Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nederlanders en een SUV

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Nederlanders en een SUV

Bericht door ned in MO »

Als ik het onderwerp lees waarin staat welke auto's jullie als Nederlanders nou huren zie ik eigenlijk 90% van de tijd SUV staan en als het dan enigszins mogelijk is het liefst een zo groot mogelijke.
In Nederland wordt men in kleine spaardieseltjes etc gestopt omdat het zo leuk is voor de bijtelling en goed voor het milieu :roll: . Natuurlijk is autorijden duur maar autorijden moet ook fun zijn in mijn ogen. Blijkbaar vind het gross van de Nederlanders een SUV fun om te rijden, anders werden ze niet massaal in Amerika gehuurd? Waar komt die passie toch vandaan en waarom doe je dit niet in Nederland (meestal)? Of gaat de knop om in Nederland en moet men daar maar onder het maaiveld blijven met Aygo's en Alto's? Voor mijn gevoel hebben vele forumleden toch best een ruime portemonnee ivg met de gemiddelde Nederlander?
Waarom is een auto voor velen in nederland een vervoermiddel om zo goedkoop mogelijk van A naar B te komen terwijl men hier vaak een blik giga SUV opentrekt?
En kom nou niet aan met benzine kosten, wegenbelasting en ruimte want die kennen we al en is niet iets wat een mens tegenhoud als je zo'n ding gewoon mooi vindt.

Ik heb ook een SUV tik en spendeer hier in de USA meer bezine per km dan de crossover van mijn ouders. Waarom? omdat ik het leuk vind :lol: .

Rijden jullie nou allemaal in van die spaar autootjes of zie ik dat verkeerd en heb je die passie in Nederland ook maar dan anders?
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Re: Nederlanders en een SUV

Bericht door sachasenne »

Het is dan wel in Belgie ;-) maar een SUV is onhandig om te parkeren in de Europese kleine vakjes, is duur (ook voor de ontelbare lease auto's waarbij je voor n SUV in een hogere klasse valt ivg met bv een BMW5) , het is slecht voor het milieu(vakantie is éénmalig, hier rijden niet), en het heeft hier een heel slecht milieu imago. Verder is het als gezinsauto een beetje passé.
Er is n tijd geweest dat SUV's in waren, maar die periode is voorbij.
Groetjes,
Carine
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ik rij zelf een Audi A4 en in ongeveer(stukje duurder) dezelfde prijsklasse zit de Audi Q3(doe ik nu even uit mijn hoofd) en daar heb ik niet zo heel veel mee want ik vind dat een net niet model. Een echte SUV vind ik de Q7 maar daar zit 50% BPM en Co2 belasting op waardoor die net zo duur is als een (klein)huis...90.000 euro.

Volgens mij heeft toetjeroe een paar dagen geleden een Peugeot SUV achtige auto gekocht. MattRob heeft volgens mij een Kia SUV ;)

@sachasenne hier op scheveningen is er een parkeergarage waar ik met de (oude) auto van mijn ouders(BMW X5) altijd een stoepje meepakte bij elke bocht. :lol:

Edit: Benzine trouwens, elke keer als ik langs een dieselauto loop(ook de dure auto's) hoor ik tik tik tik tik van een dieselmotor. Benzine is toch rustiger ;)
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Misschien omdat je in het calvinistische Nederland al gauw als asociaal en overdreven wordt bestempeld als je een SUV koopt? Er lijkt me niet zulke diepgravende filosofie aan te pas te komen eigenlijk. Nederlanders vinden al dat wapengekletter in de VS ook maar niks, maar even lekker losgaan in Las Vegas moet kunnen toch?

In Nederland moet alles een reden hebben, en in de VS mag het ook gewoon voor de fun zijn. En als Nedelandse toerist in de VS is dit natuurlijk een prima argument: het hoort er gewoon bij! :D
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Het gewicht van de auto telt natuurlijk ook mee, hè, in Nederland, iets wat hier niet telt. Je kunt het misschien heel leuk vinden om in een SUV te rijden, maar in Nederland kan het gewoon niet te betalen zijn met verzekering, wegenbelasting en verbruik.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

By the way: door de luchtvervuilingsproblematiek ZIJN Nederlanders natuurlijk ook wel veel meer doordrongen van het milieu-aspect. Op het moment dat het je eigen leefomgeving raakt, ben je je veel meer bewust van de gevolgen van je eigen gedrag. Het is daardoor onmogelijk om in Nederland onbevooroordeeld naar SUV's te kijken, terwijl dat in de VS helemaal niet speelt. Geen enkele buurman zal er hier iets van zeggen als ik drie van die dingen voor mijn deur zet. Ze vinden het waarschijnlijk alleen maar mooi.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Inderdaad, maar wat denk je van al die co2 toeslagen?

Stel je wilt een Amerikaanse USA importeren die in de USA nou laten we zeggen 30.000 dollar kost. Die kost in NL gewoon 50.000 euro. De Europese merken denken daar al iets meer aan maar de aanschafprijs van een echte SUV in NL heeft een behoorlijke opslag.

Voorbeeldje:

Instap model Q7 zonder belastingen: 45.000

met belastingen: 80.000(hier zit ook btw in)

Dan rekenen we even door, dit is 100.000 dollar.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

En hier rijd je de Q7 al voor $46,000 (ik heb er ook even naar gekeken, net als de Q5) waarbij het basismodel een luxere uitrusting heeft dan het Europese basismodel. Als je de opties van het basismodel hier toevoegt aan het model in Nederland zodat de uitrusting ongeveer hetzelfde is zit je dik over de €90.000,-.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Ik hou als één van de weinigen op dit forum helemaal niet van een SUV, we huren in de VS dan ook eigenlijk altijd een sedan. Ik voel me in een SUV altijd een beetje onbehagelijk, het hoge zitten geeft me altijd een gevoel van het verliezen van mijn evenwicht. Ook het overhellen in een bocht en het zeer vage stuurgevoel geven me een onbehaaglijk gevoel.
Verder hou ik erg van sportieve auto's en heb het liefst een goed contact met de weg en dat heb je nu eenmaal als je met je achterste zo dicht mogelijk bij het asfalt zit. :wink:
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ja daarom en als we ook de andere kant op rekenen.

In NL is de goedkoopste SUV de Kia Sportage(tenminste ik denk dat dit de goedkoopste SUV is). Die kost met een beetje standaard opties erbij 30.000 euro(25.000 instap + 5.000 opties). Dat is 39.000 dollar.

Vertel een Amerikaan eens dat die voor 39.000 dollar een basis Kia Sportage heeft en dat die bij een pomp 7 dollar per gallon moet betalen. Voor je het weet rijden ze alleen maar een Peugeot 107 in de USA :lol:
Corvette Racing
Amerika-ontdekker

Bericht door Corvette Racing »

Ik denk dat het vooral ook leuk is omdat het anders en niet alledaags is.
Ik moet er niet aan denken om voor het dagelijks vervoer in Nederland een categorie Tahoe te rijden, maar voor een keertje is dat natuurlijk best wel leuk. Dan is de vakantie in de VS natuurlijk een goed excuus om dat eens te doen.

Rij ik in NL een superzuinig karretje? Nee, verre van.
Mijn Alfa 147 heeft een vrij hoog verbruik (8,5l/100km bij woon-werk verkeer), maar het zijn geen SUV cijfers.
Voor mij zijn de smiles per gallon ook belangrijk, maar de geldstroom is helaas niet oneindig, ik zit dus een beetje tussen zuinig en fun in.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

sachasenne schreef:Het is dan wel in Belgie ;-) maar een SUV is onhandig om te parkeren in de Europese kleine vakjes, is duur (ook voor de ontelbare lease auto's waarbij je voor n SUV in een hogere klasse valt ivg met bv een BMW5) , het is slecht voor het milieu(vakantie is éénmalig, hier rijden niet), en het heeft hier een heel slecht milieu imago. Verder is het als gezinsauto een beetje passé.
Er is n tijd geweest dat SUV's in waren, maar die periode is voorbij.

Sorry, moet even lachen hier. Je gaat met een enorm milieu vervuilend vliegtuig naar de states waar je vervolgens met een mega SUV 10000km aflegd terwijl je met de aygo bij wijze van ook 10000km aflegd (ik geloof dat de gem nederlander 15000km/ jaar incl vakantie aflegd in de auto.

Het gaat hier om passie voor de SUV. De kosten, wegenbeslastingen, ruimte etc. Dat weten we wel. Wordt er dan gezegd als er geen wegenbelasting bpm etc was en benzine op normaal niveau dat half nederland dan in een SUV zou rijden?
Milieu klopt maar ten dele. Als je in LA etc woont heb je daar ook mee te maken.
Als milieu de reden zou zijn zou je hier ook geen SUV huren. Toch is het bijna alleen maar SUV wat er gehuurd wordt
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

ned in MO schreef: Het gaat hier om passie voor de SUV. De kosten, wegenbeslastingen, ruimte etc. Dat weten we wel. Wordt er dan gezegd als er geen wegenbelasting bpm etc was en benzine op normaal niveau dat half nederland dan in een SUV zou rijden?
Dat denk ik dus wel. Ik denk dat de buurman die roept "jezus wat een asobak" even hard in een SUV rijdt als de Amerikaanse prijzen hier worden gehanteerd.

edit: moet er wel bij zeggen, misschien geen SUV maar wel een bmw 6 serie of een audi a6. Daar zitten bijna dezelfde motoren in dus bijna geen verschil ;)
Laatst gewijzigd door DejaVu op 08 okt 2012, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gypsygirl1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9
Contacteer:

Bericht door Gypsygirl1 »

Ik ben het helemaal met je eens Mark, en daarom rij ik ook een SUV, een midsize weliswaar, een Toyota RAV4, maar ik ben helemaal verzot op die auto.
Hij is eigenlijk te duur voor mij dus ik rij zo weinig mogelijk, maar de kilometers die ik maak daar geniet ik met volle teugen van!
Qua wegenbelasting en verzekering is hij trouwens nog goedkoper dan onze golf diesel, het is alleen het verbruik dat pittig is en dat heb je natuurlijk zelf in de hand.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Gypsygirl1 schreef:Ik ben het helemaal met je eens Mark, en daarom rij ik ook een SUV, een midsize weliswaar, een Toyota RAV4, maar ik ben helemaal verzot op die auto.
Hij is eigenlijk te duur voor mij dus ik rij zo weinig mogelijk, maar de kilometers die ik maak daar geniet ik met volle teugen van!
Qua wegenbelasting en verzekering is hij trouwens nog goedkoper dan onze golf diesel, het is alleen het verbruik dat pittig is en dat heb je natuurlijk zelf in de hand.
Zelf in de hand? :lol: :lol: Wat ik ook doe, boven de 1 op 5 kom ik niet uit. Genieten doe ik ook met volle teugen. Wil ik snel en laag bij de grond dan neem ik de Honda wel en haal ik de 1 op 13/14 wel
Laatst gewijzigd door ned in MO op 08 okt 2012, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

Wij hebben thuis allebei een leaseauto en mijn vriend zou graag een SUV rijden, maar van veel werkgevers mag dit ook simpelweg niet. Vaak worden SUV, cabrio's, sportauto's en dergelijke uitgesloten van leaseregelingen.

Daar komt bij dat ik, net als Sachenne, zo'n grote bak hier niet zie zitten. Wanneer ik hier in het centrum van Den Haag in een garage moet parkeren is dat al krap genoeg, laat staan dat je een SUV hebt :P
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Het kan zijn dat je er mee moet lachen, maar als je het moet betalen niet meer denk ik.

Milieu wordt doorgerekend.
Mn man heeft een leaseauto. Ik ken niet de exacte cijfers, maar je kan de verhouding vergelijken met een toyota RAV , kaal, en een BMW3 met opties zoals lederen zetels ed. Ik weet dat hij dit enkele jaren geleden vergeleken heeft. Een BMW3 verkoopt na drie jaar vlot en een RAV niet. Dat is nu éénmaal de markt hier. En dat wordt door de leasemaatschappij doorgerekend.
En als je dan moet kiezen tussen beide en 60.000 km per jaar aflegt, dan is de rekening wat comfort en prijs betreft snel gemaakt. Nog niet te vergeten het brandstofverbruik.
Milieu en geld gaan hier hand in hand.
En dat is in Amerika niet het geval.
Verder gaat het niet altijd om de passie voor een SUV. Ik ben daar helemaal niet gepassioneerd over. Maar als je graag dirt roads rijdt dan kies je een SUV.
Mensen die echt gepassioneerd zijn door een SUV zullen er hier ook wel ééntje hebben.
Groetjes,
Carine
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

en dan zijn de toeslagen in belgie iets lager dan in NL 8) (tenminste als ik de prijsspecificatie op de Belgische dealer website bekijk)
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Mijn Broer rijd in Nederland met een BMW maar ik zit toch heel wat comfortabeler in de SUV's die ik heb gehad (ik rijd nu in de 5de) over het algemeen dan in zijn auto. Als we een lange reis maken nemen we ook meestal de SUV en niet de auto ook al verbruikt ie minder dan de helft.

Dat Nederland zo duur is voor autogebruik. Daar heb je toch stemrecht voor? Waarom accepteert Nederland gedwee dit allemaal? Ik ben voor een leefbaar milieu maar niet tenkoste van alles.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Omdat als je over belastingverlaging(benzineaccijns) praat als partij je voor gek wordt verklaard. In een crisis kan je mensen alles aansmeren als politieke (meerderheid)partij alles onder het mom "anders worden we een tweede Griekenland".
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer