Enige bestuurder kan niet meer rijden

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
SarahB
Amerikafan
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 dec 2013, 14:20
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: België

Enige bestuurder kan niet meer rijden

Bericht door SarahB »

Wij zijn van plan om alleen mijn vriend als bestuurder op te geven. Die rijdt toch liever zelf en zo moet ik geen 300€ of meer underage fee betalen.

Maar stel nu de volgende situatie: tijdens het wandelen gebeurt er iets met mijn vriend (breekt zijn been bv.) waardoor hij niet meer kan rijden. Wat dan? Is er dan enige mogelijkheid om mij toch nog bestuurder te maken (mits bijbetaling uiteraard)? Wij huren bij Hertz, als dat van belang is.
michelvd
Amerikafan
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2011, 11:30
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Amsterdam

Re: Enige bestuurder kan niet meer rijden

Bericht door michelvd »

Waar ga je naar toe? Als je huurt in Californië heb je dit dilemma helemaal niet. Voor het overige zou ik het vragen aan de verhuurmaatschappij, die kunnen je hier het beste antwoord op geven.
SarahB
Amerikafan
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 dec 2013, 14:20
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: België

Re: Enige bestuurder kan niet meer rijden

Bericht door SarahB »

We huren inderdaad in Californië, maar daar geldt ook de underage fee en net om die te vermijden ben ik van plan om mezelf niet als tweede bestuurder op te geven.
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Enige bestuurder kan niet meer rijden

Bericht door dimona »

In die situatie zit je inderdaad met een probleem. Ik ken iemand die het in Spanje is overkomen en dan zit je dus echt muurvast. Voor ons ook de reden om altijd 2 bestuurders op te geven, ook al rijd ik vaak helemaal niet.
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Enige bestuurder kan niet meer rijden

Bericht door dimona »

Voor de goede orde: je kunt het dus tijdens de huurperiode niet meer aanpassen.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Enige bestuurder kan niet meer rijden

Bericht door LeenG »

hoeveel scheelt het in prijs?
persoonlijk zou ik toch 2 bestuurders opgeven, je rijdt toch ook vaak lange afstanden, eens kunnen afwisselen is dan toch prettiger én veiliger
Pascal
Amerikakenner
Berichten: 529
Lid geworden op: 17 dec 2003, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Vlaanderen

Re: Enige bestuurder kan niet meer rijden

Bericht door Pascal »

Als je een been breekt tijdens het wandelen is de auto niet het eerste probleem lijkt me. Een goede reisbijstandsverzekering. Das één, maar ook die moet je nog kunnen bereiken dan, want toch vaak geen ontvangst in afgelegen gebieden.
Doemscenario's... Beter niet aan denken.
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Enige bestuurder kan niet meer rijden

Bericht door dimona »

Pascal schreef:Als je een been breekt tijdens het wandelen is de auto niet het eerste probleem lijkt me. Een goede reisbijstandsverzekering. Das één, maar ook die moet je nog kunnen bereiken dan, want toch vaak geen ontvangst in afgelegen gebieden.
Doemscenario's... Beter niet aan denken.
Als je een been breekt tijdens het wandelen is het effectiever om iemand te hebben die je naar het ziekenhuis kan brengen, dan om je rechtsbijstandsverzekering(?) te bellen.
SarahB
Amerikafan
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 dec 2013, 14:20
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: België

Re: Enige bestuurder kan niet meer rijden

Bericht door SarahB »

LeenG schreef:hoeveel scheelt het in prijs?
persoonlijk zou ik toch 2 bestuurders opgeven, je rijdt toch ook vaak lange afstanden, eens kunnen afwisselen is dan toch prettiger én veiliger
300€ (en de auto kost maar 360€), dus toch een behoorlijk bedrag.
SarahB
Amerikafan
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 dec 2013, 14:20
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: België

Re: Enige bestuurder kan niet meer rijden

Bericht door SarahB »

Een goede reisverzekering hebben we hoor, een been breken was maar een voorbeeld :P met bijvoorbeeld een verzwikte enkel lijkt het me ook niet fijn rijden.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Enige bestuurder kan niet meer rijden

Bericht door kalaman »

uit bovenstaande posts kan ik niet opmaken of het een wettelijk probleem is als er iemand rijdt die minder dan 25 is (die niet vermeld is op de huurovereenkomst uiteraard), of louter een probleem van het negeren van de regels van de verhuurmaatschappij...
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Enige bestuurder kan niet meer rijden

Bericht door dimona »

Nee, niet wettelijk volgens mij, eerder verzekeringstechnisch.
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Enige bestuurder kan niet meer rijden

Bericht door dimona »

Je zou er dus inderdaad voor kunnen kiezen om in een noodgeval het risico te nemen. Ik weet alleen niet wat er gebeurt als iemand anders dan de huurder de auto komt inleveren. Al lijken ze nooit erg geïnteresseerd in je te zijn als je de auto weer inlevert, dus dat zal wel meevallen.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Enige bestuurder kan niet meer rijden

Bericht door Njit »

Daar vraagt niemand naar bij het inleveren. Ze kijken enkel of er schade is en hoeveel benzine er nog in de tank zit.

Een groter probleem heb je als je een ongeluk krijgt terwijl je niet op het contract staat als bestuurder. Want dan is de verhuurmaatschappij gerechtigd om alle claims bij jou neer te leggen.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
US-fanboy
Amerikakenner
Berichten: 1465
Lid geworden op: 14 mar 2010, 17:35
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Enige bestuurder kan niet meer rijden

Bericht door US-fanboy »

Ik kan nog wel een stuk of 50 doemscenario's opnoemen waarbij de opgegeven bestuurder niet kan rijden, maar zou me er helemaal niet druk om maken.
Als je je rijbewijs hebt en je vriend is wat gebeurd zodat hij niet kan rijden dan ga je je toch niet druk maken of jij wel op het huurcontract staat. Ga gewoon onbezorgd op vakantie zou ik zeggen.
SarahB
Amerikafan
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 dec 2013, 14:20
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: België

Re: Enige bestuurder kan niet meer rijden

Bericht door SarahB »

Nja, dat rijden is net het enige van de hele vakantie waar ik al een hele tijd over twijfel. Ik ben al een stuk of 10 keer van gedacht veranderd :P "ik ga ook rijden - nee ik ga toch niet rijden - ja ik ga wel rijden - nee toch niet, het is een belachelijke kost - ..."

En tja, ik kan wel auto-rijden en ik heb nog nooit een ongeluk gehad, maar je zal maar zien dat je net die éne keer dat je onverzekerd rondrijdt, een ongeluk hebt... En dat in "het land der schadeclaims" USA... Mja, liever niet.
Rachel.
Amerikakenner
Berichten: 587
Lid geworden op: 14 mar 2014, 09:41
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Enige bestuurder kan niet meer rijden

Bericht door Rachel. »

Wanneer je er zo erg over twijfelt en je je eigenlijk niet prettig voelt bij niet rijden, zou ik ervoor opteren om jezelf toch als tweede bestuurder op te geven. Het klinkt alsof je dan een stuk zorgelozer op vakantie gaat wanneer dit soort doemscenario's je voorpret verpesten.
SarahB
Amerikafan
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 dec 2013, 14:20
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: België

Re: Enige bestuurder kan niet meer rijden

Bericht door SarahB »

Je hebt gelijk Rachel... Denk dat ik de knoop maar ga doorhakken en ga besluiten dat ik inderdaad mee ga rijden, dan ben ik tenminste gerust. :oops: :mrgreen:
Pascal
Amerikakenner
Berichten: 529
Lid geworden op: 17 dec 2003, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Vlaanderen

Re: Enige bestuurder kan niet meer rijden

Bericht door Pascal »

dimona schreef:rechtsbijstandsverzekering(?) te bellen.
Neen Dimoma, advocaten zou ik er nu ook niet bijhalen... Ik schreef reisbijstand :lol:
Stel dat je de hulpdiensten kan bereiken dan zou ik daarvoor kiezen hoor. Zoals TS zegt je zal maar net dan iets voorhebben. Dat been komt dan wel goed na 6 weken gips, dat verzekeringtechnische gedoe niet zo snel.
Gebruikersavatar
SpaceAce
Amerika-expert
Berichten: 3604
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:15
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Enige bestuurder kan niet meer rijden

Bericht door SpaceAce »

US-fanboy schreef:Als je je rijbewijs hebt en je vriend is wat gebeurd zodat hij niet kan rijden dan ga je je toch niet druk maken of jij wel op het huurcontract staat. Ga gewoon onbezorgd op vakantie zou ik zeggen.
Ja, dus wel... en gelukkig heeft SarahB dat ook gewoon door :)

Zoals al reeds eerder gemeld hierboven, zodra je niet op het huurcontract staat, ben je niet verzekerd. En maak je dán een ongeluk, kost het je veel meer dan die paar honderd euro's om er voor te zorgen dat je op het contract staat ;) (en bij zwaar letsel ben je helemaal de pineut). Onverzekerd rijden is zo niet verstandig :)

@sarahB, waarschijnlijk hebben jullie al een huurauto gereserveerd dus? Toevallig ook al vergeleken met http://www.drive-usa.de/ ? (als je hem daar al niet gehuurd heb). Daar heb je vaak de goedkoopste underage fee.
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer