Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door harryh »

Ik heb in het andere draadje geantwoord viewtopic.php?f=30&t=69431
BarstowBOB
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 aug 2019, 01:52
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door BarstowBOB »

tomhster schreef:
01 okt 2018, 13:01
Of je koopt voor zes tientjes een Garmin bij de WalMart en hangt die aan de voorruit. Nog makkelijker en die past je rijtijd naar bestemming aan aan jouw rijgedrag.
Hele goede tip! :clap:
Ik heb een Magallan Navigatiesysteem gekocht voor 70 dollar. Beste aankoop ooit. Je kunt gratis kaarten uploaden en het werkt voor Amerika en Canada. Omdat het werkt via de satelliet kun je ook in de Mojave woestijn, Death Valley en andere afgelegen gebieden eenvoudig navigeren. Je hebt namelijk niet overal GSM-signaal en offline werkt Google Maps toch minder betrouwbaar. Bovendien staan er hotels in, restaurants en allerlei andere bezienswaardigheden.
Waarom ik van Amerika hou:
De lange goederentreinen, de graffiti, Atlanta, BBQ, basketbal, de mensen, de goede service, alles is goed bereikbaar, de behulpzame Amerikanen, de prachtige natuur, de geweldige pretparken, de Canyons en de wolkenkrabbers.
Gast

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Gast »

Navigatie werkt via GPS satelliet, online navigatie apps zoals Waze/Google Maps) blijven de vooraf ingestelde route ook weergeven bij verlies GSM signaal.
Offline navigatie apps (zoals bv Sygic) zijn ongevoelig voor het verlies aan GSM verbinding: je laadt vooraf per staat de volledige kaart, en je kunt dan ook zonder GSM signaal navigeren.

Het nadeel van systemen zoals je beschrijft (Garmin/Magellan/TomTom) is dat je afhankelijk bent van kaartupdates: navi apps worden frequenter en automatisch/per knopdruk geactualiseerd.
Bovendien geven de apps ook live traffic en andere live info door (bv. benzineprijzen op de route, POI, afsluitingen/omleidingen, snelheids/roodlicht cameras etc etc) mits uiteraard data verbinding.

Met name in de US werkt WAZE geweldig (is ook mijn default navi app in europa, door de crowd sourced informatie). Hier kun je zelf ook actuele waarschuwingen zien en melden (bv. ongeluk, auto met pech, voorwerpen op de weg, mobiele politie/snelheids controles etc etc.)

WAZE werkt ook volledig via geïntegreerde schermen in de auto (indien aanwezig) door de Apple CarPlay/Android Auto ondersteuning.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14303
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Coyote »

Terpies schreef:
12 sep 2019, 09:48
Het nadeel van systemen zoals je beschrijft (Garmin/Magellan/TomTom) is dat je afhankelijk bent van kaartupdates: navi apps worden frequenter en automatisch/per knopdruk geactualiseerd.
Nou vind ik dat persoonlijk niet direct een nadeel. Ik heb op mijn TomTom een kaart van Amerika van 2017. Natuurlijk wil TomTom mij doen geloven dat ik toch echt een kaartupdate nodig heb want de wegen 'veranderen' constant. Mooi verkooppraatje. Ja, wegen veranderen maar in de praktijk kun je gerust jaren met dezelfde kaart werken. Het heeft voor mij vorig jaar en dit jaar geen enkel probleem opgeleverd.

Navigatie icm Apple Carplay is overigens wel handig als je in drukkere gebieden/steden rijdt. Heb dat vorig jaar mogen ondervinden rondom Seattle waar ik door Google mooi om de files heen geleid werd. Nadeel vind ik dan weer dat ik soms gewoon mijn telefoon wil opladen maar Carplay dan weer gestart wordt. Is wel uit te schakelen maar elke keer als ik 'm aansluit (hoe vaak stop je immers onderweg om even een foto te maken, ergens rond te kijken) wordt Carplay weer opnieuw gestart terwijl een TomTom gewoon klaarstaat.

Waze heb ik wel op de telefoon staan maar eerlijk gezegd nog nooit gebruikt. :oops: Misschien de komende trip maar eens proberen, naast mijn TomTom en wellicht navigatie in de auto... :wink:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gast

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Gast »

Met updates bedoel ik niet alleen kaart updates, maar ook actuele (tijdelijke) omleidingen, wegafsluitingen etc.
Carplay is inderdaad (nu nog) wat lastiger los te gebruiken als je alleen wilt opladen, een ander nadeel (in iOS12) is dat je op je telefoon de app ook ziet die op je scherm staat, bijvoorbeeld bij Waze of TuneIn radio. In iOS13 is dit opgelost en kun je op je telefoon iets anders laten zien dan wat er op je dashboard scherm staat. Zo gebruik ik hier in NL op mijn dashboard Waze en op mijn telefoon Flitsmeister tegelijkertijd en onafhankelijk van elkaar.
Ook kun je je favoriete muziek app (spotify/tuneIn/Pandora/iHeart/Apple Music) via je telefoon op je CarPlay laten afspelen zonder dat je dat via BlueTooth hoeft te doen.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14303
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Coyote »

Terpies schreef:
12 sep 2019, 10:45
Met updates bedoel ik niet alleen kaart updates, maar ook actuele (tijdelijke) omleidingen, wegafsluitingen etc.
Maar heb je dat nou echt altijd nodig? In 9 van de 10 keer voldoet een TomTom zonder actuele verkeersinformatie in Amerika prima (in Europa heb ik dat wel omdat mijn TomTom een eigen simkaart heeft maar die werkt in Amerika niet). Zoals gezegd, in drukke gebieden/steden is het handig. Maar zonder die actuele informatie kom ik prima volgens planning aan op mijn bestemming in de rest van Amerika. :wink:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14303
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Coyote »

Terpies schreef:
12 sep 2019, 10:45
Ook kun je je favoriete muziek app (spotify/tuneIn/Pandora/iHeart/Apple Music) via je telefoon op je CarPlay laten afspelen zonder dat je dat via BlueTooth hoeft te doen.
Dat is zeker handig. Zelfs mijn oude iPhone 3GS, die nu enkel als iPod gebruikt wordt, werkt prima in de auto in Amerika. Via mijn andere iPhone luister ik inderdaad ook naar iHeart. Nadeel is dat dat vaak alleen in en rond de grote steden kan. Zodra je daarbuiten bent valt al gauw de dataverbinding weg en schakel ik maar weer over op mijn 3GS omdat de radio in die buitengebieden ook bagger is.

Hopelijk dit keer een werkende satelliet radio. :P

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gast

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Gast »

Coyote schreef:
12 sep 2019, 10:56
Maar heb je dat nou echt altijd nodig? In 9 van de 10 keer voldoet een TomTom zonder actuele verkeersinformatie in Amerika prima.
Nodig? nee in 9 van de 10 gevallen niet, handig? zeker! Vooral in onbekende gebieden wil een navigatie systeem in het geval van een onverwachte wegafsluiting blijven proberen je via de aangegeven route te blijven sturen (of via een omweggetje alsnog op de afgesloten weg laten komen), wat gewoon niet handig is.
Ook in het geval van files (zeker in de drukkere gebieden) is het handig als je navi hier actueel op inspeelt met mogelijke alternatieve routes (denk aan Orlando en omgeving....de bizar drukke i4).
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14303
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Coyote »

Overigens heb ik nog altijd een RandMcNally mee als ik door Amerika reis. Just in case... :lol:

Afgelopen juni kocht ik de 2020 versie bij de Walmart. Een andere klant zag die in mijn winkelkar liggen en haar mond viel zowat open van verbazing. "What?? A paper map? You must be old…" :mrgreen: :lol: (Ze was overigens duidelijk ouder dan mij... :wink: )

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6814
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Stan.Gobien »

Net terug van een korte vakantie in Duitsland.
Mijn TomTom heeft d.m.v. actuele verkeersinformatie (data verbinding) mij perfect rond alle files heen geleid.
Zelfs in de spits in het ruhr gebied rond Dortmund en Duisburg.

Misschien toch eens moeten kijken naar een mobile data mogelijkheden voor in de V.S. volgend jaar.
Overigens heb ik met mijn GO serie wereld dekking en levenslang kaartupdates.

Ik werk niet met tracks omdat dat niet-flexibele navigatie oplevert. Je navigatie systeem probeert je altijd terug naar de track te brengen. Met een route (ITN) probeert je navigatie systeem je naar het volgende punt te brengen. Je plaatst net genoeg punten om de route naar wens aan te passen, en indien nodig kan je altijd "skip next stop" doen. Dat lukt met een track niet, toch met TomTom.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14303
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Coyote »

Stan.Gobien schreef:
15 sep 2019, 10:44
Met een route (ITN) probeert je navigatie systeem je naar het volgende punt te brengen. Je plaatst net genoeg punten om de route naar wens aan te passen, en indien nodig kan je altijd "skip next stop" doen. Dat lukt met een track niet, toch met TomTom.
Met mijn oudere TomTom's kon met ITN werken. Via een speciaal programma kon je zo heel nauwkeurig routes maken (Route 66 bijv.) en je werd keurig over die route getuurd. Ik vond dat een hele mooie en handige functie. Heb vele routes in Amerika zo gemaakt.

Mijn huidige GO heeft wel een mogelijkheid een route te maken maar dat werkt omslachtig en niet zoals met ITN. Heb er hier in Nederland eens een proefroute mee gemaakt maar werkte totaal niet. :cry:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door sanook »

Stan.Gobien schreef:
15 sep 2019, 10:44
Misschien toch eens moeten kijken naar een mobile data mogelijkheden voor in de V.S. volgend jaar.
Overigens heb ik met mijn GO serie wereld dekking en levenslang kaartupdates.
Ik weet niet of je daarmee bedoelt dat je je TomTom in de USA met data wilt gebruiken voor de verkeersinfo maar dat gaat niet werken want de verkeersinfo werkt alleen op het continent waar je het apparaat gekocht hebt. Ik heb zelf een GO 6200 en daarmee werkt het in de US ook niet. Afgelopen keer in de US hebben we de TomTom eigenlijk niet eens gebruikt omdat we Maps/Android Auto hadden (online via eigen simkaart) en navigatie van de auto zelf (online via auto zelf). Alleen op de wat langere stukken gebruikten we de TomTom voor het overzicht.
Gast

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Gast »

Coyote schreef:
12 sep 2019, 22:56
Overigens heb ik nog altijd een RandMcNally mee als ik door Amerika reis. Just in case... :lol:
Ah de Rand McNally! Daarvan liggen er hier ook nog een behoorlijk aantal in de kast, compleet met de gereden routes in dat jaar gemarkeerd op de kaart met een fluoriserende markeerstift.

Tegenwoordig heb ik de app versie, dus elk jaar de nieuwste update.
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6814
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door Stan.Gobien »

sanook schreef:
15 sep 2019, 13:24
Ik weet niet of je daarmee bedoelt dat je je TomTom in de USA met data wilt gebruiken voor de verkeersinfo maar dat gaat niet werken want de verkeersinfo werkt alleen op het continent waar je het apparaat gekocht hebt.
Ik weet dat het zo voor de 6x00 serie is, met ingebouwde SIM kaart.
Maar ik heb de 6x0 serie, waarbij de DATA verbinding via bluetooth gekoppelde smartphone werkt. Dus vraag me af als dat wel werkt dan.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door sanook »

Nog even gekeken, ik heb zelf niet de 6200 maar de 620, en die werkt in de US niet met verkeersinfo helaas.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door nieuwenoord »

Terpies schreef:
15 sep 2019, 14:06
Coyote schreef:
12 sep 2019, 22:56
Overigens heb ik nog altijd een RandMcNally mee als ik door Amerika reis. Just in case... :lol:
Ah de Rand McNally! Daarvan liggen er hier ook nog een behoorlijk aantal in de kast, compleet met de gereden routes in dat jaar gemarkeerd op de kaart met een fluoriserende markeerstift.

Tegenwoordig heb ik de app versie, dus elk jaar de nieuwste update.
Ik had die App in 2016 maar kan hem nergens terugvinden. Het lijkt erop dat die ook niet meer uitgegeven wordt? Ik vond het ideaal!
kristofcoorevits
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2019, 17:23
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door kristofcoorevits »

Misschien een simpele vraag, maar toch: Als ik in de Verenigde Staten een GPS koop (bvb in Wallmart), is deze dan 'ready to use' of moet ik dan nog zaken downloaden/installeren? Op deze manier kan ik eventueel de kosten voor GPS-huur in camper en autohuur drukken. Thx
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door sanook »

Ready to use, al kan het zijn dat er ouder kaarten/firmware op staat maar dat heeft in principe geen invloed op de werking. Afhankelijk van het apparaat kun je die kaarten/firmware via internet (wifi) en/of aanmaken van een account updaten.
In de Walmart een GPS aanschaffen is inderdaad veel voordeliger dan er een bij te huren bij de auto.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door babarage »

Alleen zou ik dan overwegen om naar de veelal gratis alternatieven voor navigatie op de telefoon te kijken. Google maps kan, here we go is ook een optie. Mocht je filenieuws en zo willen hebben dan is het ws zelfs nog goedkoper om data te regelen dan een nieuwe gps. Alleen als je geen smartphone hebt zou ik een gps kopen.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Vragen over navigatie/gps/ telefonie tijdens een reis door de VS

Bericht door tomhster »

En ik sta nog steeds achter de optie om een Garmin bij de Walmart te halen, maar dat welles/nietes verhaal is al honderd keer eerder voorbij gekomen. Kwestie van persoonlijke voorkeur, maar het is in ieder geval plug and play. :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer