Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Raymon
Amerika-ontdekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 jul 2017, 21:20
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Raymon »

Navigeren werkt zeker wel offline, al twee jaar dankbaar gebruik gemaakt van die app, mijns inziens de beste (offline) navigatie app op dit moment.
Ik heb mijn tablet nu niet bij de hand, maar volgens mij moet je eerst in het menu naar de navigatie-modus gaan (en dus niet de kaart-modus waarin je opstart), dan je eindbestemming invoeren, klaar!
1BJK903
Amerika-ontdekker
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 sep 2013, 09:52
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door 1BJK903 »

Ah, dus dat betekent dat ik niet vanaf Nederland kan checken en ik het direct daar moet proberen.

Bedankt mensen!
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1175
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door chippie777 »

Je kan natuurlijk de kaart van NL er in zetten. Dan kun je het hier uit testen.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
Gast

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Gast »

@YouriUSA: Beetje vreemd en onwaar wat je allemaal zegt:

Er zijn meer apps dan google maps (bv. Here, Sygic, maar ook TomTom), ook met off-line navigatie (en sommigen zelfs met de kaartinformatie van TomTom), een losse TomTom is weer een extra device wat je moet opbergen, met een telefoon (die overigens ook vaak grotere of vergelijkbare grootte schermen hebben als een tomtom, en anders gebruik je een tablet) kun je ook lopend of fietsend navigeren, etc etc.

Deel van post verwijderd
vinceG
Amerikakenner
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 apr 2013, 10:53
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: amsterdam

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door vinceG »

Nee ben ik ook niet mee eens. Ik gebruik veel liever mijn smartphone.
Recentelijk het zeer goed bruikbare maps.me gedownload en uitgeprobeerd (in NL) en er fijne app. Gratis en offline!

ik denk dat YouriUSA aandelen tomtom heeft :lol:
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door sanook »

Ik dacht vroeger ook dat mijn GSM prima dienst kon doen als navigatie (en dat deed ie ook) maar toch voor onze laatste trip een TomTom GO620 aangeschaft en de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik dit tóch een fijnere oplossing vind dan de GSM. Vooral het gebruiksgemak (bv route wijzigen terwijl je rijdt) en de grotere variatie in de zoom van het gebied waarin je rijdt zijn dingen die je op je GSM mist.
En ja, het is een extra apparaat, maar je haalt dat ding zo makkelijk uit zijn houder (waarna hij zichzelf uitschakelt) en weer terug (waarna hij zichzelf weer inschakelt en verder gaat waar hij was), dat gaat veel vlotter dan je telefoon in/uit de houder doen en app starten/stoppen.
Nadeel van bv HereWeGo vind ik dat je je POI's niet ziet als je aan het navigeren bent, en van Google Maps vind ik het lastig dat je iedere avond het gebied voor de volgende dag moet downloaden.
Gebruikersavatar
lsl
Amerikakenner
Berichten: 1209
Lid geworden op: 03 aug 2008, 10:24
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: België

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door lsl »

Nadeel van bv HereWeGo vind ik dat je je POI's niet ziet als je aan het navigeren bent, en van Google Maps vind ik het lastig dat je iedere avond het gebied voor de volgende dag moet downloaden.
1) Dat nadeel heb je op de nieuwe TomTom's ook, vroeger zag je ze allemaal maar nu dus niet meer, toch?

2) Google Maps laat je toe meerdere gebieden te downloaden en die blijven dan offline enkele weken geldig, ik denk niet dat er een reden is om elke avond een update te doen. Enkel voor bepaalde landen lukt dat niet (bvb Thailand).

Maar verder ben ik ook grote fan van rijden met TomTom ipv smartphone (maps.me, google maps, here, ...).
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door sanook »

Op de TomTom Go620 zie ik de POI's wel degelijk op het scherm tijdens de navigatie.

Nog een voordeel van de TomTom tov de gratis app's is dat je bij de TomTom je route van te voren kan maken, mét tussenstops.
Gebruikersavatar
ohjajoh?
Amerikafan
Berichten: 238
Lid geworden op: 17 mei 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door ohjajoh? »

Ik gebruik ook gewoon een TomTom voor in de auto. Die laat ik de hele vakantie op de ruit zitten.
Paar jaar geleden op marktplaats gekocht voor een prikkie.
Telefoon kan ik dan voor andere dingen gebruiken. Zodra ik uit de auto stap gebruik ik de navigatie van mijn telefoon.
Gast

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Gast »

Ik denk dat de meeste huidige echte navigatie apps alles ook kunnen wat hierboven staat aangegeven.

Ik heb een magnetische houder die ik in het ventilatierooster van de auto klem, en dan pak ik mijn telefoon er zo af.

Ik gebruik al jaren de betaalde versie van sygic (http://www.sygic.com/gps-navigation)met alle kaarten van de wereld (incl levenslange updates), en ik heb alle zaken die bovengenoemd staan ook in beeld, offline kaarten, toegestane snelheid, flitsers, POI, alternatieve routes, tussenstops, zelfs verkeersinfo/wegomleidingen, actuele benzineprijzen en koppelingen met Yelp, bezienswaardigheden en Wikipedia.

Bovendien kan ik de app meenemen op alle devices die ik wil als ik een nieuwe telefoon heb installeer ik gewoon opnieuw, ook tablets, android/ios/windows en kan ik meerdere devices tegelijk gebruiken (thuis wel handig met meerdere autos).

Een TomTom in de auto aan het raam laten zitten zou ik persoonlijk nooit doen als ik parkeer....imho vragen om inbraak....bovendien is het niet overal (zeker in een aantal staten in de US) toegestaan om iets aan je ruit te bevestigen.
Gebruikersavatar
ohjajoh?
Amerikafan
Berichten: 238
Lid geworden op: 17 mei 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door ohjajoh? »

Een TomTom in de auto aan het raam laten zitten zou ik persoonlijk nooit doen als ik parkeer....imho vragen om inbraak....bovendien is het niet overal (zeker in een aantal staten in de US) toegestaan om iets aan je ruit te bevestigen.
Daar heb je wel een punt. Volgende keer toch maar verwijderen.
Je bedoelt hoop ik toch als de auto geparkeerd is?
Gebruikersavatar
lsl
Amerikakenner
Berichten: 1209
Lid geworden op: 03 aug 2008, 10:24
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: België

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door lsl »

neen, als je aan het rijden bent, zoek maar even in het "vervoer in en naar Amerika" forum, is al enkele keren besproken
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6812
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Stan.Gobien »

Ik gebruik een beanbag voor de TomTom en ik haal hem uit de houder en steek hem in het handschoenkastje bij parkeren.

Ik val in herhaling, maar ik heb nog geen enkele navigatie app gevonden die kan wat ik doe met mijn TomTom, namelijk op voorhand routes maken (geen tracks!) met verschillende tussenstops en de mogelijkheid om tijdens het navigeren makkelijk een tussenstop over te slaan.
Gebruikersavatar
Marco en Cindy
Amerikafan
Berichten: 206
Lid geworden op: 23 jul 2014, 17:01
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Marco en Cindy »

Wij hangen onze Garmin nog steeds met de houder aan de voorruit. Misschien dat we straks in september toch maar even in de Walmart op zoek moeten gaan naar een beanbag.

Wat betreft het gebruik van een los navigatie toestel t.o.v. gratis apps e.d. deel ik volledig de mening van Stan.Gobien. Ook ik maak voor vertrek per dag routes inclusief alle mogelijke tussenstops. Daarbij wil ik afhankelijk van het verloop van de dag tussenstops kunnen overslaan of zelfs nog aan toevoegen. Ik heb nog geen fatsoenlijke app kunnen vinden die me hetzelfde kan bieden. En onze Garmin heeft ook verkeersinformatie en kan op basis daarvan alternatieve routes voorstellen om druktes, files e.d. te vermijden. En dat is toch ook wel erg handig in de buurt van grote, drukke steden.
Volg onze reizen via polarsteps: https://www.polarsteps.com/MarcoBos6
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6812
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Stan.Gobien »

Maar voor simpel gebruik begrijp ik dat een App gewoon goed werkt en het is één toestel minder. Maar vermoedelijk zul je altijd mensen hebben die het ene prefereren tegenover het andere.
Gast

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Gast »

Stan.Gobien schreef:Ik val in herhaling, maar ik heb nog geen enkele navigatie app gevonden die kan wat ik doe met mijn TomTom, namelijk op voorhand routes maken (geen tracks!) met verschillende tussenstops en de mogelijkheid om tijdens het navigeren makkelijk een tussenstop over te slaan.
Wat jij hier zegt klopt niet: met een premium SYGIC licentie (de betaalde versie) kun je dit zeker wel invoeren, ook routepunten editen/verwijderen of alternatieve routes volgen werkt gewoon zonder problemen, en net als op een TomTom device. In de gratis versie kun je ook een route samenstellen, alleen krijg je dan geen turn by turn navigatie.

Bovendien maakt Sygic gebruik van de kaarten van TomTom, echter ben je veel flexibeler in het device wat je gebruikt: meerdere apparaten tegelijk, ook tablets, en mocht je onverhoopt van iOS naar Android of terug gaan, dan kun je je licentie gewoon overzetten.

Kijk voor een overzicht op https://help.sygic.com/en/sygic-gps-nav ... navigation.

Ik zou zeggen, probeer de app eens echt.

Hier staat beschreven hoe je zelfs tijdens het navigeren extra tussenstops in kunt voeren:

https://help.sygic.com/en/sygic-gps-nav ... fy-a-route

En hier hoe je van te voren (multipoint) routes kunt aanmaken en opslaan:

https://help.sygic.com/en/sygic-gps-nav ... ve-a-route
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6812
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Stan.Gobien »

Misschien met ik verduidelijken dat ik de routes op voorhand maak vanaf de computer met Tyre en MyRouteApp. Het is me ook niet helemaal duidelijk als de Sygic routes wel of niet tracks zijn.
Gast

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Gast »

Stan.Gobien schreef:Misschien met ik verduidelijken dat ik de routes op voorhand maak vanaf de computer met Tyre en MyRouteApp. Het is me ook niet helemaal duidelijk als de Sygic routes wel of niet tracks zijn.
Ah ok, helder. Ik bepaal mijn routes meestal van dag tot dag, op mijn iPad, in Sygic, en dan sla ik ze op als favorieten, net zoals boven beschreven. Sygic heeft ook een travel app, waarin je ook eenvoudig een route vooraf kunt maken.

Ik weet niet goed wat je bedoelt met tracks? Bedoel je bij een samengestelde route van A naar B naar C, dat bv B naar C een track is? Of bedoel je het soort weg (snelweg/tol/onverhard/veerboot, etc)?

EDIT: net even gegoogeld, en de MyRoute app werd tot voor kort ondersteund in Sygic, maar sinds de nieuwe versie van Sygic is het blijkbaar niet meer mogelijk om MyRouteApp te importeren naar Sygic. Op het support forum van sygic geven ze aan dat er binnenkort een vergelijkbare MyRoute tool gaat komen om vooraf routes via Sygic aan te kunnen maken.
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6812
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Stan.Gobien »

Bij een Track worden enorm vele puntjes genoteerd die samen de weg aanduiden. Het is dus vooraf reeds exact bepaalt welke weg je gaat rijden.

Bij een route worden enkel een aantal punten opgenomen om aan te duiden welke plaatsen je zeker wilt aandoen of langs rijden, de GPS bepaalt bij het inladen welke weg er genomen wordt aan de hand van zijn logica en eventuele kennis van problemen onderweg.

Bij een route kun je dus ook makkelijk zo'n punt weer weghalen, terwijl je aan het navigeren bent. Bij een Track ligt dat wat moeilijker. Ook zie je bij het rijden van een route de verschillende punten aangeduid op de kaart, je ziet en krijgt een melding als je bij een routepunt aankomt.

Standaard slaan de meeste programma's en tools een Track op. Op het toestel zelf een route maken is wel juist, maar zeer lastig. De routeplanner van TomTom bijvoorbeeld kan enkel tracks naar je apparaat sturen. Ook bij Garmin zijn het meestal tracks in GPX formaat.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Old Faithful »

Ik neem aan dat jij dan een toestel hebt dat die track weer herberekent naar een route, om zo aanwijzingen als "op rotonde neem tweede afslag" e.d. te krijgen? Een track staat helemaal los van kaartmateriaal en weet dus helemaal niet dat je een rotonde, kruising o.i.d nadert.
Je kunt ook een route op de computer maken en die als route, dus niet als track, naar je toestel sturen. In feite zet je dan alleen (enkele) routepunten over en wordt de route tussen die punten op je toestel berekent. Daarbij kan het resultaat anders worden als kaarten op de computer en toestel niet hetzelfde zijn en/of als de instellingen niet hetzelfde zijn. Bij een track is die kans veel kleiner vanwege het veel grotere aantal punten.

Waarschijnlijk weet je het wel (maar anderen lezen dit misschien ook :wink: ), dat een GPX bestand niet per se tracks bevat. Een GPX bestand kan alleen waypoints, alleen routes, alleen tracks of een combinatie daarvan bevatten.
Groet,

Old Faithful
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer