. Ik hoef dan tijdens de reis ook niet meer na te denken wat de naam van die trailhead in Cathedral Gorge S.P. ook alweer was. Ik vind ook het werken op een pc met een groot scherm een voordeel.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Coyote »

Terpies schreef:
20 okt 2019, 11:09
Als je bij CarPlay op het scherm van Waze tikt komt er een vergrootglas bovenin te staan en kun je ook via het scherm van de auto een bestemming zoeken.
I know, maar Waze gaf toen aan dat ik via de telefoon moest zoeken. Weet even niet meer of ik toen ook aan het rijden was en dat misschien verschil maakt. :think:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Coyote »

Old Faithful schreef:
20 okt 2019, 11:40
Ik vind het toch wel handig dat ik bijvoorbeeld de trailheads als waypoint in mijn Garmin in kan voeren en daar meteen naar toe kan navigeren.
Als je bedoelt een GPS-coördinaat invoeren als beginpunt/parkeerplaats van de trailhead, ben ik dat met je eens.

Met Waze kun je echter heel eenvoudig op allerhande bezienswaardigheden zoeken. Zo kon ik bijv. ook zoeken op startpunt van de Sunset Stroll bij White Sands NM. Zoeken op 'Sunset Stroll' en klaar is Kees. Vaak als je zoekt op bijv. een bezienswaardigheid krijg je automatisch ook de parkeerplaats erbij.

Maar...als je zoekt moet je wel internetverbinding hebben. En dat heb je niet overal en dan is een TomTom natuurlijk wel weer handig.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Old Faithful »

Ik bereid thuis voor op de laptop. Trailheads maar ook bijvoorbeeld de parkeerplaats voor de Rimrocks staan op de OSM kaarten (die heb ik wel op de laptop en op het outdoor toestel, niet op de navigatie in de auto). Ik maak dan waypoints, controleer eventueel op Google Earth en zet ze dan in de navigatie in de auto, zodat ik er tijdens de vakantie geen omkijken meer naar heb. Hoewel dat vaak niet nodig is, heb ik voor vrijwel alle wandelingen ook een track in mijn outdoor toestel staan.
Ik hou ook niet zo van het gepriegel op het kleine scherm van een smartphone.
Groet,

Old Faithful
opvakantie
Amerikafan
Berichten: 217
Lid geworden op: 31 mei 2016, 12:08
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door opvakantie »

sanook schreef:
27 sep 2019, 12:44
Gast schreef:
27 sep 2019, 12:29
Een aantal zijn voorzien van Live Traffic
Klinkt wel heel commercieel dit. :oops:
En werkt die Live Traffic in de USA ? Want voor zover ik weet werkt Live Traffic alleen op het continent waar je het apparaat hebt aangeschaft. Dus als de dingen die jij verhuurt in Europa aangeschaft zijn zal Live Traffic waarschijnlijk niet werken in de USA.
Een jaar of 5 geleden heb ik een TT met wereld kaarten, traffic met flitsers gekocht.
De live services werken enkel in de EU.
Gast

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Gast »

Old Faithful schreef:
21 okt 2019, 12:01
Ik bereid thuis voor op de laptop. Trailheads maar ook bijvoorbeeld de parkeerplaats voor de Rimrocks staan op de OSM kaarten (die heb ik wel op de laptop en op het outdoor toestel, niet op de navigatie in de auto). Ik maak dan waypoints, controleer eventueel op Google Earth en zet ze dan in de navigatie in de auto, zodat ik er tijdens de vakantie geen omkijken meer naar heb. Hoewel dat vaak niet nodig is, heb ik voor vrijwel alle wandelingen ook een track in mijn outdoor toestel staan.
Ik hou ook niet zo van het gepriegel op het kleine scherm van een smartphone.
Alles wat je schrijft kan ook met Waze, zoals ik al aangaf...ook kun je vooraf via de desktop site van Waze al je waypoints opslaan en later gebruiken om te navigeren: je creëert je eigen POI.

Met de meeste huurautos heb je tegenwoordig android auto/carplay dus het gepriegel op je telefoon hoeft echt niet meer, want dat doe je dan op het scherm van de auto.
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6812
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Stan.Gobien »

Maar dan moet je wel SIM kaart met data er in hebben.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door sanook »

Klopt, maar dat kan al voor < 30 euro (bv https://www.ebay.de/itm/263159146174) dus voor de kosten hoef je het niet te laten.
Met een dual sim toestel het eenvoudigste, je blijft dan gewoon bereikbaar op je eigen nummer en eigen toestel.
Als je geluk hebt heb je een huurauto waarvan de data trial nog niet (helemaal) gebruikt is, al is dat meestal niet meer dan een 3 GB.
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6812
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Stan.Gobien »

Ik heb die Trial geactiveerd in onze Explorer tijdens onze reis dit jaar.
Helaas was de 3GB er na 10 dagen al door.
Dat kwam door de OneDrive en/of Dropbox foto upload functie.
Beetje weinig flexibiliteit in keuze van wel of niet uploaden via 4G of alleen WIFI etc in die Apps.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer