Kan iemand uitleggen hoe dit zit? Ik heb gezocht op het forum en de website maar kon het niet vinden
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Hoe om te gaan met hulpdiensten (ambu, politie, brandweer)
Hoe om te gaan met hulpdiensten (ambu, politie, brandweer)
Ik heb diverse filmpjes op YouTube gezien van hulpdiensten in Amerika met spoed, waarbij je verkeer in dezelfde richting en zelfs in tegenovergestelde richting geheel stoppen, met knipperlichten aan. In Nederland is dit volgens mij heel anders, gezien de tegenovergestelde richting dit nooit doet, behalve wanneer de situatie daar echt om vraagt. Daarnaast gaan de auto's zo snel aan de kant in de USA dat het verplicht lijkt/beboetbaar is. Plus, dat we in Nederland op een rechtdoorgaande weg vaak wel aan de kant gaan, maar zeker niet compleet stoppen als hier geen noodzaak voor is of lijkt te zijn (nog twee lanes beschikbaar voor de ambu om er solo overheen te rijden bijvoorbeeld).
Kan iemand uitleggen hoe dit zit? Ik heb gezocht op het forum en de website maar kon het niet vinden
Re: Hoe om te gaan met hulpdiensten (ambu, politie, brandweer)
Hier is een voorbeeld van de wet in Utah (en ik denk dat alle staten een soortgelijke wet hebben):
Het maakt niet uit of er nog andere rijbanen beschikbaar zijn of vanuit welke richting de hulpdienst komt, je moet direct aan de kant & geheel stoppen. Er staat in deze wet niet dat je je knipperlichten aan moet doen, maar het helpt soms om andere auto's op die manier te waarschuwen.
Bron41-6a-904. Approaching emergency vehicle -- Necessary signals -- Stationary emergency vehicle -- Duties of respective operators.
(1) Except when otherwise directed by a peace officer, the operator of a vehicle, upon the immediate approach of an authorized emergency vehicle using audible or visual signals under Section 41-6a-212 or 41-6a-1625, shall:
(a) yield the right-of-way and immediately move to a position parallel to, and as close as possible to, the right-hand edge or curb of the highway, clear of any intersection; and
(b) then stop and remain stopped until the authorized emergency vehicle has passed.
Het maakt niet uit of er nog andere rijbanen beschikbaar zijn of vanuit welke richting de hulpdienst komt, je moet direct aan de kant & geheel stoppen. Er staat in deze wet niet dat je je knipperlichten aan moet doen, maar het helpt soms om andere auto's op die manier te waarschuwen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb er nog wel een vraag bij, waarvan ik het antwoord al hoop te weten, anders zou ik wel heel raar opkijken:
Ik zie in de wettekst 'highway' staan. Ik neem dat het toch niet de bedoeling is om van 100+km/u een noodstop te maken omdat in de tegenovergestelde richting (gescheiden door een middenberm) een hulpdienst komt??
Ik zie in de wettekst 'highway' staan. Ik neem dat het toch niet de bedoeling is om van 100+km/u een noodstop te maken omdat in de tegenovergestelde richting (gescheiden door een middenberm) een hulpdienst komt??
Nee, als er een middenberm is en de hulpdienst rijdt aan de andere kant van de middenberm, dan valt er geen voorrang te verlenen ("yield the right-of-way"). Je rijdt immers niet in de weg van de hulpdienst en ze kunnen niet in jouw rijbaan terecht komen. Bij een weg zonder middenberm kunnen ze mogelijk wel naar jouw rijbaan zwenken en daarom moet je in die situatie wel ongeacht de rijrichting aan de kant gaan staan. "Highway" in dit verband betekent ook niet per sé snelweg:
Bron41-6a-102. Definitions.
As used in this chapter:
...
(21) "Highway" means the entire width between property lines of every way or place of any nature when any part of it is open to the use of the public as a matter of right for vehicular travel.
...
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Bedankt, het is me duidelijk. Ik ben nog wel benieuwd naar ervaringen van mensen die wonen/zijn geweest in de volgende staten/provincies (canada): British Columbia (CA), Alberta (CA), Montana, Wyoming, Idaho, Oregon and Washington
Ik zal me zelf wel proberen te verdiepen in Google/wetsteksten van die staten/provincies maar een gezonde dosis praktijkervaring wint het daar natuurlijk altijd van
Ik zal me zelf wel proberen te verdiepen in Google/wetsteksten van die staten/provincies maar een gezonde dosis praktijkervaring wint het daar natuurlijk altijd van
- Arends1989
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Mijn oom en tante wonen op de grens van Illinois en Wisconsin. Daar gaat het op dezelfde wijze als eerder aangegeven door Dutchess.
-
Dieuwertje
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 8
Een les die ik ondertussen geleerd heb is dat je nooit "sir" zegt tegen een politieagent.
"Officer" is the only way
"Officer" is the only way
Een overzicht van onze reizen en reisverslagen: http://dieudriesopreis.blogspot.com
April 16': New York
Aug 16': ZW Canda + Hawaï
New York (3x) - Zuidwesten (3x) - Noordoosten - Hawaii (2x)
Australië - Nieuw-Zeeland
- Maarten-Annique
- Amerikakenner
Waarom mag je geen "Yes sir" zeggen?
Vragen beantwoord je dus niet met "Yes sir"of "No sir" maar met "Yes/No officer"?
Hoe kom je aan die ervaring?
Vragen beantwoord je dus niet met "Yes sir"of "No sir" maar met "Yes/No officer"?
Hoe kom je aan die ervaring?
-
Dieuwertje
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 8
Toen we Washington wilden uitrijden maar door de marathon moeilijk een weg naar buiten de stad vonden (veel afgesloten straten, veel volk onderweg), spraken we een politieman aan om ons verder te helpen. Toen we hem benaderden met "excuse us, sir", maakte hij ons duidelijk dat we hem met "officer" moesten aanspreken. Sindsdien hebben we dat dan ook altijd gedaan.
Een overzicht van onze reizen en reisverslagen: http://dieudriesopreis.blogspot.com
- kalaman
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 24
- Contacteer:
In Alberta (?) en British Columbia zagen wij langs de weg op regelmatige basis borden staan dat je aan de kant diende te gaan en de 4 knipperlichten opzetten als er een "emergency vehicle" aankwam.
-
gastxyz
Hoe zet je knipperlichten op? 
-
LittlePhoenix
- Amerika-expert
Knop met driehoek indrukken. Hier noemen ze dat emergency flashers, al is dat volgens mij niet de officiele naam.Arno schreef:Hoe zet je knipperlichten op?
- Harry
- Amerika-expert
- Partner van: jaha
- Aantal x V.S. bezocht: 26
- Contacteer:
Hier noemen we dat alarmlichten, bij veel moderne auto's gaan ze automatisch aan als je een noodstop maakt.
-
LittlePhoenix
- Amerika-expert
Ja maar stoppen voor emergency vehicles is geen noodstop, tenzij je de radio erg hard aan hebt en de sirene niet hoort.
Hier in Florida is het trouwens niet echt gebruikelijk om te stoppen voor emergency vehicles. Mensen gaan wel aan de kant maar minstens de helft van de mensen blijft doorrijden, vaak zelfs met gewone snelheid. Heel verwarrend en gevaarlijk want de andere helft stopt dus wel netjes.
Hier in Florida is het trouwens niet echt gebruikelijk om te stoppen voor emergency vehicles. Mensen gaan wel aan de kant maar minstens de helft van de mensen blijft doorrijden, vaak zelfs met gewone snelheid. Heel verwarrend en gevaarlijk want de andere helft stopt dus wel netjes.
- Ruud2004
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 16
Ze zullen aan mij niet veel verdienen, want buiten de gebruikelijke extra miles qua snelheid, gedraag ik mij hier keurig. Het lijkt mij wel aardig om hier eens aan de kant te worden gezet
Ik wil dit wel eens meemaken (heb dit jaar nog 6 dagen de kans)
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Ik heb hier nog nooit iemand zien stoppen als er zwaailichten aan kwamen. Ja, bij kruisingen en andere onoverzichtelijke punten waar je in Nederland ook zou stoppen, maar op de freeway echt niet. Lijkt me levensgevaarlijk eigenlijk 
Als ik de lijn van de reacties zo volg, denk ik dat een veilige conclusie is dat, wanneer dit veilig kan, en je niet op de snelweg zit, je aan de kant van de weg stil moet staan, knipperlichten aan. Als iedereen doorrijdt, niet zelf als enige gaan stoppen om problemen te voorkomen, wel snelheid minderen en rechts houden. Op de snelweg rechts houden en op normale snelheid door blijven rijden, wel blijven anticiperen op de bewegingen van de hulpdienst.
En nog bedankt voor de tip over het aanspreken van een politie-agent, ik zou daar niet eens bewust over na hebben gedacht.
En nog bedankt voor de tip over het aanspreken van een politie-agent, ik zou daar niet eens bewust over na hebben gedacht.
Wat een zeiksnor zeg. Sir is een normale nette manier om iemand aan te spreken, ook al is 'ie een police officer.Dieuwertje schreef:Toen we Washington wilden uitrijden maar door de marathon moeilijk een weg naar buiten de stad vonden (veel afgesloten straten, veel volk onderweg), spraken we een politieman aan om ons verder te helpen. Toen we hem benaderden met "excuse us, sir", maakte hij ons duidelijk dat we hem met "officer" moesten aanspreken. Sindsdien hebben we dat dan ook altijd gedaan.
Dat wilde Dieuwertje vast ook tegen hem zeggen maja probeer jij maar eens zeiksnor te vertalen...pissmustache dekt het ook niet echt...
-
Bennogr
- Amerika-expert
Vreemde man. de politie-agent die eiste dat hij als 'officer' aangesproken wilde worden. Gewoon beleefd zijn, dus "sir" of "madam" (uitspraak me'm) zeggen, is heel gebruikelijk. Geldt zelfs voor nog hogere waardigheidsbekleders. De president mag je ook met 'sir' (en hopelijk binnen afzienbare tijd 'madam') aanspreken.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 18 Reacties
- 3064 Weergaves
-
Laatste bericht door Old Faithful
-