Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
karenkdg
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 feb 2016, 14:47

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door karenkdg »

ik heb de herewego app gedownload op mn mobiel met de kaarten die we nodig hebben en werkt prima.
maar we hebben ook tomtommetje ergens liggen van een paar jaar oud en heb gekeken op de website van tomtom en kan daar USA kaarten downloaden voor 40 euro.

heb toch liever een tom tom omdat ik anders mijn telefoon niet kan gebruiken tijdens het auto rijden.

is dan de enige manier om onze tom tom te gebruiken door die kaarten van Amerika te downloaden? of kunnen we beter daar een nieuwe navigatie kopen
Anonymous123

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Anonymous123 »

Je kan nog steeds GPS gebruiken en tegelijk je telefoon gebruiken! Geluid aanzetten en hij spreekt de richting ook en daarbij zijn het soms 10tallen kilometers dat je rechtdoor moet, dus niet op je GPS hoeft te kijken.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Martin & Marianne »

karenkdg schreef: heb toch liever een tom tom omdat ik anders mijn telefoon niet kan gebruiken tijdens het auto rijden.
Nog afgezien van wat je onderweg met je telefoon zou willen doen (geniet van het landschap zou ik zeggen :wink: ), maar je gaat naar het zuidwesten: die navigatie heb je dan hooguit voor de steden nodig. Daarbuiten is het een kwestie van zo nu en dan eens op een bordje kijken. Het aantal wegen is er zeer beperkt.

Marianne
karenkdg
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 feb 2016, 14:47

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door karenkdg »

Dat is ook weer zo!
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6812
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Stan.Gobien »

Vele goede plekjes zijn niet aangeduid met bordjes hoor ;)
Veel hangt natuurlijk af van je manier van reizen, maar ik vind goede navigatie en de mogelijkheid om routes op voorhand uit te stippelen onontbeerlijk.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Njit »

Ach ja, Martin en Marianne doen het liefst hun rondreis door het Zuidwesten met een paard en wagen. Dat is toch het meest echt.
Want een auto is ook maar nieuwerwetsch...
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
Marco en Cindy
Amerikafan
Berichten: 206
Lid geworden op: 23 jul 2014, 17:01
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Marco en Cindy »

Ik maak ook gebruik van mijn navigatie om routes vooraf helemaal uit te zetten. Dat bevalt ons prima! Het grote voordeel voor ons is dat je ter plaatse geen tijd meer kwijt ben met het zoeken naar bepaalde wegen of parkeerplaatsen, want inderdaad staan niet alle wegen op je kaart (zeker de kleinere wegen en paadjes niet). En omdat we alles van te voren al uitstippelen heb je ook vooraf een goede inschatting of je plannen wel haalbaar zijn o.a. qua rijtijden. En dus kan je vooraf nog keuzes maken om minder interessante dingen te laten vallen.
Volg onze reizen via polarsteps: https://www.polarsteps.com/MarcoBos6
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door roelb »

Maar dan nog is je telefoon met Here (of Windows maps op een Windows telefoon) echt een prima navigatiesysteem. Gratis, je sleept niet met extra devices, in 99% van de huurauto's kun je je telefoon pairen aan de autoradio en heb je navigatieaanwijzigingen via de speakers van de auto. Stap je de auto uit dan heb je je navigatie nog steeds in de hand en tijdens het rijden heb je je telefoon ook lekker ergens op het raam hangen, handig als er iemand appt of belt, zie je in een oogopslag wat het is.

Ander groot voordeel: het is /veel/ gebruikersvriendelijker dan een Tomtom, wat een ramp is met in/uitzoomen en even interactief op de kaart kijken waar je heen wilt. Ik begrijp werkelijk niet waarom je met een extra apparaat zou willen gaan zeulen. De laatste keer dat ik dat deed was in 2009. Daarna kocht ik de eerste telefoon met touchscreen en offline navigatie (Nokia N8) en was de grote, zware en trage Tomtom echt verleden tijd.

En het argument dat je dan "de telefoon niet kunt gebruiken" is nonsens, je telefoon kan prima navigeren, bellen, whatsapp en een browser tegelijk draaien. De vraag is wel wat je allemaal tegelijk moet willen achter het stuur :-)

Eigenlijk zijn er maar twee belangrijke aandachtspunten:

1. Koop een fatsoenlijk steuntje (ik ben zelf erg fan van mijn magnetische steun die ik ooit in de US heb gekocht (Magicmount, $15 bij Wallmart);
2. Neem een goede lader voor in de auto mee (via de autoaansteker plug, mijn ervaring met de USB outlets die tegenwoordig in veel auto's zitten zijn wisselend).
Gast

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Gast »

Als je kijkt voor een houder in de auto kijk dan voor een houder die je bevestigt aan een ventilatie rooster of in de cd sleuf van de auto radio.

Officieel is het in de meeste staten van de usa NIET toegestaan om de houder van je telefoon aan het raam te bevestigen.

http://blog.proclipusa.com/are-suction- ... our-state/
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door sanook »

Apart, nooit aan gedacht. Is er misschien ook een 'officiele' site waar dit terug te vinden is want deze site heeft er wel baat bij als het zo negatief mogelijk gebracht wordt, des te meer houders verkopen ze. Misschien is het 'officieel' wat minder erg als deze site doet vermoeden.

Andere optie is nog de zgn beanbag van TomTom of een andere houder die je op het dashboard vast kunt plakken. Ik heb er zelf 1 van Osomount, deze plakt probleemloos op vele dashboards, ook als deze niet helemaal vlak zijn.
Gast

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Gast »

Een beetje googlen levert oa deze link op:

http://www.abc10.com/news/local/califor ... /327561414

In dit specifieke geval alleen voor Californië.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Njit »

Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
Hans_Belgium
Amerikakenner
Berichten: 562
Lid geworden op: 07 aug 2010, 18:53
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Koekelare

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Hans_Belgium »

Het voordeel van een ventilatiehouder voor je telefoon is dat je telefoon ook lekker koud (Airco) blijft. :thumbup:
Meestal zit de zon ook dan niet zo op het scherm te schitteren zodat je er bijna niks van ziet.
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6812
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Stan.Gobien »

roelb schreef:Ander groot voordeel: het is /veel/ gebruikersvriendelijker dan een Tomtom, wat een ramp is met in/uitzoomen en even interactief op de kaart kijken waar je heen wilt. Ik begrijp werkelijk niet waarom je met een extra apparaat zou willen gaan zeulen. De laatste keer dat ik dat deed was in 2009.
Jouw ervaringen met TomTom zijn van 2009, die toestellen zijn ook veel veranderd hoor ;). Ik heb reeds betoogd dat de gratis apps niet voldoen aan mijn strenge eisen op het gebied van routeplanning, maar ik geloof best dat ze zeer goed werken en voor 99% van de mensen meer dan voldoende zijn. :thumbup:
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door IngridZw »

Ik heb een ook een vraag aan de kenners in het bijzonder Garmic navigatie. Onlangs heb ik via Marktplaats een sd kaart gekocht met Noord Amerika voor 20 euro excl. verzendkosten. Op het toestel staat North America wel vermeld, maar het toestel leest de gegevens van het kaartje niet. "Geen kaartgegevens beschikbaar". Ik dacht dat ik het heel simpel kon gebruiken (werd ook vermeld in de advertentie) maar niet dus. Weet iemand hoe dit kan en of ik het op één of andere manier kan verhelpen. Heb ook al geprobeerd informatie hierover op internet te verkrijgen maar kom er niet uit. Het enige wat ik kan bedenken is, dat het te maken heeft met codes of iets dergelijks.
Het sd kaartje ziet er op zich prima uit met ook de juiste bestanden erop.
We hebben een vrij nieuwe Garmin Drive 50 lm
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6812
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Stan.Gobien »

Garmin is een beetje speciaal op het gebied van kaarten, er is een oud formaat en een nieuw formaat. Er is ook een soort indexcode per kaart die moet uniek zijn. Probeer eens te experimenteren met de tools van JaVaWa. Maar neemt eerst een backup van het kaartje, desnoods met een image backup programma.
http://www.javawa.nl/mapconverter_en.html
http://www.javawa.nl/jdm_en.html
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Old Faithful »

Kaartgegevens van Garmin zijn inderdaad of gekoppeld aan één toestel of aan één geheugenkaartje. Je kunt de kaarten wel kopiëren maar dan werkt het niet, althans niet op een legale manier.
Je kunt de kaarten kopen:
Op een dvd. De kaarten worden op de computer geïnstalleerd en vervolgens met MapSource of Basecamp in het geheugen van het toestel gezet. Omdat het geheugen vaak niet groot genoeg is, kan daar ook een geheugenkaartje voor gebruikt worden. De kaarten kunnen alleen op dat ene toestel gebruikt worden. Omdat de kaarten ook op de computer staan kun je met MapSource of Basecamp als routeplanner gebruiken. De kaarten worden d.m.v. een code aan dat ene toestel gekoppeld. Je kunt de code wel gebruiken om de kaarten werkend op een andere computer te installeren.

Als download. De kaarten worden gekoppeld aan één toestel en komen niet lokaal op de computer. Je kunt ze wel als routeplanner gebruiken maar dan moet het toestel of eventueel de geheugenkaart via usb met de computer verbonden zijn. Dit werkt alleen met Basecamp, niet met (het oudere) MapSource.

Op een geheugenkaartje. Je kunt dat wel in meerdere toestellen gebruiken maar niet op een andere geheugenkaart. De kaarten komen ook hierbij niet lokaal op de computer maar kunnen wel in Basecamp gebruikt worden als toestel of geheugenkaart met de computer verbonden is.

Ik zou jou mijn dvd plus code kunnen geven. Daarmee zou je de kaarten werkend op de computer kunnen krijgen maar NIET op het toestel. Ik ben bang dat je een kat in de zak hebt gekocht en dat ook de - overigens uitstekende - programma's van JaVaWa je niet kunnen helpen.
Tweedehands zou je alleen iets kunnen hebben aan kaarten op een origineel geheugenkaartje en ik denk niet je zoiets hebt gekocht.
Groet,

Old Faithful
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door IngridZw »

Bedankt Old Faihtfull voor je uitgebreide uitleg. Ik was er eerlijk gezegd al bang voor. Inderdaad een kat in de zak maar een goede les voor de volgende keer en een waarschuwing voor anderen die ook van plan zijn om een tweedehands kaart te kopen. Er zijn nl. nog veel meer aanbieders op Marktplaats. En het klinkt heel aannemelijk zoals "geen registratie nodig, geen code etc. Sd kaart in het toestel en het werkt meteen"
Maar goed we hebben op de mobiele telefoon wel een navigatie en we nemen sowieso routebeschrijvingen mee.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6812
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Stan.Gobien »

Schrijf de verkoper aan met de melding dat het niet werkt.

Op je Garmin toestel kan je ook gratis OpenStreet Maps gebruiken. http://garmin.openstreetmap.nl/
jan_nl
Amerikafan
Berichten: 146
Lid geworden op: 14 okt 2015, 22:29
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door jan_nl »

Ik ga google maps gebruiken. Heb een avondje offline gebieden gedownload.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer